Ervaringen met Citalopram

citalopram

Bij  DepressieX

droge mond wazig in het hoofd

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

19-02-2024 | Vrouw | 32

droge mond wazig in het hoofd

In 2020 kreeg ik helaas een postpartum depressie, na een hele tijd aanmodderen besloot ik vanwege angsten dat het niet langer kon. Ik ben hartpatiënt en antidepressiva is niet een makkelijke keuze, maar de cardioloog is ermee akkoord gegaan. Ik ben gestart met een lage dosis van 10mg en dit werkte al die tijd erg goed. Toen ik zwanger wilde worden van een tweede werd mij a[lees meer...]angeraden om te stoppen, helaas bleek al heel snel dat dit een slecht idee was. Daarom in overleg met alle artsen besloten weer te starten met 10mg, zelfs een tijdje op 15mg gezeten en zo mijn zwangerschap doorgekomen. Daarna bedacht ik dat het een goed idee was om te stoppen, vraag me niet waarom. Nu ik er op terug kijk kreeg ik in mei '23 een 6 maanden na het stoppen opnieuw klachten van depressiviteit, die klachten verergerden en gingen ook over in angsten. Hiernaast haatte ik mijn man ongeveer en werd ik extreem rusteloos, alsof ik continu niet meer thuis wilde zijn. De afgelopen maanden waren een hel. Op aanraden van mijn nieuwe huisarts weer gestart met citalopram, eerst met 5mg, en geloof me deze onderhoudsdosis doet al heel veel voor mij. Ik ben niet afgevlakt maar het leven is weer leuk, ik vind mijn man weer leuk, ik kan weer voor mijn kinderen zorgen en zie het leven weer positief. Voor iedereen die twijfelt, probeer te zoeken naar dat wat voor jou werkt. Ik heb in de begin periode steeds ongeveer 14 dagen bijwerkingen gehad en daarna namen deze snel af. Alleen een droge mond en bloedend tandvlees kwamen vaker terug.

06-02-2024 | Vrouw | 63
citalopram (10mg)
Wees niet bang voor de bijwerkingen , het lijkt net of de klachten erger worden maar daar moet je echt doorheen , daarna zal je merken dat je gevoel gaat veranderen , je gedachten worden vlakker en je kan weer gaan genieten van je leven Ik gebruik dit middel al jaren en ben 1 keer gestopt maar toen viel ik weer terug , mijn huisarts gaf advies om het medicijn te blijven[lees meer...] slikken 10 mg en dat er veel mensen zijn die hun hele leven medicijnen moet slikken , mijn leven is verbeterd. Succes allemaal.

18-12-2023 | Vrouw | 20
citalopram (20mg)
Na lange tijd therapieën en gesprekken voor een flinke depressie op advies arts gestart met citalopram. Eerste dagen iets last van lichte bijwerkingen, diarree en een paar dagen enorm veel moeten gapen. Dit trok snel weer weg. Naar een paar weken al positief effect. Veel meer energie, minder piekeren en stress, minder negatieve gedachten etc. Ik gebruik dit nu 6 maanden en[lees meer...] voel mij nog steeds erg goed. Wees niet de bang voor de bijwerkingen, want deze zijn tijdelijk en je krijgt er zo veel meer voor terug.

09-10-2023 | Vrouw | 47
citalopram (40mg)
Na jarenlang 10mg te hebben geslikt, kwam ik in een depressie. Daarom de citalopram opgehoogd naar 40mg. En gelukkig helpt het voor mijn hoofd, maar ik baal echt enorm van de gewichtstoename!!! 😢 Hopelijk gaat mijn gewicht niet verder omhoog.

02-10-2023 | Vrouw | 58
citalopram (10mg)
Ben nu 6 wkn begonnen. Geen bijwerkingen behalve het slapen is een ramp. Inslapen gaat slecht en weer heel vroeg wakker. Wat een ellende, gaat dit beter worden?

05-09-2023 | Vrouw | 29
citalopram (30mg)
Gebruik dit medicijn inmiddels al weer 10 jaar. 2x geprobeerd af te bouwen waarvan ook 2 keer teruggevallen in depressie + bijkomende angstklachten. Als je al langer rondloopt met depressiviteit of angstklachten en je overweegt de stap naar medicatie, laat je dan vooral niet gek maken door alle horrorverhalen op het internet maar maak het bespreek bij een arts/psychiate[lees meer...]r en laat je goed inlichten. De opbouwperiode(n) heb ik als zeer heftig ervaren, maar ook dit gaat voorbij! Schaam je niet om tussendoor contact op te nemen met een hulpverlener. Zij zijn er om je door deze periode heen te helpen. Bij mij begon de medicatie rond de 6/8 weken te werken. De enige bijwerking die ik als vervelend ervaar is een gedeeltelijk verlies van libido en moeite om klaar te komen. Maar goed, als ik depressief ben, moet ik hier überhaupt niet aan denken dus hier valt mee te leven. Leven met depressie en angst is niet niks. Blijf km hulp vragen en blijft praten!

05-09-2023 | Vrouw | 84
citalopram (20mg)
Patiënt was depressief, huilerig en lusteloos. Eerst Venlafaxine Aurobindeo gebruikt maar deze dosis is veel kleiner en heeft geen merkbare bijwerkingen. De Venlafaxine werkte een beetje als een drug.

25-08-2023 | Vrouw | 28
citalopram (40mg)
Hier een positieve review! Ik gebruik citalopram nu iets meer dan een half jaar en ik kan zeggen dat het mijn leven gered heeft! Ik pieker zoveel minder, veel minder angst en sta weer positief in het leven! Het opbouwen ging prima, de eerste week 10, daarna een week 20, toen 2 weken 30 en daarna over op 40 mg. De bijwerkingen die ik heb is wat meer vermoeidheid maar[lees meer...] dit was na een aantal maanden al veel minder. Ook libido is amper aanwezig. Enigste wat ik echt als zeer vervelend ervaar is het hyperhidrose, dus het erge zweten op mijn voorhoofd/nek/neus etc. Vooral in de zomer druipt het zweet me van mij af, erg beschamend ook. Maar ondanks dat heeft de citalopram mij gered, ik was ontzettend hopeloos, hele dagen huilen en zag het leven niet meer zitten. Nu kan ik genieten van ook de kleine dingen in het leven en voel ik mij zoveel positiever! Geen stress meer om bijvoorbeeld naar een winkel te moeten gaan, nu sta ik al in de winkel zonder er ook maar over gepiekerd te hebben.

14-08-2023 | Vrouw | 40
citalopram (10mg)
Ivm depressie en suïcidale gedachten van oxazepam overgestapt naar citalopram 10 mg per dag. Ik nam mijn eerste pil ‘s avonds om 19.00 in. Volgende ochtend hartstikke ziek. Enorme zweetaanval waardoor ik mijn van werk één dag heb ziek moeten melden. Ik was huiverig dat mijn suïcidale neigingen versterkt zouden worden, dat gelukkig helemaal niet. Ik heb de eerste week oxa[lees meer...]zepam ernaast geslikt. Nu ben ik 5 weken verder. De bijwerkingen vallen/ vielen mee. Zweten, vrijwel geen eetlust en wat vergeetachtigheid. Ook heb ik ervaren dat alcohol nuttigen, max twee glazen, niet heel lekker gaat. Ik merk nu al dat opmerkingen en/of situatie’s niet meer zo hard bij me binnen komen. Ik lig niet meer te piekeren en kan een paar uur gewoon thuis relaxen Ipv steeds willen vluchten en bezig willen blijven.

01-06-2023 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Ik slik nu vanaf mijn 17e Fluoxetine voor depressie. Nu ben ik onlangs overspannen thuis komen te zitten door mijn werk en hierdoor onwijze slaap problemen gekregen (die ik al had maar nu nog erger). Ik heb toen der tijd van de huisarts Mirtrazipine gekregen om te kunnen slapen erbij. Hier ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat ik erg duf werd de dagen erna nog. Nu heb ik 2[lees meer...] keer aangegeven dat ik het liefst wil afbouwen omdat ik 6 jaar wel erg lang vind om deze medicijnen te gebruiken maar elke keer door de huisarts naar huis gestuurd onder het non van: Het is beter om af te bouwen als je stabiel ben (wat ik de komende jaren nog niet zie gebeuren) met je baan, je huis etc. Nu ben ik 6 weken geleden overgestapt naar Citralopam 20 mg en ben ik weer somber, huilerig en heb ik veel woede. De huisarts wil mij ophogen naar 30 mg terwijl ik er eigelijk heel erg klaar mee ben en wil afbouwen. Wat zouden jullie mij aanraden?

25-05-2023 | Vrouw | 63
citalopram (20mg)
Ik had eerder mijn reactie geplaatst toen ik 10 mg innam van de citalopram.Sinds 6 weken begon ik met 10 mg citalopram,2 weken geleden verhoogd naar 20 mg, angstaanval had ik nooit eerder gehad heb ik nu regelmatig. Ik heb heel slechte dagen meegemaakt, o.a. onrustige nachten, wisselend met pijn en vermoeidheid, slapeloosheid. Maar terug kijken, mijn stemming is toch bet[lees meer...]er dan voorheen. De arts zei dat ik na een tijdje beter gaat voelen en de pijn minder gaat worden en om toch vol te houden en door te zetten. De zenuwpijn is teruggekeerd word ik niet vrolijk van. Ik overweeg om toch terug te gaan naar amitriptyline 25mg, of 50 mg, dat houdt mijn zenuwpijn goed onder controle maar mijn somberheid en slaapstoornis juist niet. Ik wil geen verhoging meer van de citalopram.

20-05-2023 | Vrouw | 54
citalopram (10mg)
Graag wil ik weten of er meer mensen zijn die bij het gebruik van Citalopram bij inname van de eerste pil in de loop van de dag een hoge bloeddruk kregen, 150/110? Enorme onrust door druk op/in mijn lijf, hoofdpijn, slappe armen en benen, verergerde hartoverslagen. De knoop in mijn buik, die er al maanden zat, was weg maar binnen 2 uur na inname van het medicijn was ik al[lees meer...]s een dweil. Zijn er mensen die de hoge bloeddruk herkennen bij de eerste keer inname van dit medicijn, 10 mg? Dank alvast voor eventuele reacties.

09-05-2023 | Vrouw | 31
citalopram (30mg)
Gebruik het nu al 2 jaar helaas, afbouwen lukt niet. Maar hierdoor ben ik echt weer mens geworden. Ik had sowieso al last van vanalles, maar na 4 weken voelde ik wel verschil. Was dan ook erg depressief en ben gelijk begonnen op 20mg. Later weer erger last gekregen en toen naar 30 mg. Gaat goed.

06-05-2023 | Vrouw | 26
citalopram (30mg)
Het haalt de scherpe randjes van de prikkels en de depressie af. Meer energie en motivatie. Vooral de eerste weken bijwerkingen gehad zoals nachtzweten en oorsuizingen. Even vervelend maar dat is over gegaan. Voor mij is Citolapram een uitkomst om de dagen door te komen.

18-04-2023 | Vrouw | 48
citalopram (20mg)
het helpt mij om in mindere tijden het hoogf koel te houden en positief te blijven

12-04-2023 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Na lang (een jaar) twijfelen of ik wel of niet wilde starten met medicatie, ben ik afgelopen november begonnen met 10 mg citalopram. Dit hielp mij enorm, ik voelde me over het algemeen altijd redelijk goed en ik was een stuk minder somber, ik kon me beter concentreren en had meer energie. Ik had weinig last van bijwerkingen (obstipatie maar na verloop van tijd ging het weg[lees meer...]). Ik kon weer dingen doen en had zin om dingen op te pakken. Mijn motivatie was terug. Gezien ik de medicatie niet alleen was begonnen tegen somberheid maar ook voor een sociale fobie heb ik met de huisarts besloten om na 2 maanden op te hogen naar 20 mg, want voor angst hielp het helaas (nog) niet. Meteen vanaf dag 1 voelde ik me slechter en de eerste week voornamelijk heb ik me nog nooit in mijn leven zó slecht gevoeld. Iedere minuut van de dag dacht ik wanneer houd dit op, ik wilde het liefst de hele dag in bed liggen. De weken daarna werden de klachten iets minder, maar ik voelde me nog steeds slechter dan voordat ik medicatie slikte. Ik had last van enorme vergeetachtigheid, ik had een paniekaanval gehad wat ik daarvoor nog nooit in mijn leven had meegemaakt, ik trilde, was somber en was moe. Na 2 maanden merkte ik nog steeds geen verbetering en daarom besloten om weer terug te gaan naar 10 mg. Helaas werkte de 10 mg ook niet meer, wellicht omdat de 20 mg te veel was voor mij en mijn lichaam de stof helemaal niet meer tolereerde. Ik voelde me net zoals zonder het gebruik van medicatie. Na nog weer 8 weken/2 maanden ben ik ook daar mee gestopt. De afkickverschijnselen vallen reuze mee, alleen duizeligheid maar dat neemt af. Morgen heb ik een afspraak met de huisarts voor het starten van een nieuw antidepressivum. Over het algemeen ben ik heel tevreden over het gebruik van de 10 mg, dat liet me even weer zien hoe leuk het leven kan zijn, ik heb hoop dat dat gevoel weer terug komt. Mijn tip: als het medicijn aanslaat, hoog dan niet zo snel op. Wacht in ieder geval wat langer dan 2 maanden, kijk het wat langer aan, wie weet werkt het nog beter op de langere termijn.