Ervaringen met Carbamazepine

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

28-03-2014 | Man | 52
Epilepsie
Vanaf mijn 46e jaar is de medicijn Carbamazepine minder goed gaan werken, omdat ik in een midlifecrisis / penopauze ( overgang ) zit. Daar de Carbamazepine vroeger voor mij zeer goed was, is deze medicijn nu anno 2014 een matige medicijn geworden doordat ik vroegtijdig met de penopauze begonnen ben, waarop mijn epilepsie daarom negatief reageerde, en ik er de laatste 3 [lees meer...]jaar meer aanvallen hebt dan vroeger. De klachten die ik nu hebt zijn : futloos en moe, hangerig, duizelig, wazig zien, dubbel zien, droge ogen, trekking van de oogspieren, evenwichtstoename van 12 kilo, minder concentratie, aanhoudende spier en gewrichtspijnen, nek, schouder en rugklachten, lichte kaakspierpijn, s' nachts wakker worden van de pijn aan mijn rug, borst en benen dat gemiddeld 2 a 3x per week plaats vindt, en minder goed slapen. FRISIUM : Daar waar de medicijn Carbamazepine nu slecht is geworden voor mij, is de medicijn FRISIUM die ik erbij slik veel beter geworden omdat ik eiste dat deze medicijn nu een nog betere dosering heeft, nu van 2x 20 mg. Hierdoor heb ik minder last van licht. Vergeet vooral niet, dat licht ( denkelijk ) de grootste vijand is van epilepsie daar dit vaak wordt vergeten, of niet wordt gezegd door de specialist. Bij mijn huisarts heb ik een bloedonderzoek laten doen vooraf, voordat ik naar de specialist ging, waaruit bleek dat de dosering van de medicijn FRISIUM daadwerkelijk te laag was. Komende week ga ik naar de specialist om de medicijn Carbamazepine eerst terug te verlagen naar de 2x 400 mg en de FRISIUM naar de 2x 25 mg, daar waar mijn lichtproblemen / klachten dan ( denkelijk wel ) definitief weg zullen blijven. Let er ook vooral op dat medicijnen tegen epilepsie bijna altijd ( 90% ) voor gewicht - toename zorgt van een lichte 4 kilo tot wel 16 kilo, daar dit per persoon verschillend is. In mijn geval komt dat alleen door de medicijn Carbamazepine, door de te hoge dosering ervan. Mogelijkerwijs wil ik de Carbamazepine nog verder verlagen naar zelfs 2x 300 mg, en een derde medicijn erbij nemen, gezien mijn slechte gesteldheid van nu. Met deze nieuwe aanvullende bericht, vergeleken met het verleden, hoop ik u allen nu nog beter geïnformeerd te hebben, als het gaat om gesteldheidsverandering van een epilepsiepatiënt en de medicijn Carbamazepine.

08-06-2013 | Vrouw | 54
carbamazepine
Gebruik het nu 18 jaar. Maar heb nu heel veel klachten die je ook hebt bij de ziekte van Lyme. Nu vraag ik me af of die klachten ook kunnen komen door het lange gebruik van carbamazepine. Zoals gewrichtspijn duizelig zere voeten slecht geheugen consentratieverlies En nog wat andere klachten

13-05-2013 | Man | 58
carbamazepine
Klacht niet weg, maar draaglijk geworden na 2 weken. Hoofdpijn in de ochtend blijft weg als ik avond tevoren veel drink (water of alcoholvrij bier). Het medicijn maakt me 's avonds moe, waardoor ik al om 22:00 u naar bed wil.

15-01-2013 | Vrouw | 22
Epilepsie
Ik slik carbamazepine al sinds mijn 14e. Ik zit momenteel op zo'n lage dosering dat ik geen bijwerkingen ervan ondervind. Vroeger heb ik een hogere dosering geslikt en ondervond wel de bijwerking, zoals versterkte haargroei op mijn armen, geheugenverlies en het was alsof ik in een ballon zat en de rest van de wereld er buiten. Ik ben erg tevreden over dit medicijn, stu[lees meer...]die verloopt prima en kan verder nog prima functioneren!

27-11-2012 | Vrouw | 21
carbamazepine
Na één dag gebruik van dit medicijn wegens ernstige zenuwpijn in het gezicht leek ik wel afasie te hebben. Ik kon niet meer op woorden komen en sprak in wartaal. Ik had geen leven meer buiten de deur. Een regelrechte nachtmerrie. Tot een maand na stoppen met Carbamazepine heb ik ernstige woordvindingsproblemen gehad.

17-11-2012 | Vrouw | 58
Beenkrampen
Na een jaar zoeken naar de oorzaak uiteindelijk bij Prof. ... in het AMC terechtgekomen. Die stelde vast dat de nachtkrampen in de voeten een epileptische aandoening is. Hij schreef oxcarbazepine sandoz 300 mg voor. Dit helpt gelukkig prima. Na een paar maanden echter al naar 2 capsules omdat de krampen weer terugkwamen en inmiddels naar 3. Volgens de prof. kan dit eventue[lees meer...]el verhoogd worden naar 12 capsules per dag. Heel vervelend bijverschijnsel is dat ik vreselijke jeuk heb. Ik loop nu bij een dermatoloog en begin volgende week met lichttherapie. (Red; naam v behandelaar verwijderd ivm werkwijze van dit platform, mvg MijnMedicijn )

16-09-2012 | Man | 70
Epilepsie
vanaf 1960 depakine, ongeveer 1990 overgestapt op tegretol zonder problemen. fabrikant onbekend. Op verpakking Tegretol. De apotheek is 2 jaar geledens overgestapt op bovenstaande met fabrikant SANDOZ. Dit blijkt 2 x duurder te zijn dan van b.v. EFARMA. De verzekering accepteerd dit blijkbaar. Scheelt per jaar ruim 500 euro. Slik hiernaast 2 x 10 mg. frisium per dag.

12-09-2012 | Man | 62

09-08-2012 | Man | 65
carbamazepine
Na een aantal medicijnen waarbij de pijn niet afnam met de arts voor dit medicijn gekozen en na het opbouwen van ca. 1 maand nam de pijn sterk af. Helaas is het nooit weggegaan ook door de atrose. Loop nu met speciale steunzolen in speciaal voor mijn voeten gemaakte speciale schoenen.

06-08-2012 | Man | 42
Epilepsie
Sinds jongerjaren al last van epeleptie door vaatafwijkingen in me hoofd. Helaas moest ik hierdoor ook me baan in de bouw opzeggen!!!....een hele tijd lopen klooie ZH in ZH uit.Ook verschillende medicijnen gehad voor de epeletie waaronder : depakine (wat niet lekker werkte)....daarna Keppra,nou ik weet niet wat voor zooi dat was maar daardoor was ik echt mezelf niet meer..[lees meer...].aggresief,me hele "ik" was weg....Daarna aan de Carbamazepine en dat heeft heel wat rust bezorgd in ieder geval geen aanvallen meer gehad,rijbewijs weer terug dus dat gaat best wel weer lekker.Waar ik wel op zoek ben op deze site is de vermoeidheid en verwardheid (korte en lange temijn geheugen) die ik ondervind.....komt dat door de medicatie en de hoogte daarvan of komt het ergens anders door????

01-07-2012 | Vrouw | 36
Epilepsie
Ik ben afgelopen zomer van Depakine overgestapt op Carbamazepine omdat mijn man ik graag nog 1 x zwanger wilde worden. Na lang afwegen bleek in mijn situatie Carbamazepine het beste alternatief. De overstap verliep heel soepel en ik heb nauwelijks bijwerkingen van de Carbamazepine ondervonden. Ondertussen ben ik 8 maanden zwanger en is de dosering verhoogd naar 2x 600 per [lees meer...]dag omdat uit een bloedtest is gebleken dat mijn spiegel erg laag was (waarschijnlijk door toename gewicht). Op dit moment ervaar ik wat bijwerkingen waarvan het moeilijk te zeggen is of dit bij mijn zwangerschap hoort of bijwerkingen van de Carbamazepine zijn (duizeligheid, snel buiten adem, zware benen, moe, futloos). Gelukkig mag ik 1 à 2 weken na de bevalling weer terug naar de oude dosering. Dus even doorzetten...

16-06-2012 | Vrouw | 14
Epilepsie
Ik was erg ontevreden over dit medicijn omdat ik erg moe en futloos er van werd. Ik ben toen overgestapt naar keppra en dit beviel me een stuk beter. Ondanks dat het beter ging wilde ik toch iets veranderen omdat ik nog steeds erg moe was. Toen ben ik ook vitamine B6 gaan slikken en het gaat nu stukken beter. Ik ben erg blij dat ik ben overgestapt.

22-04-2012 | Vrouw | 51
Epilepsie
Na een tijd lang zonder medicijnenen te leven ivm hevige bijwerkingen was het afgelopen dinsdag toch weer nodig na 3x in een jaar een grand mall te hebben gehad. Besloten werd om carbamazepine op te bouwen, samen met frisium. Al na 2 dagen zat mijn hele mond en tong met blaren, waardoor de lust in het eten mij verging. Slikken en praten kost mij ook moeite. Na overleg met [lees meer...]de neuroloog moest ik direct stoppen met het slikken van carbamazepine. Daarmee zijn de blaren nog niet verdwenen. Ik wordt zó moe van het uitzoeken welk medicijn helpt tegen mijn aanvallen en de daarbij behorende bijwerkingen. Na al die jaren ben ik echt mijn optimisme aan het kwijtraken, misschien ook wel mede dankzij mijn overgang. Die beschermengelen mogen van mij met vakantie......... Kan iemand mij het verlossende woord geven???

26-03-2012 | Man | 34
Epilepsie
Neem dit medicijn al van in het begin samen met Tegretol, van bijde 3x400mg per dag. Daar is nu nog 3x400mg Keppra bijgekomen omdat ik ook overdag zware aanvallen kreeg en al in coma beland ben. Ik ondervind veel bijwerkingen zoals vergeten, mezelf niet zijn, wijnig goesting om te eten en duiziligheid in de ochtend.

09-02-2012 | Man | 50
ik gebruik dit medicijn samen met vimpat,noiafren&Escitlopram normon 10 mg

15-01-2012 | Man | 50
Epilepsie
Nu tot heden slik ik de medicijn Carbamazepine tegen mijn epilepsie, samen et de medicijn Clobazan. De Carbamazepine is 2x 400 mg en de Clobazan 2x 10 mg. Allebij zijn het apart genomen goede medicijnen tegen de epilepsie, maar als je deze twee medicijnen smen moet slikken, dan is ineens de samenwerking en de maximale funcie van de beide medicijnen sterk teruglopen. [lees meer...] Daar we eerst uitgaan van dat de medicijnen 100% goed werken, kom ik nu tot op heden niet hoger dan een 65%.Dit door de samenwerking. Dit de laatste 8 a 12 jaar. Zowel de neuroloog als de oogarts ( bijwerkingen van wazig zien en dubbelzien ) zeggen dat dit niet door de medicatie komt. Hierdoor ontstaat er ook duizeligheid / evenwichtsstoornissen. Hebben zij de bijsluiter dan niet gelezen ? Nee, ik kan niet zeggen dat ik serieus wordt genomen door de huidige medische zorg in ons land.