Ervaringen met Diane-35

07-03-2013 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb de pil 13j lang gebruikt (van 14j tot 27 j), maar ben nu sinds 2 weken gestopt. Ik ben gestopt omdat ik al lang wist dat het ongezond was, maar ik durfde nooit, omdat ik bang was dat de acne en ook hirsutisme zouden terugkeren. Mede door de negatieve berichtgevingen in Frankrijk en Nederland ben ik gestopt. Ik hoop dat de symptomen van toen niet terugkeren. Maar toe[lees meer...]n was ik 14j dus volop in de puberteit, ik veronderstel dat je lichaam op 27j al anders is ontwikkeld. Heeft er iemand ervaring met het stoppen van de Diane 35 en de gevolgen? Hoelang duurt het vooraleer je iets merkt van acne of extra beharing? Dank.

07-03-2013 | Vrouw | 49
Hersenbloeding
Ik heb vanaf mijn 17e de diane pil geslikt. Op mijn 48e kreeg ik een hersenbloeding en infarct. Ik ben toen ook gestopt met de pil. Achteraf weet ik niet of de diane pil de oorzaak is. Ging vol energie naar mijn werk en van het ene op het andere moment was ik weg en heb 3 dagen in coma gelegen. Ook ben ik geholpen aan mijn spataderen en heb nu na het stoppen last van haar[lees meer...]uitval.

06-03-2013 | Vrouw | 47
cyproteron / ethinylestradiol
Ik ben 47 en gebruikte de diane35 al vanaf me 17de. dus kennelijk is deze pil al veel langer in gebruik in NL dan word aangegeven via info op het net. In 2007 vroeg de apotheeker of ik de alternative pil wou daar deze goedkoper was maar precies dezelfde werking had (Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Mylan 2/0,035mg)..dus ben ik met deze pil verder gegaan. Ik heb de diane3[lees meer...]5 in 1982 gekregen ivm met agne waar ik heel veel last van had...nu ik alle verhalen zo lees vallen wel heel veel dingen op z`n plaats. Vooral na de overstap naar de alternative ben ik steeds meer klachten gaan krijgen. gewichtstoename haaruitval luchtwegen en hartkloppingen....mijn dochter van 17 heeft ook de alternative sinds 1 1/2 jaar. Nu maak ik me toch wel heel erg zorgen vooral wat mijn dochter betreft....

05-03-2013 | Vrouw | 48
TIA
Ik heb helaas jaren lang Diane 35 gebruik, tot het jaar 2007.. Hierdoor heb ik TIA gekregen ook omdat ik dit jaren lang na mijn 35e leeftijd heb gebruik. Dus lieve mensen niet langer gebruik maken van Diane 35.

04-03-2013 | Vrouw | 53
Acne/puistjes
Ook ik kreeg de diane voorgeschreven als middel tegen acne. Echter op mijn 42e kreeg ik een herseninfart zonder aanwijsbare reden. Zeker naar de verhalen over embolies die je nu hoort, stel ik hier toch mijn vragen bij. Dus wees voorzichtig!

19-10-2023 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Ik heb de merkloze variant van de Diane pil ongeveer 12 jaar geslikt (vanaf mij 16e). Ik ben er toen mee begonnen omdat ik erge last kreeg van acné. Verder vond ik het een mooie oplossing, omdat het direct als anticonceptie werkt. De acné verdween als sneeuw voor de zon. Ik heb de pil dan ook jarenlang met plezier genomen. Toen de pil negatief in het nieuws kwam ging i[lees meer...]k me wat zorgen maken. Ik ben er toen niet direct mee gestopt. Met de jaren kreeg ik er wat vage klachten bij. Vaak pijnlijke borsten, neerslachtig gevoel en geen libido. De reden dat ik niet durfde te stoppen was omdat ik bang was dat de acné weer terug zou komen. Ik heb zo'n beetje alle horrorverhalen gelezen over het stoppen met de Diane pil. Nu ik zo'n 1,5 jaar geleden zelf gestopt ben wilde ik dit graag delen. Mijn ervaring met het stoppen is zowel positief als negatief. Ik ben ontzettend blij dat ik gestopt ben, maar helaas is de acné wel terug. Mijn libido is terug en ik voel me een stuk beter en meer mezelf. Na het stoppen merkte ik wel dat mijn haar wat dunner en sneller vet werd. Dit is na een paar maanden vanzelf gestopt. De acné kwam na een paar maanden weer terug. Dit is gelukkig goed onder controle te houden met peelings en opletten op suikerinname etc. Mijn menstruatie kwam direct de eerste maand weer opgang en is sindsdien regelmatig geweest. Ik mis af en toe mijn mooie huid wel, maar ik zou de Diane pil nooit meer willen nemen.

05-10-2023 | Vrouw | 34
Acne/puistjes
Ik ben heel blij om dit te lezen. Ik neem al mijn pil van mijn 17 tot mijn 33 jaar . Recent gestopt met het nemen van de Daphne pil omdat Ik overtuigd was dat dit niet gezond is maar ik voel me slecht in mijn vel . Ik ben 34 en heb opnieuw acne in het gezicht (vooral op mijn kin) en op mijn rug . Ik ben ook zwaarder dan voordien. Ik voel me heel slecht waardoor ik terug wi[lees meer...]l de pil gaan nemen …. :-(

01-02-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb deze pil van mijn 16e tot 27e geslikt, met een pauze van 8 maanden toen ik 21 was. De pil werkte voor mij fantastisch: prachtige huid, minder beharing en geen last van mijn menstruatie. Op mijn 21e ben ik gestopt, maar na een maand of 4 werd mijn huid weer heel slecht. Toen microgynon en yasmin geprobeerd, maar daar werd ik echt labiel van, huilde echt om niets. [lees meer...] Dus weer terug naar de Diane (wel merkloos ondertussen, denk dat ik wel 5 soorten heb gehad, maar dat maakte weinig verschil). Deze werkte weer heel goed. De enige bijwerking is een laag libido. In de tijd dat ik geen Diane slikte had ik echt veel meer zin. Nu kom ik met veel moeite wel klaar, maar echt zin of genieten is het niet. Daarom nu besloten te stoppen en een mirena-spiraal te nemen. Ik vind het wel heel spannend met mijn huid, de puisten triggeren echt een heel grote onzekerheid, maar ga het toch proberen. Verder kan ik iedereen aanraden te stoppen met melkproducten (melk, kaas, yoghurt, room, weipoeder), dat maakt zoveel verschil voor de huid en is voor mij dé reden om het nu aan te durven! Ook retinol (vitamine A, ik heb 0,5% van The Ordinary) kan ik aanraden. Dat bevat dezelfde werkzame stof als roacutane, maar dan minder heftig. Voor iedereen die wil stoppen met de pil: succes, you can do it!

12-09-2019 | Vrouw | 41
Acne/puistjes
Heeft u nu meer rimpels als anderen van de diane 35 pil of valt dat mee ? Ik vraag het mij af omdat u al in de overgang geweest bent en nogsteeds die pil slikt. Ik ben zelf 41 jaar en wil hem ook gaan gebruiken inverband met acne.

12-08-2019 | Vrouw | 60
Acne/puistjes
Ik slik de Diane 35 al bijna 30 jaar en heb er nooit last van gehad. Acne ging er keurig mee weg en slikte hem 6 maanden achter elkaar en dan 1 stopweek. Op het moment van de stopweek altijd mega migraine vandaar het doorslikken. Nu ben ik bijna 60, dacht ik stop er nu voor altijd mee, maar nu al 10 dagen zware migraine en ben in staat hem weer in te van nemen, want voel [lees meer...]me doodziek hiervan. Huisarts weet geen alternatief, ja fysio of dagboek bijhouden. Volgens mij weet ze het zelf allemaal niet zo goed. Echt een doffe ellende!

26-09-2017 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik zit zo ongeveer sinds mijn 14e aan de pil, ben vaak geswitched van pil, maar blijf de Diane 35 het beste vinden. Ik heb de microgynon 30 gehad, de Yazmin, Lovette. En de pil zonder oestrogeen, die je elke dag moet slikken zonder stopweek. Niks werkt beter dan Diane 35 moet ik zeggen, ik heb hiervoor de microgynon 30 gehad en mijn acne werd alleen maar erger, ben gelijk [lees meer...]gestopt natuurlijk en ben weer over geswitched naar de oude vertrouwde Diane 35, en de acne verdween als sneeuw voor de zon. De reden dat ik gestopt was met Diane 35 eerder was omdat deze pil gevaarlijk zou wezen, dus ben ik geswitched naar andere, maar die voldeden mij allemaal niet goed. Met deze pil heb ik ook geen last meer van doorbraak bloedingen, wat ik met de andere pillen wel had. Ook is mijn gewicht gewoon stabiel gebleven, ik ben ietsje afgevallen zelfs, maar goed dat is voor iedereen verschillend.

12-12-2016 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik slik zelf de Diane pil al 6 jaar en ben pas 18 jaar oud. Ben ondertussen 1x gewisseld naar een andere pil, omdat k veel last had de laatste tijd van hoofdpijn, rare pijn in de aders enzovoort. Na 2/3 maanden was mijn acne weer helemaal terug en had ik last van veel doorbraakbloedingen (slikte normaal de Diane bijna 1 jaar door voordat ik weer een stopweek nam). Dus toch[lees meer...] maar teruggegaan na de Diane. De Diane pil heeft een paar vervelende bijwerkingen zoals hoofdpijn, slechte zin, ik zelf heb af en toe last van een rare pijn en druk in mijn aders. Je merkt ook dat je aders wat meer opgezwollen zijn. Maar voor de rest ben ik tevreden met de pil. Mijn acne is helemaal weg en kan deze pil lang doorslikken zonder er iets van te merken.

22-05-2015 | Vrouw | 23
cyproteron / ethinylestradiol (2/3535ug)
Acne/puistjes
Ik heb sinds mijn 15e de Diane geslikt en ben nu 23. Omdat ik toch wekelijks wel eens rook en met alle onrust over deze pil zat ik toch lange tijd te twijfelen of ik nog wel door wilde gaan met slikken van deze pil. Toen ik 15 was had ik best wel last van acne en toen heeft de huisarts voorgesteld om met de Diane te beginnen. Ik was echt onwijs blij toen ik merkte dat m[lees meer...]ijn puistjes volledig verdwenen waren, want het had me al die tijd zo onzeker gemaakt! Wel had ik het eerste jaar vaak last van misselijkheid en kokhalsneigingen. Maar daar heb ik na dat jaartje nooit meer last van gehad. Omdat ik, zoals ik al eerder zei, wekelijks af en toe rookte (zo'n pakje per week ong) voelde ik me er toch niet zo prettig bij n.a.v. alle verhalen over trombose e.d. Ik ging toen op internet zoeken naar ervaringen van vrouwen die gestopt waren met de pil en heb alleen maar horror verhalen gelezen over dat de acne mega erg terug kwam. Ik was echt oprecht zo bang, maar vond m' n gezondheid toch iets belangrijker. Ik ben als eerst overgestapt naar de Yasmin (wel de goedkopere versie), maar daar kreeg ik super erge stemmingswisselingen van en ben nu over naar de Microgynon 30. de Yasmin heb ik 6 maanden geslikt en de Microgynon nu 2 maandjes. Maar omdat ik zoveel horrorverhalen heb gelezen wil ik toch mijn verhaal doen wat betreft de acne. Ik heb oprecht totaal geen verschil gemerkt. Niet in het aankomen/afvallen en niet in de hoeveelheid acne. Terwijl ik best wel acne had toen ik ermee begon. ik heb, net zoals tijdens de diane, heel af en toe een klein puistje. Omdat ik zo panisch ben heb ik altijd m'n tube Benzoylperoxide om wat weg te werken als er iets is, maar ik gebruik het nauwelijks (alleen als ik zelf in paniek raak).

05-11-2014 | Vrouw | 39
cyproteron / ethinylestradiol (2/3535ug)
Acne/puistjes
Bijna 15 jaar de dianepil geslikt ivm ernstige acne. Door de jaren heen effectief tegen acne, maar de migraineaanvallen werden steeds erger. Ik lag soms hele weekenden op bed. Ook last van vermoeidheid. Nadat deze pil slecht in het nieuws kwam gestopt. Nou, ik kan zeggen, toen begon de ellende pas. Eerste half jaar niet ongesteld geworden. Ik kreeg haaruitval, vet haar[lees meer...], de puistjes kwamen in alle hevigheid terug. Ook Op mijn rug en billen en onderhuids. Hartkloppingen en verschrikkelijke paniekaanvallen. Oké, mijn lichaam moet wennen aan jarenlang hormoongebruik dacht ik, dus maar doorgezet. Vreselijke tijd. Huisarts herkent niet dat paniekaanvallen door stoppen van de pil komt. Slik nu oxazepam tegen de vele paniekaanvallen. Ook heb ik overal jeuk, pijn borstbeen en kan zomaar huilen om niks. Ben nu 1,5 jaar pilvrij, maar ben mezelf niet meer. Weet het even niet meer. Ooh heb ik de microgynon als vervanger gekregen, maar bij de eerste strip sloeg mijn lichaam helemaal op hol! Paniekaanvallen die 2 dagen duurden, gejaagd, hartkloppingen. Dus ook geen optie. Liefst ga ik weer aan de diane. Ben na een half jaar wel weer ongesteld geworden, maar heel heftig.

27-12-2013 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
ik ben op mijn 16e met deze pil begonnen in het kader van een acnebehandeling. ik nam roaccutane in combinatie met merck elisa 35, het generische product van de diane 35. de roaccutane heb ik twee maal genomen, de elisamylan 35 (nieuwe naam van het product) ben ik blijven doornemen, bijna 8 jaar lang. ik heb nooit ernstige bijwerkingen ondervonden, het medicijn had een zee[lees meer...]r goede werking op mijn acne en diende tegelijk goed als contraceptiemiddel. het afgelopen jaar ben ik twee maal met de pil proberen stoppen, doordat ik ze zo vaak vergat, ik sowieso geen fan ben van medicijnen en hormonen, en vanwege de extreem negatieve berichtgeving op het internet en in de media over de diane 35 (in sommige landen zoals FR is de pil zelfs tijdelijk uit de rekken gehaald!). ik heb met mijn arts gesproken en hij zei dat het risico van dit soort '3e generatiepillen' statistisch gezien niet zo groot is als in de media vaak wordt voorgesteld, en dat veel vrouwen ze toch prefereren doordat ze een goede werking hebben op acne, en er minder last van gewichtstoename is. tijdens het nemen van de pil had ikzelf last van 'spotting' (of een klein beetje tussentijds bloedverlies), maar ik vermoed dat dat kwam doordat ik de pil op zeer onregelmatige tijdstippen nam, en ze ook vaak vergat (een van de redenen waarom ik besloot te stoppen). voor de rest ben ik nu voor de tweede keer drie maanden gestopt, maar mijn natuurlijk cyclus is nog steeds niet op gang gekomen, al heb gelezen dat dat bij sommige vrouwen pas na een jaar weer op gang komt! voor mij wegen de voordelen van de pil duidelijk op tegen de nadelen, ik neem ze dan ook als medicijn tegen acne, en niet als contraceptiemiddel, al is dat mooi meegenomen. ik denk er dus ook over opnieuw te beginnen, al ben ik na de hele heisa over de diane 35 zeer skeptisch geworden, en let op voor kwalijke symptomen. ik ben me nu nog meer bewust dat het belangrijk is zich te informeren over welk medicament dan ook men neemt! ook wil ik nog een korte ethische noot aan het verhaal toevoegen: ook ik geloof dat geslachtshormonen niet goed zijn voor het menselijk lichaam en het milieu, anderzijds wegen de voordelen van sommige medicijnen op tegen de nadelen, het is dus ook normaal dat mensen ervoor kiezen ze te gebruiken. verder vind ik het belangrijk dat vrouwen het recht hebben zelf te beschikken over hun eigen lichaam, dit zeg ik omdat me de laatste tijd is opgevallen dat vooral mannen me afraadden de pil te nemen, dat hun vriendin op hun aanraden ook gestopt is, ze een veel beter humeur heeft, meer zin in seks heeft, blabla.. dat is allemaal mooi en wel, maar mijn humeur bijvoorbeeld is er veel slechter op geworden sinds mijn gezicht weer vol acne staat, en vaak ben ik degene die voor het condoom moet zorgen als het op veilige seks aankomt, dus vind ik dat ik ook de persoon ben die beslist of ik de pil neem of niet..

28-11-2013 | Vrouw | 37
Acne/puistjes
Ik had geen last tijdens het gebruik van de dianepil, alleen maar positieve effecten ivm acne. Maar nu ben ik 3/4 maanden gestopt en heb ik hartkloppingen en veel haaruitval. Weet iemand of dit over gaat?