sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

29-08-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Ik heb dit middel 1.5 jaar gebruikt ivm depressie, angst- & paniekstoornis en overprikkeling. Het heeft bij mij goed effect gehad op de depressieve klachten, zo goed dat de depressie is verdwenen. Voor de angst en paniek klachten heeft het geen effect gehad en de klachten verergerden De bijwerkingen waren erg aanwezig, ik had continue een dromerig gevoel alsof mijn licha[lees meer...]am niet bij mij hoorde, dit versterkte de angstklachten waardoor ik dingen ging vermijden zoals auto rijden. Daarbij voelde ik me vlak en onverschillig . Van nature heb ik graag de touwtjes in handen en houd ik van plannen etc, dit maakte mij niks meer uit. Ik had last van veel ongecontroleerde bewegingen en spiertrekkingen in mijn benen (met name voor het slapen gaan). Ik merkte dat ik veel meer in m’n hoofd/lichaam zat waardoor ik heel zelfbewust was in sociale situaties wat weer een paniekaanval kon triggeren. Ook had ik géén eetlust maar wel de behoefte om te eten. Ik ben nu een maand gestopt en alle hierboven genoemde klachten zijn er niet meer, waar ik heel blij mee ben. Ik merk wel dat mijn stemming wat minder goed is, hier heeft het medicijn echt een goed effect op gehad. Mocht je alleen stemming klachten hebben zou ik het zeker proberen.

27-04-2020 | Vrouw | 24
Obsessieve-compulsieve stoornis
Gebruik nu al 10 jaar lang 200mg sertraline vanwege een dwangstoornis. Nooit het idee gehad dat het effect had en ook geen opvallende bijwerkingen. Ik maak me wel zorgen over de langetermijn-bijwerkingen en ik vraag me af of ik het eigenlijk wel (nog) nodig heb. Heb stukken minder last van dwangklachten, maar dat komt door intensieve klinische therapie die ik 10 jaar geled[lees meer...]en heb gehad. Uit angst voor instabiliteit en terugvallen ben ik sertraline blijven gebruiken, artsen hebben ook nooit voorgesteld om af te bouwen of te stoppen. Ik ben nu bijna 2 jaar gestopt met antipsychotica (risperidon), die ik 8 jaar lang gebruikte om dezelfde reden. Daar kwam ik op eigen initiatief mee. Ik hoop dat ik binnenkort ook kan stoppen met de sertraline, want het rommelt al 10 jaar (onnodig) met mijn serotonine en andere dingen, zonder positieve effecten. Mijn tip aan anderen: laat je niet zomaar volstoppen met medicijnen. Dit soort medicijnen zijn geen geneesmiddelen, maar bieden (tijdelijk) ondersteuning tijdens therapie. In mijn geval heb ik het waarschijnlijk niet nodig gehad (heb ook vooral last van dwanghandelingen en niet van dwanggedachten). Wees voorzichtig met wat je gebruikt, want het kan soms meer kwaad dan goed doen. Helaas wist ik toen als 14-jarig ziek meisje niet beter en nam ik alles aan wat mogelijk kon helpen.

22-11-2019 | Vrouw | 24
sertraline (100mg)
Een jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van sertraline tegen depressie en fysieke stressklachten als gevolg van een moeilijke relatie. In eerste instantie begon ik met 50 mg/dag en kreeg ik last van erge bijwerkingen; het voelde alsof ik constant extreem brak was (misselijkheid, vermoeidheid). Toen ben ik omlaag gegaan naar 25 mg/dag en langzaam opgebouwd, dat gi[lees meer...]ng wat beter. Na enkele weken had ik het idee dat ik me wat beter ging voelen. Ik voelde me meer als 'mezelf', begon weer grapjes te maken en had meer zin/energie om sociaal te doen. Ik heb niet het idee dat het een enorm dag/nacht verschil heeft gemaakt zoals voor sommigen hier, maar ik denk dat het wel geholpen heeft om te herstellen na een moeilijke periode en weer wat meer mezelf te worden. Het blijft lastig om in te schatten waar het precies door komt natuurlijk. Nu ben ik na 8 maanden gebruik en 10 weken afbouwen helemaal op 0 mg/dag. Ik had tijdens het verminderen in stapjes bijna nergens last van maar nu ik helemaal ben gestopt, zijn er toch wel een aantal bijwerkingen. Met name voel ik me steeds heel duizelig, trillerig/slap en lijkt het soms alsof ik flauw kan vallen. Ook ben ik chagrijnig en heb ik soms vreemde hoofdpijn. Het voelt alsof je de griep aan het krijgen bent. Ook moet ik opeens heel snel huilen, dus het lijkt alsof ik dichterbij mijn emoties/verdriet zit, Gelukkig heb ik nog geen depressieve/angstige gevoelens gehad dus wat dat betreft valt het me reuze mee.

21-10-2020 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik vraag me af of hier mensen zijn die gewichtstoename ervaren hebben tijdens het gebruik van dit medicijn? Ik kan er weinig over vinden online en wil er graag wat meer meningen over horen! Ben zelf overigens een jaar bezig met sertraline, van 25 > 50 > 100 naar 150mg en vanaf daar weer afbouwen. Zit nu weer op 50mg en slik het nu voor de laatste maand. Ben voornamelij[lees meer...]k benieuwd of mijn gewichtstoename oorzaak kan zijn van dit medicijn, aangezien er geen drastische veranderingen zijn aan mijn eetpatroon/ gewoontes.

10-10-2020 | Man | 25
Chronische depressie
Nooit beginnen aan deze rotzool, mijn leven is verpest door deze medicatie. Kreeg spontaan last van super erge oorsuizen die zelfs na het stoppen aanhouden. Deze medicatie heeft mij gehoorbeschadiging gegeven die ik voor de rest van leven.

18-05-2020 | Vrouw | 25
Postnatale depressie
Wegens een postnatale depressie ben ik in maart gestart met Sertraline. De eerste weken waren best heftig, had last van nervositeit, angsten en durfde daarom niet alleen te zijn. Omdat ik nauwelijks nog sliep vanwege de depressie en de angsten best heftig waren, kreeg ik er Alprazolam bij (6 stuks p.d.). Hier slaap ik gelukkig wel goed op. Inslapen duurt soms alleen best l[lees meer...]ang. Nu 2 maanden later merk ik wel een beetje verschil, maar ben er nog niet helemaal. Ik droom 's nachts ontzettend veel waardoor ik overdag erg veel innerlijke onrust ervaar. Ik heb geen idee of dit door de medicatie komt, en zo ja, door welke van de 2. Gelukkig merk ik wel dat mijn energie weer een beetje terugkomt, en rustig mijn dingetjes weer kan oppakken. Helaas doet het nog niet veel qua stemming, maar de angsten zijn zo goed als verdwenen. Het is erg lastig als je ongeduldig bent, omdat het goede effect wel even op zich laat wachten. Maar beetje bij beetje komt het goed, in combinatie met gesprekken met GGZ (ivm corona nu via videobellen). Het heeft tijd nodig, maar ik ben blij dat dit medicijn bestaat. Veel sterkte voor de mensen die kampen met een depressie en/of angsten. Hopelijk biedt dit medicijn verbetering voor jullie! Het is heftig, maar soms heb je geen andere keus, en zijn er hulpmiddelen bij nodig!

30-12-2019 | Man | 25
sertraline (50mg)
Het werkt goed tegen depressie ondanks dat ik de eerste 1-2 weken toch redelijk wat bijwerkingen heb gehad. (Krijg bijna niks meer te eten weg door deze medicatie)). Ik injecteer 1ml Testosteron Enanthaat per week wat VOOR MIJ goed helpt om het libido goed hoog te houden tijdens het gebruik van deze medicatie.

09-11-2020 | Man | 26
sertraline (175mg)
Na 3 maanden tevreden gebruik, (175mg/dag). Tegen angstklachten, sociale fobie, paniekaanvallen en OCS. Nu opeens met spierspasmen en hoge koorts wakker geworden. Na lang onderzoek op hoogverdenking serotoninesyndroom gekomen. Dit middel kan NIET worden genomen met ADHD-medicatie zoals Dexamfetamine. Echt heel vervelend! Cold turkey af moeten bouwen: > zeer agre[lees meer...]ssief, zeer prikkelbaar, angstig, en onrustig. Als het ware een ongeleid projectiel. Ik hoop snel dat de ontwenning af is gelopen. Mijn hemel het medicijn helpt wel maar om er vanaf te komen is een ware Hel. En ik ben geen aansteller...

22-09-2020 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Voor mensen die dit medicijn net gebruiken en heftige bijwerkingen ervaren... hou vol!! Na ruim 4 weken begin ik mijn leven weer terug te krijgen. Heftige paniek aanvallen uit het niets... (burn-out)) in een klap verloor ik grip op mijn leven. De angst overheerste en was mezelf totaal kwijt, na gesprek met de huisarts die mij dit voorschreef dit gaan gebruiken. De eerste [lees meer...]weken waren nog heftiger enorme onrust, continue bezig zijn met mijn ademhaling. Ik merk nu dat het begint af te vlakken, als ik ergens lang over door blijf malen blokt het en gaan me gedachten over.. ze zijn er nog wel maar niet meer zo heftig. Ik kan weer opbouwen..... het geeft mij een steuntje in de rug. Ik begin pas net, maar het begin is er gelukkig dus wel!!.

17-07-2020 | Vrouw | 26
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik slik sinds Januarie Sertraline, eerst opgebouwd van 25mg tot 100, bij de 100 voelde ik eindelijk dat het wat deed. naast de ptss heb ik ook een zware depressie, dankzij de sertraline kan ik weer wat doen in me dagelijks leven, ik kan fantaseren over een toekomst ik lach weer, liever me hele leven anti deprssivia dan weer terug naar de zwarte put te gaan, ik ben door ee[lees meer...]n hell gegaan met een hoge suicide dreiging ik wil dat nooit meer meemaken. Elke dag zet ik een stap bergopwaarts en soms glij ik een beetje terug maar dat mag. Ik ben sinds kort weer begonnen met me werk op te bouwen naar 3 dagen 2 uur en dat elke 4 weken evalueren etc.

11-01-2020 | Vrouw | 26
sertraline (100mg)
Ik wil graag mijn verhaal delen. Door sertraline ben ik mij weer goed gaan voelen. In het begin had ik veel last van toenemende angst. Ook had ik het gevoel dat ik stoned was. Na 3 week ging ik mij steeds beter voelen. Ik heb mijn emoties onder controle en dat is fijn. Verder word ik beetje bij beetje weer mijzelf. Ik voel mij weer gelukkig en onderneem veel dingen. Je[lees meer...] moet even door de zure appel heen bijten, maar na 3 maanden merk je dat het goed helpt.

27-02-2020 | Man | 27
sertraline (100mg)
Al meerdere jaren probeer ik zonder medicatie te werken aan mijn GAD(Generalized Anxiety Disorder), OCD, Social Anxiety en Paniekstoornis. Afgelopen jaar ben ik in behandeling geweest voor basis ggz, dus een vrij kort traject van 13 sessies. Verder ben ik in die tijd flink bezig geweest met sporten, goed eten. Maar toch steeds kreeg ik het gevoel dat ik telkens op het [lees meer...]randje leefde. Steeds van week tot week had ik er last van. Toen werd besproken dat ik wellicht een tekort kan hebben aan neurotransmitters. Na veel onderzoek, reviews en gesprekken met mijn vriendin heb ik besloten om te beginnen met Sertraline. In November begon ik met 50mg. Ondanks het feit dat ik griep (of iets dergelijks) kreeg, voelde ik me na ongeveer 6 weken al wat beter. Bijwerkingen waren vooral bij mij toegenomen angst. In die tijd heb ik Oxazepam en Etizolam gebruikt om het te overbruggen. Omdat ik het nog vrij mild vond, ben ik opgehoogd naar 100mg. Dit viel zwaarder, werd wederom ziek en had eerst het gevoel dat het niet meer werkte. Doorzetten is bij dit medicijn wel echt vereist. Nu ben ik net opgehoogd naar 150mg om te kijken hoe dat gaat. Niet omdat het niet werkt. Het werkt namelijk enorm goed, ik ben weer begonnen met studeren, rijlessen, meer zekerheid over mezelf en de toekomst Als je erg benieuwd bent hoe dit medicijn werkt; wees niet te bang over alle negatieve verhalen. Dat deed ik wel, maar dit medicijn heeft mijn leven echt verbeterd. Voor iedereen die struggled, YOU CAN DO THIS! (Sidenote; ik kan geen alcohol meer verdragen, dan krijg ik het gevoel dat het medicijn niet z'n werk niet meer doet)

17-01-2020 | Vrouw | 27

20-02-2021 | Man | 28
sertraline (200mg)
Ik lijd nu al 12 jaar aan een complexe psychiatrische stoornis. Na een aantal jaar opgenomen zijn geweest woon ik nu zelfstandig met begeleiding van Hvo Querido. Slik nu al ruim drie maanden 200 mg en zie nauwelijks effect. Hiervoor ook clomipramine, fluoxetine en paroxetine gebruikt. Verder slik ik nu olanzepine en lorazepam. Weet iemand hoe lang het nog duurt voordat[lees meer...] ik effect zie? De angst is soms echt ondraaglijk. Ik kom mijn dagen door met de pams maar die werken snel uit en ik merk dat ik steeds meer nodig heb. Ik merk dat ik enorm prikkelbaar ben de laatste tijd, kan dat komen door de sertraline? Ik heb het idee dat ssri's nauwelijks effect hebben op mijn angsten. Heeft iemand ervaring met tca's? Lees op het internet dat de bijwerkingen wel heftig kunnen zijn. En is er een verband tussen het in nemen van de sertraline op een lege maag. Ik merk dat de sertraline wel wat beter werkt als ik wat gegeten heb.

29-01-2021 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Ivm angst begonnen met sertraline. 4 dagen op de bank, grieperig, duizelig etc. Daarna namen deze klachten af en kreeg ik spierschokjes. Na overleg met de psychiater ben ik geswitched naar een snri. Daar ga ik nu mee starten. Merkte wel snel verschil in ervaring emoties: minder piekeren, minder snel geraakt.

22-10-2020 | Man | 28
sertraline (100mg)
(..) (mijnmedicijn.nl: dit platform is alleen bedoeld voor het uitwisselen van ervaringen, vragen, advies van medicijnen . Niet voor de verkoop of ruil van medicijnen. U kunt contact met uw arts nemen.)

Thyrax Duotab (855) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (516) - Antibiotica - penicillines breedspectrum