azathioprine

Ziekte van Crohn (58 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

19-07-2012 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
dec 2011 Crohn vastgesteld, Meteen prednisolon gaan gebruiken sinds mrt 2012 Azathioprine. Enigste voordeel: Niet constant naar de wc en heel erg weinig buikklachten Nadelen - erge haar uitval - Moeheid begint als ik opsta, ik ga er mee naar bed en sta er de volgende dag weer mee op. - Hele erge pijn aan gewrichten in nek, schouders, rug, handen, voeten en benen. [lees meer...] Maarja, wat wil je liever super buikpijn en heel de tjid naar de wc moeten of de nadelen die het gevolg zijn.... Ik ga nog lekker door..

05-07-2012 | Vrouw | 20
Crohn
Ik ben er vorig jaar achter gekomen dat ik de ziekte van Crohn heb. Sindsdien heb ik vele medicijnen geslikt, van Entocort tot prednison en nu dus Imuran (Azathioprine). Ik kan met tevredenheid zeggen dat dit het eerste medicijn is dat écht werkt, naast de prednison. Bijwerkingen heb ik gelukkig geen gehad (ook niet in de eerste paar weken), had van de prednison meer gew[lees meer...]richtspijn dan van dit medicijn. Wel heb ik wat haaruitval (niet alarmerend) en misselijkheid. Inmiddels is dit voorbij. Jammer dat ik veel negatieve verhalen lees, wat verschrikkelijk voor de schrijvers! Gelukkig kan ik dus zeggen dat ik blij ben met dit medicijn, in de toekomst kunnen we uiteraard niet kijken maar ik ben zeer tevreden!

03-07-2012 | Vrouw | 52
Ziekte van Crohn
Gebruik nu sinds 4 maanden 200 mg azathioprine per dag. De bijwerkingen waren de eerste 6 weken het heftigst. Ik mocht de 4 tabletten in 1x innemen. Omdat ik hier nogal misselijk van werd heb ik het verdeeld over 2x per dag. Dat ging een stuk beter. Alleen ben ik nu sinds vorige week erg duizelig, een bijwerking die ook in de bijsluiter staat. Ook had ik erge last van zon[lees meer...]ne allergie ondanks goed insmeren met een hoge beschermingsfactor. Wel heeft het medicijn me goed geholpen voor de kwaal, ik heb de ziekte van crohn en geen opvlammingen weer gehad. Iedere maand wordt mijn bloed onderzocht.

07-06-2012 | Man | 46
Ziekte van Crohn
Dit middel remt de aanmaak van witte bloedcellen in het beenmerg, ook hier is de kans dat kankercellen hun kans grijpen vele malen groter dan bij een "normaal" mens. Bovendien ben ik kennelijk zo vatbaar als de pest voor voorbijkomende bacillen en virussen. Vorige week opgenomen geweest ivm een stafylocuccus aureus besmetting. Mijn hele nek, borst en gezicht waren enorm op[lees meer...]gezwollen. Terwijl je in een ziekenhuis ligt heb je op zaal meestal van doenmet een zaalarts, een arts in opleiding, en heel vaak slechts met co assistentjes. Ik bedoel daar niets badinerends mee, maar als je al zo lang crohn hebt heb je ook verstand van je eigen lijf en ziekte. Ik meldde bij opname een SA besmetting. Nee hoor, zei de co assistent, wij stellen onze eigen diagnose wel. Het tutje huppelt de kamer uit en men start virusremmers, want volgens de dokter was het een herpes infectie. Volgende dag, 41 graden koorts, zieker dan ziek en gewoon volhouden. Ik heb de arts uitgelegd en laten zien dat wondjes op miijn lip en lijf spontaan vocht begonnen uit te stoten. En dat ik dus een SA besmetting had omdat ik dat al heeeel vaak heb meegemaakt. Alleen virusremmers gaven ze me. Toen ik in het bijzijn van de co en zaalarts mijn huisarts belde, notabene in het ziekenhuisbed, om me een kuur met fluxapen voor tien dagen uit te schrijven, gingen de gordijnen weer heel gauw open. Ofg ik wel helemaal lekker was. Nee, was mijn antwoord, ik heb een SA besmetting, en daar moet ik voor behandeld worden anders ga ik dood. Hierop schiet die zaalarts in de lach en schrijft me wel fluxapen intraveneus voor. Week later liep ik het ziekenhuis uit. Hoezo arrogantie en bedweterigheid in de zorg. Mensen, gebruikt u dit soort middelen, wees dan gewoon ontzettend assertief, anders lig je binnen no time tussen zes plankjes.

27-10-2011 | Vrouw | 36
Colitis Ulcerosa
Dankzij Azathioprine geen opvlamming meer gehad. Inmiddels slik ik het 13 jaar. Een maal eigenwijs geweest door zelf te stoppen bij zwangerschap. Gevolg: opvlamming en opname. Borstvoeding geven mocht niet, erg jammer. Lichte bijwerkingen. Verminderde concentratie, lichte duizeligheid. In het gelukkige bezit van een prachtige bos haar. Geen verandering in gekomen na gebrui[lees meer...]k. Gevoeligheid voor zon, dit uit zich door pigmentvlekken. Dat is redelijk te voorkomen door je met een hoge factor in te smeren. Alles valt volledig in het niet bij het profijt dat ik van dit medicijn heb. Geen opvlamming (ontsteking van de dikke darm) meer gehad. Geen prednison meer nodig gehad, een grote zegen. Medicijnen slikken is nooit leuk en ben ik ook regelmatig zat maar het werkt. Die kleine kwaaltjes die ik ervaar neem ik op de koop toe. Jammer dat sommige mensen zo heftig op het medicijn reageren, vreselijke verhalen lees ik. Ik hoop dat jullie een beter alternatief vinden en dat de oorzaak van het medicijngebruik (je kwaal/aandoening) ook tot een minimum beperkt gaat worden. Veel beterschap allemaal!

26-10-2011 | Man | 46
Afstoting van gezonde lever
voel me een man van 80.Ben snel moe,heb gewrichtspijnen, pijn in onderrug, concentratieverlies regelmatig licht in hoofd, slecht slapend

21-10-2011 | Vrouw | 36
SLE/Lupus
Grote vergissing!!! Ik behoor tot mijn GROTE PECH tot de 0.01%. In een treinsnelheid KAAL geworden en heb bloedvergiftiging opgelopen (bacterie uit urine in bloed terecht gekomen).Opgenomen in ziekenhuis,omdat temp was gestegen naar 40 graden.Van waar de bacterie kwam,was niet zichtbaar, omdat mijn witte bloedcellen enorm waren gedaald.

21-10-2011 | Vrouw | 36
SLE/Lupus
overstap van Cellcept naar Azathioprine; gezien kinderwens en Cellcept kan je totaal 10 jaar innemen; zit op de helft. Iste 2weken van inname Azathioprine had ik last van misselijkheid,geen eetlust en droge mond en gepaard met wat haaruitval wat reumatoloog ook had verteld.de 2de naar de 3e week ineens in de nacht linker kant (knie en arm pijnlijk om te bewegen tijdens het[lees meer...] slapen.Volgende dag contact opgenomen met polie.Advies was,zolang geen koorts doorslikken.In weekend daarop stond ik op en ineens enorme haaruitval; overal in het huis (bed,kleren badkamer,overal waar ik liep).Had telefonische afspraak met reumatoloog,omdat hij geen plek meer had om me op zijn polie dag te ontvangen.Ondertussen begon ik steeds meer haar te verliezen;ging als een trein.had al kale plekken op hoofd; met name hoe ik s'nachts in bed lag met mijn hoofd.Slapen was een ramp,omdat het haar dat losliet zich ging draaien met het haar dat redelijk nog vast zat; kreeg enorme klitten,daardoor.De dag van de telefonische afspraak (de 2e dag na het weekend), had ik voor mijn telefonische afspraak mijn bloed laten prikken.Gezien mijn achteruitgang van de waardes, moest ik gelijk staken met deze medicijn en vervolgens kreeg ik een kuur van 3 weken van de prednisilon 20 mg; om de waardes weer te stabiliseren.De nacht van inname van de prednisilon kreeg ik een aanval (kortademigheid,hartkloppingen,tinteling in gezicht (vooral mond/kaak), geen kracht om te praten en mensen die tegen me praten klonken ver van me vandaan). Besloot naar EHBO te gaan. Die hebben alles gecheckt,maar konden niks vinden en stuurden me weer naar huis,omdat ik geen koorts had. Volgende ochtend weer aanval en volgens reumatoloog was dit typisch hyperventilatie en moest met een zak in en uitademen als ik die weer zou krijgen.Vervolgens naarmate de dgn voorbij gingen, kreeg ik ineens temp verhoging. Dagje lukte me die naar beneden te brengen,maar de 2de dag niet en belandde ik weer op EHBO.Temp was gestegen naar 40 graden.Moest worden opgenomen en bleek ik een bacterie te hebben in mijn bloed.Die nacht hebben ze me 2 zware antibioticum per infuus in combinatie met infuus 60 mg gegeven. de ene antibioticum kreeg ik 3 keer op een dag en de ander 4 keer op een dag.Ze moesten gaan achterhalen van waar die bacterie was gekomen,om dan een gerichter antibioticum te geven.Nare onderzoekingen ondergaan en ondertussen waren mijn bloedwaardes zo gigantisch gedaald, dat ik via infuus extra bloedplaatjes moest krijgen (zat onder de 10;je kon ze tellen) en ook een bloedtransfusie voor extra rode bloedcellen.Bacterie bleek te komen uit de urine en nu zit ik nog aan de antibioticum voor deze bacterie in combinatie met 20 mg prednisilon.Afwachten tot mijn bloedwaardes weer goedzijn en kan dan of een nieuw medicijn uitproberen of terug naar mijn oude (welke ik nog een paar jaar kan gebruiken) teruggaan.Zolang mijn bloedwaardes niet stabiel zijn,kan de prednisilon niet worden afgebouwd om dan naar mijn oude weer over te kunnen stappen en hopen dat alles weer normaal wordt.Ondertussen ben ik in minder dan een week kaal (terwijl mijn reumatoloog nog heeft gezegd"niet dat je kaal wordt of dat plukken uitvallen".WELLES!!!Dat dit nieuw medicijn zo agresief op mij heeft gereageerd, is omdat ik tot mijn grote PECH tot de 0.01% behoor die dat overkomt.Mijn DIKKE PECH!!!

05-10-2011 | Vrouw | 39
Chron
in juni hebben ze ondekt dat ik crhon heb . ben nu aan me tweede onderhouds medicijn hier voor maar . wat een ellende het eerst heeft twee weken geduurt voor dat ik niet meer lopen kon van de pijn in me gewrichten . maar met dit middel heeft het maar 1 tabletje gekost kan niet meer lopen van de pijn in me knieen enkels en onder rug .

08-09-2011 | Vrouw | 37
Reuma sle
Hallo, ik slik al vanaf mijn 27e prednisolon 5mg 3x per dag, nu zit ik tegenwoordig aan 1 a 2 per dag. Ik voel me er fantastich bij, ben in die periode ook diverse keren proberen te stoppen maar dat had zijn uitwerking en moet je dus NIET doen!!! In ieder geval niet op eigen houtje. Nu had ik altijd een geweldige lieve Reumatoloog maar die is inmiddels met pensioen en ik h[lees meer...]eb nu een andere, niét zo vriendelijk en coullant. Nu heeft hij mij die rotzooi aangesmeerd Azathioprine icm de prednison, nu las ik dus de bijwerkingen en ik begin er NIET aan, wat een rotzooi zeg, prednison is al een weerstandsverlagend medicijn waardoor ik ook de nodige problemen mee heb gehad, maar nu blijkt de bijwerking van dít medicijn óók nog eens weerstandsverlagend en bla bla bla, dan blijft er straks helemaal niets van mij over. Ik houd het lekker bij de prednison daar gaat het heel goed mee, het is niet goed op de lange duur, dat weet ik, maar zolang ik me hierbij goed voel en geen klachten heb vind ik het best, ik wens jullie allemaal heeel veel sterkte én wijsheid toe met dit vreselijke medicijn. Groetjes van Karyn

29-06-2011 | Vrouw | 52
VASCULITIS
Ik slik 75 mg azathioprine samen met 10 mg prednison. heb last van duizeligheid, misselijkheid, kan moeilijk concentreren en licht in het hoofd. Later kreeg ik ook last van wratjes in mijn vingers en ook nu bobbeltjes op mijn gezicht. Welke van de 2 medicijnen heeft dit veroorzaakt? dat weet ik niet. ben al paar keer bij mijn huisarts geweest om de wratjes te laten branden[lees meer...] maar ze komen weer terug. De laastse paar weken, als ik ga gapen of spuug doorslikt, het is alsof er ballonetjes binnen mijn oren worden opgeblazen en ik word doof. en zo gaat het door de hele dag elke dag. ben gestopt met azathioprine voor 2 dgn en ik merk dat het nu stukje beter is geworden.. minder ballonetjes in mijn oren dus. ik ga waarschijnlijk weer Azathioprine slikken om zeker te weten dat het allemaal aan AZathioprine ligt.

19-06-2011 | Man | 24
Ziekte van Crohn
Vanwege mijn ziekte crohn gebruik ik nu 1 week 150 mg per dag samen met 30 mg Prednisolon. Wat een elende! Ik voel mij slechter dan voor heen. Heel de dag erg moe en misselijk. Futteloos, slecht humeur. Ook heb ik de derde dag erg moeten braken. Ik merk nog niets van positieve werkingen. Sinds 3 maanden weet ik dat ik Crohn heb. Aantal weken ging het steeds beter door de b[lees meer...]ehandeling met Prednisolon. Helaas ging het toch weer slechter en gebruik ik nu ook Azathioprine. Ik kijk het nog 1 week aan. Als het zo blijft wil ik wat anders. Ik ben 24 en voel me 80! Na twee stappen dood moe. werken is erg moeilijk...

06-06-2011 | Vrouw | 27
Crohn
in het begin met prednison geslikt. heel veel last van bijwerkingen; misselijk, duizelig, zweetaanvallen, gewrichtspijnen vooral in de benen.. voelde me beroerder als van tevoren. Nu al een tijd alleen azathioprine. Gelukkig geen huiduitslag, wel stemmingswisselingen, niet lekker in mijn vel zitten, problemen met concentratie, snel moe, onrustig slapen. Wil er zo snel moge[lees meer...]lijk vanaf.

06-05-2011 | Vrouw | 26
Colitis Ulcerosa
De eerste weken dat ik azathioprine gebruikte ging het wel oke. Maar toen slikte ik eerst 50 mg en na 1 week 100 mg. Na 3 weken 150 mg en in de 4e week kreeg ik ineens allemaal uitslag op mijn huid als ik in de zon had gezeten. Daarna kreeg ik een pijnlijke tong. Ik werd duizelig en dacht dat ik bloedarmoede had, want ik viel 1x bijna flauw. Ik dacht die bijwerkingen horen[lees meer...] erbij maar toen ik heel erg misselijk werd en ging kokhalzen en over moest geven dacht ik " dit is niet goed". Ik heb mijn MDL arts gebeld en die zei dat ik meteen moest stoppen met de medicijnen. Dat heb ik gedaan. Nu zit ik alweer 3 dagen thuis ben nog steeds licht in mn hoofd en misselijk maar het is al een stuk minder. Heb tabletten gekregen tegen de misselijkheid alleen daar heb ik nu weer diaree van gekregen. Wordt je toch ook niet goed van. Maar goed alles komt uiteindelijk goed!

01-05-2011 | Man | 47
Colitus Ulcerosa
Ik heb het idee dat ik sinds het innemen van Imuran (Azathioprine) gewrichtspijn heb met name onderin mijn rug. Nu krijg ik een verwijzing van mijn internist om op consult bij een reumatoloog te gaan. De pijn in mijn rug veroorzaakt stress in mijn onderrugspieren en bilspieren waardoor ik moeite heb met normaal lopen en me een oude man begin te voelen. Zijn er mogelijk and[lees meer...]eren met deze bijwerkingen. Ik overweeg om te stoppen met Imuran en alleen verder te gaan op de Entocort (6mg). groet, Ferry

23-01-2011 | Vrouw | 48