escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

09-04-2019 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Ik vertel hier als echtgenoot , mijn vrouw is deze medicatie beginnen nemen na voorschrift door de huisarts en na een lange periode van allerlei issues. Mijn echtgenote worstelde al erg lang met allerlei angsten : claustrofobie, gesprek aangaan met mensen, bellen naar onbekenden, stotteren (als kind maar ook later moeilijk om uit woorden te geraken), schrik voor rijden in [lees meer...]het donker, om alleen te zijn... allerlei zaken waar je nog met enige moeite 'omheen' kan zeilen in het dagelijkse leven. Daarnaast ook een laag libido, depressieve episodes, laag zelfbeeld en in de jaren voor het nemen van deze medicatie ook een veel te hoog alcoholgebruik, net over de rand van alcoholisme. Best wel wat dus, maar sinds juli nam ze dus deze medicatie en werd opgevolgd door een psycholoog en huisarts. In de eerste maanden was er een milde verbetering op het gebied van angsten en ze voelde zich absoluut wat zelfzekerder. Echter na een maand of 3 viel op dat er eigenlijk fundamenteel niets veranderde. Angsten bleven, en ze werd zo mogelijk nog afweziger en afstandelijker, nog meer in zichzelf gekeerd. Emotioneel was ze afgevlakt naar mij als partner en naar de kinderen. Wat erger is, ze kwam in contact met een lotgenoot (oude jeugdvriend) met gelijkaardige achtergrond en vond er een soulmate in. Wat ze voorheen nooit gedaan zou hebben, deed ze nu wel : ze ging vreemd. Helemaal tegen haar karakter in, en zonder dat er grote ruzies of issues waren geweest. Intussen zijn we 6 maanden verder en die buitenechtelijke relatie is zoals verwacht voorbij, ze is beginnen beseffen dat de medicatie voor haar niet goed was. Ze is na advies van psychiater gestopt met de medicatie, en intussen keren de oude zachtere gevoelens wel terug. Maar de effecten op ons huwelijk waren desastreus en de echtscheiding zal moeilijk te vermijden zijn. Op internet lees je heel wat over deze medicatie, dat het relatie killers zijn en ik kan dat alleen maar volmondig beamen. Deze medicatie verandert jouw persoonlijkheid op manieren die je niet kan voorstellen. 3 weken na het stoppen met nemen van deze medicatie zie je de oude persoon (weliswaar met angsten) stilaan terugkeren, inclusief de spijt over wat er allemaal gebeurd is. Was het enkel de medicatie, dat kan je nooit helemaal zeker weten, maar ik ben alvast overtuigd dat dit rotzooi voor haar was. Dus beste mensen... vertrouw niet blindelings op deze medicatie, laat het bij voorkeur ook niet door de huisarts voorschrijven, ook al is het goed bedoeld. Ga ook zeker langs bij een psychiater en laat een correcte diagnose stellen. In het geval van mijn vrouw heeft het meer kwaad dan goed gedaan. Je denkt, het zal wel meevallen de effecten, maar onderschat het niet, je loopt het risico een andere persoon te worden en zeker niet altijd een betere versie van jezelf... Ik zie veel meer heil in therapie en begeleiding op alternatieve manieren, als je ervoor open staat. Helpt dat niet, kan je nog de toevlucht zoeken in deze medicatie,maar steeds onder close begeleiding.

21-06-2019 | Man | 43
escitalopram (20mg)

13-08-2017 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
Ik ben begonnen in november nadat ik opeens hyperventilatie had. Geen stress maar wel gevoel of ik hartaanval kreeg. Ik durfde niet meer te fietsen (bochten moest ik lopen, kon niet een bocht nemen), autorijden lukte niet meer waardoor ik moest carpoolen om toch te werken (ben al die tijd wel blijven werken overigens), bang om naar winkels te gaan (AH bracht het huis). Rol[lees meer...]trappen en trappen naar beneden lukte niet meer (naar boven wel). Kreeg de pillen en duurde erg lang eer er resultaat was. Minimaal 8 weken en geen opbouw maar gelijk 10mg. De trappen lukken pas sinds kort weer (9 maanden later!), autorijden en fietsen en winkels lukken al heel lang weer. Het gaat weer goed. Ik wil afbouwen, niet omdat ik denk dat ik het zelf weer kan, dat gevoel heb ik wel, maar weet niet of dat het pilletje is of gewoon dat het goed gaat. Maar zie er tegenop om weer al die bijwerkingen te krijgen die ik heftig vond. Ik wil stoppen omdat ik het enorme zweten meer dan zat ben en ben de kilo's die ik aangekomen ben terwijl ik juist minder ben gaan eten! meer dan spuugzat. Ik zou nu bijna medicijn moeten hebben tegen minderwaardigheidscomplex doordat ik foto's lelijk vind doordat ik dikker ben geworden. Afijn, ik ga stoppen en wil dat doen met halfjes beginnen. Had 10mg en ga beginnen met 5 mg paar weken en dan naar 2.5 mg. Als jullie dat niet adviseren dan hoor ik het graag. Vrij nemen en autorijden moet ik kunnen blijven doen voor mijn werk dus ik moet even niet ontsporen. En wat mijn grote vraag is...ik sport elke dag (loop 10 km) val ik dan automatisch af doordat ik geen vocht vast hou...of moet ik dan wederom weer nog meer doen om weer normaal als vorig jaar te worden?

04-10-2019 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al 1 jaar. Eerst begonnen met 10mg maar nog steeds angstaanvallen. Op aanraden van dr overgeschakeld naar 20mg en effe Xanax retard genomen. Geen aanvallen meer. Nu aan het afbouwen en ik voel er mij goed bij.

12-12-2019 | Vrouw | 53
escitalopram (10mg)
Graag wil ik alle afbouwers een hart onder de riem steken: ik ben (na 5 jaar gebruik van 20 mg) al 3 jaar aan het afbouwen. Elke 3 maanden 1 mg verlaagd (met altijd weer een wisselende en lange lijst van psychische en fysieke, heftige afbouwverschijnselen, die elke keer weer ruim 2 maanden aanhielden). In die 3 jaar ben ik afgebouwd van 20 mg naar nu 8 mg. Echter bij de l[lees meer...]aatste mindering (van 9 naar 8 mg) duren de afbouwverschijnselen langer: ben nu al 4 maanden 'onderweg', en voel me nog steeds niet helemaal goed. Maar ik zet door, en praat mezelf moed in, en vertel mezelf dat mijn brein tijd nodig heeft om mijn chemische balans te herstellen, en dat het goed zal komen en dat ik vertrouwen mag hebben in mijn systeem. En dat het tijd kost, afschuwelijk veel tijd, en dat het zeer zwaar is en gewoonweg bij tijd en wijle een hel. Ik ben van plan om pas een half jaar ná dat ik me weer goed voel, opnieuw een mg te minderen. Dit, omdat mocht ik me weer zo slecht gaan voelen tijdens de volgende afbouwperiode, me in herinnering kan brengen dat ik me hiervóór een half jaar fijn heb gevoeld, en dat dat fijne gevoel dus ook weer zal terugkomen als ik door de volgende afbouwperiode heen ben. Dat 'bewijs van me goed gevoeld hebben ' heb ik dan achter de hand als steun in de rug in de weken/dagen/nachten/uren die zo afschuwelijk kunnen zijn. Dat afbouwen AFSCHUWELIJK kan zijn, dat is duidelijk. Maar dat afbouwen onmogelijk is? ECHT NIET. Ik wens je alle doorzettingsvermogen toe, en de durf om NEE te zeggen tegen je omgeving, werk, of schoonmoeder als het afbouwen zó zwaar is dat je er verder niks 'bij' kan hebben. Houd van jezelf.

07-06-2018 | Vrouw | 54
escitalopram (2,5)
Begin april na de nodige stress en na paniekaanval snachts kon ik niet meer slapen. Van de huisarts oxazepam gehad en Nasr psycholoog. Echter ik raakte steeds meer in paniek, slapen ging moeizamer en kon daar ook alleen maar aan denken. Nu is het ook zo dat ik 3 jaar geleden een angststoornis heb gehad. Traumatische ervaring geweest en dat vertaterkt ook nu de angst. I[lees meer...]nmiddels loop ik bij psychiater en na het voorschrijven van 0,25 Mg xanax 3x per dag wat totaal niet hielp (alleen slapen ging beter) omdat ik maar blijf huilen en bang zijn en denken dat ik hier niet meer uitkom. Gisteren besloten om over te stappen naar 1mg xanax retard. Wordt er rustiger van maar slapen nu eeer moeilijk. Daarnaast begonnen per vandaag met 2,5 Mg escitalopram. Psych vond het beter om langzaam op te bouwen ivm slechte ervaring 3 jaar geleden met sertraline. Bedoeling g is om nu 2 wkn 2,5 Mg te gebruiken. Dan 5. En dan naar 7,5 of 10. Hoe ga ik weten of AD aanslaat of dat het de benzo’s zijn die mij rustig houden?

01-11-2018 | Man | 61
escitalopram (2,5mg)
Deze ervaring schrijf ik omdat ik graag het starten van escitalopram aandacht wil geven Ik gebruik nu zes weken dit middel en voel me erg rot en merk nog geen voordeel. De dosis is 5 mg. Mogelijk is dit te laag voor een goede therapeutische werking. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Met rot voelen bedoel ik snel moe veel nare gedachten en heel weinig energie voor[lees meer...] initiatieven.

14-02-2018 | Vrouw | 69
escitalopram (10mg)
slechte ervaring ik slik ze nog maar ga binnenkort met de huisarts overleggen

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum