Citalopram

citalopram

Bij  AngstX

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

08-01-2020

Citalopram (citalopram)

Ik ben heel erg tevreden over Citalopram. Mijn vorige antidepressiva hebben me bijna 10 kilo in gewicht laten aankomen, sinds ik ben overgestapt naar Citalopram ben ik mijn extra kilos kwijt en blijf ik ook netjes op gewicht. Ik ervaar gelukkig geen bijwerkingen en heb mijn angststoornis onder controle.
23-12-2019

Citalopram (citalopram)

Citalopram begonnen met slikken vanwege angstklachten, ptss en dysthymie. Eerste paar weken, inclusief opbouw voelde ik mij echt goed door de medicatie (afgezien van de nachtmerries en duizeligheid) , langzaam nam dit effect af en merkte ik dat de klachten ook heftiger terugkwamen omdat 'het scherpe randje' dan ineens weer aanwezig is en daardoor harder aankomt, waardo[lees meer...]or je genoodzaakt bent om steeds verder op te hogen (Geen vermindering van angstaanvallen 'snachts) , uiteindelijk ben ik gestopt bij 20 mg, omdat ik eigenlijk niet afhankelijk wil zijn van medicatie besloten om dit weer af te bouwen, dit tot 10mg in een maand tijd en bij de 10mg besloot ik om 'cold turkey' te gaan (niet geluisterd naar de huisarts) , tip: NIET DOEN. ( 2 weken ziek, 'dronken', misselijk en zo duizelig gevoeld alsof ik elk moment flauw kon vallen).
09-01-2019

Citalopram (citalopram)

Ik vind het moeilijk om voor mezelf op te komen tegenover dominante docenten en studenten op mijn opleiding waar een autonome visie een vereiste is. Ik vind het moeilijk om mijzelf te verwoorden oftewel voor mijn gevoel te verantwoording af te leggen en daar voor te moeten vechten. Ik ben heel open en gevoelig voor mijn omgeving, waar ik wat mee deed in de vorm van fotogra[lees meer...]fie, film en conceptuele kunst. Echter was er geen begrip voor mijn visie zonder dat ik daar als een dominant iemand voor moest vechten. Ondanks dat je bij een kunstopleiding heel vrij mag zijn is het toch gebonden aan onzichtbare regels waar het werk of de kunstenaar aan moet voldoen totdat een "goede" kunstenaar is of kan zijn. Ondanks dat erkend wordt dat kunst niet persé beoordeeld kan worden. Echter wil je je papiertje halen en worden er dus toch beoordelingen gemaakt op jou persoonlijk en je werk waar weinig begrip voor is dan alleen testen in hoelang je het volhoudt om terug te vechten. Klinkt als de samenleving niet? Ik trok het niet meer nadat een docent tegen me was uitgevallen op een onredelijke wijze. na contact met mijn dokter en schooldecaan te hebben gehad slik ik op hun advies Citalopram 20mg om rust in mijn hoofd te krijgen, waardoor ik volgens hen mijn studie kan afronden. De eerste weken waren dramatisch. Ten eerste ik kreeg geen begeleiding van de dokter of van een gespecialiseerde, waar ik wel om had gevraagd. Ten tweede je klachten worden tig keer zo erger voor je (als je) rust krijgt. Nu inmiddels na 6 weken de medicijnen geslikt te hebben voel ik me nog vrijwel hetzelfde, maar afgevlakte denkelijk. Ik heb nog steeds geen eetlust, blijf erg moe en heb nog erg vaak dat ik niet onder de mensen durf te komen, bang voor onbegrip voor mijn gevoelens en een 'lesje' te krijgen geleerd. Dit gaat zo ver dat ik zelfs geen films of series soms durf te kijken, vanwege dat ze vrijwel altijd een specifiek probleem verhalend willen aantonen. ik vind alleen ontspanning in computerspelletjes, maar zelfs daar wordt ik soms geconfronteerd met mijn eigen keuzes. Ik begin in principe nog maar net met de medicatie, maar ik merk dat ik er weinig baat bij heb en probeer het liever via alternatieve geneeswijzen zoals kinesiologie etc. Het is nog steeds dag voor dag leven, maar een toekomst zie ik niet rooskleurig in. Ik durf mijn studie niet stop te zetten, wat ik inmiddels heb besloten te doen, omdat ik nog geen financiële last kan verdragen, dus leen ik geld van de staat tot zolang ik het nodig heb. Tja. Het is even niet anders. Ik durf niet met het UWV in gesprek te gaan voor een uitkering, bang voor het onbegrip weer. Persoonlijke struggle. Helaas weinig begeleiding en nog steeds de angsten, dus weinig verandering.
18-05-2018

Citalopram (citalopram)

Vandaag begonnen met citalopram 10 MG. 1 tabletje per dag. In 2015 paniekaanval gehad op school. Sindsdien ging ik me niet beter voelen maar werd alleen maar angstiger. Maanden bij de dokter gelopen omdat ik last had van druk op de borst en steeds diep moeten inademen. Natuurlijk dacht ik meteen dat het aan mijn hart lag. Hartfilmpje laten maken, niks aan de hand. Meerdere[lees meer...] artsen en fysiotherapeut bevestigde dat het echt hyperventilatie was maar wat was dat moeilijk te geloven. Zorgen maken zit bij mij sowieso in de aard van het beestje en dan bedoel ik voornamelijk over mijn eigen lichaam. Zuurstofgehalte gemeten en dat was altijd 99 of 100. Ben erg bang voor een enge ziekte te krijgen en de psycholoog wees het af op hypochondrie. Op advies van haar loop ik nu bij de fysio voor ontspanningsoefeningen en zit ik te wachten voor cognitieve gedragstherapie maar de wachtlijst loopt al van januari dit jaar. Vandaag had ik er genoeg van en plande een afspraak bij de huisarts. Hij schreef dit middel voor en moet over 4 weken terug. Ik hoop hier in contact te komen met mensen die mij meer gerust kunnen stellen en wat informatie kunnen geven over dit medicijn.
25-12-2019

14-12-2018

Citalopram (citalopram)

Hiervoor slikte ik mirtazapine, maar was daar na 3 weken mee gestopt i.v.m een onstilbare honger. Nu slik ik citalopram 20mg. Ik ben helemaal tevreden. In het begin geen last van bijwerkingen. Ik was er wat angstig voor na het lezen van de reviews hier, maar gelukkig nergens last van. Nu milde bijwerkingen zoals in de ochtend duurt het opstarten iets langer en mijn eetlust[lees meer...] is flink verminderd. Ik moet meer opletten dat ik gedurende dag wel eet, want ik kan zo een hele dag zonder. Ik ben heel blij met het effect. Mijn angst is zo goed als weg, ik ben veel vrolijker, een stuk socialer, tegenslagen voelen een stuk minder zwaar aan en ik kan meer genieten van het leven.
15-04-2019

Citalopram (citalopram)

5 weken geleden gestartet 10 mg. Nu een week op 15 mg. Meer langst van angsten en paniek. Daardoor somberder en er geen gat meer in zien..Ik probeer het vol te houden om het te slikken omdat het me eerder ook heeft geholpen. Maar ik maak me zorgen over hoelang de bijwerkingen nog zullen duren.
21-01-2020

Citalopram (citalopram)

Na 10 jaar allerlei therapieen gevolgd te hebben en geen verandering in mijn angsten. Besloten naar een paniekaanval die zo hevig was, aan de medicatie te gaan. Nooit gewild overigens. Was met name angstig om een ander persoon te worden in negatieve zin. Met de 10mg had ik de meeste bijwerkingen op dit moment zit ik op 30mg. Mijn angst gedachtes, zijn zeker voor 90% afgeno[lees meer...]men! Durf zoveel dingen alleen, die ik nooit durfde. Ik kan negatieve reacties ook eindelijk laten gaan, wat een opluchting. Ik had dit jaren eerder moeten doen! Inderdaad je moet even door de eerste weken heen, maar dat was het absoluut waard! Ik schrijf nooit mijn ervaring maar ben zo positief en gun dit een ander ook.
27-06-2019

Citalopram (citalopram)

Ik zit inmiddels vier maanden aan de citalopram. In het begin werd mij tien miligram voorgeschreven, wat echt een hele nare ervaring teweegbracht. (Totaal geen gevoelens meer), maar nadat de dosering een tijdje is gehalveerd, ben ik weer teruggegaan na tien miligram. Ik merkte na vier weken dat ik echt veel meer rust kreeg. Ik kon weer redelijk normaal over straat. Voorhe[lees meer...]en ging ik, dertig meter voordat ik iemand voorbij liep, me al zorgen maken over wanneer ik de ander zou begroeten en of ik de ander zou aankijken. Maar met de citalopram had ik dat veel minder. In winkels ervaarde ik ook meer rust. Toch had het nog niet genoeg effect, vond ik. Dus mocht ik van de psychiater 15 miligram proberen. Eigenlijk heb ik nooit gemerkt dat ik de dosering verhoogd heb. En daarna is het al gauw berg afwaarts gegaan. Ik begrijp 't niet. Ben ik teveel gaan schommelen met het moment van inname? (er heeft een paar keer twee uur verschil tussen gezeten met de vorige dag. Maar twee uur zou toch moeten kunnen? Dat was toch de max volgens de bijsluiter?). Ik doe nu het liefst de gordijnen dicht thuis, omdat ik me weer bekeken voel met de gordijnen open. En op straat is de angst ook weer toegenomen. Het piekeren is ook toegenomen. Dat was juist minder geworden toen ik net begonnen was met het innemen van de medicatie. Binnenkort ga ik weer afspreken met de psychiater. Ik begrijp er niks van! Is dit dan toch gewenning? Dat zou ook nog kunnen. Want ik kan niet zeggen dat het helemaal niet meer werkt. Ik zou niet willen stoppen iig. Volgens mij was ik zonder medicatie nog angstiger.
10-02-2019

Paniekaanvallen

Aantal dagen na het starten leek het erop dat de rust wat terugkeerde en ik mij wat beter ging voelen. Volgens psychiater helemaal het gewenste effect. Sinds 4 dagen veel huilbuien en somberheid. (Toen ook menstruatie begonnen na een miskraam) Afgelopen 2 dagen ontzettend gejaagd en veel paniek. Gelukkig heb ik nog oxazepam en neem ik nu 2 of 3 x pd 0.5 Mg, dat helpt me wa[lees meer...]t rustiger te worden en weer te relativeren. Aankomende week weer gesprek met psychiater, plan was om evt nog wat te verhogen. Zijn er mensen die dit herkennen? Dat het eerst beter leek te gaan maar angsten en onrust nog erger terugkomen??
24-03-2019

30-12-2019

Citalopram (citalopram)

In eerste instantie begonnen met dit medicijn in verband met aanhoudende en toenemende angstklachten en dwanggedachten. Na het overlijden van mijn vader kwam daar een depressie bovenop. Middel werkt snel op angst, iets minder snel op depressie, maar merkte na een aantal weken duidelijk verschil. De eerste maanden dacht ik dat ik de wereld weer aan kon, een extreme UP. Daar[lees meer...]na zwakte dit weer iets af naar een vrij normale gemoedstoestand. Dit middel zorgt dat ik weer een leefbaar leven heb.
22-06-2018

Citalopram (citalopram)

Bijna 5 jaar geleden ben ik begonnen met citalopram. Hiervoor had ik al jaren last van depressies en angst. Het was een hele drempel voor mij om met medicatie te beginnen, maar uiteindelijk zag ik op dat moment geen andere oplossing. Ik ben begonnen met 10 mg en merkte al binnen een week dat ik me beter ging voelen! De bijwerkingen waren op dat moment nihil. Ik heb nooit e[lees meer...]en moment spijt gehad van mijn beslissing om met citalopram te beginnen. Eindelijk kreeg ik dat duwtje in de rug dat ik nodig had, en kon ik daardoor beter aan mezelf werken. Na verloop van tijd worden de bijwerkingen wat duidelijker. Mijn libido is bijvoorbeeld veel lager dan vroeger, ik heb continu een droge mond, heb af en toe moeite met urineren en ben ook best vaak moe. Voor mij een teken om te stoppen, het gaat inmiddels heel goed met me en ik heb mijn zaakjes op orde kunnen krijgen. Ik ben nu sinds een aantal dagen aan het afbouwen naar 5 mg. Tot nu toe geen klachten, ik hoop dat dat zo blijft. Hierna wil ik helemaal stoppen en proberen het op eigen kracht te doen. Maar mocht het in de toekomst nog eens nodig zijn dan zou ik zeker weer voor citalopram kiezen, ik weet nu dat mijn lichaam goed op dit middel reageert.
08-08-2019

Citalopram (citalopram)

Ben nu bijna 4 weken geleden gestart met AD. In de eerste 3/4 dagen voelde ik me een positieve versufte zombie, heerlijk dat ik geen angsten meer had en niet meer piekerde. Ik kon zeker niet autorijden. Daarna werd ik helderder en merkte ik dat over het algemeen angsten wat meer naar de achtergrond verdwenen en ik gedachten veel beter kon loslaten, wat het piekeren dus o[lees meer...]ok stopte. Al met al 2-3 grotere dips gehad in deze periode, waarin de lichamelijke onrust en angsten zeker toenamen. Maar ik merkte dat deze perioden zeker van kortere duur zijn. De dips zijn heviger maar korter. Ik herstel sneller wat mijn vertrouwen doet toenemen in het leven. De huisarts zei dat dit normaal was in het begin (2-4/5 weken). Al met al ben ik denk ik goed op weg om de eerste periode te doorstaan en ben ik blij dat ik hiermee gestart ben.
04-03-2020

Citalopram (citalopram)

Hej hallo, Ik heb nu sinds 2 jaar last van een ernstige angststoornis.. na een tijdje ben ik clomipramine gaan gebruiken, heb dit een jaar gebruikt maar zonder echt goed resultaat.. nu sinds 4 weken begonnen met het opbouwen van citalopram. In die tijd toch wel wat goede dagen gehad, het ging wat op en af.. nu sinds een paar dagen is het erger dan ooit! Heftige angstaan[lees meer...]vallen, ik wil niks en durf niks.. is dat normaal? Zou het nu niet ongeveer een beetje gestabiliseerd zijn? Ben een beetje ten einde raad.. wil zo graag weer de persoon worden die ik was of in ieder geval weer iets van het leven genieten.. Hoop dat hier iemand is met soortgelijke ervaring? Lieve groetjes
23-01-2020

Citalopram (citalopram)

Ik heb jaren met van die vage angsten gelopen die maar niet weg wilde. Ik loop bij een goede psygoloog en we besloten toch maar eens een "proef" te doen met dit medicijn. De eerste 14 dagen had ik last van wat bijwerkingen. Op den duur was ik verrast door mezelf dat ik dingen weer durfde. Vooral mijn gevoel uitspreken ging een stuk makkelijker. Ik heb jaren mijn mond gehou[lees meer...]den tegen gefrustreerde werkgevers en diverse banen opgezegt uit woede. Nu is het soms even wennen als ik mijzelf uitspreek naar andere, maar het is zo fijn. Ook het eeuwig piekeren is haast voorbij. Relativeren gaat weer makkelijker. Mijn partner zei laatst.. Ik merk geen verschil hoor! Dus qua karakter ben ik niet veranderd. Intern is mijn hele gemoedstoestand veel rustiger. Ik ben begonnen met 20mg. Ik vindt het prima zo. Ik blijf er wel bij dat medicijnen niet altijd een oplossing zijn. Ook uit vorige / negatieve ervaringen met andere anti depressie middelen. Maar deze doet zijn werk!

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum