Lexapro

escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

01-03-2016

Lexapro (escitalopram)

In 2010 was ik behoorlijk depressief. Toen heeft Lexapro mij geholpen eruit te komen en verder te gaan. Nu 6 jaar later komt de depressiviteit weer terug en steeds met tussenpozen. Dr. zegt dat ik nu de dosis zou kunnen verhogen. Dit wil ik niet. Uiteindelijk is dit niet de oplossing. Als er uberhaupt een oplossing is. Heb wel verschillende keren geprobeerd te stoppen. heb[lees meer...] lastige bijwerkingen, ben heel ongeconcentreerd en vaak erg moe, ook last van bloedsuiker wisseling, maar niet zeker of als ik zal stoppen dat weg zal zijn en ook of ik zonder kan. Heb verschillende keren geprobeerd, maar lukt niet om te stoppen. Verder raad ik iedereen aan om Lexapro te nemen ipv Escalitopram want dat is de meest pure vorm. veel duurder, maar geen reden om dat te nemen...dring aan bij de huisarts voor Lexapro!
11-04-2015

Lexapro (escitalopram)

Probleem met bijwerking slaperigheid. Lexapro voorgeschreven gekregen wegens depressie. Het medicijn werkte daar goed tegen. Echter, als bijwerking trad op dat ik per dag 10 tot 12 uur slaap nodig had (in plaats van voorheen 5 tot 6 uur slaap per nacht). 10 tot 12 uur slaap per nacht is behoorlijk ontwrichtend voor het dagelijks leven. Bij minder slaap was het ook geen z[lees meer...]aak van gewoon moe zijn, maar moest je die alsnog later op de dag inhalen. Geen kwestie van keus maar van noodzaak. Na 1 jaar en experimenteren met de dosis geen verbetering met dit slaapprobleem. Ik ben toen gestopt met Lexapro. De huisarts heeft mij toen verwezen naar de psychiater. Die heeft mij Lithium voorgeschreven. (Dat gaf bij mij als ernstige bijwerking trillen. Dat is onder controle nadat ik er Propanolol bij ben gaan gebruiken.)
29-11-2018

Lexapro (escitalopram)

In 2016 ben ik begonnen met de originele lexapro. Eerst voorzichtig opgebouwd van 5 naar 20mg. Daar 6 weken over gedaan. Eerst 5mg 2 weken toen 1 week 10mg daarna 15mg voor 2 weken en toen 20mg. De arts vertelde mij dat je dit medicijn niet moest vergeten en nooit extra moest innemen. De eerste 2 wkn werdt de angst veel erger, maar dat zei de arts tegen mij maar na de 2 we[lees meer...]ken was het een verademing. Helaas een jaartje ltr maar voorzichtig terug naar 5 mg vanwege erectie probleem. Bij de 5 was dit voorbij maar de angst kwam weer terug. Terug naar de dokter en rade mij aan terug naar 15 te gaan. Dus 1 week 10 en toen 15mg. Daar zit ik nu nog steeds aan, maar helaas de erectie probleem is gebleven. Dus ik heb er nog een pil bij om toch een erectie te krijgen. En heb daar geen spijt van. Je erectie met deze pil is uitstekend. Maar voor iedereen zijn bijwerkingen verschillend. Maar ik raad u aan om rustig op te bouwen met deze pillen. En vraag naar de originele Lexapro. De goedkopere zijn niet zo goed als de originele.
29-01-2015

29-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Mijn eerste ervaring met dit medicijn dateert van 7 jaar geleden toen ik mijn eerste paniekaanvallen kreeg.Ik was toen 50. Dit kwam waarschijnlijk omdat er dat jaar ontzettend veel dingen zijn gebeurt die ik blijkbaar niet goed aan kon. Dit medicijn heeft mij toen goed geholpen. Na enige jaren van gebruik gestopt ,maar kreeg toch weer vrij snel terugval. Moest toen 3 jaar [lees meer...]geleden weer opnieuw beginnen. niet leuk , gezien de voor mij vervelende bijwerkingen zoals nog meer onrust, nog meer paniekaanvallen , slecht slapen en zo moe als wat.Na 2,5jaar , besloten om voor de 2e x te stoppen met dit medicijn omdat ik mij prima voelde en wel eens wilde weten of ik ook zonder kon. Niet dus. Het afbouwen geen probleem ,maar na 2 maanden geheel gestop te zijn, dus eind sept. begon alles weer opnieuw. Ik heb voor mijzelf toen het besluit genomen toch weer te beginnen met lexapro en nooit meer te stoppen. Het hoort blijkbaar bij mij. Er zijn ergere dingen. Maar ja dan weet je waar je aan begint. ik slik nu ruim 2,5 week weer de volledige dosis van 10 mg . Ben ,s morgens ontzettend moe. Zou de hele dag wel willen slapen, wat ik niet meer doe. In het begin sliep ik wel 15 uur van de 24.ik werk even niet op dit moment .Hopelijk gaat het over een paar weken weer de goede kant op en lacht het leven mij weer toe. Aan allen die nog moeten beginnen of net begonnen zijn:Veel succes en niet te snel opgeven. ik spreek echt uit ervaring dat je het zeker 2 maanden de tijd moet geven.
24-08-2014

Lexapro (escitalopram)

Het maakte mij gevoelsarm, de psychiater vertelde dat ik wat onverschilliger zou worden en inderdaad. Niet huilen maar ook niet lachen. Wel gelijkmatiger, minder schommelingen maar de lusteloosheid bleef. Je voelt gewoon minder, in mijn geval althans. Waardeloos sexleven, orgasme minimaal. Daar werd ik dan weer somber van. Spierpijnen in rug en schouders. Niets interesseer[lees meer...]de mij genoeg om echt iets voor te doen maar echt wanhopig was ik ook niet meer. Kreeg na enige tijd een onregelmatige hartslag. Ben ermee gestopt na heel langzaam afbouwen. Nu heb ik al mijn gevoelens (dus ook de sexuele) weer terug, dat is wel even moeilijk, maar ik probeer er met therapie grip op te krijgen. Ik kan weer echt lachen en huilen ook, ik huilde zelfs niet meer bij de dood van iemand die ik graag mocht, dat gaf me wel even te denken!! Het deed me gewoon niets. Het leren omgaan met angst en depressie is echter wel hard werken.
18-03-2015

Lexapro (escitalopram)

na 4 maand zonder medicatie werd ik voor de keuze gesteld opname of medicijnen het hielp wel iets maar nam niet mijn agressie/ paniekaanvallen en zelfdestructieve nijgingen weg. achteraf zegt de psychiater:we hadden allang iets anders moeten proberen. maar ja wie ben ik. al met al niet de uitwerking die het moest hebben.
31-03-2019

Lexapro (escitalopram)

Na 30 jaar Fevarin/Fluvoxamine te hebben gebruikt bleek dit niet meer te werken. Direct van 150 mg Fluvoxamine over op 10 mg Escitolapram.. Al enkele dagen ervaar ik behoorlijke spierspanning in nek en schouders wat erg vervelend is. Zijn er meer gebruikers die dit in de opstart hebben bemerkt? Verder voel ik mij wel iets rustiger en ben ik niet meer elke ochtend, zoal[lees meer...]s voor het gebruik, misselijk. Maar die spierspanning is echt irritant. Zou het fijn vinden als ik zou horen dat dit mogelijk een bijwerking is tijdens de opstart en dat dit mogelijk op termijn verdwijnt. Heb ingevuld matig effectief maar realiseer dat het gebruik nog maar 7 dagen is.
05-09-2018

Overspannen/burn-out

Ik heb mij zo lang ik mij kan heugen regelmatig last van perioden van met depressie. Sinds mijn pubertijd heb ik ook al last van onbestemde angsten, waardoor ik in mijn twintigerjaren na de bevalling van mijn eerste kind een aantal jaren zo fobisch was dat ik mijn huis niet meer uit kwam. Ik ben iedere keer toch weer zelf opgekrabbeld, vanaf mijn27e slik ik wel regelmatig [lees meer...]Tranxene om dingen te doen waarbij ik anders zo angstig word dat het mijn plezier verpest. Dankzij deze mogelijkheid heb ik alsnog mijn studie kunnen afronden en heb ik mijn verdere leven kunnen werken. De meeste mensen kennen mij als een krachtige, vrolijke en humoristische vrouw. Mijn depressies weet ik aardig verborgen te houden. Maar de laatste zeven jaar viel ik in mijn privé leven van de ene hectiek in de andere. Ik had de ene klap nog niet verwerkt en de volgende kwam er al weer overheen. Ik ging maar door en door, tot het echt niet meer ging. Jaren van stress, pijn op de borst, hart kloppingen, overprikkelbaar, steeds slechter slapen en op het laatst gewoon wanhopig. Dus ben ik (en dat is een stap voor een zorgmijder) maar met de huisarts gaan praten. Ik had zelf al uitgezocht dat ik Lexapro wilde proberen want ik zag geen andere uitweg meer. De huisarts was gelukkig meteen met mij eens. Desondanks voelde ik veel weerstand tegen het slikken van een AD. Maar ik heb met mijn verstand de beslissing genomen het te proberen. ik ben begonnen met langzaam opbouwen met druppels, maar ik kreeg het gevoel dat ik daardoor langer last had van de bijverschijnselen, daarom heb ik het toch versneld. Na twee weken zat ik op 10 mg. De eerste drie weken vond ik soms wel moeilijk vanwege het feit dat ik me zo nu en dan heel vreemd voelde en ook wat onbestemde angstgevoelens kreeg die ik al lang niet meer gehad had. Tegelijkertijd merkte ik dat ik ondanks dat weer kon slapen en dat mijn hartslag lekker rustig was. Nu zit ik in de vierde week en merk ik dat ik me steeds beter ga voelen. Ik hoop dat dit zo verder zal gaan. Ik ben van plan het middel een jaarte gaan gebriken zodat mijn serotonine spiegel goed op peil is.
11-02-2020

Lexapro (escitalopram)

Was angstig maar niet depressief. Tijdens de opbouw kwam er ook depressieve klachten bij. Bij de laatste ophogingkwam er een zwarte wolk met diepe sombere gedachtes. De psychiater ontkent dat het door het medicijn komt. Maar het is bekend dat dit kan. Black box warning USA. Ben nu afgebouwd maar ben nog steeds depressief. Wie heeft er hier ervaring mee. Zit nu wee[lees meer...]r op Setraline maar deze voldeed niet meer. Best beangstigend En het vertrouwen in mijn behandelaar is niet groot. Zei zegt u denkt u depressief. Merkwaardig voor mij.
16-10-2017

Chronische depressie

09-02-2016

Lexapro (escitalopram)

Lexapro i.c.m. 30 mg smelttablet Mirtazapine, deze laatste werkt eigenlijk alleen op beter slapen.
17-07-2015

Manisch-depressieve stoornis

Denk wel tevreden te zijn al vind ik dat gewichtoename niet prettig
07-11-2019

Chronische depressie

09-11-2019

Lexapro (escitalopram)

al jaren gebruik ik lexapro,naar volle tevredenheid,eerst 15 mg,nu 10 mgen gaat nog steeds goed
12-07-2015

Lexapro (escitalopram)

Heb mijn al veel voorgeschreven gekregen in mijn leven tegen angst en depressie. Dit is het enige middel dat echt hielp.

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum