citalopram

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Het eerste onderzoek naar de rol van fluvoxamine was kleinschalig maar bemoedigend. Dit tweede TOGETHER onderzoek is groots opgezet. Er is nog niet bekend of andere SSRIā€™s ook een vergelijkbaar effect kunnen hebben. Het exacte mechanisme is nog onbekend.

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

09-10-2021 | Vrouw | 59
citalopram (20mg)
Mijn vrouw heeft ernstige PTST klachten en is chronisch angstig voor ziekenhuizen en medici. Dit heeft allemaal te maken met een zeer zwaar ziekenhuisverleden in haar jeugd. Over het algemeen kon ze hier redelijk goed mee omgaan, tot de corona pandemie uitbrak en de angst om het ook te krijgen en dus misschien opgenomen moet worden zorgde dat ze in een depressie raakte en [lees meer...]zich volledig in huis opsloot. Depressie is echt een sluipmoordenaar omdat het zich langzaam opbouwt. Ik zat tijdens de pandemie ook thuis omdat ik chronische ademhalingsproblemen heb en zag mijn vrouw van iemand met een wat kort lontje veranderen in een mens waar ik een bloedhekel aan begon te krijgen. Dat laatste verscheurde mij ook omdat ik zielsveel van haar hou en heb de huisarts ingeschakeld en kreeg mijn vrouw met smoesjes i.o.m. de huisarts naar een consult. Tijdens dit consult brak ze behoorlijk. De huisarts stelde hulp van een psycholoog, maar dat wilde ze absoluut niet. Ikzelf stelde medicatie voor, wat de huisarts een prima alternatief vond. Citalopram 20 MG en voor een week oxcacepam erbij. Mijn vrouw is gestart met de medicatie en ik zag haar binnen een goede week van een onhandelbare vrouw naar weer een schat van een vrouw. Haar PTST klachten zijn zeker niet over, maar de citalopram is echt een fantastisch middel. We zijn er beide erg blij mee en doen nu weer leuke dingen en genieten samen weer van de kleine dingen. Ze mag de citalopram nu voor 6 maanden gebruiken en daarna gaan we verder kijken. Mijn vrouw wil nu al graag doorgaan. Ze is inmiddels nu weer zover opgeknapt dat ze ook hulp heeft geaccepteerd en gaat nu om de 3 weken naar de psychologische ondersteuning bij de huisarts. Ze heeft een enorme klik met haar psycholoog en na een uurtje praten komt ze elke keer met een voldaan gezicht thuis. Lang verhaal kort. Citalopram is echt een goed middel tegen depressie.

22-09-2021 | Man | 33
citalopram (20mg)
Levensredder. Geen bijwerkingen, sterk effect. Gebruik dit middel nu twee jaar en zal er waarschijnlijk nooit mee stoppen.

02-08-2021 | Man | 29
citalopram (20mg)
Na 4 weken begon ik verbetering te merken. Meer zin in activiteiten, minder somber. Citalopram heeft mijn leven een stuk beter gemaakt. Ik slaap (nog) wel heel onrustig en ben heel veel moe(slik het nu 6 weken). De psychiater geeft aan dat dit nog beter kan worden.. ik hoop het. Elke ochtend moe opstaan draagt niet positief bij aan het herstel van mijn depressie. Desondank[lees meer...]s wegen de positieve effecten zwaarder en heb ik er baat bij. Heeft er iemand ervaring met het slapen?

22-07-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na venlaflaxine en welbutrin Over gegaan naar citalopram 20. Ik merk dat ik wat meer kan genieten dan met de vorige medicijnen Eerste tijd wel moe overdag

24-06-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na een jaar lang paroxetine 30 mg te hebben gebruikt ben ik overgestapt naar Citalopram 20 mg. Ik had enorm veel bijwerkingen van paroxetine en bij Citalopram bijna niks. Citalopram is voor mij persoonlijk een fijne anti-depressiva die ik nu zo'n 4 maanden gebruik. Ik voel me eindelijk een stuk rustiger in mijn hoofd en er komt weer informatie binnen die daarvoor langs me [lees meer...]heen ging.

22-06-2021 | Man | 40
citalopram (10mg)
8 jaar citalopram geslikt, op advies van huisarts toch een geprobeerd te stoppen maar helaas geen succes, weer begonnen met 10 mg citalopram, nu weer 4 dagen bezig, erg veel last van buikpijn en buikkrampen Is dit bij iemand herkenbaar en gaat dit na wat weken gebruiken over?

13-06-2021 | Vrouw | 61
citalopram (40mg)
Steeds terugkerende depressies na stoppen antidepressiva. Laatste keer ingesteld op Citalopram omdat seroxat niet aansloeg. Opgehoogd tot 40 mg. Kon weer goed functioneren en werken. In 2017 herseninfarct. Geen oorzaak hiervoor gevonden, behalve verlengde QT tijd. Kan bloedklontjes veroorzaken. Dit is een bijwerking van Citalopram. Cardioloog wilde dat ik stopte met de Ci[lees meer...]talopram, maar onder begeleiding van psychiater afgebouwd tot 30 mg. Toen was de QT tijd weer normaal. Misschien dus iets om op te letten en te laten controleren voor mensen die hogere dosering Citalopram gebruiken! Helaas volledig afgekeurd na herseninfarct. Maar als ik gestopt was met de Citalopram, was ik ws niet meer geweest........

11-06-2021 | Vrouw | 25
citalopram (20mg)
Na een lange burnout en ptss, ook een depressie en angstklachten ontwikkelt. Na therapie waren de ergste randjes er vanaf, maar ik bleef na mijn behandeling toch vaak somber en angstig en vermeed situaties. Citalopram heeft me net het zetje gegeven om de dingen die nog eng zijn aan te gaan en het heeft mij mijn leven weer terug gegeven. Ik zit weer op 1/3 van mijn uren, ge[lees meer...]niet van de kleine dingen en voel me stabiel en kan goed met emoties of tegenslagen omgaan. Het was in het begin bij mij pittig met veel bijwerkingen, ook na de ophoging van mijn dosering. Maar daarna kwam ik na een aantal weken in rustig vaarwater en begon ik me weer op en top mezelf te voelen. Een flinke bittere pil om door heen te gaan (duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijnen, gespannen kaken, gespannen spieren, trillende spieren, slapeloosheid, minder eetlust, nachtmerries, levendige dromen, intrusies, sterke onverklaarbare somberheid) maar als je hier doorheen bent (eerste 2 weken het ergst) dan neemt het af. Ik heb nu alleen nog dat ik meer zweet dan eerder en wat duizeligheid bij opstaan en inspanning. Het is het me allemaal dubbel en dwars waard geweest. Eindelijk kan ik dit nare, leerzame hoofdstuk achter me laten en weer gaan genieten van een nieuw leven.

05-05-2021 | Vrouw | 23
citalopram (60mg)
Fijn medicijn, heeft goed geholpen afbouwen geen probleem. Alleen werkte deze voor mij niet 100% daarom besloot mijn psygiator om over te gaan op venlafaxine. Heb ik spijt van.

22-04-2021 | Man | 65
citalopram (40mg)
Vanuit mijn jeugd getraumatiseerd daardoor eerst gaan drinken, kon moeilijk leven in maatschappij.Relaties liepen stuk. Werken ging redelijk . Nu al jaren Citolopram 1x daags 40 Mg toch wel zware dromen die meestal heftig zijn. Maar meteen opstaan helpt en wandel veel fietsen, en hang toch elke dag de slingers op nu 65 jaar en in rustig vaarwater en goed afgesteld medica[lees meer...]tie. Maar ieder mens is anders dus hou goed overleg arts, en probeer ook veel ontspanning oefeningen te doen, zoek daarin de vele mogenlijk heden. Ik ben er wel achter dat je zelf ook veel kan doen gezond leven. šŸ’„šŸ€

19-04-2021 | Man | 30
citalopram (30mg)
In het begin, de 1e 2 weken namen de klachten alleen maar toe. Hierna ging het beter en nam het de 'scherpe randjes' van mijn depressie en neerslachtige gevoelens weg. Begon met 20mg maar uiteindelijk op eigen verzoek naar 30mg. Na een week of 2 Ć” 3 begint het te werken. Mijn tip: even door de zure appel heen heen de eerste weken en dan heb je er echt profijt van. Dit is[lees meer...] ook volkomen normaal.

14-04-2021 | Vrouw | 57
citalopram (20mg)
Ik heb het meficijn drie dagen gebruikt en had zoveel bijwerkingen dat ik wilde stoppen . Ik sliep niet meer voelde me zo ziek. Ben gestopt in overleg met de arts maar dagen me dood ziek gevoelt en trillen zweten hoofdpijn en doodmoe geen energie . Wie herkent dit ook naar paar dagen gebruik

23-03-2021 | Man | 33
citalopram (30mg)
Ik slik nu ruim 10 jaar citalopram. Eerst 20 mg toen 40 en nu 30. Het helpt goed tegen depressie. Angst ook behalve is erg stressvolle situaties. Vanwege toch wel veel bijwerkingen heb ik in 2016 geprobeert te stoppen en over te gaan naar een ander middel. Dit was de slechtste keuze die ik kon maken . Ook al deed ik het met hulp van de psychiater. Ik werd zwaar depress[lees meer...]ief en kon alleen maar huilen. Mijn vrouw liep bijna bij me weg. Ben toen toch weer begonnen en gelukkig ging het snel beter. De bijwerkingen toch voor lief proberen te nemen. Ergste voor mij is de spierverslapping en vaak last van zware benen. Ook vaak last van onrustige tintelende benen savonds. Vooral in bed. En zoals bekend van antisepressieva wordt je vlak kwa emoties. Niet meer depressief maar ook niet echt vrolijk. Als ik hard moet lachen krijg ik snel een zere kaak en nek. Maar als je echt deprie en angstig bent slik je dit liever dan je de hele dag naar voelen.

22-03-2021 | Vrouw | 33
citalopram (20mg)
Ik heb jaren last gehad van somberheid en angstklachten en hier verschillende vormen van behandelingen voor gehad. Citalopram heeft mij geholpen van deze klachten af te komen. Binnen twee weken na het starten werd mijn stemming duidelijk beter en nam ook mijn angst af. Nu na twee jaar klachtenvrij te zijn geweest ben ik onlangs in rustig tempo gaan afbouwen. Dit ging [lees meer...]goed totdat ik volledig was gestopt. Binnen een aantal dagen kwamen mijn somberheid en angstklachten helaas weer terug. Sinds kort ben ik dan ook weer gestart, weliswaar met een lagere dosis (10 mg) en gaat het weer goed met me. Voor mij werkt Citalopram dus heel erg goed. Het enige nadeel vind ik de bijwerking libidoverlies. Daar heb ik helaas wel echt last van. Maar omdat dit medicijn mijn stemming zo veel beter maakt en ik hierdoor kan genieten van het leven neem ik deze bijwerking voor nu voor lief.

01-03-2021 | Man | 61
Depressief
Dit medicijn helpt mij uistekend en door de geringe bijwerkingen bevalt het mij goed. Door gebruik andere medicijnen is mij wel een maagtablet aanbevolen die ik trouw als een duo inneem. Innemen is eenvoudig door de geringe omvang van de tablet. Ben na enige tijd wel verandert van inname moment naar na de avondmaaltijd.

21-02-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Depressief
Ik slik citalopram 2 maanden Na een paar dagen voelde ik me rustiger en ervaarde ik emoties minder intens. Dwang en angstklachten vlakken af! Door het gebruik van citalopram ben ik echt minder depressief en ervaar ik meer emotionele stabiliteit.