Ervaringen met Paroxetine

paroxetine

wazig in het hoofd doodsangst tintelingen en prikkeling in vinger(s) gebrek aan eetlust

Chronische depressie (35 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (19 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)
Sociale fobie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

13-05-2023 | Vrouw | 53
paroxetine (20mg)
Na ruim 30 jaar Paroxetine gebruikt te hebben en een aantal keer gestopt te zijn, wilde ik vorig jaar definitief stoppen. Ik zat goed in mijn vel en dacht dat de tijd rijp was. Na maanden van afbouw onder begeleiding van mijn huisarts kon ik op 1 augustus vorig jaar stoppen. In het begin had ik ondersteuning nodig van Oxazepam omdat ik een paar paniekaanvallen kreeg. Daarn[lees meer...]a leek het beter te gaan. Tot een aantal weken geleden ik weer merkte dat mijn stemming weer omsloeg. Na overleg dus weer begonnen. Voelde me een zwak persoon hierdoor en zag het als falen. Ik vraag me ook af waarom ik gestopt ben terwijl het juist zo goed met me ging. Maar dat zet ik nu aan de kant en hoop dat het over een paar weken weer beter met me gaat. Ik ben vandaag op dag 16 met 20 mg. Ben sommige dagen misselijk, soms diarree en een verminderde eetlust. Ik merkte ook dat de angsten weer toenemen. In mijn geval is dat hypochondrie. Zijn er meer mensen met deze bijwerkingen en hoe lang houden deze aan?

01-05-2023 | Vrouw | 60
paroxetine (10mg)
Slik het al 25 jaar en het hielp al vanaf dag 1. Nadeel is dat het niet lukt om af te bouwen. Al drie pogingen gedaan, maar na een week al doodsgedachten. Heb verschillende merken gehad en daarvan nooit problemen ondervonden, totdat ik het kreeg van Aurobindo. Toen ging het mis. Zakte binnen een week af naar ernstig depressieve gevoelens. Gebruik nu alleen nog van het me[lees meer...]rk Seroxat. Dat gaat prima. Dat ik dit medicijn zelf moet betalen neem ik op de koop toe, hoewel het natuurlijk niet klopt.

31-03-2023 | Man | 44
paroxetine (20mg)
Bedankt voor uw reactie, Nu na twee en een halve week gaat het de betere kant op. Enige bijwerking is nog het trillen en beven in bed. Is dit ook normaal Gr

31-03-2023 | Vrouw | 29
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

21-03-2023 | Vrouw | 67
paroxetine (10mg)
Werkt goed na de eerste paar heftige weken. Groot nadeel is dat je hier niet mee kan stoppen. De onttrekkingsverschijnselen zijn verschrikkelijk. Hier is Paroxetine berucht om. Dus je bent blij als je er weer mee kan beginnen. Gebruik dit middel al meer dan 30 jaar en heb het helemaal niet meer nodig maar na 3x een mislukte poging om te stoppen geef ik het op. Zal het tot [lees meer...]mn dood moeten blijven slikken. Heb eeuwig spijt dat ik ooit deze rotzooi ben gaan slikken. Prozac is vele malen beter. Kun je zo mee stoppen. Dat heeft te maken met de halfwaardetijd van het middel. Prozac blijft langer in het bloed dan Paroxetine. Google maar eens. Dan kom je dingen tegen die niet in de bijsluiter vermeld worden !

06-11-2022 | Vrouw | 47
paroxetine (20mg)
Ik ben in 2000 gestart met seroxat/paroxetine i.v.m. een gegeneraliseerde angststoornis. Deze stoornis uitte zich in veel onrust, nervositeit en slapeloosheid. Na 3 weken sloeg de medicatie aan en voelde ik me een stuk beter. Wel ben ik in de loop van de jaren veel kilo's aangekomen. Tijdens mijn beide zwangerschappen in 2004 en 2006 heb ik een lagere dosis gebruikt, maar[lees meer...] stoppen was helaas niet aan de orde. Gelukkig heb ik 2 gezonde kinderen gekregen. Ik heb diverse stoppogingen ondernomen, maar vanwege de helse onttrekkingsverschijnselen is me dat nooit gelukt. Dat, en de gewichtstoename, vind ik de enige nadelen van dit medicijn. Ik vrees dat ik er voor de rest van mijn leven aan vastzit.

18-10-2022 | Vrouw | 27
paroxetine (20mg)
Eerste AD waar ik mee begon na overlijden van mijn vader kreeg ik paniekaanvallen en waren al heel wat struggles aan vooraf gegaan. Was altijd anti pillen, maar ik voelde dat het tijd was om toch te proberen. De paniekaanvallen waren al snel gestopt, daarnaast was de sociale angst minder. Qua negatieve gedachtes en depressie werkte het wat minder bijsnij. Al met al goed [lees meer...]geholpen tegen de angst . Mijn zus en moeder gingen er heel lang goed op. Daarnaast ook therapie gevolgd. Het afbouwen was wel een hel… ben overgestapt naar fluoxetine. Bijwerkingen moet je echt even doorheen de eerste weken. Elk middel werkt anders bij iedereen, maar is wel proberen waard!

13-09-2022 | Vrouw | 27
paroxetine (20mg)
Dit medicijn voorgeschreven gekregen ivm mijn depressie in combinatie met angsten. 3 jaar lang, elke dag 20 MG geslikt. In de eerste weken worden je depressieve klachten erger, dit is heel vervelend maar geleidelijk wordt dit minder. Ik heb zeker effect ervaren van de paroxetine. Nu 3 jaar verder, ben ik begonnen met afbouwen. Van 20 mg naar 10mg. Dit bracht weer depre[lees meer...]ssieve klachten, maar wetende dat dit weg zou gaan, ben ik door gegaan met afbouwen. Verdere klachten waren, duizeligheid bij beweging en moeilijk in slaap komen. Ook dit verdween weer. Hierna kreeg ik de paroxetine in de vloeibare variant. Deze was eerst een tijd niet leverbaar. Daarna in stapjes van 2 MG verlaagd. Dit was goed te doen!! Af en toe een mindere dag, maar ook hier wetende dat dit over gaat. Duizeligheid is er wel geweest. Ik lees altijd veel negatieve verhalen over het gebruik van anti depressiva en het afbouwen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit je uit een diep dal haalt en je daarna zelf weer de kracht hebt om er mee te stoppen!!!!!!!

05-08-2022 | Vrouw | 62
paroxetine (20mg)
Mijn vertrouwde merk paroxetine HCT wordt momenteel niet geleverd. Krijg nu seroxat van de apotheek. Blijkbaar 20 jaar geleden mee begonnen..het zou niet uit moeten maken zegt men maar wat een reactie. Keiharde nek spieren. Veel onrust wat angstig. Raarvtoch moet er van de huisarts even doorheen jaja gemakkelijk gezegd . Voelde me hiervoor goed en herken nu begin kl[lees meer...]achten van destijds . Vertrouwde merk komt voorlopig niet. Iemand ervaring? Tips? Groet Irene

10-05-2022 | Man | 26
paroxetine (20mg)
Ik gebruik paroxetine al 6 weken geen ernstige bijwerkingen heeft mij goed geholpen heb geen angst en paniek meer maar ik heb last van snelle hartkloppingen het maakt niet uit waar ik ben en ik wil weten of dit wel overgaat of moet ik me arts raadplegen om te overstappen naar een andere medicijn om geen hartkloppingen te krijgen

10-05-2022 | Vrouw | 68
paroxetine (20mg)
Het helpt heel goed binnen een paar dagen. Inslapen blijft moeilijk,slik het al enkele jaren met tussenpozen afbouwen. Bij werkingen niet heel hinderlijk

23-03-2022 | Man | 41
paroxetine (30mg)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb ocd zonder dwanghandelingen, maar met alleen dwanggedachten. Voorheen slikte ik escitalopram, maar ik blijk dit snel af te breken waardoor er weinig in mijn bloed komt. Uit dna profiel kwam naar voren dat paroxetine meer geschikt is. Hert duurde heel lang voordat het ging werken. Zeker 4 maanden. Maar denk nog wel langer. In eerste instantie werd ik extra onders[lees meer...]teund met quetiapine, een antipsychoticum . Dosering van quetiapine is langzamerhand minder geworden, maar nog steeds niet helemaal afgebouwd. Van de paroxetine slik ik 60 mg. Dat is de maximale dosering in nl. Ik begreep dat ocd ook een hoge dosering nodig heeft. Mijn ervaring is (ook met eerdere ssri s) dat het echt lang duurt voordat het werkt. Bovendien wordt het eerst erger. Geef het tijd. Ik denk dat het bij mij zeker 1 jaar duurt voordat het volledig werkt. Eerder kreeg ik in de opbouw ook wel ondersteuning met benzodiapines, maar dat had geen effect. Heb een aantal keer geprobeerd af te bouwen. Mislukt steeds weer. Ik heb nu maar geaccepteerd dat ik het de rest van mijn leven slik. Beter dikke buik dan die ellende. Nu functioneer ik redelijk goed, maar de onrust is nooit helemaal weg. Wel beter te behappen. Als ik het niet slik is de onrust niet te doen en wordt ik uiteindelijk wanhopig en depressief.

17-03-2022 | Man | 42

01-03-2022 | Vrouw | 42
paroxetine (30mg)
Chronische depressie
Ik neem al jaren paroxetine. Heel wat meegemaakt maar ik werk en heb een gezin met drie kinderen. Dankzij paroxetine kan ik dat aan, met mijn verleden. Ik heb weinig tot geen bijwerkingen, voel me niet afgevlakt en heb al jaren geen angstaanvallen meer. Libido lijdt er niet onder, ik kom niet bij en ik slaap goed. De grote 'emoties' zijn wat gedempt soms maar voor mij en m[lees meer...]ijn gezin heel leefbaar. Ik heb niet het gevoel 'onder invloed' te functioneren. Vr mij is dit een life-saver..

20-02-2022 | Vrouw | 62
paroxetine (20mg)
Sinds 20 jaar gebruikte ik 10 mg ,met goed resultaat,nu sinds 3wkn.opgehoogd tot 20 mg,ivm depressieve gevoelens ten gevolge van long COVID,heb nu als bijwerking veel jeuk aan handen en voeten.Kan dit? Volgende week terug naar huisarts,voor de voortgang van de ophoging,ook heb ik gesprekken met ggz verpleegkundige.

21-01-2022 | Vrouw | 45