Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-11-2023 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Goedemiddag, ik ben nu bijna 2 weken bezig met escitalopram 10 mg. Ik merk bij mijzelf dat ik last krijg van een vreemd gevoel tov mijzelf, lijkt op vervreemding. Zijn er meer mensen die dat hebben? en gaat dat weer over?

16-11-2023 | Man | 38
escitalopram (10mg)
In 2021 raakte ik in een depressie en een angststoornis, wat leidde tot een moeilijke periode van 5-6 maanden, inclusief een verslaving aan lorazepam van dagelijks 7,5 mg. Deze periode was extreem zwaar; ik kon slecht slapen, had constant spanning in mijn lijf, en werd er zwaar depressief van. Uiteindelijk liet ik me opnemen in Epen, maar dat maakte het alleen maar erger o[lees meer...]mdat ik omringd was door andere depressieve mensen. Met de hulp van mijn moeder besloot ik me te laten opnemen in Turkije. Daar werd ik aangemoedigd om escitalopram te nemen, beginnend met 10 mg en oplopend tot 20 mg. Na twee weken merkte ik nog geen verandering, wat me wanhopig maakte. Echter, mijn arts verzekerde me geduld te hebben en beloofde dat het medicijn zou gaan werken. Na vier weken begon mijn leven compleet te veranderen. Ik kreeg weer zin in het leven, mijn eetlust verbeterde - ik was in zes maanden 30 kilo afgevallen. Hoewel ik eerst tegen antidepressiva was, moet ik eerlijk bekennen dat dit kleine pilletje mijn leven heeft gered. Inmiddels heb ik afgebouwd naar 10 mg en het gaat perfect met me. Mijn advies is dus om niet te snel op te geven en het medicijn de tijd te geven om te werken.

25-10-2023 | Vrouw | 35
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijnen 2,5 jaar gebruikt voor een gegeneraliseerde angststoornis met paniek. Het heeft voor mij heel erg veel goed gedaan. Na 4 weken totaal geen angst en paniek meer. Ook de bijwerkingen waren erg gering. Ik ben ermee gestopt omdat ik merkte dat mijn gewicht omhoog ging. Het afbouwen ging ook goed, zonder erge bijwerkingen. Hopelijk kan ik zonder!

09-09-2023 | Vrouw | 40
escitalopram (10mg)
Goedemiddag allemaal, Waar moet ik beginnen! Ben al 1 jaar onder weg met mijn depressie en angststoornis en het is verschrikkelijk en wat ik echt niemand gun. Heb vanaf 2011 setraline geslikt en dat heeft na enige tijd goed geholpen met en ben na 7 jaar slikken er 2 jaar vanaf geweest en er ook in een keer mee gestopt wat heel gevaarlijk is maar dat ging 2 jaar goed[lees meer...]. Tot ik in 2021 weer een terug val kreeg en weer begonnen ben met setraline waar ik toen op 50 mg zat en na 2 maanden me weer goed voelde in 2022 September ging mijn relatie uit van 7 jaar en kreeg ik weer een terug val waar ik een jaar later nog steeds in zit en hebben we de setraline verhoogd alleen dat deed helaas niks meer. De setraline afbouwd en begonnen met venlafaxine en de opbouw was heftig en was daar afgelopen Maart mee begonnen tot begin Augustus geslikt en zat op 187,5 mg en ook die antidepresiva deed niks en ben begin Augustus deze gaan afbouwen en ben 2 weken geleden met de opbouw van de escitolapram begonnen 1e week 5 mg en afgelopen Maandag met 10 mg. Dus ik zit in afbouw en opbouw en wil niemand bang maken maar het is echt een hel!!😔 Nu aankomende Maamdag stop ik met de Venlafaxine 37,5 mg en ga ik door met escitolapram 10 mg en slik al sinds vorig jaar December 2x daags lorazepam dagelijks en dat geprobeerd af te bouwen alleen weet niet hoe ook omdat het niks meer doet. Waar ik nu last van heb is: pijn op me borstkast,onwerkelijk gevoel de hele dag, angst is toren hoog,zenuwachtig gevoel en de hele dag denken ga ik me ooit nog normaal voelen. Zijn er mensen hier die ook last hebben van bepaalde dingen?

23-08-2023 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Wat is jullie ervaring met wijziging van gewicht. Aankomen of afvallen indien je kleine dosis neemt van 5 of 10 mg en vanaf wanneer begon het aankomen want hier kijk ik nu niet naar uit maar anderzijds voel ik me wel rustiger

15-04-2023 | Vrouw | 52
escitalopram (20mg)
Ik heb 5 jaar naar alle tevredenheid 15mg Escitolapram geslikt maar blijkt nu toch niet goed te werken na allerlei gebeurtenissen de laatste 2 jaar, nu al 2,5 weken opgehoogt naar 20 mg omdat ik de hele dag (al 5 weken) erg nerveuz ben en zit te trillen....weet iemand hoelang het ongeveer kan duren waneer dat aanslaat?....dit is echt niet leuk meer!

11-03-2023 | Vrouw | 71
escitalopram (10mg)
Sinds gebruik 5 mg veel hartkloppingen. Iemand ervaring of dit overgaat. Hoelang deze bijwerking kan Duren aub?

09-03-2023 | Vrouw | 30
escitalopram (10mg)
Ik neem Escitalopram nu twee maanden in; dagelijks een halve tablet (5mg) voor het slapen gaan. Reden inname: angststoornis, extreme sociale angst en pleinvrees. Depressieve momenten, PMDD Negatief: Ik word er verschrikkelijk moe van. Ik slaap veel overdag en kan me niet goed focussen. Omdat ik niet veel kan doen door deze vermoeidheid, krijg ik stress omdat ik nu on[lees meer...]dertussen achter sta met heel veel dingen. Stress werkt niet goed voor mijn psychisch welzijn. Ik neem methylphenidate voor ADHD en deze lijkt ook minder effectief te werken in combinatie met Escitalopram. Positief: opdringerige gedachten zijn vele minder. Ik ben minder prikkelbaar en kan beter relativeren. Ik neem dingen minder persoonlijk op. Heb minder stress in de winkel. Het lijkt alsof Escitalopram de rebound van Methylfenidaat verzacht. Mijn maandstonden zijn vele minder pijnlijk, fysiek en mentaal; Ik heb minder buikpijn, heb minder stemmingswisselingen, ik lijk minder gevoelig voor prikkels van buitenaf (geluid, geuren, texturen,…) Ik moest starten met 5 mg. Als de bijwerkingen minder zijn mag ik overstappen op 10 mg, maar omdat ik nog steeds zo dodelijk vermoeid ben overdag ga ik dus nog even doorgaan met 5 mg.

08-03-2023 | Vrouw | 76
escitalopram (15mg)
Ik heb ongeveer 10 jaar Escitalopram gebruikt 20 mg. Ging heel goed nergens last van. Op een nacht heel veel hartkloppingen, of ik dood ging. Hart was goed. Maar kon geen enkele antidepressiva verdragen. Sliep niet meer, niet meer eten, viel af en was doodziek. Naar de psygoloog, die ook arts is en begonnen met opbouwen Escitalopram 5 mg met over de dag verdeeld 3 pillen l[lees meer...]orazepam 0,2 mg. die ik later weer moest afbouwen. Nu op 15 mg Escitalopram en 1 lorazepam. Veder afbouwen va lorazepam lukt niet en het is nog niet geweldig, slaap meteen als ik op bed lig om elf uur, maar ben om 3 of 4 uur weer wakker en slaap niet meer. Vaak nog hartkloppingen en nerveus gevoel, maar eet wel weer goed. Komt niets meer bij wat gewicht betreft, eet zelfs meer dan me lief is anders val ik af en van 58 naar 55 kilo afgevallen wil ik niet nog meer afvallen. Dus alles is nog niet helemaal geweldig.

07-03-2023 | Vrouw | 39
escitalopram (10mg)
Ik gebruik sinds een dag deze anti depressiva. Ik neem 1 pil voor het slapen gaan. In het begin voelde ik me nog ok maar s nachts werd ik overvallen door extreme hitte aanvallen zonder te zweten en de hele dag heb ik een branderig gevoel in mn lichaam. Is dit normaal en zijn er meer mensen die dit gehad hebben?

01-03-2023 | Vrouw | 48
escitalopram (15mg)
Hallo, ik gebruik escitalopram in druppelvorm. Ik heb het gekregen voor angstgevoelens en dwanggedachtes. Momenteel zit ik al een geruime tijd (na ophogingen) op 16 druppels. Ik begon echt verschil te merken en het ging een tijdje redelijk goed. Echter merk ik sinds een paar dagen dat ik weer een onrustig gevoel ervaar. En daarbij weer dat onbestemde gevoel van angst. En m[lees meer...]et name weer in de ochtend. Is dit herkenbaar voor jullie? Maandag spreek ik de psychiater en ik wil ophoging bespreken. Als het goed is mag je bij dit medicijn 20 mg gebruiken.

16-02-2023 | Vrouw | 43
escitalopram (5mg)
Begonnen met 2 druppels en per week met 1 druppel opgehoogd. Zit nu in week 4. Nu 4 dagen op 5 druppels en ervaar deze week dus al deze klachten. Ook een raar gevoel in me benen kan het niet eens omschrijven.

04-02-2023 | Man | 57
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijn voorgeschreven gekregen door de HA vanwege hypochondrie (angst voor erge ziektes en dood gaan) waardoor ik ook heel somber in het leven sta al een paar maanden. Ik zit nu op dag 6 en kan er eigenlijk nog weining over zeggen. Qua resultaat merk ik nog geen verschil maar heb begrepen dat dit wel een paar weken kan duren. Qua bijwerkingen valt het het wel [lees meer...]mee, ben wel meer onrustig en nerveus (zeker in de ochtenden) dan daarvoor. Ook wat last van minder eetlust maar dat had ik eigenlijk ook al daar voor door de somberheid. Ik sleep me door de ochtenden heen, gedurende de middag en avond wordt het wel beter en wordt ik rustiger. Ik hoop dat dit medicijn gaat werken voor me en ik me weer fijn en rustig mag voelen de gehele dag, want het heeft nu wel erg veel invloed op mijn gezin, mijzelf uiteraard , maar ook mijn werk. Ik kan ook zo maar huilen, zo rottig voel ik me soms, als de scherpe randjes er maar vanaf gaan ben ik al tevreden. Ik ben benieuwd naar anderen die ook net begonnen zijn wat hun ervaringen zijn, geef ze aub door. Ikzelf zal hier regelmatig posten hoe het bij verloopt.

08-12-2022 | Man | 42
escitalopram (15mg)
Ik slik dit medicijn ongeveer 6 maanden . In het begin redelijk wat bijwerkingen die ongeveer drie weken aanhielden. Niet extreem maar wel vervelend. Het ging een paar maanden goed maar de afgelopen weken leek mijn lichaam te protesteren. Ook ervaarde ik een grote drang naar alcohol zonder enige remming. Dat had ik voorheen nooit ervaren (zonder medicijn. Op aanraden v[lees meer...]an de behandelaar versneld afbouwen en ik merk dat ik nu icm concerta wat helderder ben ik mijn hoofd.

27-11-2022 | Man | 68

03-10-2022 | Vrouw | 35
escitalopram (5)
Hai Ik heb een vraag, Ik ben gestart met 5 mg druppels escitalopram/ lexapro merk lundbeck. Voor - depressie - gegeneraliseerde angsstoornis/paniekstoornis Ik heb last van Verergerde angst Gevoel van depersonalisatie/dislocatie ( nooit gehad). Trillingen Pijn in spieren Kaakklemmen Hoofdpijn Dit is dag 19. Zijn er meer mensen die dit hebben ervaren en d[lees meer...]at dit na een aantal weken verbeterde? Ik weet dat sit er bij hoort. Maar hoop wat verhalen te lezen van mensen die dit ook hebben ervaren waarvan het beterder na enkele weken. Beetje ter bevestiging en geruststelling. Groetjes