paroxetine

Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

10-05-2022 | Vrouw | 68
paroxetine (20mg)
Het helpt heel goed binnen een paar dagen. Inslapen blijft moeilijk,slik het al enkele jaren met tussenpozen afbouwen. Bij werkingen niet heel hinderlijk

23-03-2022 | Man | 41
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb ocd zonder dwanghandelingen, maar met alleen dwanggedachten. Voorheen slikte ik escitalopram, maar ik blijk dit snel af te breken waardoor er weinig in mijn bloed komt. Uit dna profiel kwam naar voren dat paroxetine meer geschikt is. Hert duurde heel lang voordat het ging werken. Zeker 4 maanden. Maar denk nog wel langer. In eerste instantie werd ik extra onders[lees meer...]teund met quetiapine, een antipsychoticum . Dosering van quetiapine is langzamerhand minder geworden, maar nog steeds niet helemaal afgebouwd. Van de paroxetine slik ik 60 mg. Dat is de maximale dosering in nl. Ik begreep dat ocd ook een hoge dosering nodig heeft. Mijn ervaring is (ook met eerdere ssri s) dat het echt lang duurt voordat het werkt. Bovendien wordt het eerst erger. Geef het tijd. Ik denk dat het bij mij zeker 1 jaar duurt voordat het volledig werkt. Eerder kreeg ik in de opbouw ook wel ondersteuning met benzodiapines, maar dat had geen effect. Heb een aantal keer geprobeerd af te bouwen. Mislukt steeds weer. Ik heb nu maar geaccepteerd dat ik het de rest van mijn leven slik. Beter dikke buik dan die ellende. Nu functioneer ik redelijk goed, maar de onrust is nooit helemaal weg. Wel beter te behappen. Als ik het niet slik is de onrust niet te doen en wordt ik uiteindelijk wanhopig en depressief.

17-03-2022 | Man | 42

01-03-2022 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Ik neem al jaren paroxetine. Heel wat meegemaakt maar ik werk en heb een gezin met drie kinderen. Dankzij paroxetine kan ik dat aan, met mijn verleden. Ik heb weinig tot geen bijwerkingen, voel me niet afgevlakt en heb al jaren geen angstaanvallen meer. Libido lijdt er niet onder, ik kom niet bij en ik slaap goed. De grote 'emoties' zijn wat gedempt soms maar voor mij en m[lees meer...]ijn gezin heel leefbaar. Ik heb niet het gevoel 'onder invloed' te functioneren. Vr mij is dit een life-saver..

20-02-2022 | Vrouw | 62
paroxetine (20mg)
Sinds 20 jaar gebruikte ik 10 mg ,met goed resultaat,nu sinds 3wkn.opgehoogd tot 20 mg,ivm depressieve gevoelens ten gevolge van long COVID,heb nu als bijwerking veel jeuk aan handen en voeten.Kan dit? Volgende week terug naar huisarts,voor de voortgang van de ophoging,ook heb ik gesprekken met ggz verpleegkundige.

21-01-2022 | Vrouw | 45

20-01-2022 | Vrouw | 25
paroxetine (20mg)
Toch zeker 2 weken heel ziek geweest bij de eerste inname, daarna ging het steeds beter en op 5 weken voelde ik geen bijwerkingen meer. Helpt goed al voel ik wel minder emoties. Begonnen op aanraden van mijn huisarts na diagnose depressie

14-11-2021 | Vrouw | 30
paroxetine (10mg)
Moeilijke opstart. Ik dacht dat ik er mentaal op achteruitging. Alles voelde afgevlakt en ik voelde mezelf niet meer. Het was heel bizar. Maar na een aantal weken ging dit voorbij. Nu voel ik me veel beter. Ik heb minder hoge pieken en dalen. Alsof de medicatie je alles helpt relativeren. Minder depri, minder onrustig. Ik neem die nu al 3 jaar en ben niet van plan dit te s[lees meer...]toppen.

22-08-2021 | Vrouw | 58
paroxetine (10mg)
Medicatie helpt prima voor mijn angst. Eerste 4 weken heel ziek geweest. Na 3 weken kreeg ik piepen in m’n oren. Naar de dokter geweest. Even afwachten. Nu naar 6 maanden nog steeds piepen. Soms hard en dan weer zachter. Hopelijk gaat t over want verder voel ik me prima met deze medicatie!

18-08-2021 | Vrouw | 60
paroxetine (30mg)
20 mg heeft mij 10 jaar geholpen daarna niet meer. Verhoogd naar 30 mg. Als ik gestrest ben van werk komt de depressie weer terug.

04-08-2021 | Man | 65
paroxetine (30mg)
In 2004 begonnen met paroxetine 20mg en opgevoerd tot 30mg. Een 5-tal jaren geleden afgebouwd tot 15mg - en dat ging vlot, zonder erg veel last van bijwerkingen. In mei 2021 kreeg ik de indruk dat ik paroxetine nog uit gewoonte nam en besloot - in samenwerking met mijn huisarts - af te bouwen. Elke 3 weken deed ik er 2,5mg af, en telkens had ik een dag of minder wat last v[lees meer...]an onttrekkingsverschijnselen. Omdat zgn. taperingsstrips bij mijn weten in België niet bestaan en ik er tegen op zag om capsules van 2,5mg te laten maken bij de apotheker ging ik van 5mg naar 0. Geen last van niks gedurende 3 weken en dan begon de ellende: ik voelde me depressief, kreeg hyperventilatieaanvallen, had diarree ... kortom alle symptomen waarvoor ik paroxetine ooit was beginnen nemen. Maar ik las dat dat typische onttrekkingsverschijnselen zijn en beet door, al was het vreselijk. Voortdurend was ik in de verleiding om toch maar opnieuw te starten met paroxetine. Maar ik hield vol. En plots, als met een vingerknip, was alles voorbij. Ik was dolgelukkig, maar 's anderendaags begon het opnieuw. Ik las weer dat dit het zgn 'wave' of 'windows' effect was. Maar ik hield vol. De 'vensters' kwamen opnieuw, en duurden wat langer. Vooral de hyperventilatie speelde me parten. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk duurde het circus 5 maanden, maar ik ben van paroxetine af. Ik bezoek regelmatig mijn psychologe om me weerbaarder te maken tegen depressie en om de angsstoornis onder controle te krijgen, en dat lukt. Ik ben weer wie ik 20 jaar geleden was. Nu komen wel veel emoties boven die tot nu toe onderdrukt bleven, en die moet ik verwerken (o.a. de dood van een zoon). Maar het enige dat ik kan zeggen is: paroxetine (seroxat) afbouwen is verschrikkelijk en duurt lang, maar het kàn. Volhouden is de boodschap.

31-07-2021 | Vrouw | 30
paroxetine (10mg)
Mijn bijwerkingen klinken ernstig en was extreem bang om het te nemen. Ik was vooral bang dat de paniek nog heftiger werd. 1e dag heb ik niet geslapen. Heel vreemd, daarna beter en na 1,5 week wist ik niet wat er gebeurde, ik werd helemaal rustig wakker, was mij bewust van het feit dat ik sinds tijden weer een hele nacht had geslapen en voelde mij heel erg rustig en pret[lees meer...]tig. Mijn leven is sindsdien weer fantastisch en heb het ongeveer 10 maanden gebruikt. Ik zelf had aan 10 mg genoeg, daarna wel heeel erg langzaam afbouwen. Ik maakte de tablet in overleg met arts steeds bij beetje kleiner. Doe dit stap gewijs en langzaam dan heb je bijna geen bijwerkingen. Ben nu 2 jaar vrij van medicatie en het gaat heel goed. Heb even geleefd en ervaren hoe het is om zonder paniek aanvallen te leven. Sindsdien gaat het goed. Onder de angsthazen zou ik zeggen zet hem op en begin lekker langzaam met 10 mg. Opbouwen kan altijd en geef het de tijd.

28-07-2021 | Man | 51
paroxetine (20mg)
Om uit een depressie of verregaande angststoornis te komen heb je meer nodig dan alleen een pil maar het heeft een belangrijke ondersteunende werking. Ikzelf ben hoogsensitief in combinatie mat ADD wat voor een zeer hoge gevoeligheid zorgt en daardoor uiteindelijk overspannenheid /angst/ nerveusiteit / burn out / depressiviteit... Voor mij was nodig om eruit te komen th[lees meer...]erapie (cognitieve), mind fullness (erg belangrijke hulp geweest) en medicatie.(Anti depressiva) De eerste 6 weken kun je ondersteuning gebruiken in de vorm van (de laagste dosering) oxazepam en mind fullness. Hou er wel rekening mee dat je nooit meer van dit medicijn afkomt. Slik het nu 20 jaar en heb alle afbouw pogingen (ook wel een half jaar geheel zonder geweest) opgeven. Als ik nu zonder deze medicijnen zou zijn of op halve dosering dan ben ik extreem prikkelbaar en dat leid op mn werk tot conflicten. Piekeren komt terug en irritatie. De ejaculatie komt wel weer snel. Libido lijkt niet terug te komen. Ook niet na een half jaar. Begin dus alleen aan anti depressiva als er geen andere uitweg in de vorm van therapie met yoga / mind fullness enz. Te vinden is. Heb zelf vrijwel alle soorten anti depressiva geprobeerd om het libido / ejaculatie probleem wat hierdoor ontstaat te vermijden maar dit hebben ze allemaal. Paroxetine heeft voor mij verder de minste andere bijwerkingen. Los van de bijwerkingen (waarbij ik libido erg zwaar vind wegen / aantasting van mn mannelijkheid) is het middel een goede ondersteuning voor mensen die sensitief zijn en hierdoor depressie / angst / piekeren enz. Ontwikkelen.

02-07-2021 | Man | 46
paroxetine (20mg)
Zeer effectief middel voor angst en depressie en zeer moeilijk om van af te komen. In het verleden proberen af te bouwen. Ik was toen zeer geagiteerd. Nu opnieuw afbouwen met suspensie 1mg per week.

25-06-2021 | Vrouw | 1
Overspannen/burn-out
Vanwege een zware burn out met dit medicijn begonnen.. ik had met name last van angst- en paniekanvallen.. de opbouw was niet gemakkelijk, maar dit medicijn heeft er wel voor gezorgd dat ik weer dingen buiten de deur durfde te ondernemen.. ondertussen noem ik het mijn ‘beste vriend’.. zonder deze medicatie had ik nog niet zo ver gekomen... wees niet bang voor de bijwerking[lees meer...]en, hoe vervelend ook, het wordt echt minder :)

03-06-2021 | Vrouw | 51
paroxetine (20mg)
ik heb de paroxitine zo n 25 jaar geleden voor geschreven gekregen voor een lichte depressie die ik had.dit medicijn heb mij heel goed geholpen.nadat ik door de jaren heen heel veel nieuwe ellende heb mee gemaakt met mijn toenmalige ex hij was een narcist en had een persoonlijkheidsstooris.waardoor hij mij en mijn dochter had gegijzeld.ik heb daar door een posttraumatisch[lees meer...]estressstoornis gekregen waardoor de paroxitine niet meer goed zijn werk deed.ik ben 4 weken geleden opgestart met mirtazapine maar wil mijn oude medicijnen weer terug,ik voel me dood ziekj met de nieuwe medicijnen door de vele bijwerkingen.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum