estradiol / dydrogesteron continu

Bij  OvergangX

Premature menopauze (4 meningen)

Diane-35 (198 meningen)
Femoston (129 meningen)
Cyproteron/ethinylestradiol (15 meningen)
Angeliq (13 meningen)
Activelle (8 meningen)

10-03-2020 | Vrouw | 52
Overgang
In depressie geraakt door, wat achteraf bleek, overgang. Eerst door gynaecoloog anticonceptiepil zoely verstrekt gekregen. Na twee weken sliep ik weer, geen opvliegers en emotionele buien meer. Moest hier echter na een jaar mee stoppen en na twee weken ging het weer bergafwaarts. Hierop met femoston continu begonnen. Merkte na twee weken weer verbetering en voel me hier [lees meer...]goed bij. Alleen pijnlijke borsten voornamelijk aan 1 kant. Inwendig is de borst hard en gespannen. Duurt nu al een maand of 5 maar wil niet meer terug naar af. Kijk het nog even aan en ga anders een keer voor een borstonderzoek.

26-02-2020 | Vrouw | 65
Overgang
Hoi, graag wil ik mijn ervaring met Femoston delen. Ik slik Femoston al 18 jaar. Ben begonnen met 2/10 Daarna 1/10. Nu slik ik 1/5. Ik ben aan het afbouwen. Ben benieuwd hoe ik me voel als ik ga stoppen. Ik had verschijnselen zoals 20 opvliegers per dag en s,nachts ook vaak wakker door een opvlieger. Vergeetachtigheid en een depri gevoel. Snel huilen kwam er o[lees meer...]ok nog bij. Overgevoelig dus. Femoston heeft me echt geholpen . Kwaliteit van leven is echt beter. Voel me gelukkiger als ik het slik.

24-02-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Na 5 jaar rond te hebben gelopen met enorme opvliegers, en een altijd rood en nat hoofd, (waardoor weer vreselijk onzeker), nervositeit en hyperventileren zonder echte oorzaak, slecht slapen, enz. en mijn man, vrienden en collega's zelfs voorzichtig opperden 'dat ik misschien wel een burnout had', was ik er zo klaar mee dat ik mij ingelezen heb over hst, en naar de huisa[lees meer...]rts gestapt ben. Alle begrip en medewerking van haar kant, en ook een duidelijke uitleg over het gebruik van hst. Dezelfde dag ben ik al gestart met Femoston continu 1/5. De eerste twee weken had ik toch wel wat bijwerkingen , zoals misselijkheid, hoofdpijn hevige ' menstruatie pijn' (ben al 6jr niet meer ongesteld), vaginale pijn, en ik heb zelfs even gedacht om maar weer te stoppen. Huisarts gaf het advies om toch nog even door te zetten, en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Heb gewoon géén opvliegers meer, mijn kleding en mijn haren blijven droog, ik ben weer stukken rustiger , slaap als een blok, en voel mij weer mezelf!! Heb nog wel (af&toe) een wat rood/warm gezicht krijg, maar geen zweet aanvallen meer. De menstruatie -en vaginale pijn zakt ook af. Ik ben blij met dit middel, en ga er absoluut mee door!

22-02-2020 | Vrouw | 58
Tegen opvliegers

13-02-2020 | Vrouw | 54
Overgang
Femoston 1/10 bleek voor mij niet de goede dosering. Ik had meer nodig. Het is een lange weg geweest. Nu gebruik ik 1mg progynova (estradiol) en femoston 1/5. De voornaamste klachten (hevige spier- en gewrichtspijn en depressieve stemmingen) zijn weg en dat is fantastisch. Ik voelde me een wrak en nu leef ik weer. Toch gaat op de achtergrond de overgang door want er zijn n[lees meer...]og zeker hormoongerelateerde klachten. Ik kijk graag naar de voorlichtingsfilmpjes van menopauze op youtube en denk erover een consult bij haar aan te vragen. Ze is oprecht geweldig. Begin bij het begin. Aanrader voor als je alles wil weten. Zo kom je voorbereid bij je dokter. Succes allemaal👍🏻❤️

13-02-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Na bijna 5 jaar geworsteld te hebben met vreselijk heftige overgangsklachten (altijd moe, heel veel opvliegers, slecht slapen, niet meer kunnen werken/ burn-out klachten) op 54-jarige leeftijd toch besloten te beginnen met hormoontherapie. Bijna vanaf dag 1 merkte ik positief verschil. De opvliegers werden meteen minder en waren binnen een week/ twee weken zo goed als verd[lees meer...]wenen. Depressieve gevoelens namen af. De rust keerde terug en ook kreeg ik langzaam aan weer meer energie. Nu, na 1 jaar slikken, nog steeds eigenlijk geen last meer van opvliegers. Nog wel af en toe beetje last van stemmingswisselingen. Dat leek na gebruik van ongeveer 10 maanden weer wat terug te komen. Maar kan ook aan periode van het jaar liggen (einde van de winter...). Al met al dus erg blij met dit medicijn. Het risico op ernstige ziektes is wel een reden van zorg, ik ben daar toch wel zeer bewust van... Maar het leven met depressie, burn-out, en allesoverheersende opvliegers was ook geen leven meer. Ik ben van plan nog zeker een aantal jaar door te slikken en pas op een ‘rustiger ‘ moment in mijn leven het afbouwen te gaan overwegen. Nu eerst mijn leven weer een beetje op de rit krijgen en houden ;-) Ik wens iedereen herleven sterkte met de keuze!

23-01-2020 | Vrouw | 46
Overgang
Ik ben 46 en heb al twee jaar last van de overgangsklachten: opvliegers, incontinentie, geen libido, brain fog (vergeetachtigheid, verwardheid), slecht slapen, stemmingswisselingen (woedeuitbarstingen) en het lukte niet meer om een drukke baan met kinderen te combineren. Burn out uitgesloten samen met de huisarts. Rustiger aan gaan doen op het werk. En leefstijl aanpassing[lees meer...]en (op gebied van eten, slapen, sporten). Vervolgens gestart met zoely maar dat deed erg weinig. Nu 4 maanden Femoston 1/5. De bijwerkingen zijn voor mij dusdanig dat ik het niet meer wil gebruiken. Vooral erge acne over mijn hele gezicht, grote onderhuidse ontstekingen, en heel pijnlijke borsten gedurende 2 weken van de “cyclus”. Mijn huid ziet er niet meer uit en dat helpt natuurljk niet. Daar staat tegenover dat de opvliegers minder heftig zijn, maar ze zijn er nog steeds en even vaak. Andere klachten zijn niet verminderd. Kortom: voor mij geen geslaagd medicijn.

05-01-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Sinds 3 maanden gebruik ik femoston 0,5/2,5. Dit voornamelijk om opvliegers en daardoor erg slecht slapen tegen te gaan. Daarnaast veel minder last van spier- en gewrichtspijn. Voor de start van deze pillen had ik een half jaar niets genomen, had een eerdere periode van inname van femoston (1/5) achter de rug (een jaar lang) Daar was ik abrupt mee gestopt, en dat was ni[lees meer...]et zo’n goed idee. Na 6 weken bleken de pillen volledig uitgewerkt en ging ik met vol vermogen de opvliegers in. Voor nu ben ik weer aan het afbouwen en ben van 6 dagen 1 pil, 1 dag niet, naar 4 dagen , 1 dag niet nu naar 2 dagen, 1 dag niet gegaan in 6 weken tijd. En eigenlijk bevalt deze dosering me wel goed. Het zou fijn zijn als ik er mee kon stoppen natuurlijk, en dat gaat binnen nu een een half jaar ook zeker gebeuren. Waarom schrijf ik dit? Omdat ik zelf bijna niets kan vinden op het internet over afbouwen van deze medicatie en hoe en hoe lang je dit dan doet. De huisarts wist er ook niets zinnigs over te zeggen.

06-12-2019 | Vrouw | 63
Overgang
Ik heb GEEN bijwerkingen en die zijn ook NIET ernstig (immers niet aanwezig). Dat kan ik helaas niet goed invullen. Web-designer, dit kan beter! Slecht slapen, verstoorde temperatuurregulatie (opvliegers). Toen ik op mijn 56e in de overgang kwam kreeg ik hiermee te maken. Ik ben gestart met HRT, en dat werkt prima. Af en toe een week ingebouwd om na te gaan hoe het zond[lees meer...]er medicijn gaat. Tot nu toe in overleg met arts steeds besloten om door te gaan. Ik ben zelf erg benieuwd wat vrouwelijke artsen voor zichzelf kiezen.

14-10-2019 | Vrouw | 51
estradiol / dydrogesteron continu (1/10)
Overgang
Na enkelebweken waren opvliegers weg, heerlijk weer slapen s nachts. Mentaal helaas nog wel behoorlijk up en down.

20-08-2019 | Vrouw | 43
Overgang
ik ben eigenlijk vervroegd in de overgang, was nooit heel erg vruchtbaar (met altijd onregelmatige cycli). omdat ik eerst een laparoscopie had gehad, dacht ik: het duurt even voor ik terug ongesteld wordt. maar het is na de operatie nooit meer goed gekomen. dan na jaren (ik miste mijn ongesteldheid niet echt en mijn relatie zat niet goed) toch maar nagevrgd hoe dat nu zat[lees meer...]. mssch schade geleden door de operatie? ik was oa door stress en aanleg, in die jaren ook veel vermagerd. maar acheteraf gezien is dit deels logisch omdat ik geen vrouwelijke hormonen of bijna niet meer had in mijn lijf. na veel 5en en 6en aangedrongen op een hormonaal middel. een gewone pil voelde me ik niet goed bij. zelf wat opgezocht en hierbij uit gekomen. heel erg is de kwestie dat ik door jarenlang geen menstruatie te hebben op te jonge leeftijd, en mijn gewichtprobleem, al ernstige osteoporose heb. dit middel zou hierbij ook moeten helpen. ik neem het nog niet lang, maar ben wel relatief tevreden. niet teveel bijwerkingen en voel me ergens stabieler. slapen gaat wat beter. een VRAAG echter: zijn er mensen die dit terugbetaald krijgen? wegens osteoporose bijvoorbeeld? en hoe geraken jullie aan vervolgvoorschriften? dit is op voorschrift gegaan via een gynaecoloog. passeren jullie telkense hierlangs? of huisarts? of is er een andere mogelijkheid (bvb via de apotheek waar je al een voorschrift gebruikte) ik wens in elk geval alle vrouwen met hormonale problemen wat dan ook, een hart onder de riem te steken. vaak wordt je misbegrepen door omgeving EN door andere vrouwen. veel moet je zelf uitzoeken, en de oplossing is toch persoonlijk. experts en artsen zien vaak (belangrijke) dingen over het hoofd. en je moet het probleem ook in zijn geheel bekijken naar je persoonn, fysieke achtergrond, emotioneel,.... niet simpel - zeker niet in deze maatschappij

29-07-2019 | Vrouw | 63
Overgang
Gebruik femoston continu inmiddels al vele jaren...naar volledige tevredenheid ...bijna al mijn overgangs klachten waren als sneeuw voor de zon verdwenen, alleen van slapeloosheid daar heb ik nog wel wat last van . Op mijn 50 e moest ik plotseling stoppen van mijn huisarts , hij vond dat ik deze pil al lang genoeg geslikt had...van de een op andere dag dus gestopt. Toen b[lees meer...]egon de ellende...ik kreeg naast alle overgangsverschijnselen ook een burnout, heel hevige paniekaanvallen en ben 5 jaar lang zwaar depresief geweest! Nu gebeurde er in die tijd heel veel tegelijk...ik verloor in een paar weken tijd veel dierbaren, mijn zoon had net een huis gekocht en raakte zonder werk ...toen ook mijn vader kwam te overlijden na een kort ziekbed en mijn liefste hond...was ik totaal gebroken...als je dan ook nog met zo’n enorme en plotselinge hormoonval te maken krijgt ...vind ik het ( inmiddels) meer verwonderlijk dat alles toen zo mis ging. Door veel te lezen ben ik tot voor mij zeer heldere inzichten gekomen...het plotseling stoppen van hormonen dat kan gewoonweg niet ....niet zonder gevolgen. Heb daarom weer om de pil gevraagd ...en slikte deze een 3 tal maanden, om de dag (omdat ik dacht dat dit beter zou zijn ...) maar dat werkte niet. ...Na uitgebreid gesprek met ( inmiddels een vrouwelijke! ) arts kwam zij met de conclusie, je moet het wel elke dag slikken anders heb je er geen baat bij... Dus daarmee begonnen. Toen ging er een nieuwe wereld voor mij open ...99 % van ALLE klachten verdwenen . Ik kon weer kleuren zien ...mijn lichaam en geest werden weer een...ik voelde mij als herboren ...op mijn 55 e ! eindelijk kon ik weer genieten van alles . Nu ben ik inmiddels alweer jaren verder ...8 jaar om precies te zijn...slik elke dag een (alleen dat ene ) pilletje en ik voel mij fantastisch ! Voor de rest slik ik nooit iets anders want ik ben geen medicijnen mens ...maar dit pilletje ...daar wil ik nooit meer zonder. Heb ook geen andere medicijnen nodig gehad totnutoe...ja eigenlijk zou ik iets tegen chronische bronchitis moeten innemen, een pil voor schildklier en een pil voor wat te hoog suiker (volgens artsen ) ...maar ik neem niets van dat alles ..Laat mij wel regelmatig controleren ...totnutoe was alles prima......ben ook bloeddonor en mijn bloeddruk is altijd prima ...(als die van een jonge vrouw ) Dus waarom zou ik naast de femoston nog andere medicatie ( met allerlei bijwerkingen waarvoor weer andere medicatie nodig is ) gaan gebruiken ? Dit is mijn persoonlijke mening ...en dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, en ik besef heel goed ...dat dit niet voor iedereen is weggelegd ... ik voel mij daardoor wel een enorme geluksvogel.... en zing het iedere dag van de daken! Wens iedereen ditzelfde , maar bovenal veel wijsheid en veel geluk bij hun persoonlijke zoektocht en keuzes .

03-07-2019 | Vrouw | 45
Overgang
Zeer blij mee, de bijwerkingen die ik had zijn na een maand verdwenen. Geen last meer van opvliegers en kan weer slapen in de nacht. Volgens mij ben ik niks aangekomen.

28-05-2019 | Vrouw | 49
Overgang
Ik slik nu 1 jaar femoston en ben er ontzettend blij mee. Hiervoor heb ik een aantal jaren gelopen met heftige opvliegers 's nachts en overdag, altijd moe, energieloos en had ontzettend veel onverklaarbare pijn in mijn lichaam. Ik heb veel gedokterd en voelde mij zo onbegrepen. Heb ook veel verschillende homeopathische middelen uitgeprobeerd maar dat hielp steeds maar voo[lees meer...]r even. Toen ik begon met slikken duurde een aantal weken, maar nu zijn alle klachten verdwenen en voel ik mij weer als vanouds, al ben ik wel iets aangekomen maar dat heb ik er graag voor over want ik heb mijn leven weer terug.

14-05-2019 | Vrouw | 54
estradiol / dydrogesteron continu (1/10)
Overgang
Ik vind het een fantastisch preparaat. Mijn overgangsklachten verdwenen als sneeuw voor de zon en heb helemaal geen laat van bijwerkingen.

01-05-2019 | Vrouw | 51
Overgang
Vanaf de eerste dag dat ik Femoston innam werd ik duizelig en misselijk. Vervolgens kreeg ik hele onrustige gevoelens en voelde mij vreselijk nerveus terwijl ik dit nooit heb. Omdat ik ook behoorlijke hartkloppingen kreeg ben ik na 2 weken gestopt met Femoston. De gynaecoloog vertelde dat ik even moest doorzetten en dat de bijwerkingen dan wel minder zouden worden. In mi[lees meer...]jn geval vond ik het niet verantwoordelijk om door te gaan. Ik voelde mij de hele dag zo ziek dat ik toch gestopt ben. Erg jammer want hoe ga ik nu verder met de opvliegers en gejaagdheid.

Thyrax Duotab (853) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum