escitalopram

Bij  DepressieX

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

12-02-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Na een jaar alle alternatieven geprobeerd te hebben om niet aan de medicatie te gaan, toch weer begonnen. Was erg bang voor bijwerkingen, ik verdraag medicatie niet goed. Breek het ook langzamer af volgens een bloedtest. Daarom in overleg met psychiater druppels gaan opbouwen tot 5 mg. Wat een verademing, wel bijwerkingen gehad elke eerste en tweede dag, maar het was te do[lees meer...]en. Het nachtzweten werd snel minder. Heb een wat minder libido, maar daar is wel een oplossing voor te vinden. Ik heb minder eetlust, maar dat vind ik niet erg. Ik had na een zware burn-out vervolgens een ernstige depressie met angst en paniekklachten, en vitale lichaamsfuncties waren verstoord. Ik kan weer slapen, eten en de zware donkere deken trekt nu na een paar weken langzaam weg. Ik kan luchtiger naar dingen kijken en weer meer lachen. Ik kijk weer een beetje uit naar dingen en vind dingen weer leuk. Ik hoop dat de 5 mg genoeg is voor mij en ben voornemens het lang te blijven gebruiken als het me goed af gaat. Ik heb sinds mijn jeugd recidiverende depressies en ben er helemaal klaar mee. Liever een pilletje en een leuke vrouw, mama, collega en vriendin zijn, dan zonder pilletje elke dag die zware black dog mee zeulen op mijn schouders met het gevoel dat ik mijn leven niet aan kan. Ik wil graag nog een keer zwanger worden en ben hier ook voor naar de POP poli geweest voor advies mbt medicatie en zwanger worden. Dit medicijn kan volgens de richtlijn veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Een zwangere mama met een onbehandelde ernstige depressie zoals de mijne was is schadelijker voor de ongeboren baby.

06-11-2021 | Man | 32
escitalopram (10mg)
Neem deze medicatie reeds 1 jaar ongeveer. Weinig last van bijwerkingen buiten last van obstipatie,maar neem deze wel samen met invega 6mg en teen halve tranzodone De reden dat ik deze neem is depressie en angsten. Ook zijn er nog andere klachten zoals psychose onder anderen,vandaar de andere medicatie Zelf vind ik dat deze goed zijn werk doet en dat er niet al teveel[lees meer...] bijwerkingen zijn. Je moet het wel de tijd geven om zijn werk en dat is minumum 2 maand zeker!

31-10-2021 | Man | 36
escitalopram (10mg)
Gestart vanwege onrust/depressief gevoel. Depressie een stuk minder, angst nog niet weg, wel wat minder. Prikkels en drukte van buiten worden afgevlakt, escitalopram lijkt er een soort ‘bubbel ‘ omheen te doen. Bijwerkingen vallen erg mee, libido verlies valt mee, stemming verbetert wel degelijk. Nu 4 weken bezig op 10 mg, inslapen is wat moeilijker , sufheid valt mee.

16-09-2021 | Man | 28
escitalopram (10mg)
Late ADHD diagnose en door onwetendheid door initieel slechte opvolging ongezonde afhankelijkheid en veel te hoge dosis van rilatine. Helemaal uitgeput, klierkoorts gekregen en om de haverklap ziek. Mezelf helemaal verloren en daardoor de vriendin van men leven verloren. Zware depressie gekregen en onuitstaanbaar paniekaanvallen, hysterische woedeaanvallen en hypochondrie[lees meer...]. In het begin nogal averechts effect door AD. Als eenmaal goed begon te werken werd leven en gaan werken terug haalbaar. Neemt alle pijn zeker niet weg maar geeft me de mogelijkheid mijn leven terug op te bouwen en me gezonder te voelen.

28-02-2021 | Man | 70
escitalopram (10mg)
Dit is het beste AD dat ik ooit genomen heb. Ik zie dat dokters het meer en meer voorschrijven, omdat het zo efficiënt werkt en meestal geen neveneffecten heeft.

23-11-2020 | Man | 51
escitalopram (20mg)
Ik kreeg erge last van bijwerkingen. Bij afbouw hevige darmkrampen.

29-09-2020 | Man | 33
escitalopram (20mg)
Altijd al gevoelig geweest voor depressie en angst, door veranderingen in mijn persoonlijke leven de put van het leven in gevallen en na lang wikken en wegen op aanraden van de huisarts toch met escitalopram begonnen. Volgens mijn huisarts snel opbouwen tot hoge dosis van 20 mg om voldoende effect te krijgen. Ook last van angststoornis, moeilijk om de deur uit te gaan. Bou[lees meer...]w TRAAG op, bij mij snelle opbouw van 5 naar 10 mg op enkele dagen, dit was veel te snel, echt heel ziek van geweest. Per week of 2 weken 5 mg erbij bij het opbouwen is snel genoeg! Neem nu 20 mg 's ochtends bijna 1 jaar. Voor mij bijna perfect medicament. Ik ga vanmiddag wel eens bellen met mijn huisarts of de dosis iets lager kan (15 mg proberen), hoewel ik voel dat het mijn leven stabiliseert is er zeer sterke emotionele afvlakking (waarvoor men dit middel ook voorschrijft!). De dalen worden veel minder, maar ook de pieken blijven uit. Merk dat niet veel me meer echt kan schelen, onverschilligheid ++. Het leven is minder plezierig geworden door het uitblijven van die pieken. Uiteraard is dit een afweging, ten opzichte van de diepe dalen opteer ik dan liever voor wat afvlakking. Conlusie: geef dit middel voldoende tijd om te werken, na enkele dagen of zelfs enkele weken vaststellen of dit iets voor jou is, is echt te kort! Bouw rustig op en af en bespreek je symptomen, bijwerkingen en gevoelens (of het gebrek hieraan) met je huisarts/psychiater. Weet dat ten opzichte van andere antidepressiva de dosis van escitalopram proefondervindelijk vastgesteld moet worden. De effectieve dosis (dus de dosis waarmee het product effect heeft) ligt tussen de 5 en 20 mg en is afhankelijk van persoon/symptomen dus ook variabel. Durf samen met jouw arts te zoeken naar een dosis die goed voor jou is, maar geef het lichaam ook tijd om aan te passen aan een nieuwe dosis. Van alle antidepressiva heeft een SSRI als escitalopram het gunstigste profiel tov werking/bijwerkingen en daarom niet vreemd dat deze klasse van medicatie en dan voornamelijk escitalopram of cipramil (zelfde product, maar racemisch mengsel, dus dosis escitalopram maal 2) als eerste wordt gekozen. TCA's zoals Redomex (Amitryptilline) hebben een nog groter effect, maar gaan gepaard met meer bijwerkingen en zijn lastiger op en af te bouwen. Weet ook dat het wetenschappelijk advies is om escitalopram 6 maanden minstens te blijven innemen als de depressie verdwijnt als terugvalpreventie. Dus als je de beslissing neemt om te starten zal je het even moeten blijven nemen. En er bestaan ook mensen die niet reageren op dit product, dus nogmaals: bespreek met je arts je ervaringen op regelmatige basis! Veel succes!

29-08-2020 | Man | 64
escitalopram (10mg)
Ik heb sinds een jaar last van depressieve klachten. Ze zijn ontstaan na een plotselinge ziekte van mijn vrouw waarover ik me erg druk heb gemaakt. Gelukkig viel de ziekte achteraf mee en zijn de klachten weg. Maar mijn depressieve klachten zijn gebleven. Met alle kenmerken die daar bijhorend. Ik heb daarvoor venlafaxine geslikt zonder het gevoel te hebben dat de situati[lees meer...]e beter werd. Op aanraden van mijn psychiater/therapeut overgestapt op escitolapram (5 mg) en Wellbutrin (150 mg). Van de Venlafaxine moest ik enorm transpireren. Over de effecten van de nieuwe medicijnen kan ik nog niets zeggen. Qua bijwerkingen heb ik vooral last van maagpijn.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum