Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-11-2020 | Vrouw | 46
escitalopram (20mg)
Dwangstoornis
Ik voel na 9 weken inname een lichte verbetering tegen dwang. Ik hoop dat het uiteindelijke effect nog moet komen want dit duurd me lang en maakt me onzeker. Nog iemand herkenbaar hierin?

29-08-2018 | Vrouw | 36
escitalopram (60mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Het heeft effect, echter bij mij is de gewichtstoename zeer ernstig waardoor ik wens te stoppen. Echter is dit (nog) niet wenselijk door mijn specialist.

12-08-2020 | Man | 35
escitalopram (15mg)
Dwangstoornis
Tijdens de quarantaine te lang alleen gezeten en in mijn eigen hoofd beginnen kruipen. Licht tot milde dwang en angst beginnen ontwikkelen en eerst quetiapine gekregen. Hier werd ik groggy van, maar de dwang bleef bouwen en ik geraakte amper uit mijn eigen (zeer bevreemdende en abstracte) gedachten. Ik heb wel nooit dwanghandelingen gehad, het speelde zich allemaal af op [lees meer...]denkend vlak Uiteindelijk Escitalopram voorgeschreven gekregen (opbouwen met 5 mg tot 10mg) en xanax 0,25 mg om de angst onder controle te houden. Eerste weken merkte ik weinig verschil en vreesde ik er niet meer uit te komen. Soms leek het ook erger te worden. Vervolgens verhoogd naar 15mg met ondersteuning van 1mg Risperidone. Nu, 3 maanden later gaat het zoveel beter ! De medicatie slaagt erin om de de onaangename en negatieve gedachten onder controle te houden. En als ik er nog heb, komen ze amper nog zo hard aan als voordien. Ik voel dat ik stilaan weer de persoon aan het worden ben die ik voordien was. Bij mij sloeg de medicatie pas aan na een 2tal maand en dus ook een verhoging. Voor mensen die eraan beginnen ; hou er rekening mee dat het eerst moeilijker kan worden, maar geduld en juiste dosering zijn belangrijk hier ! Veel succes

03-07-2019 | Vrouw | 35
escitalopram (20mg)
Dwangstoornis
Bij mij is er iets fout gegaan maar door die ervaring weet ik nu hoe gevaarlijk dit middel is, iig bij verkeerd gebruik. Ik had een dwangstroornis, en een traumatische ervaring gehad. Was er slecht aan toe. De inval huisarts heeft me de antidepressiva voorgeschreven en zei welke wil je😳 Al een gekke vraag, maargoed verkeerde dosis voorgeschreven dus van de een op de ander[lees meer...]e dag met 20 Mg begonnen, had geen idee dat dat de hoogste dosis was. Dit is er in geklapt, ik had zelf niks meer in de gaten maar mijn hersenen waren volledig geblokkeerd als iemand al wat zei konden ze dat niet verwerken en liep het zweet langs mij heen. Ik was volledig in de war. En kon niks meer mijn hersenen werkten gewoon niet meer. Snapten niks meer konden geen enkele prikkel verwerken en waren heel erg in de war. Ik had eerst niet door dat het misschien niet goed was, ik dacht het is de opstartfase, maar toen bleek dat de dosis de einddosis was , de huisarts zei om de fout weg te moffelen oh dat doe ik wel vaker, gewoon doorgaan. Nog een keer gevraagd en gezegd is dat niet te hoog? Nee even doorbijten zei ze!! Het werd steeds erger. Ik kon niks meer, uiteindelijk heeft mijn moeder een afspraak gemaakt bij de huisarts en nog maar weer verteld hoe het ging. Toen zei ze dat ik dan maar beter kon stoppen, en gaf haar een afbouwschema mee. Opgelucht dacht ik nou als ik er dan vanaf ben wordt alles weer normaal. Maar ook het schema om af te bouwen was veel te snel, wat ik ook niet wist, dus was zo afgebouwd, en in plaats van beter werd het erger! Agressie, depressie, huilen, misselijk, ziek, hoofdpijn, duizelig, rillerig, hersenen in de knoop, soms niet goed bij bewustzijn kunnen komen bij wakker worden, hersenen in de knoop, gevoel flauw te vallen etc. etc. En alles wat er eerder al was bleef ook! Dus ernstig verward, geen enkele prikkel kunnen verwerken, niks snappen etc. Nu was ik helemaal de weg kwijt. En toen mijn moeder voor mij de huisarts belde of dit normaal was zei ze oh maar het middel is allang haar lichaam uit, dit zijn gewoon de onderliggende problemen, op zon kleinerend toontje. Nou ik weet wel dat dit niet de onderliggende problemen zijn, want dit heb ik nog nooit meegemaakt, na maanden wachtlijst eindelijk bij een psychiater die vertelde dat dit volledig aan de medicijnen lag en ik niet aan mijzelf hoefde te twijfelen, nou dat was wel heel even een opluchting eindelijk weten wat er is en erkenning, maar vervolgens sloeg de schrik me om het hart toen hij zei dat hij niet wist hoe lang dit gaat duren, kan wel maanden duren, inmiddels nu vanaf dat ik begonnen ben een half jaar verder en helemaal gestopt drie maanden, al een half jaar in deze hel, en deze hel kwam nog over de vorige heen!!!! De psychiater schrok van de hoge dosering in een keer, dat dat vaker gebeurd is onzin dat zegt de huisarts alleen maar om zich in te dekken. Ik zou zo graag willen weten of iemand dit herkend, overal op internet lees je alleen over problemen met en na afbouwen maar dit dubbele probleem, dus ook de opstart verkeerd lees ik nergens, ik hoop zo dat iemand er iets van ervaring mee heeft , want ik ben zo bang dat deze hersenbeschadiging niet meer hersteld en dat zou ik niet aankunnen meer. Elke dag is overleven. En omdat niemand ook de psychiaters ervaring hebben met het hoge opstart probleem weet ik niet of mijn hersenen kunnen herstellen van die klap. En enige hulp is er niet, kan niet meer praten zowat dus bij de psychiater kan ik niks en hij kan ook niks voor me doen, het is afwachten. Het is heel beangstigend, een soort opgesloten in jezelf met hersenen die niet meer werken , en bij bijv teveel prikkels gaan ‘razen’ waardoor alles door mijn hoofd loopt wat er gezegd is, heel verwarrend en eng. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me kan helpen!!.....

10-03-2015 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Het doet goed zijn werk, alhoewel ik wel vaak chagrijnig ben of iets niet zie zitten. Met Lexapro had ik hier geen last van.

14-07-2015 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Dwangstoornis
Door verschillende gebeurtenissen ben ik het vertrouwen in het leven behoordlijk kwijt geraakt, vorig jaar met Escitalopram begonnen maar nu afgebouwd omdat ik voor 8 maanden weg wil uit dit gestresste land en het risico te groot vind alleen op pad te gaan en wellicht een keer een pilletje vergeten te slikken...... Ik zou graag een alternatief met minder gebondenheid hebbe[lees meer...]n....