Epilepsie (68 meningen)
Aangezichtspijn (25 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

28-05-2015 | Vrouw | 23
carbamazepine (100mg)
Epilepsie
Ik ben halverwege 2013 met mijn vorige medicijnen gestopt en overgestapt op Carbamazepine. De medicijnen zijn erg klein en daardoor makkelijk in te nemen. Rond mei 2014 was mijn dosering redelijk hoog en daardoor kreeg ik heel veel dromen als bijwerking, daardoor ben ik overgestapt naar Lamotrigine. Dat ging een tijdje goed, maar sinds een half jaartje slik ik de combinati[lees meer...]e Lamotrigine en Carbamazepine, beide 2x 100 mg per dag. Dus in totaal slik ik 400 mg aan medicijnen per dag. Sinds ik deze combinatie slik, merk ik dat ik geen zin meer heb in seks en daar baal ik wel heel erg van. Helemaal omdat ik gisteren (27-05) weer een aanval heb gehad en de medicijnen waarschijnlijk omhoog moeten wat ik niet wil, dus waarschijnlijk weer kijken naar een ander soort. We blijven zoeken, maar we blijven hoop houden!

24-04-2015 | Man | 53
Epilepsie
Ben hedenochtend nuchter geprikt (zonder medicatie en voedsel) voor het medicijn carbamazepine. Dit vanwege de aanhoudende klachten als gewrichtspijn, spierpijn, hoofdpijn, schouderpijn, rugpijn, voetpijn. Met 10 dagen is de uitslag binnen. Gezien de wisselwerking van mijn lichaam kan het zijn dat dit medicijn een verkeerde werking heeft opgeleverd of zelfs afstootreacties[lees meer...].

13-04-2015 | Vrouw | 47
Aangezichtspijn
Carbamazepine. Door mijn Neuroloog voorgeschreven gekregen ivm aangezichtspijn. Hielp iedere keer na mijn inziens eventjes, daarna ophoging nodig. Nu kaakholtes laten schoonmaken. Omdat dichte kaakholtes wat bij mij het geval was een trigger voor aangezichtspijn zou kunnen zijn. Helaas niet het geval , het heeft niets geholpen het alleen nog erger gemaakt, ophoging carbam[lees meer...]azepine geprobeerd , het medicijn doet echter niets .

08-04-2015 | Man | 53
Epilepsie
Vandaag was ik voor de 4e keer bij de oogarts, daar dit nu voor een algehele uitgebreide onderzoek was. Gebleken is, dat ik geen oogprobleem op zichzelf hebt, maar dat ik door deze medicijn bijwerkingen blijft houden qua wazig zien, dubbel zien en last van het licht blijft houden. Sinds ik de schemerlampen niet meer gebruik, slaap ik beter en blijven de aanvalsmisselij[lees meer...]kheden van de epilepsie weg. Volgende week ben ik weer bij de neuroloog om dit te bespreken. Zolang mijn medicatie niet is bijgewerkt ( samen met de clobazan ), kan ik dus niet naar de opticiën toe voor een aangemeten bril, die ik overigens al meer dan 6 jaar niet kan dragen door de medicatie. Ik heb de neuroloog gevraagd voor een bloedonderzoek, een MRI-scan en daarna d medicatie aan te passen. Nu slik ik dus deze twee medicijnen, daar ik denk dat die niet meer goed samenwerken en dat er een derde medicijn erbij moet komen voor extra ondersteuning.

03-04-2015 | Man | 53
Epilepsie
De laatste 2 weken ben ik erachter gekomen dat ik last blijf houden van ( alle soorten ) schemerlampen. Dus ook spaarlampen en Tl-verlichting. De kans is erg groot dat ik last hebt van magneetveld van de verlichting. Ik vraag me af of de totale ( samen ) werking van deze medicijn ( samen met de medicijn clobazan, 2x 15 mg per dag ) nog wel goed voor me is. De laatste 4 [lees meer...]jaar ben ik alleen maar minder goed aan het worden. Zowel de te hoge dossering als de bijwerkingen zijn zo goed als bij mij de problemen. Ook de darmspecialist heeft zijn twijfels over de medicijn carbamazepine, gezien mijn spastische darm daar erg op reageert. Met 2 weken weet ik meer, als ik bij de specialist ben geweest en bij de oogarts, daar ook alles op gebied van de oogheelkunde ( behalve blind zijn ) mij geen goede ervaring geeft. Problemen zoals wazig zien, dubbel zien en trekkingen tot scheel willen kijken zijn dagelijks aan de orde.

02-04-2015 | Man | 53
Epilepsie
Sinds een week ben ik erachter gekomen over mijn aanhoudende epileptische klachten / aanvallen van waar deze om 2 redenen afkomstig zijn. Als eerste heb ik een darmonderzoek gehad, daar waar meteen gereageerd werd door de bijwerking van de medicijn Carbamazepine. Dat was voor mij de eerste notitie die ik op mijn lijstje hebt gezet als ik met 2 weken naar de specialist [lees meer...]moet. Dit vanwege de aanhoudende darmpijnen, en de zijkanten en mijn onderrug. Voor mezelf wist ik enigszins dat de dossering hiervan te hoog is. Te hoge dossering geeft ook meer bijwerkingen. Ten tweede ben ik erachter gekomen dat ik epileptische misselijkheden ( en aanvallen ) krijg als al mijn schemerlampen aan staan. Zowel in de ochtend als in de avond. Dit is, omdat dit elektrische verlichting is. Buiten op straat heb ik er geen last van, en loop ik ook ( uit voorzorg ) nog met een zonnebril op. En, sinds ik de schemerlampen hebt uitgeschakeld, iedere avond, slaap ik ook beter. Als ik wakker werd en de schemerlamp was aan, werd ik epileptisch misselijk wakker. Iedere ochtend weer. Daarom maak ik geen gebruik meer van de schemerlampen. Vanaf dat moment gaat het veel beter met me. Nu nog de te hoge dossering van deze medicijn aanpassen, daar ik dat met twee weken dat aan de specialist vraag. Hierdoor zal ook mijn oogproblemen kunnen halveren, daar problemen zoals wazig zien, dubbel zien en scheel willen kijken dan ook gehalveerd kunnen zijn. Ook de druk op mijn neusbeen blijft nu tot heden aanwezig.

19-03-2015 | Man | 60
Epilepsie
In m'n jeugd werd ik getroffen door epilepsie. Ik heb toen ongeveer alles geslikt wat er op de markt was: fenobarbital, valium, librium, en nog allerlei andere antieke dingen. Om wakker te blijven slikte ik een megadosis cafeïnetabletten. Toen kwam Carbamazepine op de markt en ik ging het slikken. Binnen een maand was ik aanvalsvrij en daarvoor 2 à 3 insulten en tientallen[lees meer...] absences per week. Ik slik het middel nu bijna 45 jaar. Goed spul! M'n broers en een dochter hadden ook epilepsie, ook aan de Carbamazepine (Vroeger Tegretol van Geigy).

12-03-2015 | Vrouw | 58
carbamazepine (500mg)
Stemmingswisselingen
gebruikelijke middelen werken niet bij mijn bipolaire stoornis en heb een redelijk tot goed resultaat met carbamazepine.

24-02-2015 | Man | 53
Epilepsie
Heb de afgelopen ( verkeerde ) medicijn geslikt waar ik niet van afwist dat dit een merkloze medicijn was in plaats van mijn eigen Tegretol. Het was het mer TEVA daar ook daarin Carbamazepine in zit. Blijkgelijk zijn het de hulpstoffen van de merkloze TEVA medicijn, de oorzaak van mijn toenemende klachten daar dit met de goede Tegretol dat niet was. Nu slik ik weer de [lees meer...]medijn Carbamazepine van de Tegretol CR ( Novartis ). Ook is de afgelopen 4 maanden mijn andere medicijn Frisium aangepast in plaats van 2x 20 mg naar 2x 15 mg. MIJN ADVIES IS : kijk extra heel erg goed welke medicijn je specialist voorschrijft, en controleer deze medicijn extra bij de apotheek of het wel de goede medicijnen voor je zijn in plaats van een merkloze medicijn. Dit is afkomstig van de zorgverzekeraar als het een andere merk is, omdat dat goedkoper is en vaak minder goed van kwaliteit. Vraag naar een patiëntverklaring aan je specialist, daar er niet achter de rug van de specialist en jou andere medicijnen gegeven mogen worden van een andere merk. Ik ga er de volgende maand er weer heen, en zal het aan de specialist er ook hierover er op doorgaan.

16-02-2015 | Vrouw | 52
Beenkrampen
ik heb door een ontsteking aan de zenuw ter hoogte van de vierde nekwerkvel (nog niet vastgestelde diagnose MS) heftige, heel pijnlijke kramp/spasme aanvallen in de linkerkant van mijn lichaam (hand en voet). Daarnaast voortdurende tinteling in beide benen. Binnen 24 uur na de eerste inname was alle tinteling verdwenen, soms komt de tinteling nog heel licht voor. begonnen [lees meer...]met 2x 100 mg en na drie dagen verhoogt naar 3x 100 mg. sinds begin gebruik geen krampaanvallen meer gehad. Dit lijkt dus wel op de beschreven pijnklachten in het aangezicht, maar zit toch duidelijk op een heel andere zenuw. Wat ben ik blij dat het ook hiervoor zo snel en zo effectief helpt!! Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad: alleen snelle oogbewegingen nadat ik de dosis naar 300 mg per 24 uur had verhoogd. Deze bijwerking begint binnen een week af te nemen.

10-02-2015 | Man | 67
Epilepsie
Ik heb de ziekte al van kinds af en ik weet niet beter je hebt dikwijls een probleem zoals autorijden zwemen

09-02-2015 | Vrouw | 48
Aangezichtspijn
Al jaren last van aangezichtspijn, een aantal kiezen getrokken en meerdere apex behandelingen gehad. Met Carbamazepine de pijn redelijk onder controle. Slik nu 1 pil (200 mg) per dag en probeer dit af en toe af te bouwen, dit is eenmaal 4 maanden gelukt maar verder schommel ik tussen de halve en hele pil per dag. Ik ben heel tevreden over dit middel. Bijwerkingen in het be[lees meer...]gin; veel dorst, licht dronken, moe en licht gewichtstoename.

08-02-2015 | Vrouw | 38
Aangezichtspijn
Sinds Juli 2014 gebruik ik tergretol 200mg. Ik ben gestart met 2x per dag 200 mg. Toen dit niet voldoende was ben ik overgestapt op 300 mg 2x per dag. De pijn verdween dan ook volledig. Tijdens het opbouwen van de medicatie veel bijwerkingen gehad waardoor ik toch enkele dagen in de zetel ben blijven liggen. Vooral duizeligheid en dubbel zien waren de voornaamste bijwerkin[lees meer...]gen. Na ongeveer een week verdwenen deze bijwerkingen. Nu ben ik aan het afbouwen, en vanaf ik met 100mg verminderde kwam er al een licht gevoel van pijn terug. Nu zit ik aan 100-100 en heb ik terug dagelijks pijn waarvoor ik pijnstilling in neem.

15-12-2014 | Vrouw | 58
Epilepsie
Na een uitgebreid neurologisch onderzoek in het AMC waren er gelukkig geen afwijkingen gevonden. Ik kreeg de diagnose 'Functioneel neurologische symptomen' welke waarschijnlijk aan stress te wijten zouden zijn. Mij werd gezegd als het mijn functioneren zou belemmeren ik de huisarts om medicatie zou moeten vragen. Dat moment kwam een aantal maanden later en de huisarts sch[lees meer...]reef mij Carbamazepine voor. Er werd vanuit gegaan dat mijn klachten van epileptische aard waren. Ik was het ermee eens en begon met slikken. Behalve een droge mond had ik totaal geen last van bijwerkingen en was dan ook uitermate tevreden met dit medicijn want de symptomen werden al snel minder en verdwenen zo goed als in de maanden daarna. (Ik vermeld dat ik na de geboorte van mijn jongste kind in 1988 een ernstige postnatale depressie heb gehad en ondanks een aantal begeleide pogingen om af te bouwen en uiteindelijk te stoppen, tot op heden nog steeds een antidepressivum slik.) Een aantal maanden nadat ik met de Carbamazepine ben gestart begon ik licht neerslachtig te worden. Op zich niet zo raar want ik zat volop in de overgang en mijn jongste kreeg een woning en vertrok, empty nest... Nadien ging het langzaam berg afwaarts, hetgeen ikzelf niet in de gaten had maar mijn kinderen gelukkig wel. Ik leidde een teruggetrokken leven hetgeen in schril contrast stond met het drukke sociale leven van daarvoor. Op aanraden van mijn bezorgde kinderen naar de huisarts. 'Ga maar eens met iemand praten' zei hij. Dat 'eens' is nu een jaar.... ernstige depressie ontwikkeld en leek er maar niet uit te kunnen komen ondanks de therapie en de buddy die mij werd toegewezen. Wel eens een balletje of twee opgegooid bij de psychiater: 'Goh, zou het wellicht met de nieuwe medicijnen te maken kunnen hebben?' Maar ook in de bijsluiter staat dat het middel (ook) als een antidepressivum werkt. Uiteindelijk, een maand of twee geleden kwam ik, door een foutje van de apotheek, zonder Carbamazepine te zitten, vanaf de vrijdag. Wie schets mijn verbazing toen ik me op zondag ineens een stuk beter voelde?! Ben ermee gestopt en de depressie verdween, voel me herboren! Ben samen met mijn therapeut de sessies aan het afbouwen. De neurologische symptomen zijn wel in enige mate teruggekomen maar er is nu heel goed mee te leven. Dit alles uiteraard met de huisarts besproken en na raadpleging van haar (artsen-?)informatie vertelde ze mij dat het inderdaad in uitzonderlijke gevallen kan gebeuren dat dit middel averechts werkt echter de mate waarin dit voor zou komen is zo laag dat het wettelijk niet verplicht is dit als bijwerking te vermelden in de bijsluiter. Kortom een waarschuwing lijkt mij op zijn plaats: kijk uit met dit middel! Hou vooral ook je geestelijke gezondheid goed in de gaten want je zal maar behoren tot die kleine groep mensen die zwaar depressief wordt van Carbamazepine.... Nota Bene: ik overweeg stappen te ondernemen en zou het dan ook heel erg op prijs stellen lotgenoten te leren kennen.

04-12-2014 | Vrouw | 45
Aangezichtspijn
Voor aangezichtspijn dit middel voorgeschreven gekregen. Extreem misselijk, vreselijk moeten overgeven. Meerdere malen per dag overgegeven. Stuurloosheid. Spastisch gevoel in benen en armen, pijn in armen/nek. Het middel gaf vreselijke bijwerkingen, maar werkte wel heel goed tegen de aangezichtspijn. Overgestapt op Notrilen omdat ik zo misselijk werd van de Carbamazepine.

22-11-2014 | Man | 59
carbamazepine (1200)
Epilepsie
Ik gebruikte het medicijn zolang het op de markt is (1965). Op verzoek bij de specialist over gegaan naar Lamotrigine. Ik voel daar me beter bij. Emotionele beleving zoals seksualiteit. Bij een open hartoperatie een behoorlijke vergiftiging opgelopen. Bijna een coma

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum