Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

08-09-2011 | Vrouw | 37
Reuma sle
Hallo, ik slik al vanaf mijn 27e prednisolon 5mg 3x per dag, nu zit ik tegenwoordig aan 1 a 2 per dag. Ik voel me er fantastich bij, ben in die periode ook diverse keren proberen te stoppen maar dat had zijn uitwerking en moet je dus NIET doen!!! In ieder geval niet op eigen houtje. Nu had ik altijd een geweldige lieve Reumatoloog maar die is inmiddels met pensioen en ik h[lees meer...]eb nu een andere, niét zo vriendelijk en coullant. Nu heeft hij mij die rotzooi aangesmeerd Azathioprine icm de prednison, nu las ik dus de bijwerkingen en ik begin er NIET aan, wat een rotzooi zeg, prednison is al een weerstandsverlagend medicijn waardoor ik ook de nodige problemen mee heb gehad, maar nu blijkt de bijwerking van dít medicijn óók nog eens weerstandsverlagend en bla bla bla, dan blijft er straks helemaal niets van mij over. Ik houd het lekker bij de prednison daar gaat het heel goed mee, het is niet goed op de lange duur, dat weet ik, maar zolang ik me hierbij goed voel en geen klachten heb vind ik het best, ik wens jullie allemaal heeel veel sterkte én wijsheid toe met dit vreselijke medicijn. Groetjes van Karyn

29-06-2011 | Vrouw | 52
VASCULITIS
Ik slik 75 mg azathioprine samen met 10 mg prednison. heb last van duizeligheid, misselijkheid, kan moeilijk concentreren en licht in het hoofd. Later kreeg ik ook last van wratjes in mijn vingers en ook nu bobbeltjes op mijn gezicht. Welke van de 2 medicijnen heeft dit veroorzaakt? dat weet ik niet. ben al paar keer bij mijn huisarts geweest om de wratjes te laten branden[lees meer...] maar ze komen weer terug. De laastse paar weken, als ik ga gapen of spuug doorslikt, het is alsof er ballonetjes binnen mijn oren worden opgeblazen en ik word doof. en zo gaat het door de hele dag elke dag. ben gestopt met azathioprine voor 2 dgn en ik merk dat het nu stukje beter is geworden.. minder ballonetjes in mijn oren dus. ik ga waarschijnlijk weer Azathioprine slikken om zeker te weten dat het allemaal aan AZathioprine ligt.

19-06-2011 | Man | 24
Ziekte van Crohn
Vanwege mijn ziekte crohn gebruik ik nu 1 week 150 mg per dag samen met 30 mg Prednisolon. Wat een elende! Ik voel mij slechter dan voor heen. Heel de dag erg moe en misselijk. Futteloos, slecht humeur. Ook heb ik de derde dag erg moeten braken. Ik merk nog niets van positieve werkingen. Sinds 3 maanden weet ik dat ik Crohn heb. Aantal weken ging het steeds beter door de b[lees meer...]ehandeling met Prednisolon. Helaas ging het toch weer slechter en gebruik ik nu ook Azathioprine. Ik kijk het nog 1 week aan. Als het zo blijft wil ik wat anders. Ik ben 24 en voel me 80! Na twee stappen dood moe. werken is erg moeilijk...

06-06-2011 | Vrouw | 27
Crohn
in het begin met prednison geslikt. heel veel last van bijwerkingen; misselijk, duizelig, zweetaanvallen, gewrichtspijnen vooral in de benen.. voelde me beroerder als van tevoren. Nu al een tijd alleen azathioprine. Gelukkig geen huiduitslag, wel stemmingswisselingen, niet lekker in mijn vel zitten, problemen met concentratie, snel moe, onrustig slapen. Wil er zo snel moge[lees meer...]lijk vanaf.

06-05-2011 | Vrouw | 26
Colitis Ulcerosa
De eerste weken dat ik azathioprine gebruikte ging het wel oke. Maar toen slikte ik eerst 50 mg en na 1 week 100 mg. Na 3 weken 150 mg en in de 4e week kreeg ik ineens allemaal uitslag op mijn huid als ik in de zon had gezeten. Daarna kreeg ik een pijnlijke tong. Ik werd duizelig en dacht dat ik bloedarmoede had, want ik viel 1x bijna flauw. Ik dacht die bijwerkingen horen[lees meer...] erbij maar toen ik heel erg misselijk werd en ging kokhalzen en over moest geven dacht ik " dit is niet goed". Ik heb mijn MDL arts gebeld en die zei dat ik meteen moest stoppen met de medicijnen. Dat heb ik gedaan. Nu zit ik alweer 3 dagen thuis ben nog steeds licht in mn hoofd en misselijk maar het is al een stuk minder. Heb tabletten gekregen tegen de misselijkheid alleen daar heb ik nu weer diaree van gekregen. Wordt je toch ook niet goed van. Maar goed alles komt uiteindelijk goed!

01-05-2011 | Man | 47
Colitus Ulcerosa
Ik heb het idee dat ik sinds het innemen van Imuran (Azathioprine) gewrichtspijn heb met name onderin mijn rug. Nu krijg ik een verwijzing van mijn internist om op consult bij een reumatoloog te gaan. De pijn in mijn rug veroorzaakt stress in mijn onderrugspieren en bilspieren waardoor ik moeite heb met normaal lopen en me een oude man begin te voelen. Zijn er mogelijk and[lees meer...]eren met deze bijwerkingen. Ik overweeg om te stoppen met Imuran en alleen verder te gaan op de Entocort (6mg). groet, Ferry

23-01-2011 | Vrouw | 48
Hoge bloeddruk

24-11-2010 | Vrouw
SLE en niertransplantatie

27-10-2010 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Ik slik een aantal maanden en gaat steeds slechter met mij zelf, en met mijn darmen blijft het het zelfde. Bijwerkingen geirriteerde ooglede en rondon mijn neus. vermoeidheid en zeer licht ontvlambaar zwaar geirriteerd dus slaap slecht veel nacht merrie's. en een zeer droge huid. Ga snel contact op nemen met mijn arts want dit gaat niet goed. Groetjes.

18-10-2010 | Man
Crohn
Ik gebruik dit middel vanaf januari 2010 Ik had daarvoor al zoveel medicatie gehad voor de crohn en niets was efficient. Dit is werkelijk een wondermiddel voor mij en ben geheel van mijn buikklachten af. Wat ik wel heb sindsdien is huiduitslag, ik wordt gek van de jeuk op mijn rug. Ik weet niet of deze medicijnen dat veroorzaken maar had daarvoor geen last daarvan. In[lees meer...] november weer op controle bij mijn MDL arts, en zal hem dit vragen. Mag je bij imuran je wel laten vacineren tegen de griep?

09-10-2010 | Vrouw
Uveitis

22-09-2010 | Vrouw
Reuma-auto-immuum hepatitis
Na een hevige aanval van auto-immuum hepatis schreef de MDL-arts mij dit medicijn voor in samenwerking met Prednison. Bij de apotheek kreeg ik maar de helft van de medicijnen omdat de bijwerkingen dusdanig zouden kunnen zijn dat ik dit niet meer mocht gebruiken. Het ging ruim 4 weken goed, nu word ik na het eten van een boterham 's morgens al kotsmisselijk en dat blijft [lees meer...]dan de rest van de dag. Herkent iemand dit?

21-09-2010 | Vrouw
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu zo´n anderhalf jaar, dosering later nog een keer verhoogd en sindsdien geen ernstige klachten meer gehad. Makkelijk om in te nemen.

20-09-2010 | Man
Colitis ulserosa
nou ik gebruik het nou twee weken, en begin last te krijgen van: pijnlijke knieen. misselijkheid, slecht slapen. hoofdpijn,groene ochtend urine, en koorts ,maar dat moet nog uitwijzen als het van de medicijn komt. {zie bijsluiter} dus bij elkaar is het gewoon troep die je vreet, kan toch niet zo zijn ,dat het waarvoor bedoeld is, je andere gezonde organen er op den duur [lees meer...]ook ziek van worden ?nou lekker spul ? het zou verboden moeten worden!

26-07-2010 | Vrouw
Longfibrose
Nadat prednisolon geen kalmerend effect op de ontstekingen in mijn longblaasjes hadden, is een immunosuppressor voorgeschreven: azathioprine. Behalve sneller en heviger spierpijnen als ik maar iets simpels doe (iets langer met een iets zwaardere boodschappentas lopen bijv.) en wat darmklachten (kramp) en duizeligheid in de eerste weken, ben ik al een lange tijd 'bijwerking[lees meer...]envrij'. Wel vermoed ik versneld 'verouderen' van mijn ogen. De vergeetachtigheid en verminderde concentratie wijt ik eerder aan de prednisolon dan aan de azathioprine, alhoewel dit meer een gevoel is dan een feit. De vermoeidheid en futloosheid is logischerwijs het gevolg van de verminderde zuurstofdiffusie.

10-06-2010 | Man
Crohn
Helemaal geen problemen meer met de darmen. Maar ik heb heel veel uitslag in mijn gezicht en op mijn rug heel vervelend. Weet iemand of dat ook nog weg gaat de uitslag?