escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

21-02-2017 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik slik nu als sinds enige tijd (4/5 jaar) Lexapro. In het begin kreeg ik continue een generieke versie hiervan. Dat leverde constant hoofdpijn op stemmingswisselingen en wazigheid in mijn hoofd. Met veel moeite heb ik het origineel verkregen via de apotheek, de specialist en later de huisarts schreven het wel voor alleen de apotheker bepaalde nog. Nu met het origineel heb[lees meer...] ik geen last meer van deze symptonen, alleen wel last van: beroerd voelen altijd (elke dag), lichte obstipatie, overgewicht (vreetbuien). Dit viel me eerder nooit op omdat ik meer last had van de andere klachten. Oja en ik ben altijd moe. Kan de hele dag wel slapen en s nachts wakker paar x per nacht naar de wc. Tegen mijn angsten/depressie helpt het en wil al een tijdje afbouwen. Maar dat durf ik nog niet.

29-08-2016 | Man | 40
escitalopram (20mg)
klachten werden in de eerste 6 weken juist verergerd, icm de oxazepam is dit prima te managen.

15-07-2016 | Man | 45
escitalopram (20mg)
Eerst werden de klachten erger, meer angst en depressie, toen dat over was, ging ik met sprongen vooruit en was ik weer de oude! Prima medicijn!!

15-07-2016 | Man | 42
escitalopram (20mg)
Eerst ergere klachten, deze onderdrukt met oxazepam.na enkele weken verbetering. Nu voel ik me goed .voor mij een prima product

01-03-2016 | Vrouw | 54
escitalopram (10mg)
In 2010 was ik behoorlijk depressief. Toen heeft Lexapro mij geholpen eruit te komen en verder te gaan. Nu 6 jaar later komt de depressiviteit weer terug en steeds met tussenpozen. Dr. zegt dat ik nu de dosis zou kunnen verhogen. Dit wil ik niet. Uiteindelijk is dit niet de oplossing. Als er uberhaupt een oplossing is. Heb wel verschillende keren geprobeerd te stoppen. heb[lees meer...] lastige bijwerkingen, ben heel ongeconcentreerd en vaak erg moe, ook last van bloedsuiker wisseling, maar niet zeker of als ik zal stoppen dat weg zal zijn en ook of ik zonder kan. Heb verschillende keren geprobeerd, maar lukt niet om te stoppen. Verder raad ik iedereen aan om Lexapro te nemen ipv Escalitopram want dat is de meest pure vorm. veel duurder, maar geen reden om dat te nemen...dring aan bij de huisarts voor Lexapro!

10-12-2015 | Man | 24
gewichtstoename

29-11-2015 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Ik slik lexapro geruime tijd, daarvoor een jaar gestopt geweest na t gebruik van paroxetine. Ik was gestopt, omdat ik graag wilde weten (na 4 jaar) hoe het zonder zou zijn. Mijn angst en paniekaanvallen kwamen in alle hevigheid terug. Daarom begonnen met lexapro, omdat er minder bijwerkingen zouden zijn. Dit klopt bij mij, het duurde wel een lange tijd voor ik mij beter gi[lees meer...]ng voelen een maand of 3. Het enige nadeel bij mij is dat alcohol heel raar valt (ik had al geen rem) en als ik nu teveel had gedronken, had ik een black-out of werd ik een heel ander persoon (heb ik van horen zeggen). Daarom besloten om niet tot nauwelijks meer te drinken, voelt ook beter. Maar volgens mij is dit bij iedereen verschillend, ik ken ook personen die hier geen last van hebben.

18-08-2015 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft wel even geduurd voordat ik de voordelen er van ging merken, ongeveer 2 tot 3 maanden. Toen ik pas begon was de angst wel iets verergerd. Wat mij ook opvalt is dat ik veel droom(het verlengt schijnbaar de rem-slaap), maar meestal wel goed in- en doorslaap. Ook ben ik minder zenuwachtig als ik met mensen praat. Bij PMS klachten kan men de dosering tijdelijk ver[lees meer...]hogen in de 2 weken voor de menstruatie. Dit heb ik na overleg met de psychiater ook gedaan en dit helpt om de enorme stemmingswisselingen te voorkomen. Voor mij werken deze medicijnen i.c.m. concerta goed. Ook heb ik behalve het vele dromen geen last van bijwerkingen.

17-07-2015 | Vrouw | 61
Manisch-depressieve stoornis
Denk wel tevreden te zijn al vind ik dat gewichtoename niet prettig

12-07-2015 | Man | 71
escitalopram (10mg)
Heb mijn al veel voorgeschreven gekregen in mijn leven tegen angst en depressie. Dit is het enige middel dat echt hielp.

20-03-2015 | Man | 41
escitalopram (10mg)
Ik ben met escitalopram begonnen 4 weken geleden om mijn serotonine level op peil te brengen, ik had xanax 1mg retard gekregen van de psychiater, omdat ik iets rustgevends vroeg aan hem, nou na 12 dagen zitten kwijlen op de bank in 1 keer gestopt, en dat heb ik geweten ook. Alle bijwerkingen die er maar zijn heb ik gehad, echt een cold turkey! Na 8 dagen heeft mijn ma de c[lees meer...]risisdienst gebeld s avonds om 10 uur en die stonden er gelijk, hel op aarde was het. Begonnen met escitalopram 5 mg en dat ging de eerste weken goed, weinig tot geen bijverschijnselen, 5 dagen terug ineens een terugval, weer overgevoelig voor licht en geluid, had dat hiervoor ook al maar dat was verdwenen met het gebruik van escitalopram. Terug naar de dokter, die vertelde me dat dat kan gebeuren en dat de dosis verhoogd moest worden naar 10 mg, dat zou de gebruikelijke dosis zijn. En nu voor de 2e dag 10 mg, ben er wel moe van en heb t gevoel dat mijn hersenen gedeeltelijk uitstaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

20-03-2015 | Vrouw | 50
escitalopram (10mg)
Zonder Lexapro gaat het niet goed met mijn hoofd. Ik ben een keer 1,5 week gestopt, kreeg echter zoveel nare verschijnselen dat ik er weer aan moest. Nu gaat het weer beter. Zonder Lexapro heb ik veel nare verschijnselen in mijn lichaam, het dempt het zenuwstelsel en zorgt voor minder angsten. Het geeft op den duur bij mij hoofdpijn, maagklachten en koude voeten.

16-02-2015 | Vrouw | 41
escitalopram
Gebruik nu sinds begin jan lexapro. Eerst heel langzaam opgebouwd met druppels, in 5 weken opgebouwd naar 10 druppels=10 mg. Door de langzame opbouw alleen lichte bijwerkingen gehad, wel heel lusteloos. Nu sinds 3 dagen overgestapt van de druppels naar een tablet van 10 mg en nu toch weer kast van bijwerkingen in de vorm van lichte paniek/angst. Best raar want in principe [lees meer...]is het dezelfde dosering maar waarschijnlijk moet mijn lichaam er toch weer aan wennen, de druppels lossen op in water wellicht dat de dosering dan ook iets minder is? Over het algemeen merk ik nu na 6 weken wel dat er een verbetering is in de mate van angst, ik kan weer gewoon naar winkels gaan en heb minder last in drukke ruimten. Het is nog niet helemaal weg maar ik zit natuurlijk ook pas net op de streefdosering en wellicht heb ik ook nog een verhoging nodig, ik hoop t niet.. Nog maar even volhouden.. Lees graag ook jullie ervaringen..

29-01-2015 | Vrouw | 41
escitalopram
Ik gebruik nu 4 weken lexapro in druppelvorm. Ik heb opgebouwd met om de 4 dagen een druppel erbij. 1 druppel=1mg zit nu op 7 druppels/mg. Heb wel last van bijwerkingen maar niet zo heftig als ik ken van eerder ad gebruik (fluvoxamine) dat komt ook door de langzame opbouw. Ik merk helaas nog geen effect. Ben. Nog steeds onrustig en voel me lusteloos. Wellicht moet ik eers[lees meer...]t op de 10 mg zitten voordat het medicijn kan gaan werken? Graag hoor ik ervaringen van anderen,malvast bedankt!

28-01-2015 | Man | 38
escitalopram
In 2008 depressiviteit vastgesteld en Lexapro gaan slikken (opbouwend van 5 naar 20 mg). Werkte goed, depressieve klachten daardoor 6 jaar verdrongen. Wat wel onprettig was, was de bijwerking dat ik een "onrustig" gevoel in de knieen/bovenbenen kreeg als ik wilde slapen. Het gevoel om de benen steeds te willen strekken. Opgelost door de bovenbenen steeds erg moe te maken e[lees meer...]n dan maar hopen dat je eerder in slaap ging vallen dan dat het nare gevoel terugkwam....Tweede nare bijwerking was een moeilijke ejaculatie. Beide verschijnselen waren acuut over toen ik dit jaar vanwege nieuwe depressie over ben geschakeld naar Nortrilene. Hier met name een droge mond van, maar het inslapen en het klaarkomen gaan gelukkig weer probleemloos!

15-01-2015 | Vrouw | 43
escitalopram
Ik gebruik lexapro in druppelvorm, ben aan het opbouwen, begonnnenop 2 jan en nu op 4 druppels en begin nu de bijwerkingen te merken, moe, onrustig en somer en lusteloos. Opbouw met druppels is voor gekozen omdat ik heel gevoelig ben tijdens de opbouw en ook doodsbang.. Ooit efexor geprobeerd en na 1 pil gestopt omdat ik doodziek van werd.. Lexapro schijnt ook goed te help[lees meer...]en bij angsten /onrust en paniek.. Nog meer ervaringen met opbouw in druppelvorm en wanneer het begint te werken als je zo langzaam opbouwt? Ik merk nu alleen nog maar negatieve effecten. Alvast dank!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum