Lexapro

escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

24-06-2016

Overspannen/burn-out

De bijwerkingen zijn vervelend, maar als je echt medicijnen nodig hebt door bijvoorbeeld een zware depressie dan is dat het echt waard. Bij mij in ieder geval! Bij mij helpt lexapro goed tegen angstgevoelens en depressie. Ben al een jaar niet meer depressief en ga binnenkort afbouwen.
29-02-2016

Lexapro (escitalopram)

Ik ben 2 weken geleden in 2 dagen gestopt met paroxetine en begonnen aan de escitalopram. Mij leek dit al iets optimistisch, maar goed toen ik startte met de paroxetine en 2 jaar daarvoor citalopram had ik ook geen bijwerkingen. Nu leef ik sinds de stop met paroxetine in een regelrechte hel. Altijd angst en nog meer paniek dan voordat ik hulp zocht voor mijn paniekstoornis[lees meer...] met aanleiding angst voor mijn prikkelbare darm syndroom pijn. Ik doe geen oog dicht en heb heel erg vaak echte aanvallen. Ik hoop dat dit veranderd, maar tot nu toe ben ik alles behalve tevreden.
24-02-2015

ADD

Een medicatie die structuur biedt en meer vrolijkheid. Ik heb al jaren last van suïcidale gedachtes en met lexapro is dat ver op de achtergrond en kan ik normaal functioneren in de maatschappij.
12-04-2017

Lexapro (escitalopram)

De bijwerkingen in het begin waren vrij heftig. Emoties die al enorm schommelde, voelde nog heftiger aan. Daarna leek alles wat rustiger, gevoelloos. Echter ging ik gevoelens uiten op een destructieve manier d.m.v. suïcidale gedachten en automutilatie. Als ik er op terug kijk waren de gevoelens dus eigenlijk nog aanwezig en wist ik er niet meer mee om te gaan. Ik denk niet[lees meer...] perse dat de medicatie ervoor zorgde dat ik zo destructief werd, maar het hielp zeker niet! Therapie echter wel... veel praten en voelen helpt. Ik zeg niet dat ik nu heel gelukkig ben, maar ik heb wel veel narigheid eindelijk kunnen delen en een plek gegeven. Ook heb ik veel geleerd, hoe ik met mijn gevoelens en gedachte kan omgaan. Terugkomend op de medicatie... Ik denk niet dat het de oplossing voor mij is! (Hoe graag ik het ook zou willen.)
19-12-2017

Lexapro (escitalopram)

Gebruik het voor sociale angst, lichte depressie en stemmingwisselingen. Aan de ene kant helpt het wel een beetje, in het begin werden mijn emoties wel een stuk stabieler. En wat minder angstig. Depressie ging wel weg. Maar na zo een 2 jaar gebruik te hebben . Heb ik toch wel last van de bijwerkingen met name heel erg moe zijn en daar door meer als 8 uur per dag slapen. H[lees meer...]et gevoel dat ik mezelf niet meer ben!! En ik kan me moeilijker in andere verplaatsen, dus ik voel minder empathie. Hebben meer mensen hier last van? En het lijkt of ik er minder gevoelig voor ben geworden. Want ik klap met emotionele uitbarstingen dwars door me medicatie heen, en raak altijd zwaar in paniek en huilen. En ik heb nog steeds veel last van mijn sociale angst. Met een paar tips van een vriendin kwam ik er achter dat als je emotioneel meer stabiel wilt zijn, ritme en structuur erg belangrijk zijn. Dus op tijd gaan slapen en opstaan, vaste tijden eten, gezond eten! Want suiker heeft enorm veel invloed op je emtionele gesteldheid als je hier gevoelig voor bent. Bij depressie is het belangrijk dat je minstens 30 buiten bent en zonlicht te krijgt.(Vitamine D tekort wordt gelinkt aan depressie.) En het liefts in de natuur, naar het bos ofzo. Dit geeft zo veel meer rust in je hoofd dan de drukke stad met zo veel geluiden en prikkels om je heen. En bij angst door het gewoon te doen! ( Ook al is dit super eng!!) Niet voor weg lopen. Vandaar dat ook exposure therapy het beste schijnt te werken bij angst. Als je aarzelt groeit je angst. Als je waagt groeit je moed. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Verder start ik binnenkort weer met therapie. Ik sta op de wachtlijst. En wil dan overleggen om te gaan minderen. Ik ben er namelijk van overtuigt dat medicatie alleen de gevolgen aan pakken en niet de oorzaak van een probleem. En dat als je echt voor uit wilt je bij jezelf moet beginnen en je af moet vragen wat jou gelukkig maakt in het leven. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Verder zou ik als vrouw toch eens laten checken of je geen PMS hebt of PMDD de ergere vorm van PMS. Enkele klachten bij PMDD: - Angstaanvallen - Ernstige depressieve perioden - Extreme stemmingswisselingen - Gevoel van wanhoop of zelfs suïcidale gedachten - Agressie- of boosheidsaanvallen tegenover anderen - Minder interesse en motivatie hebben. - Gevoelens van overweldiging of controleverlies. Bron: gevonden op internet (Mijn medicijn.nl : privé info - url - verwijderd)
08-02-2016

Lexapro (escitalopram)

pas op met lexapro! maar ook met andere psychotherapeutische middelen... Het maakte mijn leven erger, mijn bewerkingen waren immens en mijn zelfmoordgedachten werden erger. Zonder lexapro zou ik nooit een plan bedenken om zelfmoord te plegen, omdat ik nog besef wat ik thuis heb en omdat ik weet waarvoor ik leef. Met lexapro leek het wel of dat dat ene pilletje per dag mij [lees meer...]over de drempel ging helpen om er wel echt een einde aan te maken. Het zijn gewone pure drugs net zoals alle andere middelen waarvan ze zeggen dat het helpt om van je depressie af te geraken of te controleren (zoals de dokters het graag zeggen). Er zijn geen testen die aan kunnen tonen dat het werkelijk zo is. Je bent gewoon een proefpersoon voor de farmaceutica. Stop er zo snel mogelijk mee! Iedereen heeft in het leven ups en downs en goede dagen en tegenslagen. Iedereen is wel eens vrolijk, boos, rusteloos, verdrietig of verlegen. Dat hoort er bij in het leven... Dat wil nog niet zeggen dat je gek bent, of ziek, of dat je een of andere geesteziekte hebt. Zolang je al je emoties nog hebt, ben je gewoon een mens en met alle farmaceutische middelen wordt je gewoon een zombie voor de maatschappij. Zoals de overheid dat wil... Je bent gewoon een pure geldbron!
30-12-2014

Lexapro (escitalopram)

Hallo allemaal, na 5 maanden gestopt te zijn met escitalopram lexapro ben ik toch maar weer begonnen. De angst en paniekaanvallen kwamen terug. Ook ik kreeg van de huisarts escitalopram actavis! wat blijkt? dit is een veel goedkoper middel dan lexapro. Ik raad echt iedereen aan om bij zijn eigen medicijn te blijven want de gevolgen zijn niet te overzien. Ik heb zware aa[lees meer...]nvallen gehad, niet kunnen slapen, zelfmoordneigingen etc. Het werd zo ernstig dat ik bij de GGZE belande. Geloof de huisarts niet als hij zegt dat is het zelfde middel!! absoluut niet.. er kunnen net wat andere stofjes inzitten waar je anders op reageert.
31-07-2017

Lexapro (escitalopram)

Ik heb de eerste weken heel veel last gehad van bijwerkingen, waar ik erg van schrok (aantal jaar terug sertraline gebruikt waar ik geen last had van bijwerkingen). Het voelde alsof ik niet helemaal op de wereld was in de eerste dagen. Daarnaast kon ik blij zijn dat mijn werk (bijbaantje) bijvoorbeeld gewoon was ingepland, anders zou ik het huis niet uit durven gaan. Ik mo[lees meer...]est ook gewoon naar school (hbo), maar hele dagen trok ik niet. Ik had veel meer last van negatieve gedachten en depressief gevoel. Ook had ik veel spanning in mijn kaken. Het was zeker geen pretje in het begin, ondanks dat ik rustig heb opgebouwd op aanraden van de psychiater (met behulp van druppels opgebouwd van 1 tot 10 mg). Na een aantal weken merkte ik toch wel verschil. Als ik dan toch een dipje had, was dat heel anders dan voorheen en kon ik er makkelijker weer uit komen. Ik voel me nu een stuk rustiger. Mijn (directe) omgeving ziet ook zeker verschil! Ik geloof nu ook zeker dat het medicijn beter werkt wanneer je meer last hebt van bijwerkingen en deze ook heftiger zijn... in vergelijking met sertraline heb ik hier veel meer baat bij!
10-12-2015

gewichtstoename
28-06-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu 2a3 maanden! Voelde me na 4/5 weken inname veel beter! Kan beter met dingen omgaan en loslaten.. Helaas een week terug een flinke terugval en in overleg met de psycholoog en huisarts ophoging van 10 na 20 mg per dag.. Bijwerkingen die ik ervaar: moeilijker in slaap komen, maar uiteindelijk in slaap ook gelijk goede slaap. Alleen in de ochtend nie[lees meer...]t weten uit bed te komen zo suf, maar voel mezelf zo veel beter. En kan alles beter aan.
16-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Meestal reageer je hier als je een slechte ervaring hebt. Ik wil even zeggen dat ik dit medicijn nu ongeveer 1.5/2 jaar gebruik (de helft van 10mg, dus 5mg). Dit kleine beetje was voor mij voldoende. Nu ben ik er klaar voor om af te kicken. Dit medicijn heeft geholpen om de angst weg te nemen die ik s'nachts had. Nu.. ben ik een week geleden gestopt en heb ik sindsdien al[lees meer...]leen maar duizelingen.. het is echt verschrikkelijk en er is niks aan te doen. Belemmert me in mijn dagelijks leven. Neem oxazepam ertegen om het een beetje te verminderen.. Weet niet of meer mensen hier last van hebben en hoelang dit kan duren???
03-09-2019

Lexapro (escitalopram)

Nu 1 week aan de escitalopram (lexapro) ivm angst en paniek, ik heb het medicijn in druppelvorm om het langzaam op te bouwen, zit nu op de helft 5mg gaan naar 10mg, tot nu toe eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Ik was ontzettend bang om het te nemen ivm nare bijwerkingen maar het valt me (tot nu toe) eigenlijk hartstikke mee, ik merk gedurende de dag dat me stemming iets [lees meer...]schommelt sinds een dag of 3 maar dat is te verwaarlozen. Ik hoop dat ik in deze flow blijf gedurende de opbouwfase, en als het dan ook nog uit eindelijk zijn werk gaat doen ben ik helemaal happy.
27-05-2015

Lexapro (escitalopram)

Mijn psychiater had dit voorgeschreven voor mijn depressie. Ik heb al ruim een jaar weer last van een best zware depressie. Ik ben begonnen met 10mg. Dit gaf geen effect. Na zo'n 6 weken overgegaan op 20mg. Dit heb ik zo'n 12 weken gebruikt, maar hier merkte ik ook niks van. Ik had verder ook geen last van bijwerkingen. Nu hier mee stoppen en iets anders proberen.
14-09-2019

Lexapro (escitalopram)

2 jaar geleden begon voor mij de ellende.. ik had paniekaanvallen.. Na een tijdje heb ik toch besloten er medicatie voor te willen, ik was nooit bang voor medicatie.. Toen kreeg ik clomipramine voorgeschreven en werd alleen maar erger!! Was mezelf niet, doodsbang.. durfde niks.. kon niet meer slapen echt een hel. Natuurlijk mee gestopt maar de hevige angstklachten die[lees meer...] ik daarvan had gekregen bleven.. van alles geprobeerd.. antipsychotica , pammetjes.. maar niks hielp. Toen ben ik zelf opzoek gegaan en begon aan de mirtazapine die ik eerder gehad heb. Dat hielp meteen slapen! Maar niet met de angst. Toen kreeg ik eeb nieuwe psychiater en die zei dat ik nooit zulke sterke medicatie als clomipramine had mogen hebben ivm het sterke reageren in het verleden op het kleine zusje amitriptiline.. Dus ik kreeg lexapro.. begon met 3 druppen. Bijwerkingen waren in het begin vervelend, maar niet te vergelijken met clomipramine..(waar ik ptss van heb opgelopen) Ik slik nu ongeveer een jaar Lexapro. Geen paniekaanvallen meer . .. minder angst! Ben nu nog aan het ophogen, dus mijn tip als je gevoelig bent doe het rustig aan op je eigen tempo. Voel me nog vaak nerveus en onrustig.. maar ik heb geen paniekaanvallen meer.. Nu word ik behandeld voor de ptss doormiddel van emdr. Maar de paniekaanvallen zijn weg! Voel soms wel eens de sensaties, maar valt niet meer in paniek! Echt een verademing. Ben er nog lang niet, maar dankzij Lexapro heb ik het gevoel dat ik weer een kans krijg.. een beginnetje. Ik kom weer buiten en zelfs alleen!!( wel in de buurt) maar toch.. alleen!! Nooit verwacht dat ik dat ooit weer zou kunnen! Ben je gevoelig? Is dit echt een aanrader! Je kunt rustig opbouwen doormiddel van druppen, zelf kreeg ik er lorazepam bij om de bijwerkingen draagbaarder te maken ivm het verleden met clomipramine.. Succes iedereen!!
26-10-2016

Chronische depressie

Verschrikkelijke vermoeidheid. Een jaar lang niet kunnen werken, moeten stoppen met studie en hooguit zes uur per dag wakker. Ziek geweest met afbouwen door slechte begeleiding. Afkickverschijnselen waren vreselijk.
10-12-2015

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ruim 8 jaar geleden begonnen met Lexapro, welke sinds jaar of 2 overgegaan is in Escitalopram. (van de Escitalopram heb ik wel regelmatig wat hoofdpijn, had dat van Lexapro niet) De eerste paar weken destijds ben ik flink misselijk geweest en klachten die erger werden. Opgebouwd naar 20mg en dat is al ruim 7,5 jaar mijn vaste dosis. Ik doe het er goed op en weiger daaro[lees meer...]m af te bouwen uit angst op de hell die ik meemaakte voordat ik op dit medicijn kwam...

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum