escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (2 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

27-11-2022 | Man | 68

03-10-2022 | Vrouw | 35
escitalopram (5)
Hai Ik heb een vraag, Ik ben gestart met 5 mg druppels escitalopram/ lexapro merk lundbeck. Voor - depressie - gegeneraliseerde angsstoornis/paniekstoornis Ik heb last van Verergerde angst Gevoel van depersonalisatie/dislocatie ( nooit gehad). Trillingen Pijn in spieren Kaakklemmen Hoofdpijn Dit is dag 19. Zijn er meer mensen die dit hebben ervaren en d[lees meer...]at dit na een aantal weken verbeterde? Ik weet dat sit er bij hoort. Maar hoop wat verhalen te lezen van mensen die dit ook hebben ervaren waarvan het beterder na enkele weken. Beetje ter bevestiging en geruststelling. Groetjes

01-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (20mg)
Al veel soorten AD gehad. na 7 weken 15 mg escitalopram eindelijk verbetering. Maar op de dag dat ik verbetering voelde , ook opgehoogd omdat de dagen ervoor vreselijk waren. Nu zit ik ruim 3 weken met vreselijke gevoelens ; enorm depressief, suïcidale gedachtes, extreem angstig etc. Kunnen dit nog bijwerkingen zijn van het ophogen ? :( Aangezien ik na die 7 weken t[lees meer...]og verbetering voelde. Heb dit middel ook ooit na een postnatale depressie gekregen en werkte toen heel goed. Ik voel me echt ten einde raad. Weet iemand hier meer over ?:( :(

01-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (20mg)
Al een heel verleden met soorten AD. Na 7 weken op 15 mg escitalopram te zitten voelde ik me een stuk beter. Maar op de dag dat het begon te beteren opgehoogd naar 20. Nu alweer 3 weken vreselijke bijwerkingen.. enorm depressief, heel veel angst gevoelens, suïcidaal als een gek, het gevoel dat ik letterlijk gek word. Neem extra kalmering maar doet weinig. Ik Snap niet dat [lees meer...]ik na ruim 3 weken nog zooo slecht Ben😭 komt Dit ooit goed.😭

28-05-2020 | Vrouw | 31
escitalopram (10mg)
Ik ben bijna een week geleden gestart met deze medicatie (5 mg), omdat ik snel angstig ben (sociale angst en hypochondrie), me veel zorgen maak en daar ook somber van word. Therapie helpt een beetje, maar niet voldoende. Ik voel me vanaf dag 2 dat ik de medicatie slik erg slecht. Ik slaap niet, lig wakker (had ik voorheen nooit last van ondanks de angst en het gepieker) e[lees meer...]n zie elk uur op de klok voorbij komen. Ik ben de hele dag door misselijk, heb geen eetlust en wat ik nog het ergste vind is dat de klachten duidelijk verergeren; een grote toename van angst en piekeren en ook echt een heel depressief gevoel wat ik voorheen niet (in deze mate) had. Ik kan mijn bed amper uitkomen, ben lusteloos en heb nergens zin in, alsof er een zware deken over me heen ligt. Ik ben er erg van geschrokken en heb veel moeite om dit vol te houden, omdat het op dit moment echt zwaarder voelt dan een week geleden toen ik nog geen medicatie had. Ik lees overal dat het in het begin erger wordt en het echt een kwestie is van doorbijten, maar het valt me zo zwaar. Gisteren leek het wat beter te gaan; minder misselijk, iets meer rust en had ik ineens veel zin om te eten, maar dat was vanochtend weer helemaal weg. Dit vond ik frappant. Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen en hoop echt dat het beter zal gaan.

27-04-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik ben een vrouw van 21 en ik kreeg escitalopram na jaren van traumas (ptss), extreme angststoornis, dissociatie en ernstige depressie. Mijn symptomen waren en zijn zo ondragelijk dat ik het dagelijkse niet meer kon uitoefenen. Ik durf me deur niet uit, ik heb extreem veel last van sociale angsten, af en toe een paniekaanval, ernstige depressie met zelfmoord gedachtes en 2[lees meer...]4/7 ernstige dissociatie. Door de ernst ben ik naar mijn huisarts gegaan als laatste hoop (aangezien ik heel lang op enige therapie moet wachten) dus zag ik dit als me laatste optie. Het was of medicatie krijgen, of alcohol en misschien wel een eind aan alles maken. Op advies van mijn huisarts kreeg ik escitalopram accord en moest ik beginnen met een dosis van 5mg, de eerste dagen was ik zo extreem uitgeput en moe, duizelig en wou ik alleen maar slapen. Ik had toen zelfs gevoelens om er maar mee te stoppen naarmate ik toch door ben gegaan kreeg ik een zeer afgenome eetlust ik kon dagen lang zonder eten verder. Constant en vol gevoel ik merkte na een maand dat ik helemaal geen verschil zag dus belde ik naar de huisarts met de mededeling dat ik geen verbetering zie (nog steeds zeer angstig) het depressieve is wel een klein beetje afgenomen ik heb namelijk geen zelfmoord gedachtes meer of uit het niets een enorm down gevoel. Maar ik sta ook niet te springen om dingen te gaan doen en voel me zeker niet de oude. Mijn angst is nog steeds heel erg en voel me nog erger vervreemd van mezelf dan voorheen! (Dissociatie) sociale angst is er nog steeds durf mijn deur nog steeds niet uit. En zelfs niet te bellen, mijn dosis werd opgehoogd met 10mg escitalopram sandoz en nog steeds geen enkele verbetering wel dat ik elke keer kotsmisselijk ben en af en toe mijn rechterbeen niet meer voel na het opstaan. Kortom zeer en zeer ontevreden op het gebied van angst!!! Want ik merk geen enkele zichtbare of voelbare verschil. Depressie is ook niet echt opgeklaard enkel geen zelfmoord gedachten. Dus ik ben ontevreden! Na bijna 3 maanden gebruik

12-09-2019 | Man | 34
escitalopram (10mg)
Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.

21-06-2019 | Man | 43

08-12-2022 | Man | 42
escitalopram (15mg)
Ik slik dit medicijn ongeveer 6 maanden . In het begin redelijk wat bijwerkingen die ongeveer drie weken aanhielden. Niet extreem maar wel vervelend. Het ging een paar maanden goed maar de afgelopen weken leek mijn lichaam te protesteren. Ook ervaarde ik een grote drang naar alcohol zonder enige remming. Dat had ik voorheen nooit ervaren (zonder medicijn. Op aanraden v[lees meer...]an de behandelaar versneld afbouwen en ik merk dat ik nu icm concerta wat helderder ben ik mijn hoofd.

12-12-2019 | Vrouw | 53
escitalopram (10mg)
Graag wil ik alle afbouwers een hart onder de riem steken: ik ben (na 5 jaar gebruik van 20 mg) al 3 jaar aan het afbouwen. Elke 3 maanden 1 mg verlaagd (met altijd weer een wisselende en lange lijst van psychische en fysieke, heftige afbouwverschijnselen, die elke keer weer ruim 2 maanden aanhielden). In die 3 jaar ben ik afgebouwd van 20 mg naar nu 8 mg. Echter bij de l[lees meer...]aatste mindering (van 9 naar 8 mg) duren de afbouwverschijnselen langer: ben nu al 4 maanden 'onderweg', en voel me nog steeds niet helemaal goed. Maar ik zet door, en praat mezelf moed in, en vertel mezelf dat mijn brein tijd nodig heeft om mijn chemische balans te herstellen, en dat het goed zal komen en dat ik vertrouwen mag hebben in mijn systeem. En dat het tijd kost, afschuwelijk veel tijd, en dat het zeer zwaar is en gewoonweg bij tijd en wijle een hel. Ik ben van plan om pas een half jaar ná dat ik me weer goed voel, opnieuw een mg te minderen. Dit, omdat mocht ik me weer zo slecht gaan voelen tijdens de volgende afbouwperiode, me in herinnering kan brengen dat ik me hiervóór een half jaar fijn heb gevoeld, en dat dat fijne gevoel dus ook weer zal terugkomen als ik door de volgende afbouwperiode heen ben. Dat 'bewijs van me goed gevoeld hebben ' heb ik dan achter de hand als steun in de rug in de weken/dagen/nachten/uren die zo afschuwelijk kunnen zijn. Dat afbouwen AFSCHUWELIJK kan zijn, dat is duidelijk. Maar dat afbouwen onmogelijk is? ECHT NIET. Ik wens je alle doorzettingsvermogen toe, en de durf om NEE te zeggen tegen je omgeving, werk, of schoonmoeder als het afbouwen zó zwaar is dat je er verder niks 'bij' kan hebben. Houd van jezelf.

26-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Na 1,5 jaar op de tenen lopen en meerdere therapieën gevolgd te hebben toch besloten om medicatie te starten. Dit heb ik zo lang mogelijk uitgesteld, omdat ik bang was voor de bijwerkingen en mezelf kwijt te raken. Tot op de dag van vandaag ben ik zo blij met deze stap, want juist door de medicatie heb ik mezelf weer teruggevonden. Ik ervaar zoveel meer rust in mijn hoof[lees meer...]d, sta sterker in mijn schoenen en geniet eindelijk weer van alles!

01-05-2021 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al ruim drie jaar maar zou er graag vanaf willen

12-09-2020 | Vrouw | 19
escitalopram (15mg)
Ik ben in April begonnen met 5 mg en ben langzaam opgebouwd naar de 15 mg. Ik merkte na een aantal weken het effect. Eerst was ik 24/7 aan het piekeren en durfte ik heel weinig. Erg depressief. In combinatie met therapie heeft het me vele positieve effecten opgeleverd. Ik denk veel minder na, ben minder depressief, durf meer en ik ben socialer. Ik heb dagen dat ik me depr[lees meer...]essief voel maar dan gaat het snel weer beter. Sinds een paar weken merk ik dat ik steeds minder dingen voel. Niks boeit me. Ik voel me niet slecht maar ik voel ook veel minder blije pieken. Vergeleken met 1 jaar geleden is dit veel beter maar ik weet niet of ik me zo afgevlakt wil voelen. Ik herken mezelf minder.. Ik hoor graag of anderen hetzelfde probleem hebben.

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

15-05-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Ik ben 33 en heb al vanaf mijn 4e last van een dwangstoornis. Recentelijk ook gediagnosticeerd met GAS en dysthemie. Ik slik nu 2 weken escitalopram en ik merkte vrijwel meteen verschil. Alleen de eerste paar dagen wat suf en hoofdpijn tegen de tijd dat ik ze weer in moet nemen. Nu nergens last van. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft maar op dit moment haalt de medic[lees meer...]atie het randje er echt vanaf. Ook slaap ik na jaren weer in zonder eerst uren wakker te liggen.

05-11-2019 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
ik heb dit middel voorgeschreven gekregen omdat ik veel stress had. Dit uitte zich in paniek- en hyperventilatieaanvallen. Na een eerste aanval terwijl mijn stage, ik volgde een OP mee, na hevige hartkloppingen, verhoogde hartslag, zweetaanvallen ben ik beland op de spoedafdeling. Achter meerdere onderzoeken kwam hyperventilatie naar voor. Dit leek mij zo onwaarschijnlijk[lees meer...], dat ik angst creeerde.... ze hebben iets over het hoofd gezien, ik ben ziek, ik heb geen ademhalingsproblemen.... etc.... er ging van alles door mijn hoofd. Gevolg ik creeerde een vicieuze cirkel. Na een emotionele uitbarsting bij mijn huisarts schreef hij mij dit voor (5mg), ik voelde niks alleen nevenwerkingen. Daarna verhoogd naar 10mg (wat ik nog steeds neem). Ik heb het gevoel dat ik veel rustiger ben, angstgedachten zijn minder, MAAR na 9 weken nog altijd last van misselijkheid een uur na inname, ook een licht gevoel in men hoofd. (Soms het gevoel dat ik naar de grond wordt getrokken), raar om uit te leggen. Het heeft me enerzijds wel geholpen. Maar ik hopp dat de nevenwerking uiteindelijk ook achterwege zullen blijven.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum