Ervaringen met Paroxetine

paroxetine

gewichtstoename tintelingen en prikkeling in vinger(s) verhoogde hoeveelheid zweten wazig in het hoofd wazig zien doodsangst slaperigheid gebrek aan eetlust elektrische schokken

Chronische depressie (35 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (19 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)
Sociale fobie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

01-12-2022 | Man | 48
paroxetine (20mg)
Door een onverwachte scheiding met veel overspannenheid in een spiraal van burnout/angststoornissen terecht gekomen. Liep al jaren met klachten. Huisarts stelde paroxetine voor in juli 2014, met een begindosering van 10 mg voor 4 weken. Daarna over op 20 mg. Dit heb ik een jaar gebruikt. De eerste 6 weken enorm overmatig transpireren, vooral snachts op benen. Elke nacht si[lees meer...]jpelnatte lakens. En veel slapeloosheid. De uitputting nabij. Nachten lang wakker gelegen. Libido gevoel werd meteen uitgeschakeld. Veel gewrichts en spierpijn (griepgevoel) Na 6 weken verdwenen de zweetbuien en was mijn honger niet te stillen. Ik had geen rem meer. Ook mijn gevoelens waren vrij mat en monotoon. De vele huilbuien voor het starten van de AD waren ook weg. Begon me rustiger te voelen. Slapen ging stuk beter. Libido gevoel was weg, maar erecties waren wel aanwezig. Die waren soms zo hard, dat het soms pijn deed na een aantal uren. Een orgasme was niet mogelijk. Maar zin in intimiteit was er niet. Van 75 kg gegroeid naar 95 kg in dat jaar. in totaal heb ik een jaar de 20 mg geslikt en ben in juli 2015 af beginnen te bouwen met eerst een pillensnijder voor pillen van 10 mg die in kwartjes gedeeld. dus per 2 weken met 2,5 mg gaan afbouwen (achteraf gezien was dit veel te snel, ik kreeg enorme afkickverschijnselen). Ben toen overgestapt op vloeibare paroxetine en deze per 1 ml steeds afgebouwd over een week periode. Al met al heeft een 1 jaar geduurd voordat ik er helemaal vanaf was. De hele periode van 2 jaar tezamen die erg naar was. Voor mij NOOIT MEER Paroxetine of welke ADs dan ook. De fitness (vooral krachttraining) heeft mij in de periode er enorm doorheen geholpen. Bewegen, ademhalen en focus op jezelf leggen ! En goede gesprekken gehad met fijne vrienden. Vooral veel inzicht gekregen en geleerd. Bij een psycholoog liep ik vast in die periode. De DSM is echt lachwekkend!!! Ben in GGZ gebeuren erg teleurgesteld. Voor mij kan pas iemand psycholoog of psychiater zijn of worden als hij of zij zelf ooit eens tot op de bodem van haar eigen bestaan diep heeft gezeten en daar zelf uit is gekomen. En is dat niet het geval?, ga er bij weg!!! Je hebt er niks aan. Inmiddels 2022 en in goede gezondheid, ook mentaal. Alles op eigen kracht gedaan. De 20 extra kilos zijn eraf gegaan in dat jaar na het afkicken ! Ik ben verbaasd dat deze medicatie (paroxetine) anno 2022 nog steeds voorgeschreven word. En voor degene die op afbouw gaat...neem of vraag naar Tapering Strips bij de apotheek. en zet vooral DOOR !!!!! ;-)

24-11-2022 | Man | 65
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Samen met mijn psch besloten om weer terug te gaan naar Prozac, dat ik 10 jaar geleden slikte en dat een langere halfwaardetijd heeft. Nu afbouwen van Paroxetine van 30 mg, via 20 mg naar nu 3 weken 10 mg. Veel gesis in mijn hoofd. Ooit 2 keer afgebouwd naar 0 en dat was werkelijk de hel. Erg agressief, driftbuien en huilbuien en ook continu en gekmakend gesis in mijn hoof[lees meer...]d. Hoop dat ik zeer spoedig kan overstappen met Prozac.

15-09-2022 | Man | 23
paroxetine (20mg)
Na twee jaar verschillende aanhoudende angst- en paniek aanvallen gehad te hebben ben ik begonnen met dit middel. Gelijk met 20mg. Leek de eerste 4 dagen goed te gaan. Voelde me vooral suf maar geen paniek. Na dag 4 werd dit middel voor mij verschrikkelijk. Ik had hele bizarre angsten en kwam hier bijna niet uit. Ook sliep ik s nachts niet. Ook werd ik er erg depressief va[lees meer...]n, wat ik voor de start van paroxetine nooit had. Ook met oxazepam verminderden de bijwerkingen niet. Dit is voor mij duidelijk niet het middel. Nu afgebouwd zonder problemen omdat ik het nog maar kort slikte. Nu overgestapt op citalopram, wat veel meer effect voor mij geeft met minder bijwerkingen.

20-06-2022 | Man | 62
paroxetine (10mg)
Paroxetine gekregen van psychiater wegens gegeneraliseerde angststoornis, werkte redelijk goed met 10 mg maar wegens de vervelende bijwerking werd mij aangeraden om over te stappen naar Brintellix 5mg

03-06-2022 | Man | 58
paroxetine (10mg)
Had in vroege adolescentie last van depressie en obsessieve dwanggedachten. Paroxetine i.c.m. therapie heeft dit goeddeels verholpen. Nu na 24 jaar gebruik van 15mg per dag getracht te stoppen met paroxetine. Afbouwprogramma met vloeibare paroxetine. Iedere 2 weken 1 ml minderen dat overeenkomt met een halve milligram paroxetine. Tot aan ongeveer 5 milligram ging het go[lees meer...]ed. Daarna bij verdere mindering steeds meer klachten, depressieve gevoelens en dwanggedachten. Nu in samenspraak met huisarts besloten toch te blijven gebruiken. Start met 10 mg per dag. Ondanks andere verhalen kan ik zeggen dat paroxetine bij mij zeer goed werkt en mijn leven de moeite waard maakt. Zonder blijkt dus geen optie.

25-05-2022 | Man | 41
Chronische depressie
Mijn ervaring met dit middel is erg positief. Ik ben nu bijna vier maanden onderweg, en sinds een maand voel ik langzaam verbetering. Levenslust, positiviteit, goed slapen, veeeeel minder piekeren. In het begin een aantal flinke bijwerkingen, volhouden is het devies. Bij sommige mensen duurt het gewoon lang, terwijl je gewoon snel resultaat wil. Maar wow, wat een verbeter[lees meer...]ing. Ik ben geworden wie ik al was, maar dan zonder negatieve gedachten en somberheid. Ik had het veel en veel eerder moeten doen, maar was angstig door alle spookverhalen. Voor mij is het echt zo fijn!

14-05-2022 | Man | 26
paroxetine (20mg)
Hallo, ik gebruik het ookal 6 weken en heb het zelfde probleem waar ik ook ben snelle hartkloppingen ik had het gevraagd aan mijn behandelaar en toen zei die dat ik goed moet eten voordat je paroxetine inneemt je maag moet goed vol zijn als je dit 1 week lang doet dan zul je het verschil over een week merken dus goed eten en als je een dieet volgt gewoon een weekje stoppen[lees meer...] met je dieet en goed eten

10-05-2022 | Man | 26
paroxetine (20mg)
Ik gebruik paroxetine al 6 weken geen ernstige bijwerkingen heeft mij goed geholpen heb geen angst en paniek meer maar ik heb last van snelle hartkloppingen het maakt niet uit waar ik ben en ik wil weten of dit wel overgaat of moet ik me arts raadplegen om te overstappen naar een andere medicijn om geen hartkloppingen te krijgen

11-04-2022 | Man | 47
paroxetine (30mg)
Onlangs schreef ik dat ik veel last had van de ophoging van 15mg naar 20mg. Dit was dusdanig vervelend dat mijn huisarts voorstelde om de spiegel van de AD maar eens te laten testen in mijn bloed. Ik zat al een aantal jaren aan 15mg en was tijdens het bloedprikken al bijna 2,5 week bezig met de 20mg. Puur even ter indicatie. Waarde in het bloed dient tussen 20 en 200[lees meer...] te liggen. Ik had een uitslag van 12!! Veel te laag dus. Al die jaren dus waarschijnlijk al te laag!!. Nu dus sinds 4 dagen bezig met de ophoging naar 30mg zodat de spiegel in mijn bloed naar de juiste waarde gaat stijgen. De bijwerkingen hiervan beginnen nu iets op te komen in de vorm van wat angstklachten en onrust. Maar met wat Oxazepam is het te doen. Al met al wel heel erg blij dat de huisarts deze stap heeft gezet want blijkbaar wordt dit niet al te vaak gedaan. Succes allemaal!! Ferry

05-04-2022 | Man | 47
paroxetine (20mg)
Na lange tijd stabiel te zijn geweest op 15mg is er onlangs reden geweest om op te hogen naar 20mg. Dit is nu 3 weken geleden. Het lijkt op dit moment qua bijwerkingen echt op zijn piek te zijn en ik heb dan ook zeer veel moeite om door te zetten en niet terug te gaan naar 15mg. Mijn belangrijkste klachten op het moment zijn - zeer veel onrust - emotionele buien[lees meer...] - piekeren over wat nu slim is om te doen. De huisarts geeft aan dat het echt tijd nodig heeft. Om moeilijke momenten te overbruggen is er Oxazepam voorgeschreven. Maar op dit moment voel ik er veel voor om terug te gaan naar 15mg. Wat zijn jullie ervaringen met het ophogen qua tijdsduur? Is 3 weken echt nog te kort? Zelfs voor een ophoging van 5mg? Zijn er ook ervaringen waarbij het terug gaan naar de eerdere hoeveelheid (snel) goed heeft uitgepakt? Alvast bedankt voor het nemen van de moeite om te reageren.

24-03-2022 | Man | 65
paroxetine (20mg)
Angst en paniekstoornissen, depressie, agorafobie.

23-03-2022 | Man | 41
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik heb ocd zonder dwanghandelingen, maar met alleen dwanggedachten. Voorheen slikte ik escitalopram, maar ik blijk dit snel af te breken waardoor er weinig in mijn bloed komt. Uit dna profiel kwam naar voren dat paroxetine meer geschikt is. Hert duurde heel lang voordat het ging werken. Zeker 4 maanden. Maar denk nog wel langer. In eerste instantie werd ik extra onders[lees meer...]teund met quetiapine, een antipsychoticum . Dosering van quetiapine is langzamerhand minder geworden, maar nog steeds niet helemaal afgebouwd. Van de paroxetine slik ik 60 mg. Dat is de maximale dosering in nl. Ik begreep dat ocd ook een hoge dosering nodig heeft. Mijn ervaring is (ook met eerdere ssri s) dat het echt lang duurt voordat het werkt. Bovendien wordt het eerst erger. Geef het tijd. Ik denk dat het bij mij zeker 1 jaar duurt voordat het volledig werkt. Eerder kreeg ik in de opbouw ook wel ondersteuning met benzodiapines, maar dat had geen effect. Heb een aantal keer geprobeerd af te bouwen. Mislukt steeds weer. Ik heb nu maar geaccepteerd dat ik het de rest van mijn leven slik. Beter dikke buik dan die ellende. Nu functioneer ik redelijk goed, maar de onrust is nooit helemaal weg. Wel beter te behappen. Als ik het niet slik is de onrust niet te doen en wordt ik uiteindelijk wanhopig en depressief.

22-03-2022 | Man | 28
paroxetine (30mg)
Door heftige ontwenningsverschijnselen voor een deel van gebruikers praktisch onmogelijk om af te komen. In het bijzonder bij (jaren)lang gebruik en hogere doseringen (20 mg of meer). Geen gevaarlijke bijwerkingen bij afbouwen, echter zeer invaliderend.

17-03-2022 | Man | 42

08-03-2022 | Man | 28
paroxetine (5mg)
Ik moet starten met paroxeting 5mg gedurende 14d Naar 8mg gedurende 14d En erna naar 10 mg blijvend en om de 2weken consult met huisarts Ik ben een jongeman van 28 jaar die vaak ziek is geweest en enkele jaren geleden ook de ziekte van crohn ontdekt Heel veel jaren ongezonde stress en piekeren. Deze mentale klachten teisteren me al jaren zodat ik fysiek vaak een VOD b[lees meer...]en. Mijn lichaam kan dit niet meer aan. Ik doe momenteel ook ademhalingsoefeningen en mindfulness voor de angsten Ik werd angstig om ziek te worden en vooral ook angstig om heel moe te zijn. Ik zat jarenlang wekelijks of om de paar weken bij de huisarts. Ik stak altijd alles op de ziekte van crohn. De slapheid/ futloosheid/ enorm slecht slapen. Ik had amper concentratie en vergeetachtig. Ik werk als verpleger en er moest iets gebeuren Vandaar opstart medicatie. Ik ben heel angstig vd bijwerkingen Wie kan me geruststellen Vooral gewichttoename / seksuele dysfunctie maken me bang.

07-03-2022 | Man | 27
paroxetine (10mg)
Sinds 4 dagen paroxetine, smaakverandering een bittere smaak in de mond, eten en drinken smaakt heel bitter en vies. Herkennen mensen dit? Gaat dit over zoals de meeste bijwerkingen? Eerder bij een startpoging een aantal maandan geleden had ik dit ook en verdween het ook bij het stoppen van de medicatie.