escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

16-12-2018 | Vrouw | 38
escitalopram (15mg)
Na langere tijd (jaren) niet van mijn angstklachten af te komen heel rustig met dit medicijn begonnen. Alles in overleg met huisarts na vier weken steeds iets verhoogd naar 15mg. Steeds bijwerkingen maar achteraf denk ik dat angst voor medicijnen ook gewoon klachten gaf mede omdat ik op dit forum veel gelezen had. Nu na bijna vijf maanden ben ik erg tevreden. De bijwerking[lees meer...]en zijn weg én ook de angstklachten. Vooral de vermoedheid die je met veel emoties zo opbreekt is heel veel minder. Ik kom nu zonder emotionele dip de dag door. Ik ben niet afgevlakt. Wel houd ik pittige dromen maar dat heb ik altijd gehad als ik ontspannen en goed slaap. Ik ben super blij met wie ik ben; weer een normale versie van mezelf. Mijn smartwatch geeft ook een veel stabielere en vooral in de ochtend een veel rustigere hartslag aan. Ik ben erg tevreden, ondanks weken van bijwerkingen. Daar moet je je doorheen slaan.

08-12-2018 | Vrouw | 23
escitalopram (10mg)
Al jaren last van een gegeneraliseerde angststoornis, paniekaanvallen die komen en gaan en depressieve periodes. Hiervoor al meerdere jaren cognitieve gedragstherapie gehad, dit hielp redelijk om beter met de angst om te leren gaan, maar de klachten bleven aanwezig. Door een gebeurtenis kwam ik echter weer in een dal terecht, wat ervoor zorgde dat ik niet meer kon function[lees meer...]eren. Angst en paniek speelden heel erg op en enorm last van depressieve gevoelens. Gezien de klachten elke keer recidiveerden in overleg met huisarts en psycholoog besloten toch te gaan starten met escitalopram 10 mg. Dit was mij al jaren geleden aangeraden, maar ik wilde dit destijds absoluut niet. Besloten dit medicijn toch een kans te geven en wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb. De bijwerkingen waren wel vervelend; misselijkheid, geen eetlust, toename van angst- en depressieve klachten. Deze bijwerkingen verdwenen ongeveer na 1-2 weken. Tevens kampte ik met extreme slapeloosheid. Ik ben daarom de medicatie in de ochtend gaan slikken, maar dit had aanvankelijk geen effect. Heb de eerste twee weken nauwelijks geslapen, tevens veel last van bizarre dromen / nachtmerries. Na 4 weken kwam hier langzaam verbetering in en na 6 weken sliep ik voor mij doen weer normaal. Op dit moment heb ik nagenoeg geen bijwerkingen, misschien ben ik sneller vermoeid, maar dit heb ik altijd al gehad. De escitalopram drukt als het ware mijn angst- en downgevoelens naar de achtergrond. Ik kan beter relativeren, ben minder gespannen en de chaos in mijn hoofd aan negatieve gedachten en angsten over de toekomst is enorm verminderd. Enorm blij dat ik dus begonnen ben!

05-12-2018 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Ik gebruik het medicijn na herhaaldelijke episodes van angst. Deze angstgevoelens worden bij mij gecreeerd door overprikkelikking bii autisme. De eerste 2 weken was ik vreselijk bang, huilde aan 1 stuk en dacht dat het nooit meer goed zou komen met mij. Maar door de juiste begeleiding, lieve mensen om mij heen en de Escitalopram ben ik nu helemaal oké. Vooralsnog geen b[lees meer...]ijwerkingen, maar heb net als een eerdere ervaringsdeskundige onverklaarbare hoofdpijn / nekpijn.

07-11-2018 | Man | 18
escitalopram (10mg)
Zeer effectief medicijn tegen paniek klachten. Dit medicijn kan weliswaar zorgen voor vermoeitheidsklachten en een aantal andere bijwerkingen zoals hoofdpijn en misselijkheid (vooral in het begin). Maar dit moet dan maar voor lief worden genomen.

01-11-2018 | Man | 61
escitalopram (2,5mg)
Deze ervaring schrijf ik omdat ik graag het starten van escitalopram aandacht wil geven Ik gebruik nu zes weken dit middel en voel me erg rot en merk nog geen voordeel. De dosis is 5 mg. Mogelijk is dit te laag voor een goede therapeutische werking. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Met rot voelen bedoel ik snel moe veel nare gedachten en heel weinig energie voor[lees meer...] initiatieven.

07-06-2018 | Vrouw | 54
escitalopram (2,5)
Begin april na de nodige stress en na paniekaanval snachts kon ik niet meer slapen. Van de huisarts oxazepam gehad en Nasr psycholoog. Echter ik raakte steeds meer in paniek, slapen ging moeizamer en kon daar ook alleen maar aan denken. Nu is het ook zo dat ik 3 jaar geleden een angststoornis heb gehad. Traumatische ervaring geweest en dat vertaterkt ook nu de angst. I[lees meer...]nmiddels loop ik bij psychiater en na het voorschrijven van 0,25 Mg xanax 3x per dag wat totaal niet hielp (alleen slapen ging beter) omdat ik maar blijf huilen en bang zijn en denken dat ik hier niet meer uitkom. Gisteren besloten om over te stappen naar 1mg xanax retard. Wordt er rustiger van maar slapen nu eeer moeilijk. Daarnaast begonnen per vandaag met 2,5 Mg escitalopram. Psych vond het beter om langzaam op te bouwen ivm slechte ervaring 3 jaar geleden met sertraline. Bedoeling g is om nu 2 wkn 2,5 Mg te gebruiken. Dan 5. En dan naar 7,5 of 10. Hoe ga ik weten of AD aanslaat of dat het de benzo’s zijn die mij rustig houden?

14-02-2018 | Vrouw | 69
escitalopram (10mg)
slechte ervaring ik slik ze nog maar ga binnenkort met de huisarts overleggen

03-02-2018 | Vrouw | 22
escitalopram (10mg)
Ik ben momenteel aan het starten met escitolapram 5 mg en het leek me wel fijn om een dag tot dag beschrijving van de bijwerkingen bij het starten. Dit stond namelijk overal alleen vaag beschreven, dus dit leek me wel fijn voor komende starters. Dag1: koud, rillen, elektrische shocks in mn benen, klappertanden. Veel verschillende bijwerkingen, maar allemaal maar even 5 m[lees meer...]in. En ik was gelijk na 2 uur mijn onrust kwijt waardoor ik deze bijwerkingen niet zo erg vond. En niet onrustig werd van de bijwerkingen. Kon prima werken en naar verjaardag Dag 2: werd snachts misselijk wakker en met buikpijn. Zo misselijk en buikpijn dat ik niet kon werken. Even een dagje bijkomen op de bank. T.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (506) - Antibiotica - penicillines breedspectrum