citalopram

Bij  AngstX

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

14-06-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
Hoi! Weer een berichtje van degene die het verhaal heeft geschreven. Inmiddels zit ik op 7 weken en gaat het helaas nog niet echt veel beter.. ik ga dus ergens de komende dagen de huisarts bellen voor ophogen. Het dagelijks leven is pittig en ik leef zo in mijn hoofd wat me erg angstig maakt. Hopelijk dat het uiteindelijk gaat werken. Hoe is het met jullie?

08-05-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
14 dagen geleden gestart met 20mg i.v.m. de hele dag dwangmatig denken en piekeren over het piekeren. De hele dag oplossingen willen zoeken voor mijn gevoel en ik kreeg maar geen rust, kon geen boek lezen of tv kijken. Continu bewust van mijn gedachten en als mijn gedachten over iets ‘normaals’ gingen had ik daarna van: hè waar dacht je dan net aan? Ik werd en moe, paniek[lees meer...]erig en angstig van. Ik kreeg angst om de controle over m’n mond te verliezen en er was niks meer van mij over. Mede omdat ik nog maanden op de specialistische GGZ moet wachten besloten om met SSRI te starten. De eerste dag mega misselijk en hoofdpijn, ook diarree en verminderde eetlust. Na 2 dagen namen de lichamelijke klachten voor een groot deel af en voelde ik weer meer rust; ik kon een film kijken en mij focussen op een gesprek. Ik voelde alsof er mist in mijn hoofd was, maar dat vond ik heerlijk na die paniekerige maanden. Echter sinds een week (ongeveer op dag 8 van citalopram) opeens intrusies/gewelddadige dwanggedachten, gezien ik zo met mijn gedachten bezig ben schrok ik hiervan en ben ik hier weer angstiger van geworden. Nu is dit na een aantal dagen minder omdat ik hier tips voor heb opgezocht op internet. Echter voel ik mij dus wel opeens veel somberder dan eerder, ben de hele dag bezig met depressieve gevoel en voel onrust. Wil graag plezier beleven en voel dat niet. Ik voel me dus eigenlijk depressiever dan eerder. Dat continu bewust van gedachten en piekeren daarover is stukken minder. Maar je zo somber voelen is ook niks. Zijn er mensen die dit herkennen? Willen jullie je ervaringen met mij delen? Morgen spreek ik de huisarts om alles te evalueren. Ik ben bang dat ik nooit meer uit deze negatieve spiraal kom.

15-07-2021 | Man | 23
citalopram (30mg)
Citalopram is niet een magisch pilletje wat alles oplost, maar maakt het dagelijks leven van iemand met een angststoornis makkelijker (leefbaar). Voor mij werkte het heel erg goed voor angstaanvallen (weg). Tevens werkte het erg goed voor extreme moeheid (mogelijk depressieve symptomen. Het werkt redelijk goed tegen het angstige gevoel in algemeen, maar daar is het[lees meer...] geen wondermiddel voor. Hiervoor moet men toch op zoek naar externe factoren die dit veroorzaken, eventueel met een psycholoog. Bijeffecten, zoals bij alle SSRI's: je gaat je de eerste weken vervelender voelen voordat het werkt. Zelfde geld voor het afbouwen, dat is ook niet fijn. Los daarvan had ik alleen vaker last van zweten. Veel minder bij-effecten dan Venlafaxine.

27-01-2022 | Vrouw | 26
citalopram (20mg)
Tijdens mijn 2e zwangerschap gestart met sertraline vanwege angststoornis, afgebouwd in oktober vorig jaar. In december helaas toch een terugval gekregen. Gelijk gestart met citalopram bij de huisarts. 2 weken op 10 mg, bijwerkingen onwerkelijk gevoel, derealisatie, vreselijk onrustige nachten (meerdere keren wakker en tegen 4 a 5 uur klaarwakker), toename van de angstklac[lees meer...]hten, veel piekeren. Na 2 weken op 20 mg overgegaan. Nu 2 weken op 20 mg en ik sta versteld van het effect. Eerst durf je er niet goed aan, bang voor placebo-effect, maar ik voel me nu al zo vele malen rustiger. In doen en denken. De angst wordt gedempt. Wie weet verandert het nog, maar voor nu ben ik blij dat het zo gaat. Ik ben benieuwd wat het resultaat over een aantal weken is. Dus voor iedereen die in de opbouw is; hou vol!! Ik heb zelf veel aan positieve verhalen gehad in die eerste weken. Het wordt echt beter.

28-04-2022 | Vrouw | 28
citalopram (15)
Hoi allemaal, Ik slik sinds vorig jaar oktober 10 mg aangezien een gegeneraliseerde angststoornis heb ontwikkeld na m'n burnout en therapie helaas niet afdoende werkte. Dit ging buitengewoon goed! Ik had nauwelijks bijwerkingen en kon weer fluitend door het leven. Echter heb ik sinds vorige week de dosering moeten verhogen naar 15mg van de arts gezien m'n paniekaanvalle[lees meer...]n ineens als donderslag bij helder hemel weer terugkwamen. De bijwerkingen die ik ervaar zijn ineens behoorlijk heftig. Ik ben met vlagen misselijk, heb een zwaar en wazig hoofd en ben voor mijn gevoel ook wat sloom. Daarnaast is de nervositeit ook toegenomen. Al met al niet echt een pretje dus! Meer mensen ervaring met bijwerkingen na het verhogen van de dosering? Ik weet dat ik er even doorheen moet maar is al fijn om even met lotgenoten te sparren.

21-04-2021 | Vrouw | 28
citalopram (40mg)
Na lang twijfelen begonnen met citalopram. In een aantal weken opgebouwd tot 40mg per dag. Ik lees hier best veel negatieve reacties en wil er dan ook iets positiefs tegenover zetten. Ik heb minimale bijwerkingen gehad in het begin en nu nauwelijks tot geen meer. Ik merkte al na een paar dagen verbetering. Inmiddels 2 maanden bezig en ik ben een ander mens geworden. Somber[lees meer...]heid, angst en piekeren is zo goed als weg. Ik geniet weer en heb weer zin in dingen. Het leven valt me niet meer zwaar en ik ben voor het eerst sinds lange tijd weer blij. Het is bizar wat een pilletje kan doen. Mijn ervaring is dus heel positief. Als je voor de keuze staat dan zou ik het in ieder geval zeker proberen! Laat je niet meteen afschrikken door alle mindere verhalen. Succes!

25-11-2021 | Vrouw | 29
citalopram (20mg)
Al jaren zijn sociale activiteiten niet meer leuk. Ik krijg altijd maag-darmklachten en heb voor mijn gevoel alle therapieën, supplementen en diëten gehad en zat chronisch aan de loperamide en cbd-olie.. Het enige wat redelijk hielp was 5-htp. En dus in overleg met de huisarts begonnen met citalopram. Ik begon savonds meteen met 20. Niet zo'n goed idee want snachts met[lees meer...]een wakker geschoten met een torenhoge hartslag. Anderhalve dag later verder gegaan met 10, dit ging beter. Bijwerkingen waren veel slapen, daarna slecht slapen, duizeligheid (nee je kunt echt niet autorijden in het begin!). Thuis zittend had ik geen last van de bijwerkingen. Buitenshuis soms een warmtegolf. Ik had eerst een week thuis gezeten met 10 mg per dag (ik neem het altijd s ochtends in) Daarna een week werken met 10 Daarna nog 2 x opgebouwd met 5mg na elke week zodat ik weer op 20 zat. Ik merkte al snel effect. Ik ben nu een paar weken verder en mijn buik voelt rustig (normaal, zoals vroeger) en ik voel me minder nerveus/gespannen. Ik heb geen andere middeltjes meer nodig. Ook ben ik blij dat het mij verder niet veranderd heeft.

18-11-2021 | Man | 29
citalopram (10mg)
Is er iemand bekend met oorsuizen als bijwerking? Is dit van tijdelijke aard of kan dit ook op de lange termijn aanwezig blijven?

03-04-2021 | Vrouw | 31
citalopram (10mg)
Sinds 2017 heb ik een angststoornis die zich vooral uitte in de nacht. Daar ben ik na een jaar weer uitgekomen door veel therapie. In de jaren die volgden nog 2x een terugval gehad die best heftig zijn. Op advies van de dokter dit medicijn gaan gebruiken om er weer bovenop te komen en een volgende terugval te voorkomen. Ik was heel bang om er aan te beginnen, maar het is m[lees meer...]ij erg mee gevallen tot nu toe. Ik gebruik het nu bijna 2 weken en heb bijna geen bijwerkingen. Werd soms ietsjes angstiger maar niet extreem. Ik begin al wat verandering te merken in positieve zin. Huilbuien zijn al over die ik bijna elke dag had. Ook ben ik gestopt met medicatie om te slapen, dit gaat nu ook al goed. Ik ga dit doorzetten om nog meer mezelf te worden. Ik heb wel vertrouwen in dit medicijn!

26-06-2021 | Man | 32
citalopram (10mg)
Volgens de dokter heb ik last van angststoornissen. Ik heb regelmatig een paniekaanval gehad en heb veel lichamelijke klachten waar ik ook bang voor ben. Bloedonderzoek was allemaal goed. Sinds ik deze antidepressiva slik is alles erger geworden. Ik zit nu op dag 4. Ik kan amper lopen en ben snel buiten adem. Ook schiet mijn hartslag naar 130 bij staan en lopen. In rust ro[lees meer...]nd de 100. Ik weet niet wat ik moet doen, ik ben bang dat dit super slecht is. Ik hoor graag van jullie.

19-09-2021 | Vrouw | 34
citalopram (20mg)
Ik had een sociale angststoornis. Ik was altijd ongemakkelijk en zenuwachtig in sociale situaties. Vaak en veel zonder reden blozen en continue negatieve gedachtes. Gestart met 10mg omdat ik bijna niet meer kon. Meteen voelde ik me opgeklaard. En uiteindelijk met 20mg ben ik helemaal klachtenvrij! Ik had in de eerste week hele lichte bijwerkingen. Maar niet noemen[lees meer...]swaardig Ik durf weer mezelf te zijn en dat is goed genoeg. Ik zou iedereen aanraden die twijfelt om het te proberen. Het heeft de kwaliteit van leven ontzettend verbeterd!

02-07-2021 | Vrouw | 34
citalopram (30mg)
Ik ben sinds 3 dagen nu verhoogd naar 30 mg omdat dat mijn dosering was voorheen. Ik ben al een hoop minder gespannen als in het begin alleen merk dat als ik de meningen van andere hoor ik snel weer onzeker raak. Gedachtes zijn der nog oppervlakkig en dat vind ik het aller naarste... net of je een duiveltje en een engeltje heb die continu tegenspreken. En ook al weet je ei[lees meer...]genlijk zo goed hoe het zit ga je toch aan jezelf twijfelen en dat wil ik niet meer... Ik wil gewoon weer een sterke mama zijn!

28-06-2021 | Vrouw | 34
citalopram (20mg)
Hoi allemaal, Na 3 jaar gebruik van citalopram ben ik eind februari gestopt. Dit ging 9 weken goed tot ik weer in volledige paniek verkeerde. Op aanraden van de dokter weer gestart met 10 mg met ontzettend heftige bijwerkingen. 1 week dacht ik dat het even beter ging maar dat was al snel weer mis. Ik moest omhoog naar 20 mg. Ik dacht dat ik gillend gek werd en volledig[lees meer...] de controle kwijt aan het raken was. Durfde niet meer alleen te zijn met mijn zoontje omdat ik bang werd hem iets aan te kunnen doen... zo naar voelde ik me. Ter ondersteuning kreeg ik lorazepam ochtend 1 mg middag 0,5 en avond 1 mg. Nu 4 weken weer verder merk ik nog niet echt super veel verschil.. iets minder angstig maar heb nog zo veel rot momenten... 3n twijfel nog steeds aan mezelf! Had dit nu niet al beter moeten gaan? Of moet ik nog volhouden

04-07-2021 | Vrouw | 35
citalopram (10mg)
Na 12 jaar een angststoornis te hebben gehad sinds 5 jaar geen aanvallen meer gehad d.m.v. therapie. Maar het extreme piekeren en de zorgen/ onzekerheid kreeg ik maar niet onder controle. Na 12 jaar afzweren toch de keuze gemaakt met citalopram te starten. Nu 7 weken later denk ik....... dit had ik jaren eerder moeten doen. Ik voel me opgeruimd en pieker op een gezonde man[lees meer...]ier. Ik ben minder bezig met de toekomst en leef van dag tot dag. Ik heb mijn oude ik weer gevonden en geniet veel meer!! Ik vond het zooooo spannend te beginnen maar alles is me zo meegevallen. Ik heb de eerste week zeer lichte bijwerkingen gehad maar die verdwenen heel snel. Bij mij werkt 10 mg perfect! Ik wil niet meer stoppen omdat ik eindelijk rust in mijn hoofd heb.

11-01-2022 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Jaren lang paroxetine geslikt. Na de zomer overstap gemaakt naar Citalopram omdat ik bij de paroxetine het gevoel had dat deze mij afvlakte. In oktober gevallen op werk ( angsten kwamen wat terug maar niet zo hevig. Heb altijd alles gedaan; kwam onder de mensen, reed auto, was zelfstandig, werkte 3 dagen, ben moeder) en dus in die periode ook overgestapt naar Citalopra[lees meer...]m . Sinds de overstap naar de Citalopram is alles vele malen erger geworden. Ik weet nu niet meer of dit ligt aan de citalopram of burn out verschijnselen. Gestart met 3 weken 10 mg geslikt, daarna opgehoogd naar 20 mg ( deze slik ik nu precies 3 weken) Ook bij de ophoging gingen de bijwerkingen niet weg. Hele heftige bijwerkingen. bij 10 mg: Maag/darmen, hoofdpijn, verminderde eetlust, hele dag angstig Bij ophoging naar 20 mg: chemisch angstig, heel somber geweest, dwanggedachten, slapeloosheid, hele dag piekeren, niets meer durven. ( Vooral de ochtenden zijn erg naar) Zie nog geen / weinig verbetering. Ja soms in de avond, omdat ik dan blij ben dat ik weer mag slapen. Nog steeds hoop ik dat het het middel aan gaat slaan. Maar ik ben steeds banger dat het voor mij niet werkt. Ik heb sinds gisteren temazepam voor het slapen. Daarnaast slik ik overdag 1 of 2x oxazepam 10 mg. Iemand die dit herkent? En die toch door heeft gezet, en de klachten minder werden? En uiteindelijk blij is door te hebben gezet? Ging het dan geleidelijk beter of in heel rap tempo? De ene zegt 4 weken dan moet het effect te zien zijn, de andere 6 weken. Iemand ervaring ? Ik heb bij ervaringen dus 'zeer ontevreden' ingevuld, omdat ik dat tot nu toe zo ervaar. Hoop dat er hier iemand mij een hart onder de riem kan steken.

30-07-2021 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Oorsuizen! Ben je gevoelig op je oren? Neem dit medicijn niet! Na 3 dagen heftige suis. Nu, 6 maanden later (was na 3 dagen gestopt) is de suis er nog steeds. Neem het niet!