escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

17-04-2019 | Vrouw | 41
escitalopram (5mg)
Ik heb lang getwijfeld om eraan te beginnen. Achteraf had ik het veel eerder moeten doen. Ik gebruik 5 mg, lage dosering, maar het geeft me meer rust in mijn hoofd. Ik maak me niet zo snel meer druk. Waar ik eerder bang was voor spinnen😉, heb ik dat nu niet meer. Verder ben ik misschien wat nonchalanter geworden. Ik heb het ook gebruikt tijdens de zwangerschap. Mi[lees meer...]jn dochter moest daarom 24 uur in het ziekenhuis verblijven. Ze heeft er geen last van gehad. Aan stoppen met lexapri denk ik niet. Ik wil voorlopig nog een onderhoudsdosering blijven slikken.

18-04-2020 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Mag ik even jullie advies. Na advies van de dokter ik toch steeds in afwachting om te beginnen aan dit medicijn. Nu toch beslist om te starten. Ik heb het nu 2 dagen genomen. 1 keer savond en 1 keer in de ochtend. Dit was echt geen succes. Ik heb het gevoel dat die angst stoornissen nu nog erger zijn geworden. Hartkloppingen, misselijkheid, duizelig, niet slapen. Gel[lees meer...]ukkig moet ik deze niet gaan werken maar ik stel mij de vraag. Wanneer gaan deze bijwerkingen weg ? Kan aub iemand mij hier duidelijkheid overgeven!!! Want als ik terug binnen 10 dagen moet gaan werken met deze bijwerkingen. Nemen jullie die in de ochtend of savond in? Alvast bedankt voor de reacties

09-04-2019 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Ik vertel hier als echtgenoot , mijn vrouw is deze medicatie beginnen nemen na voorschrift door de huisarts en na een lange periode van allerlei issues. Mijn echtgenote worstelde al erg lang met allerlei angsten : claustrofobie, gesprek aangaan met mensen, bellen naar onbekenden, stotteren (als kind maar ook later moeilijk om uit woorden te geraken), schrik voor rijden in [lees meer...]het donker, om alleen te zijn... allerlei zaken waar je nog met enige moeite 'omheen' kan zeilen in het dagelijkse leven. Daarnaast ook een laag libido, depressieve episodes, laag zelfbeeld en in de jaren voor het nemen van deze medicatie ook een veel te hoog alcoholgebruik, net over de rand van alcoholisme. Best wel wat dus, maar sinds juli nam ze dus deze medicatie en werd opgevolgd door een psycholoog en huisarts. In de eerste maanden was er een milde verbetering op het gebied van angsten en ze voelde zich absoluut wat zelfzekerder. Echter na een maand of 3 viel op dat er eigenlijk fundamenteel niets veranderde. Angsten bleven, en ze werd zo mogelijk nog afweziger en afstandelijker, nog meer in zichzelf gekeerd. Emotioneel was ze afgevlakt naar mij als partner en naar de kinderen. Wat erger is, ze kwam in contact met een lotgenoot (oude jeugdvriend) met gelijkaardige achtergrond en vond er een soulmate in. Wat ze voorheen nooit gedaan zou hebben, deed ze nu wel : ze ging vreemd. Helemaal tegen haar karakter in, en zonder dat er grote ruzies of issues waren geweest. Intussen zijn we 6 maanden verder en die buitenechtelijke relatie is zoals verwacht voorbij, ze is beginnen beseffen dat de medicatie voor haar niet goed was. Ze is na advies van psychiater gestopt met de medicatie, en intussen keren de oude zachtere gevoelens wel terug. Maar de effecten op ons huwelijk waren desastreus en de echtscheiding zal moeilijk te vermijden zijn. Op internet lees je heel wat over deze medicatie, dat het relatie killers zijn en ik kan dat alleen maar volmondig beamen. Deze medicatie verandert jouw persoonlijkheid op manieren die je niet kan voorstellen. 3 weken na het stoppen met nemen van deze medicatie zie je de oude persoon (weliswaar met angsten) stilaan terugkeren, inclusief de spijt over wat er allemaal gebeurd is. Was het enkel de medicatie, dat kan je nooit helemaal zeker weten, maar ik ben alvast overtuigd dat dit rotzooi voor haar was. Dus beste mensen... vertrouw niet blindelings op deze medicatie, laat het bij voorkeur ook niet door de huisarts voorschrijven, ook al is het goed bedoeld. Ga ook zeker langs bij een psychiater en laat een correcte diagnose stellen. In het geval van mijn vrouw heeft het meer kwaad dan goed gedaan. Je denkt, het zal wel meevallen de effecten, maar onderschat het niet, je loopt het risico een andere persoon te worden en zeker niet altijd een betere versie van jezelf... Ik zie veel meer heil in therapie en begeleiding op alternatieve manieren, als je ervoor open staat. Helpt dat niet, kan je nog de toevlucht zoeken in deze medicatie,maar steeds onder close begeleiding.

21-06-2019 | Man | 43
escitalopram (20mg)

04-10-2019 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al 1 jaar. Eerst begonnen met 10mg maar nog steeds angstaanvallen. Op aanraden van dr overgeschakeld naar 20mg en effe Xanax retard genomen. Geen aanvallen meer. Nu aan het afbouwen en ik voel er mij goed bij.

01-05-2021 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al ruim drie jaar maar zou er graag vanaf willen

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

12-12-2019 | Vrouw | 53
escitalopram (10mg)
Graag wil ik alle afbouwers een hart onder de riem steken: ik ben (na 5 jaar gebruik van 20 mg) al 3 jaar aan het afbouwen. Elke 3 maanden 1 mg verlaagd (met altijd weer een wisselende en lange lijst van psychische en fysieke, heftige afbouwverschijnselen, die elke keer weer ruim 2 maanden aanhielden). In die 3 jaar ben ik afgebouwd van 20 mg naar nu 8 mg. Echter bij de l[lees meer...]aatste mindering (van 9 naar 8 mg) duren de afbouwverschijnselen langer: ben nu al 4 maanden 'onderweg', en voel me nog steeds niet helemaal goed. Maar ik zet door, en praat mezelf moed in, en vertel mezelf dat mijn brein tijd nodig heeft om mijn chemische balans te herstellen, en dat het goed zal komen en dat ik vertrouwen mag hebben in mijn systeem. En dat het tijd kost, afschuwelijk veel tijd, en dat het zeer zwaar is en gewoonweg bij tijd en wijle een hel. Ik ben van plan om pas een half jaar ná dat ik me weer goed voel, opnieuw een mg te minderen. Dit, omdat mocht ik me weer zo slecht gaan voelen tijdens de volgende afbouwperiode, me in herinnering kan brengen dat ik me hiervóór een half jaar fijn heb gevoeld, en dat dat fijne gevoel dus ook weer zal terugkomen als ik door de volgende afbouwperiode heen ben. Dat 'bewijs van me goed gevoeld hebben ' heb ik dan achter de hand als steun in de rug in de weken/dagen/nachten/uren die zo afschuwelijk kunnen zijn. Dat afbouwen AFSCHUWELIJK kan zijn, dat is duidelijk. Maar dat afbouwen onmogelijk is? ECHT NIET. Ik wens je alle doorzettingsvermogen toe, en de durf om NEE te zeggen tegen je omgeving, werk, of schoonmoeder als het afbouwen zó zwaar is dat je er verder niks 'bij' kan hebben. Houd van jezelf.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum