Ervaringen met Sertraline

sertraline

angst paniekaanvallen slapeloosheid buikklachten misselijkheid darm/maag van streek vermoeidheid paniekerig wazig in het hoofd ongerustheid

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (12 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

07-02-2024 | Vrouw | 57
sertraline (50mg)
Mijn moeder heeft dit middel in 2018 gebruikt tegen depressie. Na enkele weken werd zij psychotisch en suïcidaal. Met de juiste zorg is ze er na 2 jaar psychoses, depressies en tijdens het afbouwen een manie weer bovenop gekomen. Na Kerstmis is ze weer begonnen met sertraline. 2 weken later heeft ze zelfmoord gepleegd, met een afscheidsbriefje en andere aantekeningen waaru[lees meer...]it duidelijk bleek dat ze weer psychotisch is geworden. Gebruik dit middel niet OF zorg dat je hier heel goede begeleiding bij hebt!

04-02-2024 | Vrouw | 31
sertraline (100mg)
Hi allen, ik slik nu 6 weken sertraline, elke week opgebouwd en sinds 2 weken dus 100mg. Na de diagnose ptss en gestart met emdr therapie in een depressie beland met sociale angst, met name bij vrienden of mensen waar ik me goed zou moeten voelen (angst voor afwijzing ligt nu hoog aan het oppervlak). De psychiater zei dat ik nog even door moet gaan, ik merk dat ik nog stee[lees meer...]ds last heb van angst klachten/ paniek en soms niet durf af te spreken. Jullie daar ervaring mee? Zal dat komende periode nog meer afnemen? Verder geen bijwerkingen.

03-02-2024 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Hallo allemaal! Ik heb een vraagje, ik slik al voor een best lange tijd meer dan 16 weken of meer de 25 mg dosering maar was sinds bijna 5 weken geleden met de dosis gaan verhoging naar de 50 mg. Ik had eerst mijn twijfels of het wel de juiste beslissing was geweest omdat ik had eerst echt het gevoel dat ik meer angstiger was en ik voelde me onwerkelijk en vreemd wat niet [lees meer...]fijn was. Gelukkig bleef ik volhouden en waren de klachten na 4 weken weg! Wel kreeg ik helaas er heerst ook een griepepidemie de buikgriep hier had ik iets minder dan een week last van waarna ik helemaal bovenop was gekomen. Ik merk alleen nu sinds 4 dagen dat ik weer last heb van mijn maag/darmen het heel gevoelig is, ik geen trek heb en misselijk ben kan dit door de medicatie komen? Voorheen had ik dit niet. Ik hoor het graag!

01-02-2024 | Vrouw | 75
sertraline (50mg)
Vrouw20 geleden burn out ,depressie 50 Mg sertraline 2 jaar geleden mis ,citalopram 20 Mg ,werkte niet . Venlafaxine 75 Mg ,ramp .37.5 Mg ook niet goed . Nu terug op 50 Mg sertraline ,afwachten !

01-02-2024 | Vrouw | 76
sertraline (50mg)
Vrouw 76 jaar .20 jaar geleden burn out en depressie 50 Mg sertraline . 2 jaar geleden ging het mis ,citalopram 20 Mg ,ook mis . Toen venlafaxine , 75 Mg ,ramp , .naar 37.5 Mg ook niet goed . Nu terug naar sertraline 50 Mg ,afwachten . Ervaringen ?

28-01-2024 | Vrouw | 41
sertraline (50mg)
Ik vond het erg spannend om met een AD te beginnen door alle verhalen die je vaker hoort, maar het tegenovergestelde was waar! Ik heb eigenlijk geen bijwerkingen gehad (eerst twee weken 25 en daarna 50mg) en voelde na twee weken al duidelijk verschil. Ik lag niet meer wakker snachts van het piekeren en bij iedere beer die ik op de weg zag kon ik veel makkelijker tegen meze[lees meer...]lf zeggen: 'we zien wel hoe het loopt en hoe het ook loopt het komt wel goed'. Fantastisch medicijn! Ik ben vrolijker, rustiger, happier, gezelliger en positiever. Ik geniet veel meer van dingen! Ik wil het liefst nog lannnggg niet stoppen.

28-01-2024 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)
Ik kreeg na 4 weken last van een soort toon in mijn oren, een soort oorsuizen. Het is gelukkig heel sporadisch maar het maakt mij heel angstig dat het nooit meer over zal gaan. Ik kan moeilijk onderscheiden of het door het medicijn komt of door stress. De arts kan ook niets van duidelijkheid hierover geven. Er staat wel in de bijsluiter dat het een bijwerking kan zijn. Iem[lees meer...]and ervaring?

20-01-2024 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Hallo allemaal, ik heb een vraagje. Ik slik nu al 18 dagen de verhoogde dosis (50 mg) daarvoor had ik een lange tijd de 25 mg gebruikt maar ik merk sinds een aantal dagen dat ik last heb van mijn maag en ik me slap voel, beetje zombie achtig hoort dit erbij? En word dit uiteindelijk minder? Eerst had ik dit niet zo, het is echt sinds een paar dagen. Ik hoor het graag!

12-01-2024 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Ik slik nu zo'n 9 weken 25 mg sertraline ik merkte al enig effect, meer rust in mijn hoofd en lichamelijk meer ontspannen maar ik merkte dat de onrust en stress weer terug kwam dus 10 dagen geleden toch maar naar de dosis van 50 mg. Ik merk alleen dat ik toch angstiger ben geworden en had verwacht aangezien ik die 25 mg al wel tijdje gebruikte dat mijn lichaam onderhand we[lees meer...]l meer eraan gewend was. Mijn vraag is dus of het normaal is dat ik me zo voel?

11-01-2024 | Vrouw | 19
sertraline (50mg)
Na 3 jaar met Anorexia geworsteld te hebben, heb ik nog steeds veel last van depressieve gedachtes en angsten. Er werd mij aangeraden om sertraline in te nemen in de hoop dat dit wat verlichting zou brengen. Ik heb dit medicijn slechts 2 maanden ingenomen en helaas moeten stoppen omwille van de bijwerkingen. Na 4 a 5 weken waren mijn gevoelens enorm afgevlakt waardoor ik n[lees meer...]iet meer die extreme dieptes/suicidale gedachtes had, maar tegelijk zorgde dit er ook voor dat ik geen goeie momenten meer had. Ik was gewoonweg verdoofd. Ik was verdurend vermoeid en sliep tot wel 17 uur per dag. Op de momenten dat ik wakker was trilde mijn ene oog constant en bij de minste inspanning voelde ik mijn hartslag in mijn hoofd kloppen. Een heel naar gevoel. Studeren lukte ook niet meer. Ik kon niks meer onthouden en zat maar als een verdoofde zombie naar mijn boeken te staren. Dit was net tijdens de examenperiode dus heb toen helaas een deel van mijn examens niet kunnen meedoen. Na een bezoek aan de dokter meteen gestopt en na 1,5 week begon ik mij eindelijk weer beter te voelen. Het voelde zo raar om niet meer in staat te zijn om na te denken of dingen te onthouden. Ik heb dus absoluut geen goeie ervaring met dit medicijn.

01-01-2024 | Vrouw | 36
sertraline (50mg)
Ontevreden over dit middel. Nauwelijks effect, maar wel veel vocht vasthouden en aankomen. Libido verlies en een groot hongergevoel.

30-12-2023 | Vrouw | 45
sertraline (25mg)
: Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een heftige angst-/depressie doorgemaakt. Uiteindelijk ben ik daar met behulp van Sertraline helemaal uitgekomen. Al deze jaren slik ik nog een onderhoudsdosis van 25 mg, waarop ik perfect functioneer en nergens last van had. Daardoor werd ik soms ook wat slordiger in het innemen van de Sertraline. Zeker vanaf begin november dit jaar, na[lees meer...]m ik het, onbewust, steeds minder vaak in en zelfs een paar weken niks. Twee weken geleden, voelde ik me ineens niet lekker. Ik dacht aan een griep en totaal niet aan de Sertraline. Een paar dagen hierna, vrijdags, zag ik de Sertraline weer liggen en dacht “oh, ja, die heb ik al een tijdje niet op. Laat ik weer eens innemen.” En voordat ik er erg in had, nam ik i.p.v. 25 mg, een tablet van 50 mg. Hoe stom kun je zijn! Een uur later, reageert mijn lichaam daar al gigantisch op met duizeligheid, diarree en vreselijk misselijk. En in de nacht hartstikke slapeloosheid. Natuurlijk schrok ik gigantisch. De volgende dag heb ik niks ingenomen en weer een dag later weer mijn oude dosis van 25 mg. Echter, bleef ik mij heel beroerd voelen en sliep ik s nachts niet. Die maandag ben ik naar de huisarts gegaan (helaas was er een invaller) en het verhaal uitgelegd. Ze zei meteen: helemaal stoppen met slikken. Een paar dagen uitzieken en dan is het uit je bloed…. Zelf wist ik het niet meer, dus dat deed ik. Echter, het werd niet beter en ik merkte aan mezelf dat ik ook angstiger werd. Na twee dagen (dit was woensdag 20 dec jl.) ben ik terug gegaan naar de huisarts en deze keer was het wel mijn eigen arts. Ik heb nog een keer het verhaal verteld en dat ik diep in mijn hart voelde, dat ik beter weer naar de 25 mg Sertraline terug kan gaan. Daar was ze het mee eens, dus dat ben ik nu weer aan het slikken. Nu mijn vraag: kan het zijn dat ik hierdoor wel weer de beginbijwerkingen heb? (Ik voel me heel misselijk, heb angstklachten en depressiegevoel, zweet heel veel en slaap amper s nachts). Kan het zijn dat de Sertraline nu niet meer aan gaat slaan of moet ik het weer even tijd geven om de spiegel op te bouwen? Ik hoor het heel graag! Met vriendelijke groet,

26-12-2023 | Vrouw | 31
sertraline (50mg)
Ondanks de onprettige bijwerkingen bij het opbouwen en afbouwen, heeft het mij zeker een periode geholpen met mijn angst en stemmingsklachten. Het gaf me de ruimte om met mijn emoties aan de slag te gaan en vaardigheden op te bouwen om vervolgens in te kunnen zetten zonder medicatie. Sertraline zou een antidepressivum zijn waarbij er geen spraken zou zijn van gewichtstoena[lees meer...]me. Ik ben echter 20/25 kilo aangekomen in de tijd dat ik het medicijn slikte. Wat blijkt: het medicijn zelf veroorzaakt geen gewichtstoename maar het signaal dat ik voldoende gegeten had, kwam niet binnen. Ik bleef maar trek hebben en eten waardoor ik zoveel ben aangekomen. Ik had dit graag eerder geweten.

22-12-2023 | Vrouw | 50
sertraline (20mg/ml)
Hallo allemaal, Hopelijk gaat het goed met iedereen. Ik gebruik sinds 2020 AD, eerste jaar was ik super met escitalopram maar na een jaar is het effect afgenomen. Dan maar een ander AD, psychiater schreef Efexor daar was ik een paar maanden op en af en het afbouwen was een hel. Terug naar huisarts die geeft mij terug escitalopram en trazolon om te kunnen slapen . Dit h[lees meer...]eeft gewerkt van augustus tot oktober. Daarna niet meer. Nu terug bij psychiater en sinds 28/11 sertaline en trazolon gekregen. Ik neem nu al vier weken sertaline 50 maar nog weinig verandering in mijn depressie maar wel enorme bijwerkingen nu nog na een maand. Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben en is het nog goedgekomen? Groetjes Fatima

19-12-2023 | Vrouw | 49
sertraline (25mg)
Sinds half november afgebouwd naar 0.25 mg vanwege bijwerkingen. Heb nu nog steeds veel last van oorruis, druk op oren en een continue elektrisch geladen suis in achterhoofd. Ook af en toe duizelig. Durf echter niet helemaal af te bouwen. Maar als ik zeker weten dat deze bjjwerkingen verminderen zou ik het meteen doen. Arts kan mij geen taad geven, wacht op intake pp. He[lees meer...]b nu behandelingen Body stress release ivm spierspanningsklachten. Wie herkent dit en kan mij adviseren?

17-12-2023 | Vrouw | 50
Depressie sinds corona.