escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

16-10-2017 | Man | 61

14-10-2017 | Man | 38
Chronische depressie
Dit medicijn 10 jaar gebruikt. Verhoudingsgewijs weinig bijwerkingen, alleen wat moeilijker klaarkomen en wat gewicht toename. Na 10 jaar begonnen mijn suïcidale gedachtes er weer doorheen te komen, toen er mee gestopt

19-09-2017 | Man | 40
escitalopram (20mg/ml)
2 jaar cognitieve gedrags therapie gehad. Heeft maar voor 20% geholpen. Daarna toch maar besloten om aan de medicatie te gaan, omdat paniekaanvallen niet weg gingen. Eerst citalopram gehad teveel bijwerkingen, angst werd meer. Gelijk gestopt en mijn huisarts heeft overleg gehad met psychiater in ziekenhuis. Die heeft lexapro geadviseerd. Ik wilde de druppels zo kon je mak[lees meer...]kelijk doseren. Na 1 week was ik al veel minder angstig en na 2 weken kwam de omslagpunt en durfde ik weer naar drukke plaatsen. Het is een heerlijk medicijn. Ik krijg er een vakantie gevoel van. Het maakt mij rustig en negatieve gedachten krijgen bijna geen kans meer. Je moet wel de originele merk hebben en niet de generieke escalitopram druppels. Ik betaal ze zelf, maar het is elke cent waard. Ook helpt bij een paniekaanval een bezigheid wat je leuk vind.

08-09-2017 | Man | 47
Chronische depressie
Na het debacle met de Efexor kreeg ik van een psychiator dit medicijn voorgeschreven samen met een dosis oxazepam als 'zo nodig' en een zeer intensieve therapie ging dit vrij goed en heb ik dit medicijn zo'n drie jaar zonder problemen gebruikt.

31-07-2017 | Vrouw | 24
escitalopram (10mg)
Ik heb de eerste weken heel veel last gehad van bijwerkingen, waar ik erg van schrok (aantal jaar terug sertraline gebruikt waar ik geen last had van bijwerkingen). Het voelde alsof ik niet helemaal op de wereld was in de eerste dagen. Daarnaast kon ik blij zijn dat mijn werk (bijbaantje) bijvoorbeeld gewoon was ingepland, anders zou ik het huis niet uit durven gaan. Ik mo[lees meer...]est ook gewoon naar school (hbo), maar hele dagen trok ik niet. Ik had veel meer last van negatieve gedachten en depressief gevoel. Ook had ik veel spanning in mijn kaken. Het was zeker geen pretje in het begin, ondanks dat ik rustig heb opgebouwd op aanraden van de psychiater (met behulp van druppels opgebouwd van 1 tot 10 mg). Na een aantal weken merkte ik toch wel verschil. Als ik dan toch een dipje had, was dat heel anders dan voorheen en kon ik er makkelijker weer uit komen. Ik voel me nu een stuk rustiger. Mijn (directe) omgeving ziet ook zeker verschil! Ik geloof nu ook zeker dat het medicijn beter werkt wanneer je meer last hebt van bijwerkingen en deze ook heftiger zijn... in vergelijking met sertraline heb ik hier veel meer baat bij!

28-06-2017 | Vrouw | 54
escitalopram (10mg)
Meerdere depressie s doorgemaakt, veel bijwerkingen , was mezelf niet. Daarom ook na iedere periode afgebouwd ( tegen advies arts in ) wat erg moeilijk was. Nu met Lexapro voel ik me zo goed dat ik besloten heb om dit medicijn te blijven slikken. Voel me goed, met de normale schommelingen, voel me geen robot meer!

12-04-2017 | Vrouw | 22
escitalopram (10mg)
De bijwerkingen in het begin waren vrij heftig. Emoties die al enorm schommelde, voelde nog heftiger aan. Daarna leek alles wat rustiger, gevoelloos. Echter ging ik gevoelens uiten op een destructieve manier d.m.v. suïcidale gedachten en automutilatie. Als ik er op terug kijk waren de gevoelens dus eigenlijk nog aanwezig en wist ik er niet meer mee om te gaan. Ik denk niet[lees meer...] perse dat de medicatie ervoor zorgde dat ik zo destructief werd, maar het hielp zeker niet! Therapie echter wel... veel praten en voelen helpt. Ik zeg niet dat ik nu heel gelukkig ben, maar ik heb wel veel narigheid eindelijk kunnen delen en een plek gegeven. Ook heb ik veel geleerd, hoe ik met mijn gevoelens en gedachte kan omgaan. Terugkomend op de medicatie... Ik denk niet dat het de oplossing voor mij is! (Hoe graag ik het ook zou willen.)

21-02-2017 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik slik nu als sinds enige tijd (4/5 jaar) Lexapro. In het begin kreeg ik continue een generieke versie hiervan. Dat leverde constant hoofdpijn op stemmingswisselingen en wazigheid in mijn hoofd. Met veel moeite heb ik het origineel verkregen via de apotheek, de specialist en later de huisarts schreven het wel voor alleen de apotheker bepaalde nog. Nu met het origineel heb[lees meer...] ik geen last meer van deze symptonen, alleen wel last van: beroerd voelen altijd (elke dag), lichte obstipatie, overgewicht (vreetbuien). Dit viel me eerder nooit op omdat ik meer last had van de andere klachten. Oja en ik ben altijd moe. Kan de hele dag wel slapen en s nachts wakker paar x per nacht naar de wc. Tegen mijn angsten/depressie helpt het en wil al een tijdje afbouwen. Maar dat durf ik nog niet.

24-11-2016 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik ben destijds begonnen met het slikken van Lexapro ivm een angststoornis die ik had ontwikkeld op het werk (overal tegenop zien, het idee hebben niet in controle te zijn, piekeren) die zich eigenlijk uitbreidde naar privésituaties (vakanties, etentjes, sociale aangelegenheden waarbij ik bang was voor het onbekende en me niet op mijn gemak zou voelen en misselijk zou word[lees meer...]en). De combinatie van gesprekken met professionele hulpverleners en het gebruik van medicatie ben ik eigenlijk vanaf 2010 'klachtenvrij' en sinds een heel aantal jaren ben ik af van de belemmeringen om 'normaal' te functioneren op werk en in privé. Ik heb geprobeerd om af te bouwen (omdat ik vond dat dat 'moest'), maar dat voelde toch niet prettig (licht in mijn hoofd en onrustig), waardoor ik heb besloten om Lexapro te blijven gebruiken. Het kan geen kwaad volgens diverse mensen, en ik zit gewoonweg goed in mijn vel en dat is me heel wat waard! Bijwerkingen? Alleen in het begin merkte ik dat ik erg vlak was in mijn emoties en wellicht een wat lager libido had. Daarna eigenlijk nergens last van gehad (ook niet in combinatie met alcohol).

26-10-2016 | Vrouw | 26
escitalopram (20mg/ml)
Chronische depressie
Verschrikkelijke vermoeidheid. Een jaar lang niet kunnen werken, moeten stoppen met studie en hooguit zes uur per dag wakker. Ziek geweest met afbouwen door slechte begeleiding. Afkickverschijnselen waren vreselijk.

30-09-2016 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Werkt heel goed tegen depressie, prima stemming, en optimistisch over de toekomst. Ook de veel voorkomende bijwerkingen zijn goed te handelen maar eentje die nu echt bezwaarlijk gaat worden is de urine retentie. Het is een veel voorkomend bijverschijnsel bij alle SSRI`s maar in de bijsluiter staat deze bijwerking heel summier bij het kopje: "verder is gemeld". `S nacht[lees meer...]s enorme aandrang om te plassen maar er komen maar een paar druppeltjes met als gevolg herhaaldelijke blaasontstekingen waardoor je in een cirkeltje belandt. Een huisarts die deze klachten niet herkent maakt het er ook niet beter op. Depressief zijn of bedelen om een zoveelste antibioticum?

29-08-2016 | Man | 40
escitalopram (20mg)
klachten werden in de eerste 6 weken juist verergerd, icm de oxazepam is dit prima te managen.

28-08-2016 | Man | 54
escitalopram (15mg)

27-07-2016 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
ik slik druppels en ben heel erg blij met het medicijn. eerste keer dat ik zo'n soort middel slik en was bang voor de bijwerkingen.

15-07-2016 | Man | 45
escitalopram (20mg)
Eerst werden de klachten erger, meer angst en depressie, toen dat over was, ging ik met sprongen vooruit en was ik weer de oude! Prima medicijn!!

15-07-2016 | Man | 42
escitalopram (20mg)
Eerst ergere klachten, deze onderdrukt met oxazepam.na enkele weken verbetering. Nu voel ik me goed .voor mij een prima product