azathioprine

Ziekte van Crohn (58 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

01-05-2011 | Man | 47
Colitus Ulcerosa
Ik heb het idee dat ik sinds het innemen van Imuran (Azathioprine) gewrichtspijn heb met name onderin mijn rug. Nu krijg ik een verwijzing van mijn internist om op consult bij een reumatoloog te gaan. De pijn in mijn rug veroorzaakt stress in mijn onderrugspieren en bilspieren waardoor ik moeite heb met normaal lopen en me een oude man begin te voelen. Zijn er mogelijk and[lees meer...]eren met deze bijwerkingen. Ik overweeg om te stoppen met Imuran en alleen verder te gaan op de Entocort (6mg). groet, Ferry

09-10-2010 | Vrouw
Uveitis

22-09-2010 | Vrouw
Reuma-auto-immuum hepatitis
Na een hevige aanval van auto-immuum hepatis schreef de MDL-arts mij dit medicijn voor in samenwerking met Prednison. Bij de apotheek kreeg ik maar de helft van de medicijnen omdat de bijwerkingen dusdanig zouden kunnen zijn dat ik dit niet meer mocht gebruiken. Het ging ruim 4 weken goed, nu word ik na het eten van een boterham 's morgens al kotsmisselijk en dat blijft [lees meer...]dan de rest van de dag. Herkent iemand dit?

26-07-2010 | Vrouw
Longfibrose
Nadat prednisolon geen kalmerend effect op de ontstekingen in mijn longblaasjes hadden, is een immunosuppressor voorgeschreven: azathioprine. Behalve sneller en heviger spierpijnen als ik maar iets simpels doe (iets langer met een iets zwaardere boodschappentas lopen bijv.) en wat darmklachten (kramp) en duizeligheid in de eerste weken, ben ik al een lange tijd 'bijwerking[lees meer...]envrij'. Wel vermoed ik versneld 'verouderen' van mijn ogen. De vergeetachtigheid en verminderde concentratie wijt ik eerder aan de prednisolon dan aan de azathioprine, alhoewel dit meer een gevoel is dan een feit. De vermoeidheid en futloosheid is logischerwijs het gevolg van de verminderde zuurstofdiffusie.

09-06-2010 | Vrouw
Myasthenia gravis
deze medicijnen zouden de werking van mijn andere medicijnen; mestinon versterken??!!

24-04-2010 | Man
Crohn

28-10-2020 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik ben Azathioprine gaan slikken om te voorkomen dat ik antistoffen zou aanmaken tegen de medicijnen die ik krijg via het infuus (infliximab). Na een paar weken kreeg ik ontzettend pijn in mijn bovenbuik. Hiermee naar dokter gegaan en bloedonderzoek gedaan. Ondertussen ben ik de helft van mijn haar verloren. Mijn lever kon deze medicijnen niet aan, dus maar weer mee gestop[lees meer...]t. Ik ga nu over naar Thiosix. Ben benieuwd.

11-04-2018 | Vrouw | 44
azathioprine (100mg)
Crohn
Na constatering Crohn allereerst prednison gekregen. Dit stopte de diarree en ergste klachten. Toen azathioprine erbij gekregen. Eerste 2 dagen opbouwen en 3e dag normale dosering. Na paar dagen voelde ik me grieperig en veel buikpijn. Na 3 weken aangeven bij specialist dat ik me niet goed voelde werd dit steeds afgeschreven op griep en ik moest de bloeduitslag maar afwach[lees meer...]ten.vrij kort daarop met veel pijn en over 40 graden koorts opgenomen in ziekenhuis. Alvleesklier was ontstoken wat bijwerking blijkt te kunnen zijn van dit medicijn. Ook nierwegontstekingen en zware griep erbij, geen goede weerstand meer. Direct gestopt in ziekenhuis, 5 dagen aan infuus gelegen . nu alleen aan prednison in afwachting nieuwe medicatie als alvleesklier weer genezen is. Wel overgestapt naar andere specialist omdat vertrouwen weg was.

27-09-2017 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
In februari werd er ontdekt dat ik de ziekte van Crohn heb. Eerst heb ik een prednison kuur gehad en daardoor voelde ik mij wel tijdelijk beter. Alleen toen de kuur op het einde liep kwamen de klachten weer terug. Toen begonnen met Azathioprine en weer een prednison kuur. In het begin merkte ik niks van bijwerkingen maar na een week of vier zijn die begonnen. Hiervoor ook [lees meer...]8 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen dachten ze niet dat het door de Azathioprine kwam overigens. Eind juni na nog steeds dezelfde klachten moest ik van mijn specialist stoppen met de Azathioprine. Mijn klachten waren toen: elke dag rond de 40 graden koorts, koude rillingen, hoofdpijn, geen eetlust, gewichtsverlies ook daardoor, vermoeidheid en een algeheel niet lekker gevoel. Kon mijn bed niet uitkomen alleen voor douchen etc. Toen ik gestopt ben met de medicijnen waren de klachten binnen een week allemaal weg en begon ik mij heel snel beter te voelen. Tijdens het scopie onderzoek bleek wel dat mijn ontstekingen sterk verminderd waren in mijn darmen. Het had wel effect op de ontstekingen maar de bijwerkingen waren veel te heftig voor mij. Ik vond het ook niet prettig dat je de medicijnen eigenlijk beter niet met je handen aan kan raken en dat als er een breekt dat dat gevaarlijk kan zijn.

19-05-2017 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Na een endoscopie wegens hevige pijnklachten werd de ziekte van Crohn geconstateerd. Op advies van de specialist begon ik met Prednisolon (30mg). Twee weken daarna ben ik begonnen met de inname van 150mg Azathrioprine. Aanvankelijk had ik geen problemen met het innemen van beide medicijnen. Dit tot een maand nadat ik ben begonnen met het gebruik van Azathriprine. De klacht[lees meer...]en begonnen met druk op de maag en resulteerde in een ongelofelijk opgeblazen gevoel (bleef vast zitten), misselijkheid, druk op de borst, geen eetlust. Na het innemen van het medicijn braakte ik alles uit en ik bleef braken tot mijn maag helemaal leeg was. Uiteindelijk ben ik na verschillende bezoeken aan de huisarts naar de specialist gegaan die mij vertelde dat dit een reactie was op Azathiorprine. Inmiddels ben gestopt met het innemen van dit medicijn en voel mij na enkele dagen zonder gebruik een stuk beter. Over enkele weken (als mijn maag rustiger is) zal ik overgaan op een ander middel. Helaas reageerde ik niet goed op dit medicijn...

05-10-2015 | Man | 49
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Na mijn eerste operatie (door de fntstische zorg.. wachtlijst) in 2001 wat eigenlijk een noodoperatie bleek te zijn kwam mijn Crohn binnen 6maanden weer terug. Dus omdat ik vrij van medicijnen was na de eerste operatie werd ik eerst op Azathioprine gezet: daar werd voor gekozen. Internist vertelde aan ons dat er een mogelijkheid was dat er een geboorte afwijking zou kunnen[lees meer...] bestaan, maar daar was eigenlijk bij mannen vrijwel geen onderzoek naar gedaan. Een lang verhaal kort: na een gebruik van ongeveer 9 a 10 maanden werden de bloedplaatjes steeds maar lager en lager en ik werd zo geel als een (vul maar in.......). Het normale peil van de bloedplaatjes is nooit meer terug gekomen en zo'n 10 jaar later blijkt na grondig onderzoek dat mijn milt 2 maal zo groot is geworden en de leverfunctie zwak is. Na een leverpunctie is geconstateerd dat ik 1 van de weinigen was dat de Azthioprine mijn lever aangetast heeft en de milt die functie gedeeltelijk over heeft genomen. Andere bijkomstigheid is dat er dus vertakkingen van bloedvaten rond de slokdarm en in de maag en richting hart zijn gegaan om het zaakje maar rondgepompt te kunnen krijgen. Maar één arrogante internist dacht dat ik gewoon een drankorgel was, omdat ik zeeman ben.. met zo'n man ben je dan wel gauw klaar: in het zeegaande beroep dat ik uitoefende al die jaren op chemicaliëntankers werd er niet gedronken. Dat kost je acuut j baan! Ik ben erg klaar met medicijnen die niet uit de natuur komen. Goed voor het een en een drama voor het ander. Ik kan binnenkort een levertransplantatie aanvragen. Azathioprine? Never Nooit Meer! Maar toch weer aangeboden in hetzelfde ziekenhuis waar ik op controle ben, het interesseert hun niets dus.

27-08-2015 | Vrouw | 29
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
Mijn bloedwaarden waten zeer afwijkend. Vooral mijn lever kon dit niet aan.

07-05-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Goedkoop en slecht medicijn naar mijn mening. Ik heb last van ernstige vermoeidheid, futloosheid en duizeligheid. Ook moet ik regelmatig overgeven. Voor de arts geen rede om op een ander medicijn over te stappen want de waardes zijn goed. Naar mijn mening is dit een goedkope oplossing voor een groot probleem. Er zijn veel betere geneeswijzen dus hoop dat ik er zo snel mog[lees meer...]elijk af mag.

01-04-2015 | Vrouw | 49
azathioprine (200mg)
Colitis ulcerosa
Vanwege het feit dat de pentasa alleen niet sterk genoeg was en ik dus weer een opvlamming kreeg, schreef de specialist azothioprine voor. Per week opgebouwd met 1 tablet. Na 5 weken kreeg ik ineens weer diarree en het avondeten kwam er net zo snel weer uit als ik het gegeten had. Na 5 dagen heb ik de specialist gebeld. Bloed prikken en na een telefonisch consult moest ik [lees meer...]meteen stoppen met dit medicijn.

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Zeer veel energieverlies, was niet voldoende om gehele opvlamming binnen3 dagen te voorkomen, dit was vermoedelijk geen darminfectie.

14-01-2013 | Vrouw | 21
Ziekte van Crohn
Ik weet sinds december dat ik de ziekte van Crohn heb, maar ik heb nog nooit opvlammingen gehad. Wel medicijnen gekregen, om de kans dat het erger wordt te beperken en om andere redenen. In het begin had ik nergens last van (slikte 1x per dag 50mg). Toen werd de dosis verhoogd naar 100 mg per dag en vanaf toen hield ik geen eten meer binnen, hoofdpijn, zwaar vermoeid, ver[lees meer...]hoging, zweetaanvallen in de nacht, en ik kreeg vrij snel Erythema nodosum (toeval, of niet..? Ik weet het niet). De bijwerkingen hielden op na een week of 2. Toen weer bloed laten prikken, en kreeg ik een dringend telefoontje van mijn arts om direct met het middel te stoppen omdat uit mijn bloedtest bleek dat ik leverfunctiestoornissen had gekregen. Dus nee, ik heb niks gehad aan het middel, je lichaam moet dit middel maar net kunnen trekken, en mijn lichaam is daar niet toe in staat. Als m'n lever weer normaal doet ga ik waarschijnlijk aan een ander middel beginnen (puri-nethol misschien).

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum