Escitalopram

escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

09-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik vertel hier als echtgenoot , mijn vrouw is deze medicatie beginnen nemen na voorschrift door de huisarts en na een lange periode van allerlei issues. Mijn echtgenote worstelde al erg lang met allerlei angsten : claustrofobie, gesprek aangaan met mensen, bellen naar onbekenden, stotteren (als kind maar ook later moeilijk om uit woorden te geraken), schrik voor rijden in [lees meer...]het donker, om alleen te zijn... allerlei zaken waar je nog met enige moeite 'omheen' kan zeilen in het dagelijkse leven. Daarnaast ook een laag libido, depressieve episodes, laag zelfbeeld en in de jaren voor het nemen van deze medicatie ook een veel te hoog alcoholgebruik, net over de rand van alcoholisme. Best wel wat dus, maar sinds juli nam ze dus deze medicatie en werd opgevolgd door een psycholoog en huisarts. In de eerste maanden was er een milde verbetering op het gebied van angsten en ze voelde zich absoluut wat zelfzekerder. Echter na een maand of 3 viel op dat er eigenlijk fundamenteel niets veranderde. Angsten bleven, en ze werd zo mogelijk nog afweziger en afstandelijker, nog meer in zichzelf gekeerd. Emotioneel was ze afgevlakt naar mij als partner en naar de kinderen. Wat erger is, ze kwam in contact met een lotgenoot (oude jeugdvriend) met gelijkaardige achtergrond en vond er een soulmate in. Wat ze voorheen nooit gedaan zou hebben, deed ze nu wel : ze ging vreemd. Helemaal tegen haar karakter in, en zonder dat er grote ruzies of issues waren geweest. Intussen zijn we 6 maanden verder en die buitenechtelijke relatie is zoals verwacht voorbij, ze is beginnen beseffen dat de medicatie voor haar niet goed was. Ze is na advies van psychiater gestopt met de medicatie, en intussen keren de oude zachtere gevoelens wel terug. Maar de effecten op ons huwelijk waren desastreus en de echtscheiding zal moeilijk te vermijden zijn. Op internet lees je heel wat over deze medicatie, dat het relatie killers zijn en ik kan dat alleen maar volmondig beamen. Deze medicatie verandert jouw persoonlijkheid op manieren die je niet kan voorstellen. 3 weken na het stoppen met nemen van deze medicatie zie je de oude persoon (weliswaar met angsten) stilaan terugkeren, inclusief de spijt over wat er allemaal gebeurd is. Was het enkel de medicatie, dat kan je nooit helemaal zeker weten, maar ik ben alvast overtuigd dat dit rotzooi voor haar was. Dus beste mensen... vertrouw niet blindelings op deze medicatie, laat het bij voorkeur ook niet door de huisarts voorschrijven, ook al is het goed bedoeld. Ga ook zeker langs bij een psychiater en laat een correcte diagnose stellen. In het geval van mijn vrouw heeft het meer kwaad dan goed gedaan. Je denkt, het zal wel meevallen de effecten, maar onderschat het niet, je loopt het risico een andere persoon te worden en zeker niet altijd een betere versie van jezelf... Ik zie veel meer heil in therapie en begeleiding op alternatieve manieren, als je ervoor open staat. Helpt dat niet, kan je nog de toevlucht zoeken in deze medicatie,maar steeds onder close begeleiding.
14-02-2018

Escitalopram (escitalopram)

slechte ervaring ik slik ze nog maar ga binnenkort met de huisarts overleggen
02-02-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb dit medecijn gedurende 2 maanden genomen, voor wat betreft de behandelingen van mijn angsten (piekeren na een jaar behandeling van mijn vrouw voor borstkanker) en ook wel depressie. Het heeft hiermee zeker geholpen, maar na 2 maanden waren alle bijwerkingen (diarree, braakneigingen, duizeligheid, verstoorde eetlust (meestal geen, soms heel veel), slecht slapen, v[lees meer...]ermoeidheid) nog altijd even hard aanwezig, zelfs al nam ik toen nog steeds de halve (5mg) dosis, omdat bij de volledige dosis deze nog erger waren. Wat voor nut heeft het om je beter in het hoofd te voelen als je je steeds ziek voelt door de medicatie ? De bijwerkingen waren nog zelfs erger met het generisch product (TEVA), iets minder met het merkproduct (sipralexa). Na 2 maanden heeft de huisarts mij Fluoxetine voorgeschreven, dit is echt een verademing, eigenlijk geen noemenswaardige bijwerken (beetje duizelig de eerste dagen maar dit was snel weg, was na 2 maanden op escitalopram nog veel duizeliger met halve dosis). De Fluoxetine is misschien net iets minder efficient voor de behandeling van mijn klachten, maar dit is nog te vroeg om te zeggen na 2 weken gebruik. Een paar dagen was de moraal misschien iets minder door de overschakeling maar zeker te doen. Mijn vrouw neemt al jaren Escitalopram zonder al deze bijwerkingen, dus ik zal misschien een uitzondering zijn.
29-01-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik weet niet wat te zeggen. Ik heb angst die mijn leven kleiner is geworden elke dag vervelende combinaties licht gevoel in mijn hoofd en angstgevoelens, alsof ik niet echt in mijn lichaam leef. Iets wat ik niet kan begrijpen. Ik heb alle onderzoeken gedaan waar artsen niets terug vinden. Altijd ben ik positief, vanwaar het komt weet ik niet. Is er iemand die ook dezelfde[lees meer...] klachten heeft?
07-06-2016

Escitalopram (escitalopram)

Waardeloos middel, zou ik niemand aanraden. Helpt inderdaad tegen angstklachten omdat het erg sederend is, maar daardoor functioneer je voor de rest ook niet meer. Andere bijwerkingen zijn regelmatig flauwvallen (voor gebruik van dit middel nog nooit gebeurd), verminderde eetlust en gewichtsverlies. Na 3 maanden geen vermindering van bijwerkingen en geen toename van werk[lees meer...]zaamheid.
12-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.
21-06-2019

03-02-2018

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben momenteel aan het starten met escitolapram 5 mg en het leek me wel fijn om een dag tot dag beschrijving van de bijwerkingen bij het starten. Dit stond namelijk overal alleen vaag beschreven, dus dit leek me wel fijn voor komende starters. Dag1: koud, rillen, elektrische shocks in mn benen, klappertanden. Veel verschillende bijwerkingen, maar allemaal maar even 5 m[lees meer...]in. En ik was gelijk na 2 uur mijn onrust kwijt waardoor ik deze bijwerkingen niet zo erg vond. En niet onrustig werd van de bijwerkingen. Kon prima werken en naar verjaardag Dag 2: werd snachts misselijk wakker en met buikpijn. Zo misselijk en buikpijn dat ik niet kon werken. Even een dagje bijkomen op de bank. T.
01-11-2018

Escitalopram (escitalopram)

Deze ervaring schrijf ik omdat ik graag het starten van escitalopram aandacht wil geven Ik gebruik nu zes weken dit middel en voel me erg rot en merk nog geen voordeel. De dosis is 5 mg. Mogelijk is dit te laag voor een goede therapeutische werking. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Met rot voelen bedoel ik snel moe veel nare gedachten en heel weinig energie voor[lees meer...] initiatieven.
07-06-2018

Escitalopram (escitalopram)

Begin april na de nodige stress en na paniekaanval snachts kon ik niet meer slapen. Van de huisarts oxazepam gehad en Nasr psycholoog. Echter ik raakte steeds meer in paniek, slapen ging moeizamer en kon daar ook alleen maar aan denken. Nu is het ook zo dat ik 3 jaar geleden een angststoornis heb gehad. Traumatische ervaring geweest en dat vertaterkt ook nu de angst. I[lees meer...]nmiddels loop ik bij psychiater en na het voorschrijven van 0,25 Mg xanax 3x per dag wat totaal niet hielp (alleen slapen ging beter) omdat ik maar blijf huilen en bang zijn en denken dat ik hier niet meer uitkom. Gisteren besloten om over te stappen naar 1mg xanax retard. Wordt er rustiger van maar slapen nu eeer moeilijk. Daarnaast begonnen per vandaag met 2,5 Mg escitalopram. Psych vond het beter om langzaam op te bouwen ivm slechte ervaring 3 jaar geleden met sertraline. Bedoeling g is om nu 2 wkn 2,5 Mg te gebruiken. Dan 5. En dan naar 7,5 of 10. Hoe ga ik weten of AD aanslaat of dat het de benzo’s zijn die mij rustig houden?
13-08-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben begonnen in november nadat ik opeens hyperventilatie had. Geen stress maar wel gevoel of ik hartaanval kreeg. Ik durfde niet meer te fietsen (bochten moest ik lopen, kon niet een bocht nemen), autorijden lukte niet meer waardoor ik moest carpoolen om toch te werken (ben al die tijd wel blijven werken overigens), bang om naar winkels te gaan (AH bracht het huis). Rol[lees meer...]trappen en trappen naar beneden lukte niet meer (naar boven wel). Kreeg de pillen en duurde erg lang eer er resultaat was. Minimaal 8 weken en geen opbouw maar gelijk 10mg. De trappen lukken pas sinds kort weer (9 maanden later!), autorijden en fietsen en winkels lukken al heel lang weer. Het gaat weer goed. Ik wil afbouwen, niet omdat ik denk dat ik het zelf weer kan, dat gevoel heb ik wel, maar weet niet of dat het pilletje is of gewoon dat het goed gaat. Maar zie er tegenop om weer al die bijwerkingen te krijgen die ik heftig vond. Ik wil stoppen omdat ik het enorme zweten meer dan zat ben en ben de kilo's die ik aangekomen ben terwijl ik juist minder ben gaan eten! meer dan spuugzat. Ik zou nu bijna medicijn moeten hebben tegen minderwaardigheidscomplex doordat ik foto's lelijk vind doordat ik dikker ben geworden. Afijn, ik ga stoppen en wil dat doen met halfjes beginnen. Had 10mg en ga beginnen met 5 mg paar weken en dan naar 2.5 mg. Als jullie dat niet adviseren dan hoor ik het graag. Vrij nemen en autorijden moet ik kunnen blijven doen voor mijn werk dus ik moet even niet ontsporen. En wat mijn grote vraag is...ik sport elke dag (loop 10 km) val ik dan automatisch af doordat ik geen vocht vast hou...of moet ik dan wederom weer nog meer doen om weer normaal als vorig jaar te worden?
30-04-2017

Escitalopram (escitalopram)

Morgen slik ik dit middel vier weken. Escitolapram nam ik elke ochtend in samen met methyfenidaat, op een gegeven moment heb ik alleen escitolapram genomen omdat ik een wrak was. Ik heb de hobbels overleefd. Ik heb me een week, anderhalf erg leeg gevoeld, ik was ook leeg. Want ik at niks, ik had totaal geen trek in voedsel. Slapen ging super goed, dat deed ik namelij[lees meer...]k minstens tien uur per dag. ZO moe. Gelukkig heb ik mensen om me heen gehad die me er even uittrokken, al was het even een wandeling van 10 minuten. Een frisse neus veranderde mijn humeur, ik kon alleen maar janken. Janken om het janken en dan janken om het janken om het janken. Libido.. waar kun je dat kopen? M'n angsten, negatief zelfbeeld, paniekaanvallen et cetera zijn allemaal toegenomen. Ik schrik volgens mij nog heviger en sneller dan voorheen. In mijn tweede, derde week voelde ik mij wel iets beter. Ik eet goed, slaap minder, lach weer, nog steeds geen zin in seks, ben wel mega klunzig - ik zit onder de blauwe plekken en schrammen. Ik kijk het nog even aan en anders kap ik met deze achenebbisj zooi!
10-02-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb jaren aan de citalopram gezeten. Dat ging zo goed dat de huisarts graag wilde dat ik ging proberen af te bouwen. Tussentijd gaf ik aan dat het niet goed ging met mij. Moest even doorzetten was toen als reactie. Uiteindelijk daardoor later 1.5 jaar thuis gezeten, kwam de deur niet meer uit. Daarna verschillende soorten geprobeerd, maar niks hielp echt. Weer terug naa[lees meer...]r de citalopram, werkte helaas ook niet meer bij mij, omdat ik er helemaal vanaf ben geweest, ben ik er helaas immuun voor geworden. Sindskort nu aan de escitalopram. Gisteren, ook al zit ik er echt nog maar kort aan, voor het eerst weer eens zelf in mn eentje ondernomen om in t dorp te gaan shoppen.. dit had ik in hele lange tijd al niet meer alleen gedaan, dus best trots op mezelf en toch een teken dat het de juiste richting op gaat. heb wel in begin enorme angsten en vloog me echt aan en bang voor wat zou gebeuren, zweetaanvallen, etc. hoop echt dat de escitalopram voor mij wel gaat werken na aantal jaren zoeken wat bij mij past. ik zit nu op 10 mg en eerst even aan kijken hoe dat verder verloopt.
05-11-2019

Escitalopram (escitalopram)

ik heb dit middel voorgeschreven gekregen omdat ik veel stress had. Dit uitte zich in paniek- en hyperventilatieaanvallen. Na een eerste aanval terwijl mijn stage, ik volgde een OP mee, na hevige hartkloppingen, verhoogde hartslag, zweetaanvallen ben ik beland op de spoedafdeling. Achter meerdere onderzoeken kwam hyperventilatie naar voor. Dit leek mij zo onwaarschijnlijk[lees meer...], dat ik angst creeerde.... ze hebben iets over het hoofd gezien, ik ben ziek, ik heb geen ademhalingsproblemen.... etc.... er ging van alles door mijn hoofd. Gevolg ik creeerde een vicieuze cirkel. Na een emotionele uitbarsting bij mijn huisarts schreef hij mij dit voor (5mg), ik voelde niks alleen nevenwerkingen. Daarna verhoogd naar 10mg (wat ik nog steeds neem). Ik heb het gevoel dat ik veel rustiger ben, angstgedachten zijn minder, MAAR na 9 weken nog altijd last van misselijkheid een uur na inname, ook een licht gevoel in men hoofd. (Soms het gevoel dat ik naar de grond wordt getrokken), raar om uit te leggen. Het heeft me enerzijds wel geholpen. Maar ik hopp dat de nevenwerking uiteindelijk ook achterwege zullen blijven.
04-10-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik neem dit medicijn al 1 jaar. Eerst begonnen met 10mg maar nog steeds angstaanvallen. Op aanraden van dr overgeschakeld naar 20mg en effe Xanax retard genomen. Geen aanvallen meer. Nu aan het afbouwen en ik voel er mij goed bij.
04-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Dit middel voorgeschreven gekregen voor depressie/angst. Gestart met 5mg, over 10 mg tot nu 15 mg. Helse opstart: verhoogde angst, enorme misselijkheid, geen eetlust, braken en dit gedurende zeker 4-5 weken. Tijdelijk 7 weken Xanax retard 0,5 mg bijgenomen. Nu na ruim 3 maanden kan ik eindelijk zeggen dat mijn angsten weg zijn en de innerlijke rust teruggekeerd is. Ook[lees meer...] alle hevige bijwerkingen van in het begin zijn zo goed als verdwenen nu het middel is ingewerkt. Achteraf bekeken was het de moeilijke opstart waard, maar het was behoorlijk doorbijten en dag per dag proberen doorkomen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum