Lexapro

escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

Antidepressivum Lexapro

Arjen Walstra (26-04-2013)

16-11-2014

Lexapro (escitalopram)

Meestal reageer je hier als je een slechte ervaring hebt. Ik wil even zeggen dat ik dit medicijn nu ongeveer 1.5/2 jaar gebruik (de helft van 10mg, dus 5mg). Dit kleine beetje was voor mij voldoende. Nu ben ik er klaar voor om af te kicken. Dit medicijn heeft geholpen om de angst weg te nemen die ik s'nachts had. Nu.. ben ik een week geleden gestopt en heb ik sindsdien al[lees meer...]leen maar duizelingen.. het is echt verschrikkelijk en er is niks aan te doen. Belemmert me in mijn dagelijks leven. Neem oxazepam ertegen om het een beetje te verminderen.. Weet niet of meer mensen hier last van hebben en hoelang dit kan duren???
06-11-2014

Lexapro (escitalopram)

om uit te proberen of ik mij beter ging voelen dan bij efexor, dat was de insteek van de psychiater helaas werkt lexapro voor mij niet, ipv van me beter te gaan voelen, ging het juist helemaal verkeerd, ik werd negatiever, onrustiger en depressiever en ontwikkel van allerlei dingen, momenteel gebruik ik het nog steeds omdat mijn psychiater langer wil wachten om het aan [lees meer...]te laten slaan. uit eigen ervaring weet ik dat dat niet gaat gebeuren want het is al 3 maand slecht, ik probeer mijn oude medicatie terug te krijgen. conclusie : lexapro schijnt goed te zijn maar voor mij doet het bar weinig
06-11-2014

Lexapro (escitalopram)

voor mij is het helaas een erg vervelend medicijn, hier voor gebruikte ik efexor. op advies over gestapt naar lexapro, maar die heeft voor mij nooit gewerkt, ook mijn psychiater wil mij niet op een ander medicijn zetten wat ik heel erg vind omdat mijn vorige medicatie goed werkte kortom lexapro zou wel een prima medicijn zijn maar niet voor mij
27-09-2014

Lexapro (escitalopram)

Wegens ernstige depressie Escitrilopram voorgeschreven gekregen. Na 8 weken slaat het in als een bom. Je voelt het van het 1 op het andere moment. Ik heb mijn leven weer terug. De zon schijnt weer ! Depressie vrij.
17-09-2014

Lexapro (escitalopram)

Na 12 jaar militaire dienst KCT, paniek aanvallen en depressie gekregen, en een jaar van de dokter aldaar oxazepam gekregen, wat resulteerde in ontslag aangezien ze daar niet konden vinden waar ik last van had. Na 3 maanden thuis heel erge angst etc, depressie, mn huis niet eens meer uit durven, geen zin meer in dingen. Toen naar normale arts gegaan, lexapro gekregen na [lees meer...]half uur gesprek, ( belangrijk dat de arts je echt begrijpt en luisterd!!!) zoek anders een andere aub. Was bang voor bijwerkingen etc etc, toen toch geprobeerd. 1 druppel p dag, 1 week, daarna 2 druppels p dag 1 week, etc etc. Zit nu na 10 weken op 4 druppels per dag en ben echt uitermate tevreden. Mn lichaam had dit nodig en met de kleine stapjes geen bijwerkingen. Ik onderneem weer dingen en heb weer zin in dingen, en ben weer zelfverzekerd. Ook de hoeveelheid bijwerkingen die hier gemeld waren, was een reden voor mij om bang te zijn, echter ervaar ik juist GEEN van deze dingen. Gewichtstoename?? Ik ben juist afgevallen, 85 naar 79 kilo, ( buikje weg haha). Futloos??? Ik ben juist energiek en onderneem van alles( ook klusjes bij buren etc, lekker bezig blijven). Afgevlakt?? Ik was normaal al serieus type, maar de laatste dagen merk ik dat ik zelfs lach, en fluit, en zomaar geniet van dingen. Angst?? ik durfde niet eens meer naar de kapper van angst, nu ga ik fluitend er naar toe, en maak zelfs een praatje met bekenden ipv snel snel vluchten. Sexueel ook juist beter, waarschijnlijk omdat ik mijn vertrouwen weer terug heb. Het probeem wat ik heb en jullie waarschijnlijk ook, is dat niemand je snapt en aan de buitenkant niet ziet wat je hebt.( mbt angst en of depressie). Dit medicijn helpt jou je vertrouwen in je lichaam en geest terug te geven. Ik heb al dagen geen rare hartkloppingen of angst gedachten/paniek/vluchtgedrag gehad. En bouw het op zoals ik beschrijf , zo heb je geen bijwerkingen. 1 week 1 drupple p dag, daarna als je er klaar voor bent 2 p dag, etc etc. Zoals ik al vertelde zat ik na 8 weken pas op 4 druppels en totaal 10 weken. Nu nog bij de dokter vragen hoe ver ik moet ophogen ( wat in eerste instantie 6 tot 10 drupples was).Maar ik reageer er ontzettend goed op, nog niet helemaal weg natuurlijk, maar ik voel me beter dan 3 jaar bij elkaar. Hopenlijk hebben jullie wat aan mijn positieve reactie, aangezien er vaak alleen maar nare verhalen staan, ( die mij ook weerhielden mezelf te helpen). Success
15-09-2014

24-08-2014

Lexapro (escitalopram)

Het maakte mij gevoelsarm, de psychiater vertelde dat ik wat onverschilliger zou worden en inderdaad. Niet huilen maar ook niet lachen. Wel gelijkmatiger, minder schommelingen maar de lusteloosheid bleef. Je voelt gewoon minder, in mijn geval althans. Waardeloos sexleven, orgasme minimaal. Daar werd ik dan weer somber van. Spierpijnen in rug en schouders. Niets interesseer[lees meer...]de mij genoeg om echt iets voor te doen maar echt wanhopig was ik ook niet meer. Kreeg na enige tijd een onregelmatige hartslag. Ben ermee gestopt na heel langzaam afbouwen. Nu heb ik al mijn gevoelens (dus ook de sexuele) weer terug, dat is wel even moeilijk, maar ik probeer er met therapie grip op te krijgen. Ik kan weer echt lachen en huilen ook, ik huilde zelfs niet meer bij de dood van iemand die ik graag mocht, dat gaf me wel even te denken!! Het deed me gewoon niets. Het leren omgaan met angst en depressie is echter wel hard werken.
23-08-2014

Lexapro (escitalopram)

ik slik al vanaf 2011 lexapro en dat ging perfect, nu heb ik een herhaalrecept gehad en die medicijnen opgehaald ik begin ermee en heb echt het gevoel dat ik stuiter ppf het gaat om escitalopram ze zeggen bij de apotheek dat onder lexapro val, maar dan zou ik er geen last van moeten hebben en dat is dus wel het geval, wie herkent dit en heeft hier ook ervaringen mee.
22-08-2014

Chronische depressie

Sinds bijna 3 weken Lexapro 10 mg. Na afbouw van Nortrilen omdat dat onvoldoende zou werken. Nu ontzettende spijt van de wisseling. Ik had al klachten door gebruik Nortrilen maar die zijn alleen maar verergerd nu. Ontzettende last van paresthesieen, vooral heel er koud sensatie gevoel voornamelijk op mijn gezicht en handen, en tintelingen, duizelig, tinnitus, trillen en oo[lees meer...]k nog erbij zijn hartkloppingen. Ik krijg te horen dat ik moet doorgaan en dat de bijwerkingen dan zullen overgaan maar ik heb er een hard hoofd in.
18-08-2014

Lexapro (escitalopram)

Ik ben 3,5 jaar geleden met Lexapro gestart nadat ik verschillende paniekaanvallen had gehad en ik het leven op zijn zachtst gezegd niet echt meer zag zitten. Voorwaarde van zowel mij als mijn psychiater, waar ik toen al ruim een half jaar elke week gesprekken voerde, was dat het "p&p" zou zijn: pillen & praten. Ik ben gestart met 1 week 5mg en daarna naar 10mg. Ik kreeg v[lees meer...]ooraf de waarschuwing dat het dal waar ik in zat de eerste zes weken nog dieper zou worden. Daar rekening mee houdend, sloot ik me bij mijn ouders op zolder op met de mededeling me niet onnodig lastig te vallen vanwege mijn evt agressieve gedrag. De eerste week was het ergst: hoofdpijn, misselijk, moe, droge mond, angstig en super alert van binnen, alle prikkels kwamen megahard binnen. Na die 4 weken ging het in een vloeiende lijn beter. Het werd lichter in mijn hoofd. Hierdoor had de bijwerking 'verlaagd libido' bij mij geen kans van slagen, want doordat ik mijn zwaar emoties kwijtraakte werd ik vatbaarder voor, ehm, vrijerij. Verder geen last gehad van bijwerkingen. Misschien iets vaker/sneller hoofdpijn maar dat is niet noemenswaardig. De enige leuke bijwerking die wel opging was enorm snel reageren op alcohol. Ach en dat maakte het leven ook weer wat vrolijker, en ik bleef dus met mate drinken. Sinds vorige week ben ik begonnen met afbouwen. In overleg met mijn psychiater, waar ik inmiddels al een half jaar geleden gestopt ben met mijn therapie, zal ik de komende 2 à 3 maanden dagelijks 5mg slikken. Rustig afbouwen om afkickverschijnselen te vermijden. En over 3 maanden dus lexaprovrij als het even kan. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in. Heb nog geen narigheid gevoeld sinds ik mijn dosis gehalveerd heb...
14-08-2014

Chronische depressie

Op mijn 21e voor het eerst antidepressiva gebruikt (Seroxat), voorgeschreven door huisarts. Nu sinds een jaar of 5 Lexapro 20 mg per dag. Aangezien ik al lange tijd AD gebruik, weet ik niet meer hoe ik 'zonder' functioneer, en dat beangstigt me. Al die jaren al vreselijke last van hoofdpijn, pijn in mijn schouders en nek (spanningsklachten). 2 Weken geleden Lexapro gaan [lees meer...]afbouwen (van 20 naar 10 mg per dag). In het begin geen verschil, maar nu slaap ik heel slecht (ik ben heel 'alert'; als ik wakker word, wil ik meteen gaan lopen/actief zijn). Mijn hoofd is een grote chaos (ik kan me heel moeilijk concentreren) en de spanningspijnen zijn bijna niet te harden. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoort dit bij de afbouw? Ik ben in staat weer 20 mg. te gaan slikken (ook dan heb ik spanningspijnen, maar ik slaap dan wel beter).
06-08-2014

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik Lexapro sinds augustus 2010. Ik had een ernstige angst- en paniekstoornis, waardoor ik bijna opgenomen moest worden. Dat is niet gebeurd, maar ik heb wel een aantal maanden zeer intensieve psychiatrische hulp nodig gehad. Toen ik begon met het slikken van lexapro, slikte ik daarnaast kalmeringspillen (lorazepam) en een antipsychoticum (risperidon). Deze laatste [lees meer...]medicijnen heb ik in de loop van de tijd afgebouwd. Lexapro slik ik (na vier jaar nu) nog steeds, op aanraden van de psychiater. Ik slik 10mg per dag. Misschien dat het door het gebruik van de andere medicijnen kwam, maar ik heb geen enkele last gehad van bijwerkingen. Ik ben gestart met 5 mg en ben na twee weken overgegaan op 10 mg. Ik slik nu dus nog steeds lexapro en ben niet van plan op korte termijn hiermee te stoppen. Mijn angstaanvallen zijn verdwenen, ik functioneer weer prima, doe dingen die ik voorheen nooit deed (alleen op vakantie naar Italie, alleen vliegen, s avonds alleen een paar honderd kilometer rijden, een halve marathon lopen). Ik heb het gevoel dat ik weer mezelf ben geworden. En dat gevoel is me zeer veel waard. Zeker als ik me bedenk dat ik vier jaar geleden soms mn huis niet uit durfde om de hond uit te laten of om een boodschap te doen. Ik heb haptonomie en psychotherapie gehad en daardoor heb ik ook mijn angststoornis aangepakt, maar toch denk ik dat er in mijn systeem een radartje niet helemaal goed staat afgesteld, vandaar dat ik toch deze dosis blijf slikken. Ik voel me er gezond bij.
05-08-2014

Lexapro (escitalopram)

Na Ik heb ruim 35 jaar overleefd zonder medicatie met extreem angsten. De stress wat dit opleverde was niet meer te dragen en ik besloot op mijn 53e mij eindelijk over te geven aan ondersteuning van medicatie. Lexapro - in een woord: geweldig!! Ik had dit 30 jaar eerder moeten doen. Opbouw deed ik met 10 mg wat ik in vieren deelde en per week met een kwart verhoogde[lees meer...]. Bv. 1e week: dagelijks een kwart tablet = 2,5 mg 2e week: dagelijks een halve tablet = 5 mg 3e week: dagelijks 3/4 tablet = 7,5 mg 4e week : dagelijks 1 tablet = 10 mg Vervolgens tot 6 weken 10 mg en opnieuw verhoogd met kwarten tot ik op 15 mg zat. Totaal geen bijwerkingen behalve een beetje hoofdpijn in de eerste 2 weken. Ik ben angst vrij en super gelukkig!
10-07-2014

Lexapro (escitalopram)

Anderhalf jaar geleden weer in ernstige depressie gekomen. Ik reageer altijd erg heftig op medicijnen en dan extreem veel last van bijwerkingen krijg (bij ALLE medicijnen). De psychiater is hier gelukkig van op de hoogte en heeft mij daarom een erg lage dosis lexapro gegeven in de vorm van druppels. Ik ben begonnen met 1 druppel per dag (komt overeen met 1 mg) en heb dit l[lees meer...]angzaam opgebouwd naar 5 druppels, iedere week 1 druppel meer. In het begin zoals verwacht last van bijwerkingen (sloom, droge mond, zweten, enge dromen), maar gelukkig na 6 weken nauwelijks nog last. Voelde me na die 6 weken ook een heel stuk beter, had weer zin in activiteiten, kon weer lachen. Voel me nu goed, maar mag vanwege eerdere depressies niet stoppen van psychiater. Gebruik het nu dus als het ware preventief. Heb dosis wel mogen verminderen naar 3 druppels (3 mg).
27-06-2014

Lexapro (escitalopram)

Gewichtstoename, zweetaanvallen, jeuk en onwaarschijnlijk veel dromen, wordt slaperig, zie waziger. Ik ben veel rustiger, zelfs lijdzamer. Minder angstig en prikkelbaar. Slik het nu driekwart jaar.
26-06-2014

Lexapro (escitalopram)

Het werkt wel tegen angst en depressie maar het lijkt wel dat ik vaker labiel ben dan bij cipramil. Gebruik 15 mg tablet + 2 druppels erbij want 20mg gaf te veel bijwerkingen. Bijwerkingen;droge mond, kwam iets aan (voor mij gunstig), geen orgasmem meer (ook bij cipramil), etc.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum