escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (4 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

17-04-2019 | Vrouw | 41
escitalopram (5mg)
Ik heb lang getwijfeld om eraan te beginnen. Achteraf had ik het veel eerder moeten doen. Ik gebruik 5 mg, lage dosering, maar het geeft me meer rust in mijn hoofd. Ik maak me niet zo snel meer druk. Waar ik eerder bang was voor spinnen😉, heb ik dat nu niet meer. Verder ben ik misschien wat nonchalanter geworden. Ik heb het ook gebruikt tijdens de zwangerschap. Mi[lees meer...]jn dochter moest daarom 24 uur in het ziekenhuis verblijven. Ze heeft er geen last van gehad. Aan stoppen met lexapri denk ik niet. Ik wil voorlopig nog een onderhoudsdosering blijven slikken.

09-04-2019 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Ik vertel hier als echtgenoot , mijn vrouw is deze medicatie beginnen nemen na voorschrift door de huisarts en na een lange periode van allerlei issues. Mijn echtgenote worstelde al erg lang met allerlei angsten : claustrofobie, gesprek aangaan met mensen, bellen naar onbekenden, stotteren (als kind maar ook later moeilijk om uit woorden te geraken), schrik voor rijden in [lees meer...]het donker, om alleen te zijn... allerlei zaken waar je nog met enige moeite 'omheen' kan zeilen in het dagelijkse leven. Daarnaast ook een laag libido, depressieve episodes, laag zelfbeeld en in de jaren voor het nemen van deze medicatie ook een veel te hoog alcoholgebruik, net over de rand van alcoholisme. Best wel wat dus, maar sinds juli nam ze dus deze medicatie en werd opgevolgd door een psycholoog en huisarts. In de eerste maanden was er een milde verbetering op het gebied van angsten en ze voelde zich absoluut wat zelfzekerder. Echter na een maand of 3 viel op dat er eigenlijk fundamenteel niets veranderde. Angsten bleven, en ze werd zo mogelijk nog afweziger en afstandelijker, nog meer in zichzelf gekeerd. Emotioneel was ze afgevlakt naar mij als partner en naar de kinderen. Wat erger is, ze kwam in contact met een lotgenoot (oude jeugdvriend) met gelijkaardige achtergrond en vond er een soulmate in. Wat ze voorheen nooit gedaan zou hebben, deed ze nu wel : ze ging vreemd. Helemaal tegen haar karakter in, en zonder dat er grote ruzies of issues waren geweest. Intussen zijn we 6 maanden verder en die buitenechtelijke relatie is zoals verwacht voorbij, ze is beginnen beseffen dat de medicatie voor haar niet goed was. Ze is na advies van psychiater gestopt met de medicatie, en intussen keren de oude zachtere gevoelens wel terug. Maar de effecten op ons huwelijk waren desastreus en de echtscheiding zal moeilijk te vermijden zijn. Op internet lees je heel wat over deze medicatie, dat het relatie killers zijn en ik kan dat alleen maar volmondig beamen. Deze medicatie verandert jouw persoonlijkheid op manieren die je niet kan voorstellen. 3 weken na het stoppen met nemen van deze medicatie zie je de oude persoon (weliswaar met angsten) stilaan terugkeren, inclusief de spijt over wat er allemaal gebeurd is. Was het enkel de medicatie, dat kan je nooit helemaal zeker weten, maar ik ben alvast overtuigd dat dit rotzooi voor haar was. Dus beste mensen... vertrouw niet blindelings op deze medicatie, laat het bij voorkeur ook niet door de huisarts voorschrijven, ook al is het goed bedoeld. Ga ook zeker langs bij een psychiater en laat een correcte diagnose stellen. In het geval van mijn vrouw heeft het meer kwaad dan goed gedaan. Je denkt, het zal wel meevallen de effecten, maar onderschat het niet, je loopt het risico een andere persoon te worden en zeker niet altijd een betere versie van jezelf... Ik zie veel meer heil in therapie en begeleiding op alternatieve manieren, als je ervoor open staat. Helpt dat niet, kan je nog de toevlucht zoeken in deze medicatie,maar steeds onder close begeleiding.

13-02-2019 | Vrouw | 37
escitalopram (20mg)
het hielp goed om rustig te worden

02-02-2022 | Man | 30
escitalopram (20mg/ml)
Wondermiddel voor mij. Eerste paar maanden erg op en neer; van euforie tot weer terug bij af. Vaak niet zeker of het nou ging werken of niet. Soms wel onzekere periode (toch maar stoppen?). Na een maand of 3-4 merkte ik het wel: het werkt. Heel langzaam maar zeker werd ik stabiel. Tot dit moment, na een jaar. Ben er ontzettend blij mee en dankbaar voor. Over een tijdje wil[lees meer...] ik wel gaan afbouwen, gewoon om te kijken hoe dat gaat. Ik slikte vrij veel, 22,5 mg per dag. Ook de dosering was erg zoeken in het begin. Hiermee gaat het heel goed. Laatst al afgebouwd naar 15 mg en dit gaat ook al een tijd goed. Mocht je escitalopram gebruiken en na een paar maanden nog niet helemaal overtuigd zijn: het wordt beter. Écht niet te snel opgeven. Op een gegeven moment merk je langzaam maar zeker dat je een soort schildje om je heen krijgt, waardoor je met een psychotherapeut of psycholoog in alle rust aan de problemen kan werken. Of ja, problemen, aan jezelf. Aan de dingen die je veel hebben gebracht, maar zich nu even tegen je keren. Je kunt het!

20-03-2021 | Man | 29
escitalopram (5mg)
Zo'n jaar en drie maanden geleden kwam ik thuis te zitten met een burnout. Daarbij kreeg ik last van een pieker- en angststoornis, SOLK, erge hypochondrie en (uiteraard) klachten van somberheid. Ik ben altijd een vrij opgewekt, positief persoon geweest, maar toch werden de aanhoudende klachten me teveel. Recent ben ik begonnen met psychotherapie en in overleg met mijn ther[lees meer...]apeut ben ik nu begonnen met 5 mg escitalopram. Ik gebruik dit nu pas een weekje en het doet al wonderen voor me. Aan de ene kant ben ik geneigd dit te wijten aan het placebo-effect, maar aan de andere kant geloof ik dat bijna niet; zoveel beter gaat het. Angsten namen in de eerste 2 dagen wat toe, afgewisseld met juist kakenklemmende, euforische gevoelens. Nu, een week later, word ik uitgerust wakker, pieker ik een stuk minder, en lijk ik niet echt meer meegesleept te worden door negatieve gedachten. Ik vind het belangrijk deze ervaring hier te delen, omdat ik dus maar 5 mg gebruik, bijna geen bijwerkingen ervaar (mijn libido is eigenlijk alleen maar toegenomen door het ontbreken van die piekerstroom, ook geen enkele last van darmen of maag). Ik was erg huiverig om dit medicijn te gebruiken door ook wel vrij negatieve ervaringen die hier vermeld staan. Nu ben ik echt onwijs blij dat ik ben gestart. Ik ben ervan overtuigd dat ik met psychotherapie, nu mijn hoofd wat rustiger is, kan gaan werken aan structurele veranderingen in mijn manier van leven, coping en denkwijze over bepaalde dingen. Ik ga over een jaar samen met mijn therapeut afbouwen, als de rust volledig is wedergekeerd en ik anders met dingen om kan gaan. Dat heb ik al met haar afgesproken. Mocht je twijfelen: geef dit medicijn een kans. Het is voor mij een verbetering van 1000%.

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

12-09-2019 | Man | 34
escitalopram (10mg)
Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.

21-06-2019 | Man | 43
escitalopram (20mg)