Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

levertoxiciteit vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

19-03-2019 | Vrouw | 59
Artritis psoriatica
Mijn huid is nu een stuk rustiger en smeer een enkele keer nog met corticosteroïden crèmes. Ik ben begonnen met lichttherapie en zalven, maar dat hielp maar kort en klachten kwamen terug. Met de jaren verergerde de psoriasis, tot het stadium bereikt werd dat ik onder de schilferende en jeukende rode plekken zat over mijn gehele lichaam. Mijn handen en gezicht begonnen[lees meer...] ook. Dit was voor mij het omslagpunt en ben aan de MTX gegaan. Ik ben van plan ( ook na overleg met specialist ) om nog even door te gaan met deze dosis en te kijken of de bijwerkingen wellicht wat minder worden doordat het lichaam zich instelt op het medicijn.

08-11-2016 | Vrouw | 60
Gewrichtsontsteking
Medicijn werkt niet bij mij. Heel veel haaruitval, en nog steeds. Gebruik het nu al 4 jaar maar heb toch vaak ontstekingen in mijn vingers en polsen. Denk erover na om ermee te stoppen, heb geen baat bij. Dit al besproken met de specialist. Als het zo doorgaat ben ik straks helemaal kaal.

24-04-2023 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Ik heb sinds 2020 Arteriitis Temporalis, slik sindsdien Prednisolon nu 10 mg, wordt de laatste tijd vaak verhoogd, waardoor ik ernstige bijwerkingen kreeg ,Hoofdpijn,Duizelig, Wazig zien, Oorsuizen. Door de verhoging van de Prednisonol heel slecht zien,ik heb maar een goed oog. Nu moet ik Methotrexaat erbij gaan gebruiken,ik was vandaag bij de Reumaconsulente en heb nee [lees meer...]gezegt omdat ik bang ben voor dezelfde bijwerkingen. Wie heeft er ook ervaring met deze bijwerkingen?

20-08-2018 | Vrouw | 61
Vasculitis
Ik gebruik nu ook nog prednison en heb daar heel veel bijwerkingen van zoals aritmie en zeer emotioneel zijn. Verder ook Osteoporose door de prednison. Ik moet hier vanaf. De Methotrexaat geeft mij nauwelijks bijwerkingen en ik hoef het maar 1x per week te injecteren. Ik vind dat heel prettig. De injectienaald is zo dun dat ik van de prik niets merk. Ik kan zelf injecteren[lees meer...].

22-10-2017 | Man | 62
Artritis psoriatica
Ziekte begon een paar jaar geleden, eerst met een teen daarna wijsvinger, begin dit jaar duimen pijn en pols. Om te kunnen werken en normaal slapen gebruik ik naproxen 500mg 2/dag. Na bloedonderzoek werd ik ik gebeld door assistente reumatoloog dat ik moet onmiddellijk stoppen met inname methotrexaat, leverfunctie in gevaar. Binnenkort ga ik naar reumatoloog voor alternat[lees meer...]ieve behandeling. Sterkte iedereen met zijn aandoeningen. Adam

18-05-2017 | Man | 62
Eczeem
Ik heb chronisch handeczeem. Naast diverse zalven eerst Toctino gehad. Werd ik zeer depri van. Toen overgestapt naar Methotrexaat. Deze slik ik nu enkele weken, 6 tabletjes per keer. Ben nu, over het algemeen, zeer vermoeid en heel erg lusteloos. Als ik een klusje doe ben ik na een half uur totaal uitgeput. Verlies nu meer haren bij het douchen dan normaal en heb sinds en[lees meer...]kele dagen een tranend oog. Het resultaat voor het eczeem is matig tot redelijk maar zeker niet voldoende. Er loopt geen bloed meer uit maar dat is alles.

28-04-2015 | Vrouw | 62
Reumatoïde artritis
net zo'n naar middel als plaquenil wat ik daarna heb geprobeerd, zelfde bijwerkingen

05-10-2016 | Vrouw | 63
methotrexaat (15mg)
Sarcoïdose
Op 6 maanden tijd viel ik door? In sarcoidose IV. Eerst cortisonen gebruikt, daar kon ik absoluut niet tegen. Longinhoud daalde naar -/ 30%. Dus methotrexate geprobeerd, dat sloeg aan. Ik zat wel al met een polyneuropathie en Raynaudfenomeen sedert 1993, waarvoor de lijst te lang is hier. Heb ook zeer veel zenuwpijnen. Ik word universitair opgevolgd en moet wel ook 1mg dag[lees meer...]elijks foliumzuur en magnesium innemen BEHALVE op de dag van de mtx. Daarbij krijg ik ook dagelijks een injectie vit B 12 sedert 1993. Ik krijg regelmatig door een hardere stoot, van bv de hond, etc blauwe plekjes. Soms gaan ze weg, maar soms zit ik een 4/5 maanden met open zweren soms met een diameter van 7cm! Dan moet ik een paar maaanden stoppen om daar nieuwe cellen te kweken en dan weer mtx. Ik heb totaal geen haarverlies. Moet met nog oxycontin 20 en oxynorm 20 (4/d) bijnemen. Het is geen Joepie. Medicijn, maar dat is geen enkele! Het is net zoeken naar de juiste combinaties en verhoudingen.

21-01-2024 | Vrouw | 64
methotrexaat (12,5)
Psoriasis
Nu 3 weken verder na eerste injectie en ik zie het verbeteren , na open bloedende jeukende plekken naar gave huid. Nog niet alles maar ben hier al erg blij mee , was erg bang voor bijwerkingen, na reacties gelezen te hebben . Maar tot nu toe geen bijwerkingen, behalve dat ik er zelf zelfverzekerder en gelukkiger van wordt. Ben nog maar 3 weken bezig hoop dat het zo doorg[lees meer...]aat , heb in m'n achterhoofd dat het kan veranderen , maar ....... misschien heb ik geluk . Heb al 40 jaar ernstige psoriassis en nu na 3 injecties een flink stuk beter. Gave huid , nog wel met lichte plekken maar het is een prima begin. Ik voel me opgewekte en wat meer waard. Raar gezegd maar zo voelt het wel voor mij.

11-10-2022 | Man | 64

11-09-2018 | Vrouw | 64
Reumatoïde artritis
S morgens injectie 15 mg mtx. S middagslaapje doorsziek in het ziekenhuis. Middel ongeveer 17 jaar gebruikt. Arts wist binnen 2 uur dat het een alvleesklierontsteking was. Het komtveel voor bij het gebruik van mtx.

12-05-2016 | Vrouw | 64
Reumatoïde artritis
Sinds september 2015 gebruik ik MTX i.v.m RA. Na de oplaadtijd gebruik 8 tabletten à 2.5 mgr per keer. Al snel was ik de dag na inname als een zombie, voelde mij doodmoe en ik was tot werkelijk niets in staat. Ik ben online gaan zoeken en kwam uit op een Engelstalige site, waar een apotheker het advies gaf om de MTX over 2 dagen in te nemen om minder last te hebben van bij[lees meer...]werkingen. Ik neem sinds februari 2016 4 tabletten op zondagavond en 4 tabletten op maandagavond voor het slapen gaan. Het verschil is enorm! Ik voel mij niet meer 2 dagen als een zombie. Helaas heb ik wel weinig energie. Ook gebruik ik (op mijn eigen verzoek) 2x per week 5 mgr Foliumzuur, omdat ik veel last kreeg van nachtelijke kuitkrampen en krampen in bovenbenen. Het 'voordeel' van MTX bij mij is, dat ik minder trek in eten heb en daardoor waarschijnlijk minder ben gaan eten, want ik ben sinds begin 2016 ruim 5 kg afgevallen. Sinds de MTX kan ik weer normaal slapen en kan ik weer op mijn rug en zij liggen. Voor de MTX moest ik door de pijn rechtop zitten slapen en dat lukte meer niet dan wel.

11-12-2015 | Vrouw | 64
Artritis psoriatica
Slik al sinds 1995 methotrexaat, in het begin wat problemen (Gewichtstoename, in begin misselijk, maar door wisselende tijd van inname, geen problemen meer) en aftasten welke hoeveelheid. Wel wat gewichtstoename. Nu merk ik dat de leverwaarde wat oploopt, volgens arts nog geen probleem.

30-12-2017 | Vrouw | 66
Artrose
IK BEN SMORGENS NIET MEER STIJF WEL VEEL MOE EN AF EN TOE MISSELIJK

22-10-2017 | Man | 66
Reumatoïde artritis
Moeilijk aan te geven. Weet niet hoe ik me zou voelen als ik dit niet zou hebben gehad. Ik heb colitis ulcerosa, zou deze ziekte kunnen negatief kunnen beïnvloeden, maar mtx werkt als ontstemmingsremmer, geen idee hoe eea invloed heeft op elkaar. Volgens mijn apotheker kan mtx de werking van de griepprik kunnen beïnvloeden. Toedienen griepprik enkele dagen uitgesteld.

12-07-2016 | Man | 66
Psoriasis
Mijn huidproblemen (gedurende de afgelopen 60 jaar) worden eigenlijk veroorzaakt doordat mijn eigen transpiratie mijn huid irriteert. "Alles" wat bijdraagt tot het ontstaan van mijn transpiratie (o.a. de zon, maar ook fysieke inspanningen, stress, te nauwe kleding, diverse warmtebronnen, hoge temperaturen in samenhang met langdurige droge periodes) leiden tot huidirritatie[lees meer...], met daaropvolgend soms open wonden (door krauwen/krabben vanwege de jeuk), infecties en ontstekingen.