Citalopram

citalopram

Bij  AngstX

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

22-05-2020

Citalopram (citalopram)

ik slik nu twee weken 10 mg en mag overgaan op 20, maar heb me nog nooit zo akelig gevoeld. Angst paniek, hoofdpijn, nachtzweten, wakker liggen Hoop dat dit beter wordt
04-03-2020

Citalopram (citalopram)

Hej hallo, Ik heb nu sinds 2 jaar last van een ernstige angststoornis.. na een tijdje ben ik clomipramine gaan gebruiken, heb dit een jaar gebruikt maar zonder echt goed resultaat.. nu sinds 4 weken begonnen met het opbouwen van citalopram. In die tijd toch wel wat goede dagen gehad, het ging wat op en af.. nu sinds een paar dagen is het erger dan ooit! Heftige angstaan[lees meer...]vallen, ik wil niks en durf niks.. is dat normaal? Zou het nu niet ongeveer een beetje gestabiliseerd zijn? Ben een beetje ten einde raad.. wil zo graag weer de persoon worden die ik was of in ieder geval weer iets van het leven genieten.. Hoop dat hier iemand is met soortgelijke ervaring? Lieve groetjes
01-03-2020

Citalopram (citalopram)

Had veel last van angststoornissen (hypochondrie). Was bijna niet meer leefbaar , mijn leven werd overheerst. Ik heb antidepressiva jaren afgehouden daar ik er niet in geloofde bij angststoornissen. Uiteindelijk op aanraden van huisarts toch begonnen met “snufje” zoals hij dat noemde, kreeg 10 mg. Na een week merkte ik al verschil, ongelooflijk hoe zo n klein pilletje je[lees meer...] angstgevoelens kan laten verdwijnen, vind t nog steeds een wonder. Ben niet aangekomen. Voel me nog net zo vrolijk, enige is dat ik minder snel huil, bijna niet meer, ik voel wel het verdriet maar tranen komen vrijwel niet. Slik na 5 jaar nog steeds 10 mg.
21-01-2020

Citalopram (citalopram)

Na 10 jaar allerlei therapieen gevolgd te hebben en geen verandering in mijn angsten. Besloten naar een paniekaanval die zo hevig was, aan de medicatie te gaan. Nooit gewild overigens. Was met name angstig om een ander persoon te worden in negatieve zin. Met de 10mg had ik de meeste bijwerkingen op dit moment zit ik op 30mg. Mijn angst gedachtes, zijn zeker voor 90% afgeno[lees meer...]men! Durf zoveel dingen alleen, die ik nooit durfde. Ik kan negatieve reacties ook eindelijk laten gaan, wat een opluchting. Ik had dit jaren eerder moeten doen! Inderdaad je moet even door de eerste weken heen, maar dat was het absoluut waard! Ik schrijf nooit mijn ervaring maar ben zo positief en gun dit een ander ook.
08-01-2020

Citalopram (citalopram)

Ik ben heel erg tevreden over Citalopram. Mijn vorige antidepressiva hebben me bijna 10 kilo in gewicht laten aankomen, sinds ik ben overgestapt naar Citalopram ben ik mijn extra kilos kwijt en blijf ik ook netjes op gewicht. Ik ervaar gelukkig geen bijwerkingen en heb mijn angststoornis onder controle.
30-12-2019

Citalopram (citalopram)

In eerste instantie begonnen met dit medicijn in verband met aanhoudende en toenemende angstklachten en dwanggedachten. Na het overlijden van mijn vader kwam daar een depressie bovenop. Middel werkt snel op angst, iets minder snel op depressie, maar merkte na een aantal weken duidelijk verschil. De eerste maanden dacht ik dat ik de wereld weer aan kon, een extreme UP. Daar[lees meer...]na zwakte dit weer iets af naar een vrij normale gemoedstoestand. Dit middel zorgt dat ik weer een leefbaar leven heb.
25-12-2019

23-12-2019

Citalopram (citalopram)

Citalopram begonnen met slikken vanwege angstklachten, ptss en dysthymie. Eerste paar weken, inclusief opbouw voelde ik mij echt goed door de medicatie (afgezien van de nachtmerries en duizeligheid) , langzaam nam dit effect af en merkte ik dat de klachten ook heftiger terugkwamen omdat 'het scherpe randje' dan ineens weer aanwezig is en daardoor harder aankomt, waardo[lees meer...]or je genoodzaakt bent om steeds verder op te hogen (Geen vermindering van angstaanvallen 'snachts) , uiteindelijk ben ik gestopt bij 20 mg, omdat ik eigenlijk niet afhankelijk wil zijn van medicatie besloten om dit weer af te bouwen, dit tot 10mg in een maand tijd en bij de 10mg besloot ik om 'cold turkey' te gaan (niet geluisterd naar de huisarts) , tip: NIET DOEN. ( 2 weken ziek, 'dronken', misselijk en zo duizelig gevoeld alsof ik elk moment flauw kon vallen).
25-10-2019

Citalopram (citalopram)

Ivm met angstklachten en piekeren op aanraden van psycholoog begonnen met antidepressiva. Huisarts schreef in eerste instantie 10mg voor en daarmee 8 weken begonnen. 1,5 week misselijkheid en een dronken gevoel gehad, maar daar was prima mee te leven. Wel leek 10mg weinig te doen voor de klachten. Na 8 weken dosering door de huisarts opgehoogd naar 20 mg. Ongeveer 4 dag[lees meer...]en last gehad van wat misselijkheid maar daarna waren deze klachten voorbij. Deze dosering lijkt vruchten af te werpen. Angst is minder en piekergedachten blijven niet hangen. Tot op heden tevreden. Alle andere bijwerkingen herken ik niet en zal per persoon afhankelijk zijn. Voor mij is dit middel voor dit moment een prettige ondersteuning in proces van herstel na een burn out.
08-08-2019

Citalopram (citalopram)

Ben nu bijna 4 weken geleden gestart met AD. In de eerste 3/4 dagen voelde ik me een positieve versufte zombie, heerlijk dat ik geen angsten meer had en niet meer piekerde. Ik kon zeker niet autorijden. Daarna werd ik helderder en merkte ik dat over het algemeen angsten wat meer naar de achtergrond verdwenen en ik gedachten veel beter kon loslaten, wat het piekeren dus o[lees meer...]ok stopte. Al met al 2-3 grotere dips gehad in deze periode, waarin de lichamelijke onrust en angsten zeker toenamen. Maar ik merkte dat deze perioden zeker van kortere duur zijn. De dips zijn heviger maar korter. Ik herstel sneller wat mijn vertrouwen doet toenemen in het leven. De huisarts zei dat dit normaal was in het begin (2-4/5 weken). Al met al ben ik denk ik goed op weg om de eerste periode te doorstaan en ben ik blij dat ik hiermee gestart ben.
22-07-2019

Citalopram (citalopram)

Slik nu 8 jaar dit middel, nadat ik na darm kanker behandeling mijn leven niet meer goed op de rit kreeg. Sinds anderhalf jaar veel buikpijn. Opgeblazen gevoel, veel winden en oprispingen en pijn. Onderzoeken wezen niets uit. Ik ben nu geminderd naar 5 mg met idee helemaal af te bouwen om te zien of de buikpijnen gevolg zijn van escitalopram. Tot nu toe geen effect. Ik w[lees meer...]eet nu niet meer wat te doen.
12-06-2019

Citalopram (citalopram)

2 jaar terug ging het niet zo goed met mij. Ik had veel stress op mijn werk, mijn vader begon te dementeren en mijn schoonvader was ernstig ziek en is uiteindelijk aan kanker (na een ziekbed van een jaar) overleden. Ik kreeg dus heel veel op mijn bordje. Ik was ontzettend gespannen, maar ging steeds maar weer door. Ik luisterde niet naar mijn lichaam. Enkele weken na de do[lees meer...]od van mijn schoonvader gingen mijn man en ik een weekje naar Ibiza. De dag voordat we vertrokken verslikte ik me bij het avondeten in een stuk schnitzel. Daarbij kreeg ik enkele ademteugen lang geen adem meer en dacht ik dat mijn laatste uur geslagen was. Er ging op dat moment heel veel door mijn hoofd. Gelukkig schoot het stuk vlees los en kwam naar buiten. Hierdoor kon ik weer adem halen. De volgende dag vertrokken we op vakantie en de eerste avond at ik een kipschotel. Op het moment dat ik de kip zag (wat grotere stukjes), dacht ik dat ik daar in kon stikken. Vanaf dat moment begon ik problemen te krijgen met eten, het lukte steeds minder goed om te eten. Ook begon ik steeds minder goed te slapen. Gelukkig waren we maar een week op Ibiza. Toen we terug kwamen, heb ik de hele nacht niet kunnen slapen. Ik had geen idee wat er met me aan de hand was. Ik stond stijf van de spanning. De volgende dag ben ik naar de huisarts gegaan, die mij oxazepam voorschreef. Daarnaast kreeg ik gelijk na haar consult een consult bij de GGZ ondersteuner. Zij hielp mij met cognitieve gedragstherapie. De oxazepam hielp mij om een klein beetje te slapen, maar tekort. De volgende week ben ik overgegaan op lorazepam, samen met temazepam. De lorazepam hielp mij om een uur of 4 te slapen. Op een pil temazepam sliep ik maar 2 uurtjes. Ik heb ongeveer 2 maanden lorazepam geslikt, maar vanwege de verslavende werking, waardoor je een steeds hogere dosis nodig hebt, moest ik over op iets anders. Ik sliep nog steeds slecht. De huisarts adviseerde mij citalopram, waar ik nogal een weerstand tegen had. Ik aan de antidepressiva? Dat had ik nooit gedacht, ik ben best een evenwichtig persoon, dacht ik zelf... Maar ik had geen keuze. Ik ben begonnen met 2 avonden 5 mg. Ik slikte het voor het naar bed gaan in de hoop dat ik zo zo min mogelijk bijwerkingen zou krijgen. Dat ging goed. Daarna overgegaan op 10 mg. Toen keerde de angst voor het eten en drinken (welke ik nog steeds had) in hevigere mate terug. Maar toch doorgezet (was wel even moeilijk) en dit trok na een paar weken weer weg. Ook last van duizeligheid 's ochtends bij opstaan. Daarna verder gegaan naar 20 mg. Dezelfde bijwerkingen. Ik heb anderhalf jaar 20 mg geslikt. Ik had in het begin cognitieve therapie, dat hielp mij tot op zekere hoogte. Daarna ben ik bij een coach terechtgekomen, die mij heeft geleerd weer te luisteren naar mijn lichaam. Ik heb mijn baan uiteindelijk opgezegd. Dat was onvermijdelijk. Dit tezamen met de citalopram zorgde ervoor dat ik weer redelijk goed kan slapen. Zonder de citalopram was ik hier niet uitgekomen. Soms heb je geen keuze. Ik heb gelukkig niet veel bijwerkingen gehad. Nu ben ik aan het afbouwen. Ik zit inmiddels op 10 mg en ben bezig met 5. Helaas zijn de kleinste tabletten 10 mg, waardoor het moeilijk is om 5 mg te doseren. Slechte zaak dat dit door de farmaceutische industrie niet gemaakt wordt. Ik ben heel rustig aan het afbouwen. Van 20 mg ben ik naar 15 gegaan (in een keer). Ik had waarschijnlijk beter nog een paar weken kunnen wisselen tussen 20 en 15. Er kwam weer wat angst terug voor het drinken. Maar dit verdween ook weer na een paar weken. Na ongeveer 8 weken op 15 mg, van 15 naar 10 mg gegaan, ook in een keer. Weer wat terugkeer van de angst, maar eveneens verdween dit weer. Na weer een week of 8, nu aan het wisselen met 5 mg, dus 2 avonden 10mg, daarna 1 avond 5 mg, weer 2 avonden 10 mg, 1 avond 5 mg. Nu inmiddels op 10 om 5 elke avond. Dit gaat best goed. Na een week ga ik over op 2x5 en 1 x 10, dan 3x 5 om 1x 10 en dan op helemaal 5 en zo bouw ik ook af naar 0. Ik weet zeker dat ik van de citalopram af kom. Ik heb steeds hele goede begeleiding van mijn huisarts gehad. Ik heb wel de problemen in mijn leven aangepakt en weet nu dat ik veel beter naar mijn lichaam moet luisteren. Ik heb inmiddels een nieuwe baan die beter bij me past. Als ik erop terugkijk had ik niet zonder citalopram gekund en de bijwerkingen waren te doen. Ik hoop dat mijn verhaal jou kan helpen met de beslissing om citalopram wel of niet te gaan gebruiken. Veel sterkte!
22-04-2019

Citalopram (citalopram)

Na 2, 5 jaar twijfelen over medicijnen, nu eindelijk de knoop doorgehakt en wat ben ik blij dat ik gestart ben met citalopram! Na mijn bevalling had ik allerlei klachten en ben bij de psycholoog terechtgekomen. Daar bleek ik een gegeneraliseerde angststoornis te hebben. Na vele sessies bij de psycholoog (meta)cognitieve gedragstherapie) leek het iets beter te gaan , ook i[lees meer...]n combi met yoga en mindfullness. Ondanks alle inzet bleef ik dat nerveuze gevoel houden stemmingswisselingen en na een lange vakantie toch maar naar de huisarts gegaan. Begin april gestart met 10 mg en de eerste week was een drama, want was extreem emotioneel, moe , onrustige benen , slecht slapen en wat meer angstig. Na 1, 5 week kan ik zeggen ; ik geniet weer van alles! Ik voel me de persoon die ik graag wil zijn, meer ontspannen en laat zaken makkelijker van me afglijden. Soms is de angstgedachte er wel maar er volgt geen lichamelijke reactie . Wel ben ik blij dat ik toch eerst de therapie heb gehad zodat mijn gedachten toch wat meer geordend zijn en ik beter weet hoe zaken anders te buigen. Maar de medicijnen geven het allerlaatste zetje wat ik enorm nodig had. Voor alle mensen die twijfelen en soortgelijke klachten hebben, probeer het! Als ik , angsthaas als ik was voor inname medicijnen, het kan kan jij het ook. Betere kwaliteit van leven en daar gaat het toch om!
15-04-2019

Citalopram (citalopram)

5 weken geleden gestartet 10 mg. Nu een week op 15 mg. Meer langst van angsten en paniek. Daardoor somberder en er geen gat meer in zien..Ik probeer het vol te houden om het te slikken omdat het me eerder ook heeft geholpen. Maar ik maak me zorgen over hoelang de bijwerkingen nog zullen duren.
24-03-2019

10-02-2019

Paniekaanvallen

Aantal dagen na het starten leek het erop dat de rust wat terugkeerde en ik mij wat beter ging voelen. Volgens psychiater helemaal het gewenste effect. Sinds 4 dagen veel huilbuien en somberheid. (Toen ook menstruatie begonnen na een miskraam) Afgelopen 2 dagen ontzettend gejaagd en veel paniek. Gelukkig heb ik nog oxazepam en neem ik nu 2 of 3 x pd 0.5 Mg, dat helpt me wa[lees meer...]t rustiger te worden en weer te relativeren. Aankomende week weer gesprek met psychiater, plan was om evt nog wat te verhogen. Zijn er mensen die dit herkennen? Dat het eerst beter leek te gaan maar angsten en onrust nog erger terugkomen??

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum