Escitalopram

escitalopram

Bij  AngstX

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

07-11-2018

Escitalopram (escitalopram)

Zeer effectief medicijn tegen paniek klachten. Dit medicijn kan weliswaar zorgen voor vermoeitheidsklachten en een aantal andere bijwerkingen zoals hoofdpijn en misselijkheid (vooral in het begin). Maar dit moet dan maar voor lief worden genomen.
03-02-2018

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben momenteel aan het starten met escitolapram 5 mg en het leek me wel fijn om een dag tot dag beschrijving van de bijwerkingen bij het starten. Dit stond namelijk overal alleen vaag beschreven, dus dit leek me wel fijn voor komende starters. Dag1: koud, rillen, elektrische shocks in mn benen, klappertanden. Veel verschillende bijwerkingen, maar allemaal maar even 5 m[lees meer...]in. En ik was gelijk na 2 uur mijn onrust kwijt waardoor ik deze bijwerkingen niet zo erg vond. En niet onrustig werd van de bijwerkingen. Kon prima werken en naar verjaardag Dag 2: werd snachts misselijk wakker en met buikpijn. Zo misselijk en buikpijn dat ik niet kon werken. Even een dagje bijkomen op de bank. T.
08-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren last van een gegeneraliseerde angststoornis, paniekaanvallen die komen en gaan en depressieve periodes. Hiervoor al meerdere jaren cognitieve gedragstherapie gehad, dit hielp redelijk om beter met de angst om te leren gaan, maar de klachten bleven aanwezig. Door een gebeurtenis kwam ik echter weer in een dal terecht, wat ervoor zorgde dat ik niet meer kon function[lees meer...]eren. Angst en paniek speelden heel erg op en enorm last van depressieve gevoelens. Gezien de klachten elke keer recidiveerden in overleg met huisarts en psycholoog besloten toch te gaan starten met escitalopram 10 mg. Dit was mij al jaren geleden aangeraden, maar ik wilde dit destijds absoluut niet. Besloten dit medicijn toch een kans te geven en wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb. De bijwerkingen waren wel vervelend; misselijkheid, geen eetlust, toename van angst- en depressieve klachten. Deze bijwerkingen verdwenen ongeveer na 1-2 weken. Tevens kampte ik met extreme slapeloosheid. Ik ben daarom de medicatie in de ochtend gaan slikken, maar dit had aanvankelijk geen effect. Heb de eerste twee weken nauwelijks geslapen, tevens veel last van bizarre dromen / nachtmerries. Na 4 weken kwam hier langzaam verbetering in en na 6 weken sliep ik voor mij doen weer normaal. Op dit moment heb ik nagenoeg geen bijwerkingen, misschien ben ik sneller vermoeid, maar dit heb ik altijd al gehad. De escitalopram drukt als het ware mijn angst- en downgevoelens naar de achtergrond. Ik kan beter relativeren, ben minder gespannen en de chaos in mijn hoofd aan negatieve gedachten en angsten over de toekomst is enorm verminderd. Enorm blij dat ik dus begonnen ben!
29-01-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik weet niet wat te zeggen. Ik heb angst die mijn leven kleiner is geworden elke dag vervelende combinaties licht gevoel in mijn hoofd en angstgevoelens, alsof ik niet echt in mijn lichaam leef. Iets wat ik niet kan begrijpen. Ik heb alle onderzoeken gedaan waar artsen niets terug vinden. Altijd ben ik positief, vanwaar het komt weet ik niet. Is er iemand die ook dezelfde[lees meer...] klachten heeft?
30-04-2017

Escitalopram (escitalopram)

Morgen slik ik dit middel vier weken. Escitolapram nam ik elke ochtend in samen met methyfenidaat, op een gegeven moment heb ik alleen escitolapram genomen omdat ik een wrak was. Ik heb de hobbels overleefd. Ik heb me een week, anderhalf erg leeg gevoeld, ik was ook leeg. Want ik at niks, ik had totaal geen trek in voedsel. Slapen ging super goed, dat deed ik namelij[lees meer...]k minstens tien uur per dag. ZO moe. Gelukkig heb ik mensen om me heen gehad die me er even uittrokken, al was het even een wandeling van 10 minuten. Een frisse neus veranderde mijn humeur, ik kon alleen maar janken. Janken om het janken en dan janken om het janken om het janken. Libido.. waar kun je dat kopen? M'n angsten, negatief zelfbeeld, paniekaanvallen et cetera zijn allemaal toegenomen. Ik schrik volgens mij nog heviger en sneller dan voorheen. In mijn tweede, derde week voelde ik mij wel iets beter. Ik eet goed, slaap minder, lach weer, nog steeds geen zin in seks, ben wel mega klunzig - ik zit onder de blauwe plekken en schrammen. Ik kijk het nog even aan en anders kap ik met deze achenebbisj zooi!
05-11-2019

Escitalopram (escitalopram)

ik heb dit middel voorgeschreven gekregen omdat ik veel stress had. Dit uitte zich in paniek- en hyperventilatieaanvallen. Na een eerste aanval terwijl mijn stage, ik volgde een OP mee, na hevige hartkloppingen, verhoogde hartslag, zweetaanvallen ben ik beland op de spoedafdeling. Achter meerdere onderzoeken kwam hyperventilatie naar voor. Dit leek mij zo onwaarschijnlijk[lees meer...], dat ik angst creeerde.... ze hebben iets over het hoofd gezien, ik ben ziek, ik heb geen ademhalingsproblemen.... etc.... er ging van alles door mijn hoofd. Gevolg ik creeerde een vicieuze cirkel. Na een emotionele uitbarsting bij mijn huisarts schreef hij mij dit voor (5mg), ik voelde niks alleen nevenwerkingen. Daarna verhoogd naar 10mg (wat ik nog steeds neem). Ik heb het gevoel dat ik veel rustiger ben, angstgedachten zijn minder, MAAR na 9 weken nog altijd last van misselijkheid een uur na inname, ook een licht gevoel in men hoofd. (Soms het gevoel dat ik naar de grond wordt getrokken), raar om uit te leggen. Het heeft me enerzijds wel geholpen. Maar ik hopp dat de nevenwerking uiteindelijk ook achterwege zullen blijven.
07-06-2016

Escitalopram (escitalopram)

Waardeloos middel, zou ik niemand aanraden. Helpt inderdaad tegen angstklachten omdat het erg sederend is, maar daardoor functioneer je voor de rest ook niet meer. Andere bijwerkingen zijn regelmatig flauwvallen (voor gebruik van dit middel nog nooit gebeurd), verminderde eetlust en gewichtsverlies. Na 3 maanden geen vermindering van bijwerkingen en geen toename van werk[lees meer...]zaamheid.
12-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.
10-02-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb jaren aan de citalopram gezeten. Dat ging zo goed dat de huisarts graag wilde dat ik ging proberen af te bouwen. Tussentijd gaf ik aan dat het niet goed ging met mij. Moest even doorzetten was toen als reactie. Uiteindelijk daardoor later 1.5 jaar thuis gezeten, kwam de deur niet meer uit. Daarna verschillende soorten geprobeerd, maar niks hielp echt. Weer terug naa[lees meer...]r de citalopram, werkte helaas ook niet meer bij mij, omdat ik er helemaal vanaf ben geweest, ben ik er helaas immuun voor geworden. Sindskort nu aan de escitalopram. Gisteren, ook al zit ik er echt nog maar kort aan, voor het eerst weer eens zelf in mn eentje ondernomen om in t dorp te gaan shoppen.. dit had ik in hele lange tijd al niet meer alleen gedaan, dus best trots op mezelf en toch een teken dat het de juiste richting op gaat. heb wel in begin enorme angsten en vloog me echt aan en bang voor wat zou gebeuren, zweetaanvallen, etc. hoop echt dat de escitalopram voor mij wel gaat werken na aantal jaren zoeken wat bij mij past. ik zit nu op 10 mg en eerst even aan kijken hoe dat verder verloopt.
05-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik het medicijn na herhaaldelijke episodes van angst. Deze angstgevoelens worden bij mij gecreeerd door overprikkelikking bii autisme. De eerste 2 weken was ik vreselijk bang, huilde aan 1 stuk en dacht dat het nooit meer goed zou komen met mij. Maar door de juiste begeleiding, lieve mensen om mij heen en de Escitalopram ben ik nu helemaal oké. Vooralsnog geen b[lees meer...]ijwerkingen, maar heb net als een eerdere ervaringsdeskundige onverklaarbare hoofdpijn / nekpijn.
13-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

het hielp goed om rustig te worden
16-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Na langere tijd (jaren) niet van mijn angstklachten af te komen heel rustig met dit medicijn begonnen. Alles in overleg met huisarts na vier weken steeds iets verhoogd naar 15mg. Steeds bijwerkingen maar achteraf denk ik dat angst voor medicijnen ook gewoon klachten gaf mede omdat ik op dit forum veel gelezen had. Nu na bijna vijf maanden ben ik erg tevreden. De bijwerking[lees meer...]en zijn weg én ook de angstklachten. Vooral de vermoedheid die je met veel emoties zo opbreekt is heel veel minder. Ik kom nu zonder emotionele dip de dag door. Ik ben niet afgevlakt. Wel houd ik pittige dromen maar dat heb ik altijd gehad als ik ontspannen en goed slaap. Ik ben super blij met wie ik ben; weer een normale versie van mezelf. Mijn smartwatch geeft ook een veel stabielere en vooral in de ochtend een veel rustigere hartslag aan. Ik ben erg tevreden, ondanks weken van bijwerkingen. Daar moet je je doorheen slaan.
14-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik had al verschillende medicijnen geprobeerd toen ik esitalopram kreeg voorgeschreven 10mg ... veel te veel ..ik was helemaal suf en dat was iets wat is juist niet wilde ik heb twee kinderen en wil gewoon volt meekunnen over de dag .. zelf gekozen voor vijf Mg en slik deze savonds zodat de piek van sufheid snachts is en ik er overdag fijn en gezellig bijloop! Voor mij [lees meer...]geeft esitalopram net even t vleugje /stofje dat ik mis van mezelf dat mijn depressie/angst aanvallen vermindert .. ben er erg blij mee ! Ik zal dit dan ook blijven slikken !
04-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Dit middel voorgeschreven gekregen voor depressie/angst. Gestart met 5mg, over 10 mg tot nu 15 mg. Helse opstart: verhoogde angst, enorme misselijkheid, geen eetlust, braken en dit gedurende zeker 4-5 weken. Tijdelijk 7 weken Xanax retard 0,5 mg bijgenomen. Nu na ruim 3 maanden kan ik eindelijk zeggen dat mijn angsten weg zijn en de innerlijke rust teruggekeerd is. Ook[lees meer...] alle hevige bijwerkingen van in het begin zijn zo goed als verdwenen nu het middel is ingewerkt. Achteraf bekeken was het de moeilijke opstart waard, maar het was behoorlijk doorbijten en dag per dag proberen doorkomen.
17-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb lang getwijfeld om eraan te beginnen. Achteraf had ik het veel eerder moeten doen. Ik gebruik 5 mg, lage dosering, maar het geeft me meer rust in mijn hoofd. Ik maak me niet zo snel meer druk. Waar ik eerder bang was voor spinnen😉, heb ik dat nu niet meer. Verder ben ik misschien wat nonchalanter geworden. Ik heb het ook gebruikt tijdens de zwangerschap. Mi[lees meer...]jn dochter moest daarom 24 uur in het ziekenhuis verblijven. Ze heeft er geen last van gehad. Aan stoppen met lexapri denk ik niet. Ik wil voorlopig nog een onderhoudsdosering blijven slikken.
09-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik vertel hier als echtgenoot , mijn vrouw is deze medicatie beginnen nemen na voorschrift door de huisarts en na een lange periode van allerlei issues. Mijn echtgenote worstelde al erg lang met allerlei angsten : claustrofobie, gesprek aangaan met mensen, bellen naar onbekenden, stotteren (als kind maar ook later moeilijk om uit woorden te geraken), schrik voor rijden in [lees meer...]het donker, om alleen te zijn... allerlei zaken waar je nog met enige moeite 'omheen' kan zeilen in het dagelijkse leven. Daarnaast ook een laag libido, depressieve episodes, laag zelfbeeld en in de jaren voor het nemen van deze medicatie ook een veel te hoog alcoholgebruik, net over de rand van alcoholisme. Best wel wat dus, maar sinds juli nam ze dus deze medicatie en werd opgevolgd door een psycholoog en huisarts. In de eerste maanden was er een milde verbetering op het gebied van angsten en ze voelde zich absoluut wat zelfzekerder. Echter na een maand of 3 viel op dat er eigenlijk fundamenteel niets veranderde. Angsten bleven, en ze werd zo mogelijk nog afweziger en afstandelijker, nog meer in zichzelf gekeerd. Emotioneel was ze afgevlakt naar mij als partner en naar de kinderen. Wat erger is, ze kwam in contact met een lotgenoot (oude jeugdvriend) met gelijkaardige achtergrond en vond er een soulmate in. Wat ze voorheen nooit gedaan zou hebben, deed ze nu wel : ze ging vreemd. Helemaal tegen haar karakter in, en zonder dat er grote ruzies of issues waren geweest. Intussen zijn we 6 maanden verder en die buitenechtelijke relatie is zoals verwacht voorbij, ze is beginnen beseffen dat de medicatie voor haar niet goed was. Ze is na advies van psychiater gestopt met de medicatie, en intussen keren de oude zachtere gevoelens wel terug. Maar de effecten op ons huwelijk waren desastreus en de echtscheiding zal moeilijk te vermijden zijn. Op internet lees je heel wat over deze medicatie, dat het relatie killers zijn en ik kan dat alleen maar volmondig beamen. Deze medicatie verandert jouw persoonlijkheid op manieren die je niet kan voorstellen. 3 weken na het stoppen met nemen van deze medicatie zie je de oude persoon (weliswaar met angsten) stilaan terugkeren, inclusief de spijt over wat er allemaal gebeurd is. Was het enkel de medicatie, dat kan je nooit helemaal zeker weten, maar ik ben alvast overtuigd dat dit rotzooi voor haar was. Dus beste mensen... vertrouw niet blindelings op deze medicatie, laat het bij voorkeur ook niet door de huisarts voorschrijven, ook al is het goed bedoeld. Ga ook zeker langs bij een psychiater en laat een correcte diagnose stellen. In het geval van mijn vrouw heeft het meer kwaad dan goed gedaan. Je denkt, het zal wel meevallen de effecten, maar onderschat het niet, je loopt het risico een andere persoon te worden en zeker niet altijd een betere versie van jezelf... Ik zie veel meer heil in therapie en begeleiding op alternatieve manieren, als je ervoor open staat. Helpt dat niet, kan je nog de toevlucht zoeken in deze medicatie,maar steeds onder close begeleiding.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum