azathioprine

Ziekte van Crohn (58 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

09-12-2018 | Man | 43
Eczeem
prima medicijn, heb het jaren gebruikt. Het eczeem op voeten en handen was goed onder controle. Wel met af en toe opvlammen maar het was dan met zalven te behandelen. Uiteindelijk vonden de specialisten het na zoveel jaar wel te gortig qua gevaar rond bijwerkingen. Aan het eind van de Aza periode zakte het aantal witte bloedcellen onder een gevaarlijk minimum dus had helaa[lees meer...]s geen keuze meer...overgestapt op Toctino...qua eczeem een vondst, qua bijwerkingen een ander verhaal

31-10-2018 | Man | 23
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
NOOIT! gebruiken. Rommel, haalt je witte bloedcellen naar beneden. Weerstand laag, waardoor bloedarmoede met leukemie als gevolg.

15-08-2018 | Man | 55
Colitis ulcerosa
nadelen wegen bij lange na niet op tegen de voordelen.

28-05-2018 | Man | 73
Colitis ulcerosa
Een rampzalig middel voor mij. Van huidaandoeningen tot desoriëntatie. Neusbloedingen. Kortom een vreselijk middel wat je in drie weken volledig sloopt.

11-04-2018 | Vrouw | 44
Crohn
Na constatering Crohn allereerst prednison gekregen. Dit stopte de diarree en ergste klachten. Toen azathioprine erbij gekregen. Eerste 2 dagen opbouwen en 3e dag normale dosering. Na paar dagen voelde ik me grieperig en veel buikpijn. Na 3 weken aangeven bij specialist dat ik me niet goed voelde werd dit steeds afgeschreven op griep en ik moest de bloeduitslag maar afwach[lees meer...]ten.vrij kort daarop met veel pijn en over 40 graden koorts opgenomen in ziekenhuis. Alvleesklier was ontstoken wat bijwerking blijkt te kunnen zijn van dit medicijn. Ook nierwegontstekingen en zware griep erbij, geen goede weerstand meer. Direct gestopt in ziekenhuis, 5 dagen aan infuus gelegen . nu alleen aan prednison in afwachting nieuwe medicatie als alvleesklier weer genezen is. Wel overgestapt naar andere specialist omdat vertrouwen weg was.

15-03-2018 | Man | 28
Colitis ulcerosa
Medicijnen hadden totaal geen effect.

24-02-2018 | Vrouw | 36
azathioprine (50mg)
Ik gebruik dit middel nu bijna 5 maanden, wegens de ziekte van behcet. 3x50mg per dag. Het werkt vrij goed tegen de klachten. Kort gestopt door oogproblemen,maar werd zo ziek dat ik na 5 dagen weer gestart ben. Het is kiezen tussen twee kwaden: de bijwerkingen van dit middel of zo goed als niks meer kunnen door de auto immuunziekte. Leven is van een 2 naar 5 gegaan. Dus d[lees meer...]aar doen we het voor.

09-01-2018 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
In het begin misselijk, later oververmoeid, haaruitval, huidinfecties, oog infecties, oorontsteking, blaasontsteking, constant verkouden, drukkende pijn op de borst. Ik ben nu, zonder overleg met MDL arts gestopt. Binnenkort heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis en leg dan uit waarom ik gestopt ben. Moeten ze maar iets anders voorschrijven. Ik vind het rommrl. I[lees meer...]k slik het voor mijn colitis ulcerosa, misschien helpt het wel.voor die kwaal maar ik vind het te veel bijwerkingen hebben waardoor ik mij contstant ziek voel.

23-12-2017 | Vrouw | 57
Ziekte van Crohn
Toen ik net met het medicijn begon had ik de eerste twee weken een erg rommelig gevoel in de maag. Na twee weken waren deze klachten over. Het gemak van dit medicijn is dat de dagelijkse dosis in een keer mag worden ingenomen.

22-11-2017 | Vrouw | 53
azathioprine (50mg)
Azathioprine is mij voorgeschreven in combinatie met Prednison vanwege een zeer zeldzame borstontsteking: Granulomateuze lobulaire mastitis. Van wat ik gelezen heb over dit middel maakt je wel wat angstig: bijwerkingen, opletten dat iemand anders de medicijnen niet aanraakt met zijn handen, indien een tablet kapot is gegaan niet meer aankomen en verpakking terugbrengen etc[lees meer...]. Regelmatige bloedcontroles laten nog steeds zien dat ik het middel goed verdraag en verder ook geen last gehad van bijwerkingen. Toch hoop in binnen niet al te lange tijd te kunnen stoppen met dit middel.

17-10-2017 | Vrouw | 59
Ziekte van Crohn
Na vele jaren deze medicatie te hebben geslikt, kreeg ik in april dit jaar een spataderige bloeding in mijn slokdarm, eerst dacht de internist dat het door alcoholgebruik was, maar ik drink geen spat in verband met de crohn. Nu alle onderzoeken zijn afgerond is gebleken dat het door imuran komt. Dus pas op !!

27-09-2017 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
In februari werd er ontdekt dat ik de ziekte van Crohn heb. Eerst heb ik een prednison kuur gehad en daardoor voelde ik mij wel tijdelijk beter. Alleen toen de kuur op het einde liep kwamen de klachten weer terug. Toen begonnen met Azathioprine en weer een prednison kuur. In het begin merkte ik niks van bijwerkingen maar na een week of vier zijn die begonnen. Hiervoor ook [lees meer...]8 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen dachten ze niet dat het door de Azathioprine kwam overigens. Eind juni na nog steeds dezelfde klachten moest ik van mijn specialist stoppen met de Azathioprine. Mijn klachten waren toen: elke dag rond de 40 graden koorts, koude rillingen, hoofdpijn, geen eetlust, gewichtsverlies ook daardoor, vermoeidheid en een algeheel niet lekker gevoel. Kon mijn bed niet uitkomen alleen voor douchen etc. Toen ik gestopt ben met de medicijnen waren de klachten binnen een week allemaal weg en begon ik mij heel snel beter te voelen. Tijdens het scopie onderzoek bleek wel dat mijn ontstekingen sterk verminderd waren in mijn darmen. Het had wel effect op de ontstekingen maar de bijwerkingen waren veel te heftig voor mij. Ik vond het ook niet prettig dat je de medicijnen eigenlijk beter niet met je handen aan kan raken en dat als er een breekt dat dat gevaarlijk kan zijn.

03-09-2017 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Crohn vastgesteld... Flinke prednison kuur en begonnen met azathioprine. In eerste instantie begonnen met 3x 50mg per dag (geen opbouw maar meteen BAM). Vanuit hier tegen een lever- en alvleesklier ontsteking aan gezeten. Wel steeds bloedprikken, medicijnspiegel en een lichte afbouw. Daarnaast kaal geworden. Vanuit hier gestopt en over gegaan op lanvis. Vreselijk ziek gewo[lees meer...]rden. Misselijkheid niet te beschrijven. Ik was op! Niet serieus genomen en werd door het ziekenhuis afgescheept met 'buikgriep'. Niet te houden meer en in de nacht naar de huisartsenpost geweest en die adviseerde te stoppen. Meteen gestopt en zetpillen voor de misselijkheid gekregen. Een dag later voelde ik me al beter. Vanuit hier tijdelijk entocort gekregen maar is een onderhoudsmedicijn. Overgestapt naar ander ziekenhuis met seconde opinion door wederom endoscopie. Wederom begonnen met Azathioprine. Daar gingen we opbouwen ipv meteen met 3x 50mg te beginnen. Eerst een halve etc. Wel helaas weer een prednison kuur erbij. Bij 3x 50mg kreeg ik weer klachten, maar door de opbouw ipv meteen de hoge start waren de klachten snel verdwenen toen we weer gingen afbouwen. In de periode ook door een keer zonnebank gebruik veel jeuk gehad en zelfs zo erg dat ik dagen gek werd. Toen allopurinol erbij gekregen. Hiermee volstaat nu de ene dat 1x 50mg en de andere dag 1/2 x 50mg samen met een tabletje allopurinol. Dit is voor mij de uitvinding geweest. Ik kan dus zeggen dat azathioprine een prima middel is, maar het heeft even geduurd om de juiste balans te vinden. Ik ben blij! Wel in de fase van azathioprine en allopurinol maagklachten gehad en maagtabletten geslikt. Geloof me neem originele omeprazol en geen cheap b merk (klachten namen enorm toe ipv af)! Later bekeken en nagedacht en waren het bij mij vooral spanningsklachten die maagproblemen veroorzaakte door de enorme stress volle periode. Nu weet ik waar het van komt en kan ik het accepteren en plaatsen. Niet overal zijn pilletjes voor nodig, je mindset is het halve werk! Wat betreft die zon..... Ik kan er weer tegen. Goed smeren uiteraard, maar dat geldt voor ieder mens! Ik let wel extra goed op mijn huid en ogen. Bij gekke situaties ga ik meteen op controle bij de huisarts. Ben dus wel alerter... V.w.b. de vermoeidheid. Lastig... Ik werk fulltime en dat is zwaar. Vroeg op staan en vroeg naar bed. Acceptatie is belangrijk.

19-06-2017 | Vrouw | 58
Colitis ulcerosa
Ik slik deze als onderhouds medicatie,samen met salofalk 3 gr granulaatkorrels. Sinds verleden maand een goede opvlamming,na jaren. (Vanaf)2008 bijna klachtenvrij. Nu budenoside 3 capsules er tijdelijk bij,om de ontsteking weer onder controle te krijgen. Waardes waren verhoogd.Ik heb het idee dat budenoside niets doet.Donderdag weer een belafspraak met m.d.l arts.

06-06-2017 | Vrouw | 31
Colitis ulcerosa
Met dit medicijn was colitis ulcerosa prima onder controle. In 2014 zwanger geworden en azathioprine mocht gewoon gebruikt worden tijdens zwangerschap. Bij 6,5 maand zwangerschap heb ik zwangerschapscholestase gekregen, met vroeggeboorte van dochter tot gevolg. Toen op goed geluk tijdelijk gestopt met azathioprine om borstvoeding te kunnen geven aan dochter. Er was immers [lees meer...]niets bekend over mogelijke schadelijkheid voor premature kinderen. Dit is allemaal goed gegaan. Bij volgende zwangerschap (zonder medicijnen) heb ik pas bij 38 weken zwangerschapscholestase gekregen. Mijn MDL-arts vermoed dat de azathioprine destijds wel nadelige invloed heeft gehad op mijn leverfunctie, waardoor de cholestase toen al zo vroeg in de zwangerschap gebeurde. Ik heb geluk dat mijn dochter het overleefd heeft!

04-06-2017 | Man | 46
IgA nefropathie
Heftige, bijna ondragelijke rugpijn. Hoge koorts, tegen de 41 graden. Zeer pijnlijke knieen. Oorsuizen. Helft van mijn gehoor aan de linkerkant (tijdelijk??) kwijt. Waarschijnlijk ben ik allergisch voor een bestanddeel.