Ervaringen met Paroxetine

paroxetine

wazig in het hoofd doodsangst tintelingen en prikkeling in vinger(s) gebrek aan eetlust

Chronische depressie (35 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (19 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)
Sociale fobie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

07-12-2022 | Man | 51
paroxetine (30mg)
Ik ben 51 jaar en slik ongeveer 30 jaar paroxetine tegen een angst- en paniekstoornis. Het medicijn heeft mij altijd wel goed ondersteund, had soms wel klachten, maar het medicijn deed zijn werk. In Januari wilde de huisarts afbouwen en dat ging per 2 weken een 2 mg. Echter na 8 weken kreeg ik een extreme angstaanval durfde mij bed niet eens uit. Ben gelijk terug naar de [lees meer...]huisarts gegaan en had toevallig een vervanger. Deze wist mij te vertellen dat afbouwen met Paroxetine extreem moeilijk is dat het zelfs niet meer voorgeschreven wordt en dat het per persoon afhankelijk is hoe je afbouwt. Geeft aan dat dit niet goed is gebeurd, ben gelijk teruggegaan naar de oude dosis. Heb in de 30 jaar nog nooit zo een gevoel gehad. Was verschrikkelijk. Dus voordat je eraan begint zorg dat je de juiste ondersteuning hebt. Want dit is echt een klote medicijn.

02-02-2023 | Vrouw | 52
paroxetine (80)
Polymyalgia rheumatica
Sinds ik een 4- tal weken deze medicatie neem (verhoogd tot 80mg) zijn mijn klachten ernstig toegenomen

30-12-2022 | Vrouw | 52
paroxetine (10mg)
Mijn paniekaanvallen heb ik zo goed als niet meer maar ben toch nog beetje angstig. Mijn seksleven is tot niks gereduceerd en heb weinig tot geen lol meer in me leven.

27-01-2024 | Vrouw | 53
paroxetine (20mg)
Hallo iedereen. Ben net na 15 jaar gebruik overgestapt op fluoxetin. Nu na drie weken voel ik me nog steeds echt niet goed. Ws. De bijwerkingen van t nieuwe middel. Over paroxetine kan alleen maar zeggen dat ik t niet zou aanbevelen. Het is blijkbaar ontzettend moeilijk af te bouwen en mee te stoppen. Dat is de reden dat veel artsen t liever niet meer voorschrijven. Ik we[lees meer...]et t ook uit ervaring. Iedere keer na 6 weken krijg je een gigantische terugval. Je bent compleet overprikkeld, zweten, duizelig etc. Echt geen doen. Nu ik ben gestopt voel ik ook de spierspanning die t middel veroorzaakt. Die is nu nl. weg en dat is heel positief. Verder is t nog even afwachten. Ik neem er rivotril bij wat ik al had voor samentrekken van vooral schouder en nekspieren nadat mijn hals is vastgezet op 4 niveaus. Dit help wat tegen alle vervelende bijwerki gen en hopelijk ook over drie weken. Dan komt de beruchte 6 weken na paroxetine er nog aan. Het blijft afzien en een zoektocht. Heel veel stekte en succes aan iedereen die er ook midden in zit. 🙏🧡

13-05-2023 | Vrouw | 53
paroxetine (20mg)
Na ruim 30 jaar Paroxetine gebruikt te hebben en een aantal keer gestopt te zijn, wilde ik vorig jaar definitief stoppen. Ik zat goed in mijn vel en dacht dat de tijd rijp was. Na maanden van afbouw onder begeleiding van mijn huisarts kon ik op 1 augustus vorig jaar stoppen. In het begin had ik ondersteuning nodig van Oxazepam omdat ik een paar paniekaanvallen kreeg. Daarn[lees meer...]a leek het beter te gaan. Tot een aantal weken geleden ik weer merkte dat mijn stemming weer omsloeg. Na overleg dus weer begonnen. Voelde me een zwak persoon hierdoor en zag het als falen. Ik vraag me ook af waarom ik gestopt ben terwijl het juist zo goed met me ging. Maar dat zet ik nu aan de kant en hoop dat het over een paar weken weer beter met me gaat. Ik ben vandaag op dag 16 met 20 mg. Ben sommige dagen misselijk, soms diarree en een verminderde eetlust. Ik merkte ook dat de angsten weer toenemen. In mijn geval is dat hypochondrie. Zijn er meer mensen met deze bijwerkingen en hoe lang houden deze aan?

12-10-2023 | Vrouw | 54
paroxetine (10mg)
Sociale angst en vooral faalangst verdwijnt. Maar, na een half jaar redelijk verschil met gewicht. Vocht vasthouden.. Heb kunnen afbouwen na een half jaar van 10 naar 0.5 miligram.. Dat doet het wel. Pas vooral op als je in de overgang bent. Mijn verschijnselen werden erger zoals opvliegers, deze namen toe...

03-10-2023 | Vrouw | 55

14-06-2023 | Man | 55
paroxetine (20mg)
1,5 jaar geleden begonnen aan paroxetine 20mg per dag vanwege een hoop problemen op mijn pad die mijn ernstige angsten opleverden. Het middel heeft mij door een erg moeilijke periode geholpen , in het begin wat bijwerkingen maar niets ernstigs vooral slaperigheid en ook een uitgestelde zaadlozing. Nu sinds een 4 tal weken mee gestopt, de wereld ziet er wat rooskleurige[lees meer...]r uit , een aantal problemen hebben zichzelf opgelost dus het moment om ermee te stoppen. Ik ben van de ene dag op de andere ermee gestopt en eigenlijk zonder bijwerkingen , wil er ook liever niet meer aan beginnen ook, het zijn toch medicijnen die als je ze kan vermijden .... Het enige waar ik mee zit is, toen ik het slikte het wat langer duurde voor ik tot een zaadlozing kwam en dit is nu weer zoals voor ik eraan begon.. Misschien raar om het zo te zeggen maar ik mis deze bijwerking. Dus eigenlijk een vraag, zou ik x aantal uren vooraf een dosis kunnen nemen om wat meer tijd te hebben of werkt dat zo niet ? Om deze reden terug dagelijks ermee te beginnen ga ik zeker niet doen maar occasioneel??

26-07-2022 | Vrouw | 57
paroxetine (10mg)
Je geraakt er helaas niet meer vana af en geen enkele psychiater..wil je echt helpen...ik wil afbouwen van 10mg naar niets dus in geleidelijke stappen...vb 8mg preparatie dagelijks..psychiaters stellen dat zelfs niet voor...waarom niet eigenlijk ? Ze houden ons aan het lijntje of stellen zoals hierboven al vermeld alternatief eens 10mg en dan eens 5 mg te nemen als je dit[lees meer...] medicijn al jaren meer dan 30 jaar neemt...ik voel me slecht met alternatief van 10mg en dan volgende dag 5 mg..zie boven bijwerkingen die ik heb

24-02-2022 | Vrouw | 57
paroxetine (20mg)
deel ik alleen met geinteresseerden

03-06-2022 | Man | 58
paroxetine (10mg)
Had in vroege adolescentie last van depressie en obsessieve dwanggedachten. Paroxetine i.c.m. therapie heeft dit goeddeels verholpen. Nu na 24 jaar gebruik van 15mg per dag getracht te stoppen met paroxetine. Afbouwprogramma met vloeibare paroxetine. Iedere 2 weken 1 ml minderen dat overeenkomt met een halve milligram paroxetine. Tot aan ongeveer 5 milligram ging het go[lees meer...]ed. Daarna bij verdere mindering steeds meer klachten, depressieve gevoelens en dwanggedachten. Nu in samenspraak met huisarts besloten toch te blijven gebruiken. Start met 10 mg per dag. Ondanks andere verhalen kan ik zeggen dat paroxetine bij mij zeer goed werkt en mijn leven de moeite waard maakt. Zonder blijkt dus geen optie.

01-08-2023 | Vrouw | 59

05-01-2024 | Vrouw | 60

26-07-2023 | Vrouw | 60
Zeer beperkt leven

14-05-2023 | Vrouw | 60
Chronische depressie
Sinds 2016 slik ik antidepressiva, ik ben begonnen met Seroxat, later Paroxetine. Zo;n tien jaar geleden gaan afbouwen, maar dat ging heel erg fout, vandaar na overleg met de arts toch weer begonnen. Ik ben tevreden over Paroxetine, het helpt me om niet in een diepe put terecht te komen.

01-05-2023 | Vrouw | 60
paroxetine (10mg)
Slik het al 25 jaar en het hielp al vanaf dag 1. Nadeel is dat het niet lukt om af te bouwen. Al drie pogingen gedaan, maar na een week al doodsgedachten. Heb verschillende merken gehad en daarvan nooit problemen ondervonden, totdat ik het kreeg van Aurobindo. Toen ging het mis. Zakte binnen een week af naar ernstig depressieve gevoelens. Gebruik nu alleen nog van het me[lees meer...]rk Seroxat. Dat gaat prima. Dat ik dit medicijn zelf moet betalen neem ik op de koop toe, hoewel het natuurlijk niet klopt.