Lexapro

escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

18-08-2015

Lexapro (escitalopram)

Het heeft wel even geduurd voordat ik de voordelen er van ging merken, ongeveer 2 tot 3 maanden. Toen ik pas begon was de angst wel iets verergerd. Wat mij ook opvalt is dat ik veel droom(het verlengt schijnbaar de rem-slaap), maar meestal wel goed in- en doorslaap. Ook ben ik minder zenuwachtig als ik met mensen praat. Bij PMS klachten kan men de dosering tijdelijk ver[lees meer...]hogen in de 2 weken voor de menstruatie. Dit heb ik na overleg met de psychiater ook gedaan en dit helpt om de enorme stemmingswisselingen te voorkomen. Voor mij werken deze medicijnen i.c.m. concerta goed. Ook heb ik behalve het vele dromen geen last van bijwerkingen.
17-07-2015

Manisch-depressieve stoornis

Denk wel tevreden te zijn al vind ik dat gewichtoename niet prettig
12-07-2015

Lexapro (escitalopram)

Heb mijn al veel voorgeschreven gekregen in mijn leven tegen angst en depressie. Dit is het enige middel dat echt hielp.
20-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik ben met escitalopram begonnen 4 weken geleden om mijn serotonine level op peil te brengen, ik had xanax 1mg retard gekregen van de psychiater, omdat ik iets rustgevends vroeg aan hem, nou na 12 dagen zitten kwijlen op de bank in 1 keer gestopt, en dat heb ik geweten ook. Alle bijwerkingen die er maar zijn heb ik gehad, echt een cold turkey! Na 8 dagen heeft mijn ma de c[lees meer...]risisdienst gebeld s avonds om 10 uur en die stonden er gelijk, hel op aarde was het. Begonnen met escitalopram 5 mg en dat ging de eerste weken goed, weinig tot geen bijverschijnselen, 5 dagen terug ineens een terugval, weer overgevoelig voor licht en geluid, had dat hiervoor ook al maar dat was verdwenen met het gebruik van escitalopram. Terug naar de dokter, die vertelde me dat dat kan gebeuren en dat de dosis verhoogd moest worden naar 10 mg, dat zou de gebruikelijke dosis zijn. En nu voor de 2e dag 10 mg, ben er wel moe van en heb t gevoel dat mijn hersenen gedeeltelijk uitstaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
20-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Zonder Lexapro gaat het niet goed met mijn hoofd. Ik ben een keer 1,5 week gestopt, kreeg echter zoveel nare verschijnselen dat ik er weer aan moest. Nu gaat het weer beter. Zonder Lexapro heb ik veel nare verschijnselen in mijn lichaam, het dempt het zenuwstelsel en zorgt voor minder angsten. Het geeft op den duur bij mij hoofdpijn, maagklachten en koude voeten.
16-02-2015

Lexapro (escitalopram)

Gebruik nu sinds begin jan lexapro. Eerst heel langzaam opgebouwd met druppels, in 5 weken opgebouwd naar 10 druppels=10 mg. Door de langzame opbouw alleen lichte bijwerkingen gehad, wel heel lusteloos. Nu sinds 3 dagen overgestapt van de druppels naar een tablet van 10 mg en nu toch weer kast van bijwerkingen in de vorm van lichte paniek/angst. Best raar want in principe [lees meer...]is het dezelfde dosering maar waarschijnlijk moet mijn lichaam er toch weer aan wennen, de druppels lossen op in water wellicht dat de dosering dan ook iets minder is? Over het algemeen merk ik nu na 6 weken wel dat er een verbetering is in de mate van angst, ik kan weer gewoon naar winkels gaan en heb minder last in drukke ruimten. Het is nog niet helemaal weg maar ik zit natuurlijk ook pas net op de streefdosering en wellicht heb ik ook nog een verhoging nodig, ik hoop t niet.. Nog maar even volhouden.. Lees graag ook jullie ervaringen..
29-01-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik nu 4 weken lexapro in druppelvorm. Ik heb opgebouwd met om de 4 dagen een druppel erbij. 1 druppel=1mg zit nu op 7 druppels/mg. Heb wel last van bijwerkingen maar niet zo heftig als ik ken van eerder ad gebruik (fluvoxamine) dat komt ook door de langzame opbouw. Ik merk helaas nog geen effect. Ben. Nog steeds onrustig en voel me lusteloos. Wellicht moet ik eers[lees meer...]t op de 10 mg zitten voordat het medicijn kan gaan werken? Graag hoor ik ervaringen van anderen,malvast bedankt!
28-01-2015

Lexapro (escitalopram)

In 2008 depressiviteit vastgesteld en Lexapro gaan slikken (opbouwend van 5 naar 20 mg). Werkte goed, depressieve klachten daardoor 6 jaar verdrongen. Wat wel onprettig was, was de bijwerking dat ik een "onrustig" gevoel in de knieen/bovenbenen kreeg als ik wilde slapen. Het gevoel om de benen steeds te willen strekken. Opgelost door de bovenbenen steeds erg moe te maken e[lees meer...]n dan maar hopen dat je eerder in slaap ging vallen dan dat het nare gevoel terugkwam....Tweede nare bijwerking was een moeilijke ejaculatie. Beide verschijnselen waren acuut over toen ik dit jaar vanwege nieuwe depressie over ben geschakeld naar Nortrilene. Hier met name een droge mond van, maar het inslapen en het klaarkomen gaan gelukkig weer probleemloos!
15-01-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik lexapro in druppelvorm, ben aan het opbouwen, begonnnenop 2 jan en nu op 4 druppels en begin nu de bijwerkingen te merken, moe, onrustig en somer en lusteloos. Opbouw met druppels is voor gekozen omdat ik heel gevoelig ben tijdens de opbouw en ook doodsbang.. Ooit efexor geprobeerd en na 1 pil gestopt omdat ik doodziek van werd.. Lexapro schijnt ook goed te help[lees meer...]en bij angsten /onrust en paniek.. Nog meer ervaringen met opbouw in druppelvorm en wanneer het begint te werken als je zo langzaam opbouwt? Ik merk nu alleen nog maar negatieve effecten. Alvast dank!
04-01-2015

Lexapro (escitalopram)

goedemiddag allemaal, ik ben eergister begonnen met lexapro in druppelvorm. Ik heb een angststoornis, chronisch onrustig en paniekerig gevoel, niet kunnen ontspannen en rustig zitten, constabt in een "vluchtmodus" Ik heb hier sinds mijn puberteit met periodes last van en heb ook al eerder ad gebruikt. twee keer in mijn leven periodes van 1.5 a 2 jaar, fluvoxamine, de eerst[lees meer...]e keer heeft het mij geod geholpen, de tweede periode niet.. Vandaar dat er nu een ander medicijn voorgesteld werd, eerst efexor maar toen ik daar de eerste pil van in had genomen was ik de volgende dag zo ziek en onrustig dat ik daar gelijk mee gestopt ben. Daarna dus doodsbang weer iets te nemen. Huisarts heeft met mijn psychotherapeut en infornmatie opgevraagd bij psychiater en zij stelde lexapro druppels voor omdat je dit medicijn heel langzaam kan opbouwen en het blijkbaar ook goed helpt bij angst/paniek. Ik heb nu twee dagen 1 druppel genomen, de eerste dag had ik hoofdpijn en wazig gevoel en nu de tweede dag voel ik me beter. Ik moet langzaam naar eigen inzicht opbouwen naar 10 druppels maar ben nu al doodsbang voor het effect van de tweede druppel. Heeft iemand ervaring in het opbouwen met drupels? Ik weet nog uit eerdere ervaring met de fluvoxamine het opbouwen een hel was en na 8 weken voelde ik me pas stabieler worden.. Het schijnt dat lexapro minder bijwerkingen heeft? Ik heb nu bijna een jaar gewacht om weer medicatie te gaan nemen maar weet dat het nodig is om weer normaal te kunnen gaan functioneren en hoop dus zo dat Lexapro aanslaat... ben bnieuwd naar jullie ervaringen...
30-12-2014

Lexapro (escitalopram)

Hallo allemaal, na 5 maanden gestopt te zijn met escitalopram lexapro ben ik toch maar weer begonnen. De angst en paniekaanvallen kwamen terug. Ook ik kreeg van de huisarts escitalopram actavis! wat blijkt? dit is een veel goedkoper middel dan lexapro. Ik raad echt iedereen aan om bij zijn eigen medicijn te blijven want de gevolgen zijn niet te overzien. Ik heb zware aa[lees meer...]nvallen gehad, niet kunnen slapen, zelfmoordneigingen etc. Het werd zo ernstig dat ik bij de GGZE belande. Geloof de huisarts niet als hij zegt dat is het zelfde middel!! absoluut niet.. er kunnen net wat andere stofjes inzitten waar je anders op reageert.
23-12-2014

Lexapro (escitalopram)

goede dag ik slik sinds 3 jaar iedere dag 10 mg lexapro super medicijn dat er voor zorgt dat ik mijn angsten na een burn out onder controle kan houden . nu heb ik sinds 3 weken escitalopram actavis gekregen maar ik krijg de indruk dat ik er deprie en agressief van word ,heeft iemand hier ervaringen mee
29-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Mijn eerste ervaring met dit medicijn dateert van 7 jaar geleden toen ik mijn eerste paniekaanvallen kreeg.Ik was toen 50. Dit kwam waarschijnlijk omdat er dat jaar ontzettend veel dingen zijn gebeurt die ik blijkbaar niet goed aan kon. Dit medicijn heeft mij toen goed geholpen. Na enige jaren van gebruik gestopt ,maar kreeg toch weer vrij snel terugval. Moest toen 3 jaar [lees meer...]geleden weer opnieuw beginnen. niet leuk , gezien de voor mij vervelende bijwerkingen zoals nog meer onrust, nog meer paniekaanvallen , slecht slapen en zo moe als wat.Na 2,5jaar , besloten om voor de 2e x te stoppen met dit medicijn omdat ik mij prima voelde en wel eens wilde weten of ik ook zonder kon. Niet dus. Het afbouwen geen probleem ,maar na 2 maanden geheel gestop te zijn, dus eind sept. begon alles weer opnieuw. Ik heb voor mijzelf toen het besluit genomen toch weer te beginnen met lexapro en nooit meer te stoppen. Het hoort blijkbaar bij mij. Er zijn ergere dingen. Maar ja dan weet je waar je aan begint. ik slik nu ruim 2,5 week weer de volledige dosis van 10 mg . Ben ,s morgens ontzettend moe. Zou de hele dag wel willen slapen, wat ik niet meer doe. In het begin sliep ik wel 15 uur van de 24.ik werk even niet op dit moment .Hopelijk gaat het over een paar weken weer de goede kant op en lacht het leven mij weer toe. Aan allen die nog moeten beginnen of net begonnen zijn:Veel succes en niet te snel opgeven. ik spreek echt uit ervaring dat je het zeker 2 maanden de tijd moet geven.
27-11-2014

Lexapro (escitalopram)

lexapro heeft altijd heel goed voor me gewerkt weinig bijwerkingen maar na er eens heel veel alcohol er op gedronken te hebben leek de werking verdwenen. ik neem nu Cymbalta en deze werken nog beter dan Lexapro ooit gedaan heeft.
16-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Meestal reageer je hier als je een slechte ervaring hebt. Ik wil even zeggen dat ik dit medicijn nu ongeveer 1.5/2 jaar gebruik (de helft van 10mg, dus 5mg). Dit kleine beetje was voor mij voldoende. Nu ben ik er klaar voor om af te kicken. Dit medicijn heeft geholpen om de angst weg te nemen die ik s'nachts had. Nu.. ben ik een week geleden gestopt en heb ik sindsdien al[lees meer...]leen maar duizelingen.. het is echt verschrikkelijk en er is niks aan te doen. Belemmert me in mijn dagelijks leven. Neem oxazepam ertegen om het een beetje te verminderen.. Weet niet of meer mensen hier last van hebben en hoelang dit kan duren???
12-12-2019

Lexapro (escitalopram)

Ik worstel al 10 jaar met een gegeneraliseerde angststoornis en depressie. In de eerste jaren Venlafaxine en Mirtazapine geslikt, met slecht tot matig resultaat, zelfde gold voor meerdere types ADHD medicatie die daarna volgden. Aantal jaren geen medicijnen gebruikt daarna. Maar na weer een hele diepe periode van depressie begin dit jaar moest ik wel; alleen kunnen over[lees meer...]leven op oxazepam, heftige emoties, zelfmoordgedachten en niet alleen kunnen zijn...het ging niet meer. Psych gebeld voor medicatie en begonnen met Lexapro - heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik kan nu weer op mezelf wonen- langer dan ooit. Heb het gevoel dat ik meer grond onder m'n voeten heb, kan weer meer aan. De angst is een stuk beter te handelen dan eerst, en de diepe gevoelens van depressie zijn weg - op een paar dagen na (met name bij sterk slaapgebrek). Ik heb besloten om voor de "merkechte" Lexapro te gaan, omdat ik meestal erg gevoelig op medicatie reageer en ik las dat mensen soms beter reageren op de "echte" dan de reguliere - kost me rond de 10-15 euro per maand, meer dan waard. Daarnaast heb ik heel langzaam opgebouwd: van 5mg naar 15mg in stapjes van 2.5mg tegelijk, aantal maanden over gedaan. En daardoor weinig last gehad van bijwerkingen. Oxazepam achter de hand gehouden voor bij het inwerken. Bijwerkingen die ik had: na eerste dag slikken voelde het alsof mijn hoofd in "overdrive" ging - heel erg actief werd. Daarnaast wat hoofdpijn en moeite met slapen de eerste nachten (bekende bijwerking) en alleen de eerste dag diarree. En dat is eigenlijk wel het meeste. Het was even vervelend, en ik werd er angstig van, maar het was goed te houden, soms in combi met oxazepam. Na inwerken verdwenen de bijwerkingen meer (na een paar dagen denk ik?). Al in de eerste week merkte ik dat het hielp; ik durfde de deur weer uit (soms angstig, maar ik deed het wel) Elke keer verhogen met 2.5 mg ging prima; bovenstaande bijwerkingen kwamen in verzwakte mate kort terug, alleen van 12.5 naar 15 heb ik wel een aantal dagen slaapmiddel nodig gehad en voelde ik me een weekje beroerd, duurde een week of 2 voordat het volledig lekker werkte op de nieuwe dosis. Nu op 15 gaat het goed, en ik heb nog ruimte om naar de max dosis te gaan als dat nodig blijkt. Het is niet alsof ik gelijk weer 100% happie ben; genieten mag nog wat meer worden. Maar deze medicatie zet me wel meer op m'n voeten en stelt me in staat om te groeien - het is tenslotte bedoeld ter ondersteuning :-). Ik ben geen arts, maar de merkechte variant pakken en heel langzaam laten inwerken (paar weken per 2.5mg) hebben me erg geholpen.

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (525) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum