Ervaringen met Topiramaat

Bojan Nikolik (28-06-2015)

07-02-2017 | Vrouw | 21
topiramaat (25mg)
Alcoholverslaving
Voorgeschreven als zuchtremmer bij alcoholverslaving. Werkt redelijk voor dat doeleinde. Heb het idee dat ik minder zucht heb dan eerst. Ervaar wel veel bijwerkingen. Heb daarom veel gerommeld met de dosering. Eerst opgebouwd tot 125mg. Toen was ik opeens constant misselijk. Toen afgebouwd tot 50mg. Toen weer verhoogd tot 75mg omdat zucht weer heviger werd. Maar misselijkh[lees meer...]eid kwam weer terug dus weer terug naar 50mg. Uiteindelijk heb ik zo 4 maanden met een misselijk gevoel rondgelopen. Verder in het begin suf en veel moe. Dat ging na een tijdje weg. Tintelingen blijven soms terugkomen, maar dat ervaar ik niet als heel irritant. Pas wel op met dit medicijn als je ondergewicht hebt! Ben in totaal al 12kg afgevallen terwijl ik niet eens zoveel doe aan sport.

23-08-2015 | Vrouw | 60
topiramaat (100mg)
Alcoholverslaving
Veel last gekregen van spasmen bij het oog en soms ook aangezicht. Na stoppen is deze bijwerking gebleven dus zit ik nu voor de rest van mijn leven vast aan iedere 3 maanden Botox.

04-11-2013 | Man | 29
topiramaat
Alcoholverslaving
In eerste instantie vrij tevreden over dit medicijn. Ik kreeg dit door de verslavingsarts voorgeschreven als zuchtremmer en het verminderde de zucht zodanig dat ik niet meer hoefde te drinken / gebruiken. Dosering werd van 50 mg, naar 100 mg en tenslotte naar 150 mg opgehoogd. Bij de laatste dosis echter erg vervelende bijwerkingen in de zin van moeheid (overdag ogen lette[lees meer...]rlijk niet open kunnen houden), verstopte oren en een drukkend gevoel op mijn hoofd (als een soort sedatie, al was dit niet prettig). Vervolgens teruggegaan naar 100 mg p.d. Bijwerkingen werden wat minder, maar bleven wel aanwezig. Daarnaast viel het mij en anderen op dat ik steeds meer afviel. In de maanden erna klaagde mijn omgeving erover dat ik 'er niet bij' was, versuft was, langzaam praatte en bewoog. Ikzelf dichtte dit toe aan de mate van spanning en stress waaronder ik stond. Omgeving kon hierin komen, maar twijfelde toch ook over de combinatie medicijnen die ik slikte (naast topiramaat: methadon 70 mg, citalopram 30 mg, euthyrox 75 ug). Uiteindelijk viel ik toch terug in alcoholgebruik, wat de versuffende werking van topiramaat duidelijk verergerde. Daarom gestopt met topiramaat, en wat bleek: ik was er opeens weer bij, moeheid was een stuk minder, praatte en bewoog een stuk vlotter, druk op het hoofd ging grotendeels weg en het oorsuizen werd minder. De klachten die ik dus ervoer gedurende de maanden hiervoor, bleken te worden veroorzaakt door de topamax. Op dit moment slik ik refusal tegen de alcohol (je wordt ziek als je alcohol drinkt) en seroquel voor de onrust in m'n hoofd. Over deze medicijnen ben ik erg tevreden! Weinig bijwerkingen en vooral de seroquel geeft een aangename rust in mijn hoofd zonder dat het vervelende bijwerkingen heeft. Het enige wat ik eigenlijk kan opnoemen is dat ik een soort onstilbare honger heb (ik blijf zin houden om wat te eten) en vlagen van vermoeidheid overdag. Voordeel is dat slapen erg goed gaat!!! Concluderend kan ik zeggen dat topiramaat een krachtig middel lijkt te zijn met veel invloed op je hersenen en lichaam. Alhoewel het effectief kan zijn (in mijn geval tijdelijk minder zucht naar alcohol / drugs), heeft het veel en vervelende bijwerkingen. Ik denk dus dat men bij het starten van topiramaat, meer nog dan bij andere medicijnen, de voordelen goed en bewust moeten worden afgewogen tegen de nadelen en er ook goed moet worden bekeken of er alternatieven voorhanden zijn t.o.v. topiramaat.