escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

07-11-2018 | Man | 18
escitalopram (10mg)
Zeer effectief medicijn tegen paniek klachten. Dit medicijn kan weliswaar zorgen voor vermoeitheidsklachten en een aantal andere bijwerkingen zoals hoofdpijn en misselijkheid (vooral in het begin). Maar dit moet dan maar voor lief worden genomen.

27-04-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik ben een vrouw van 21 en ik kreeg escitalopram na jaren van traumas (ptss), extreme angststoornis, dissociatie en ernstige depressie. Mijn symptomen waren en zijn zo ondragelijk dat ik het dagelijkse niet meer kon uitoefenen. Ik durf me deur niet uit, ik heb extreem veel last van sociale angsten, af en toe een paniekaanval, ernstige depressie met zelfmoord gedachtes en 2[lees meer...]4/7 ernstige dissociatie. Door de ernst ben ik naar mijn huisarts gegaan als laatste hoop (aangezien ik heel lang op enige therapie moet wachten) dus zag ik dit als me laatste optie. Het was of medicatie krijgen, of alcohol en misschien wel een eind aan alles maken. Op advies van mijn huisarts kreeg ik escitalopram accord en moest ik beginnen met een dosis van 5mg, de eerste dagen was ik zo extreem uitgeput en moe, duizelig en wou ik alleen maar slapen. Ik had toen zelfs gevoelens om er maar mee te stoppen naarmate ik toch door ben gegaan kreeg ik een zeer afgenome eetlust ik kon dagen lang zonder eten verder. Constant en vol gevoel ik merkte na een maand dat ik helemaal geen verschil zag dus belde ik naar de huisarts met de mededeling dat ik geen verbetering zie (nog steeds zeer angstig) het depressieve is wel een klein beetje afgenomen ik heb namelijk geen zelfmoord gedachtes meer of uit het niets een enorm down gevoel. Maar ik sta ook niet te springen om dingen te gaan doen en voel me zeker niet de oude. Mijn angst is nog steeds heel erg en voel me nog erger vervreemd van mezelf dan voorheen! (Dissociatie) sociale angst is er nog steeds durf mijn deur nog steeds niet uit. En zelfs niet te bellen, mijn dosis werd opgehoogd met 10mg escitalopram sandoz en nog steeds geen enkele verbetering wel dat ik elke keer kotsmisselijk ben en af en toe mijn rechterbeen niet meer voel na het opstaan. Kortom zeer en zeer ontevreden op het gebied van angst!!! Want ik merk geen enkele zichtbare of voelbare verschil. Depressie is ook niet echt opgeklaard enkel geen zelfmoord gedachten. Dus ik ben ontevreden! Na bijna 3 maanden gebruik

03-02-2018 | Vrouw | 22
escitalopram (10mg)
Ik ben momenteel aan het starten met escitolapram 5 mg en het leek me wel fijn om een dag tot dag beschrijving van de bijwerkingen bij het starten. Dit stond namelijk overal alleen vaag beschreven, dus dit leek me wel fijn voor komende starters. Dag1: koud, rillen, elektrische shocks in mn benen, klappertanden. Veel verschillende bijwerkingen, maar allemaal maar even 5 m[lees meer...]in. En ik was gelijk na 2 uur mijn onrust kwijt waardoor ik deze bijwerkingen niet zo erg vond. En niet onrustig werd van de bijwerkingen. Kon prima werken en naar verjaardag Dag 2: werd snachts misselijk wakker en met buikpijn. Zo misselijk en buikpijn dat ik niet kon werken. Even een dagje bijkomen op de bank. T.

08-12-2018 | Vrouw | 23
escitalopram (10mg)
Al jaren last van een gegeneraliseerde angststoornis, paniekaanvallen die komen en gaan en depressieve periodes. Hiervoor al meerdere jaren cognitieve gedragstherapie gehad, dit hielp redelijk om beter met de angst om te leren gaan, maar de klachten bleven aanwezig. Door een gebeurtenis kwam ik echter weer in een dal terecht, wat ervoor zorgde dat ik niet meer kon function[lees meer...]eren. Angst en paniek speelden heel erg op en enorm last van depressieve gevoelens. Gezien de klachten elke keer recidiveerden in overleg met huisarts en psycholoog besloten toch te gaan starten met escitalopram 10 mg. Dit was mij al jaren geleden aangeraden, maar ik wilde dit destijds absoluut niet. Besloten dit medicijn toch een kans te geven en wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb. De bijwerkingen waren wel vervelend; misselijkheid, geen eetlust, toename van angst- en depressieve klachten. Deze bijwerkingen verdwenen ongeveer na 1-2 weken. Tevens kampte ik met extreme slapeloosheid. Ik ben daarom de medicatie in de ochtend gaan slikken, maar dit had aanvankelijk geen effect. Heb de eerste twee weken nauwelijks geslapen, tevens veel last van bizarre dromen / nachtmerries. Na 4 weken kwam hier langzaam verbetering in en na 6 weken sliep ik voor mij doen weer normaal. Op dit moment heb ik nagenoeg geen bijwerkingen, misschien ben ik sneller vermoeid, maar dit heb ik altijd al gehad. De escitalopram drukt als het ware mijn angst- en downgevoelens naar de achtergrond. Ik kan beter relativeren, ben minder gespannen en de chaos in mijn hoofd aan negatieve gedachten en angsten over de toekomst is enorm verminderd. Enorm blij dat ik dus begonnen ben!

30-04-2017 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Morgen slik ik dit middel vier weken. Escitolapram nam ik elke ochtend in samen met methyfenidaat, op een gegeven moment heb ik alleen escitolapram genomen omdat ik een wrak was. Ik heb de hobbels overleefd. Ik heb me een week, anderhalf erg leeg gevoeld, ik was ook leeg. Want ik at niks, ik had totaal geen trek in voedsel. Slapen ging super goed, dat deed ik namelij[lees meer...]k minstens tien uur per dag. ZO moe. Gelukkig heb ik mensen om me heen gehad die me er even uittrokken, al was het even een wandeling van 10 minuten. Een frisse neus veranderde mijn humeur, ik kon alleen maar janken. Janken om het janken en dan janken om het janken om het janken. Libido.. waar kun je dat kopen? M'n angsten, negatief zelfbeeld, paniekaanvallen et cetera zijn allemaal toegenomen. Ik schrik volgens mij nog heviger en sneller dan voorheen. In mijn tweede, derde week voelde ik mij wel iets beter. Ik eet goed, slaap minder, lach weer, nog steeds geen zin in seks, ben wel mega klunzig - ik zit onder de blauwe plekken en schrammen. Ik kijk het nog even aan en anders kap ik met deze achenebbisj zooi!

05-11-2019 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
ik heb dit middel voorgeschreven gekregen omdat ik veel stress had. Dit uitte zich in paniek- en hyperventilatieaanvallen. Na een eerste aanval terwijl mijn stage, ik volgde een OP mee, na hevige hartkloppingen, verhoogde hartslag, zweetaanvallen ben ik beland op de spoedafdeling. Achter meerdere onderzoeken kwam hyperventilatie naar voor. Dit leek mij zo onwaarschijnlijk[lees meer...], dat ik angst creeerde.... ze hebben iets over het hoofd gezien, ik ben ziek, ik heb geen ademhalingsproblemen.... etc.... er ging van alles door mijn hoofd. Gevolg ik creeerde een vicieuze cirkel. Na een emotionele uitbarsting bij mijn huisarts schreef hij mij dit voor (5mg), ik voelde niks alleen nevenwerkingen. Daarna verhoogd naar 10mg (wat ik nog steeds neem). Ik heb het gevoel dat ik veel rustiger ben, angstgedachten zijn minder, MAAR na 9 weken nog altijd last van misselijkheid een uur na inname, ook een licht gevoel in men hoofd. (Soms het gevoel dat ik naar de grond wordt getrokken), raar om uit te leggen. Het heeft me enerzijds wel geholpen. Maar ik hopp dat de nevenwerking uiteindelijk ook achterwege zullen blijven.

28-05-2020 | Vrouw | 31
escitalopram (10mg)
Ik ben bijna een week geleden gestart met deze medicatie (5 mg), omdat ik snel angstig ben (sociale angst en hypochondrie), me veel zorgen maak en daar ook somber van word. Therapie helpt een beetje, maar niet voldoende. Ik voel me vanaf dag 2 dat ik de medicatie slik erg slecht. Ik slaap niet, lig wakker (had ik voorheen nooit last van ondanks de angst en het gepieker) e[lees meer...]n zie elk uur op de klok voorbij komen. Ik ben de hele dag door misselijk, heb geen eetlust en wat ik nog het ergste vind is dat de klachten duidelijk verergeren; een grote toename van angst en piekeren en ook echt een heel depressief gevoel wat ik voorheen niet (in deze mate) had. Ik kan mijn bed amper uitkomen, ben lusteloos en heb nergens zin in, alsof er een zware deken over me heen ligt. Ik ben er erg van geschrokken en heb veel moeite om dit vol te houden, omdat het op dit moment echt zwaarder voelt dan een week geleden toen ik nog geen medicatie had. Ik lees overal dat het in het begin erger wordt en het echt een kwestie is van doorbijten, maar het valt me zo zwaar. Gisteren leek het wat beter te gaan; minder misselijk, iets meer rust en had ik ineens veel zin om te eten, maar dat was vanochtend weer helemaal weg. Dit vond ik frappant. Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen en hoop echt dat het beter zal gaan.

15-05-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Ik ben 33 en heb al vanaf mijn 4e last van een dwangstoornis. Recentelijk ook gediagnosticeerd met GAS en dysthemie. Ik slik nu 2 weken escitalopram en ik merkte vrijwel meteen verschil. Alleen de eerste paar dagen wat suf en hoofdpijn tegen de tijd dat ik ze weer in moet nemen. Nu nergens last van. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft maar op dit moment haalt de medic[lees meer...]atie het randje er echt vanaf. Ook slaap ik na jaren weer in zonder eerst uren wakker te liggen.

12-09-2019 | Man | 34
escitalopram (10mg)
Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.

05-12-2018 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Ik gebruik het medicijn na herhaaldelijke episodes van angst. Deze angstgevoelens worden bij mij gecreeerd door overprikkelikking bii autisme. De eerste 2 weken was ik vreselijk bang, huilde aan 1 stuk en dacht dat het nooit meer goed zou komen met mij. Maar door de juiste begeleiding, lieve mensen om mij heen en de Escitalopram ben ik nu helemaal oké. Vooralsnog geen b[lees meer...]ijwerkingen, maar heb net als een eerdere ervaringsdeskundige onverklaarbare hoofdpijn / nekpijn.

13-02-2019 | Vrouw | 37
escitalopram (20mg)
het hielp goed om rustig te worden

16-12-2018 | Vrouw | 38
escitalopram (15mg)
Na langere tijd (jaren) niet van mijn angstklachten af te komen heel rustig met dit medicijn begonnen. Alles in overleg met huisarts na vier weken steeds iets verhoogd naar 15mg. Steeds bijwerkingen maar achteraf denk ik dat angst voor medicijnen ook gewoon klachten gaf mede omdat ik op dit forum veel gelezen had. Nu na bijna vijf maanden ben ik erg tevreden. De bijwerking[lees meer...]en zijn weg én ook de angstklachten. Vooral de vermoedheid die je met veel emoties zo opbreekt is heel veel minder. Ik kom nu zonder emotionele dip de dag door. Ik ben niet afgevlakt. Wel houd ik pittige dromen maar dat heb ik altijd gehad als ik ontspannen en goed slaap. Ik ben super blij met wie ik ben; weer een normale versie van mezelf. Mijn smartwatch geeft ook een veel stabielere en vooral in de ochtend een veel rustigere hartslag aan. Ik ben erg tevreden, ondanks weken van bijwerkingen. Daar moet je je doorheen slaan.

14-09-2019 | Vrouw | 39
escitalopram (10mg)
Ik had al verschillende medicijnen geprobeerd toen ik esitalopram kreeg voorgeschreven 10mg ... veel te veel ..ik was helemaal suf en dat was iets wat is juist niet wilde ik heb twee kinderen en wil gewoon volt meekunnen over de dag .. zelf gekozen voor vijf Mg en slik deze savonds zodat de piek van sufheid snachts is en ik er overdag fijn en gezellig bijloop! Voor mij [lees meer...]geeft esitalopram net even t vleugje /stofje dat ik mis van mezelf dat mijn depressie/angst aanvallen vermindert .. ben er erg blij mee ! Ik zal dit dan ook blijven slikken !

04-09-2019 | Vrouw | 40
escitalopram (15mg)
Dit middel voorgeschreven gekregen voor depressie/angst. Gestart met 5mg, over 10 mg tot nu 15 mg. Helse opstart: verhoogde angst, enorme misselijkheid, geen eetlust, braken en dit gedurende zeker 4-5 weken. Tijdelijk 7 weken Xanax retard 0,5 mg bijgenomen. Nu na ruim 3 maanden kan ik eindelijk zeggen dat mijn angsten weg zijn en de innerlijke rust teruggekeerd is. Ook[lees meer...] alle hevige bijwerkingen van in het begin zijn zo goed als verdwenen nu het middel is ingewerkt. Achteraf bekeken was het de moeilijke opstart waard, maar het was behoorlijk doorbijten en dag per dag proberen doorkomen.

17-04-2019 | Vrouw | 41
escitalopram (5mg)
Ik heb lang getwijfeld om eraan te beginnen. Achteraf had ik het veel eerder moeten doen. Ik gebruik 5 mg, lage dosering, maar het geeft me meer rust in mijn hoofd. Ik maak me niet zo snel meer druk. Waar ik eerder bang was voor spinnen😉, heb ik dat nu niet meer. Verder ben ik misschien wat nonchalanter geworden. Ik heb het ook gebruikt tijdens de zwangerschap. Mi[lees meer...]jn dochter moest daarom 24 uur in het ziekenhuis verblijven. Ze heeft er geen last van gehad. Aan stoppen met lexapri denk ik niet. Ik wil voorlopig nog een onderhoudsdosering blijven slikken.

18-04-2020 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Mag ik even jullie advies. Na advies van de dokter ik toch steeds in afwachting om te beginnen aan dit medicijn. Nu toch beslist om te starten. Ik heb het nu 2 dagen genomen. 1 keer savond en 1 keer in de ochtend. Dit was echt geen succes. Ik heb het gevoel dat die angst stoornissen nu nog erger zijn geworden. Hartkloppingen, misselijkheid, duizelig, niet slapen. Gel[lees meer...]ukkig moet ik deze niet gaan werken maar ik stel mij de vraag. Wanneer gaan deze bijwerkingen weg ? Kan aub iemand mij hier duidelijkheid overgeven!!! Want als ik terug binnen 10 dagen moet gaan werken met deze bijwerkingen. Nemen jullie die in de ochtend of savond in? Alvast bedankt voor de reacties

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum