Lexapro

escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

22-08-2015

Psychische klachten

18-08-2015

Depressief

18-08-2015

Lexapro (escitalopram)

Het heeft wel even geduurd voordat ik de voordelen er van ging merken, ongeveer 2 tot 3 maanden. Toen ik pas begon was de angst wel iets verergerd. Wat mij ook opvalt is dat ik veel droom(het verlengt schijnbaar de rem-slaap), maar meestal wel goed in- en doorslaap. Ook ben ik minder zenuwachtig als ik met mensen praat. Bij PMS klachten kan men de dosering tijdelijk ver[lees meer...]hogen in de 2 weken voor de menstruatie. Dit heb ik na overleg met de psychiater ook gedaan en dit helpt om de enorme stemmingswisselingen te voorkomen. Voor mij werken deze medicijnen i.c.m. concerta goed. Ook heb ik behalve het vele dromen geen last van bijwerkingen.
17-07-2015

Manisch-depressieve stoornis

Denk wel tevreden te zijn al vind ik dat gewichtoename niet prettig
12-07-2015

Lexapro (escitalopram)

Heb mijn al veel voorgeschreven gekregen in mijn leven tegen angst en depressie. Dit is het enige middel dat echt hielp.
09-07-2015

Lexapro (escitalopram)

Lexapro begonnen in lichte dosis via de psychiater 5mg, voor sociale fobie. Later kwam er een burnout/depressie bij en angst-/paniekstoornis, PTSS. Lexapro verhoogd naar 2x 20mg dus 40mg, tijdens mn klinische opname op de PAAZ van het UMCU. Angsten en paniek en sociale vrees verdwenen als sneeuw voor de zon. Durf weer naar buiten en meer zelfvertrouwen. Echter de depressie[lees meer...] bleef. Hiervoor Seroquel 200mg XR gekregen, depressie nu stabiel en voel me stukken beter. Totdat ik doorverwezen werd naar een lokale GGZ, kreeg een interim psychiater (elke 3 maanden weer een ander, bezuinigen hè) die aan de medicijnen begon te knoeien en de Lexapro op 10mg zette, Seroquel afbouwde en Reapam 10mg opbouwen.. Sindsdien stortte ik weer in een diep dal.. angsten terug, depressie verslechterd, en die interim psychiaters luisteren gewoon niet naar je... Terug van de GGZ naar het UMC wordt je erg moeilijk gemaakt, ze willen je houden want dat levert geld in het laatje.. Nou ze kunnen de pot op, heb eigenhandig mn medicatie weer op het oude gezet, heb genoeg voorraad in huis opgespaard om paar maanden door te kunnen. Tussentijds voor terugverwijzing naar mn vaste psychiater die ik in het UMC had. Voel me stukken beter op de oude medicatie met Lexapro 2x 20mg!
30-06-2015

28-06-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu 2a3 maanden! Voelde me na 4/5 weken inname veel beter! Kan beter met dingen omgaan en loslaten.. Helaas een week terug een flinke terugval en in overleg met de psycholoog en huisarts ophoging van 10 na 20 mg per dag.. Bijwerkingen die ik ervaar: moeilijker in slaap komen, maar uiteindelijk in slaap ook gelijk goede slaap. Alleen in de ochtend nie[lees meer...]t weten uit bed te komen zo suf, maar voel mezelf zo veel beter. En kan alles beter aan.
03-06-2015

Lexapro (escitalopram)

In september ben ik gestart met 15 mg omdat ik in een ernstige depressie ben geraakt. Omdat ik de erg opzag tegen het gebruik heb ik de eerste dag waarschijnlijk vanwege deze angst ook een hele ernstige paniekaanval gehad, waardoor ik zelfs op de crisisopvang van de GGZ instelling terecht kwam (niet opgenomen maar Lorazepam gekregen- gebruik ik nog maar incidenteel). Enkel[lees meer...]e dagen daarna zakte deze aanval af, en na een week op 2/3 voelde ik al voorzichtig de positieve effecten van de Lexapro (somberheid nam af, geen paniek, kon meer genieten). Ik ben in de afgelopen periode 10 kilo aangekomen door heftige (vr)eet-buien. Sinds een week of 6 ben ik begonnen met het afbouwen naar 10 mg, en deze week begonnen met 5 mg. Ik heb de volgende bijwerkingen ervaren, naast de gewichtstoename: - libido afname - soort van duf/suf gevoel (alsof ik niet echt wakker werd) - prikkelende tong - vlakheid gevoel - niet scherp zijn, niet snel kunnen 'schakelen' - vermoeidheid maar deze wegen niet op tegen het positieve effect van het medicijn. Het heeft mij goed geholpen en hoop binnenkort helemaal te kunnen stoppen. Ik ben wel de gehele periode in therapie geweest. Ook dit heeft bijgedragen aan het beslechten van deze depressie!
27-05-2015

Lexapro (escitalopram)

Mijn psychiater had dit voorgeschreven voor mijn depressie. Ik heb al ruim een jaar weer last van een best zware depressie. Ik ben begonnen met 10mg. Dit gaf geen effect. Na zo'n 6 weken overgegaan op 20mg. Dit heb ik zo'n 12 weken gebruikt, maar hier merkte ik ook niks van. Ik had verder ook geen last van bijwerkingen. Nu hier mee stoppen en iets anders proberen.
11-04-2015

Lexapro (escitalopram)

Probleem met bijwerking slaperigheid. Lexapro voorgeschreven gekregen wegens depressie. Het medicijn werkte daar goed tegen. Echter, als bijwerking trad op dat ik per dag 10 tot 12 uur slaap nodig had (in plaats van voorheen 5 tot 6 uur slaap per nacht). 10 tot 12 uur slaap per nacht is behoorlijk ontwrichtend voor het dagelijks leven. Bij minder slaap was het ook geen z[lees meer...]aak van gewoon moe zijn, maar moest je die alsnog later op de dag inhalen. Geen kwestie van keus maar van noodzaak. Na 1 jaar en experimenteren met de dosis geen verbetering met dit slaapprobleem. Ik ben toen gestopt met Lexapro. De huisarts heeft mij toen verwezen naar de psychiater. Die heeft mij Lithium voorgeschreven. (Dat gaf bij mij als ernstige bijwerking trillen. Dat is onder controle nadat ik er Propanolol bij ben gaan gebruiken.)
22-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik heb in 5 weken in druppelvorm opgebouwd tot 10mg. Dit is een tip voor een ieder die last heeft van veel bijwerkingen bij opbouw van ssri. Door de langzame opbouw heb ik weinig last gehad van de bijwerkingen. Nu zit ik inmiddels op 6 weken 10 mg in tablet vorm en sinds twee weken merk ik duidelijke verbetering. De angsten zijn veel minder geworden en ik beweeg me makkel[lees meer...]ijker in sociale omgeving.. Ik kan weer gewoon boodschappen doen en rustig in een stoel zitten, terwijl ik eerder alleen maar in de vluchtmodus was. Ook kan ik er gewoon lekker een paar glaasjes wijn drinken zonder daar veel last van te hebben. Qua bijwerkingen merk ik nu alleen eigenlijk nog wat meer vermoeidheiden meer eetlust . Ik ben gelukkig nog niet aangekomen. Ik twijfel alleen nog of ik van 10 naar 15 mg moet ophogen, graag lees ik de ervaringen van anderen en met name ook de dosering..
20-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Ik ben met escitalopram begonnen 4 weken geleden om mijn serotonine level op peil te brengen, ik had xanax 1mg retard gekregen van de psychiater, omdat ik iets rustgevends vroeg aan hem, nou na 12 dagen zitten kwijlen op de bank in 1 keer gestopt, en dat heb ik geweten ook. Alle bijwerkingen die er maar zijn heb ik gehad, echt een cold turkey! Na 8 dagen heeft mijn ma de c[lees meer...]risisdienst gebeld s avonds om 10 uur en die stonden er gelijk, hel op aarde was het. Begonnen met escitalopram 5 mg en dat ging de eerste weken goed, weinig tot geen bijverschijnselen, 5 dagen terug ineens een terugval, weer overgevoelig voor licht en geluid, had dat hiervoor ook al maar dat was verdwenen met het gebruik van escitalopram. Terug naar de dokter, die vertelde me dat dat kan gebeuren en dat de dosis verhoogd moest worden naar 10 mg, dat zou de gebruikelijke dosis zijn. En nu voor de 2e dag 10 mg, ben er wel moe van en heb t gevoel dat mijn hersenen gedeeltelijk uitstaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
20-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Zonder Lexapro gaat het niet goed met mijn hoofd. Ik ben een keer 1,5 week gestopt, kreeg echter zoveel nare verschijnselen dat ik er weer aan moest. Nu gaat het weer beter. Zonder Lexapro heb ik veel nare verschijnselen in mijn lichaam, het dempt het zenuwstelsel en zorgt voor minder angsten. Het geeft op den duur bij mij hoofdpijn, maagklachten en koude voeten.
18-03-2015

Lexapro (escitalopram)

na 4 maand zonder medicatie werd ik voor de keuze gesteld opname of medicijnen het hielp wel iets maar nam niet mijn agressie/ paniekaanvallen en zelfdestructieve nijgingen weg. achteraf zegt de psychiater:we hadden allang iets anders moeten proberen. maar ja wie ben ik. al met al niet de uitwerking die het moest hebben.
10-03-2015

Lexapro (escitalopram)

Medicatie met weinig bijwerkingen, goede resultaten.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum