Methotrexaat

methotrexaat

Reuma (104 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Gewrichtsontsteking (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Methotrexaat

Bojan Nikolik (12-07-2015)

26-04-2015

Reuma

man 85 jaar, heb RA, reumatoide artritis, spuit nu 1xwk 20 mg , 0,5 mg prednisolon daags, 1x dgs 200mg plaquenil , nauwelijks bijwerking, pijn nagenoeg verdwenen, zeer tevreden.
06-04-2015

Reuma

Ben zeer goed geholpen met dit medicijn. Gebruikte prednison en naproxen en tramadol. Had zeer veel last van ontstekingen in handen schouder en heupen. Nu alle medicijnen weg hoogst zelden nog een naproxen. Dus alleen nog MTX. En dan twee foliumzuur in de week daags na de spuit(je). En drie dagen later nog een. Merk wel vaker daags te voren dat ik weer aan een spuitje toe [lees meer...]ben, maar dat kan ook alleen een idee zijn. De dosering staat nu 3/4jaar op 15 mg.
03-04-2015

Artritis psoriatica

28-03-2015

Ziekte van Crohn

ik ben nu 17 jaar en gebruik al ruim een jaar methotrexaat. ik voel me anders dan voordat ik de spuiten had, ik voel me een beetje depressief. ook voel ik me op de dag dat ik de methotrexaat erg misselijk en heb ik er soms braakneigingen bij.
28-02-2015

Reuma

2,5 jaar geleden kreeg ik ernstige gewrichtsontstekingen. Men dacht eerst aan artrose, maar wat later bleek reuma! Twee jaar geleden met metotrexaat begonnen. Een keer per week 10x21/2mg en 3dagen achter elkaar 1 foliumzuur. Gewrichtsontstekingen blijven rustig, heb geen last van bijwerkingen en kan zelfs weer tennissen, zwemmen en wandelen! Tennissen wel met beleid. Ik b[lees meer...]en zeer tevreden!
16-02-2015

Reuma

Mijn zoontje van 11 gebruikt het nu een half jaar. Maar ik zie er geen verbetering in, ook krijgt hij de tabletten steeds moeilijker weg Dit omdat ze snel in de mond blijven plakken, en hierdoor gaat kokhalzen. Voor een volwassene lijkt het me al moeilijk laat staan een kind. Injectie is nog geen optie. Nu bezig met de apotheek of deze niet in drank vorm te krijgen of[lees meer...] te maken is.
05-02-2015

Reuma

Ik ben 49 jaar en sinds een jaar reuma. Kon niet meer lopen van de pijn, ook in handen, heupen, schouders etc. Nu slik ik mtx, en dit helpt geweldig, bijna alle ontstekingen zijn weg. De bijwerkingen waren behoorlijk vervelend, maar in overleg heb ik gezocht naar een goede manier om ze te slikken. Ik slik nu vrijdagavond 5 mg, dan naar bed, dan zaterdagochtend mg, zater[lees meer...]dag rustig aandoen en dan zaterdagavond 5 mg, dan naar bed. Op maandagochtend 5 mg foliumzuur en dan op woensdagochtend weer 5 mg foliumzuur. Sinds ik het op deze manier slik, en 10 g foliumzuur per week, heb ik veel minder last van bijwerkingen. Dus minder blaasjes in mond, minder moe en misselijk, minder uitslag. Vooral 10 mg foliumzuur is belangrijk heb ik gemerkt, als ik er één vergeet merk ik dit meteen. Doordat ik de dosis mtx verdeel en voor het slapen slik, gaat het veel beter. En nauwelijks ontstekingen! Dus ook geen ontstekingsremmers meer.
24-01-2015

Artritis psoriatica

Ik slik nu bijna een jaar mtx ivm met mijn psoriasus. Nu is het mij opgevallen dat mijn eet en beweeg patroon niet veranderd is maar dat ik afgelopen jaar wel 5 kg ben aangekomen. Volgens de bijwerkingen is aankomen niet 1 van de voorkomende bijwerkingen. Maar ik lees toch op redelijk veel forums dat er meer mensen last van hebben. Iemand die hier ook mee kampt en eventuee[lees meer...]l weet of dit klopt? Voor de rest heb ik nauwelijks bijwerkingen. Je leest op internet vele horror verhalen, gelukkig heb ik deze niet! Alleen ongeveer 10 min na inname beetje misselijk maar daar blijft het bij.
06-01-2015

Ziekte van Crohn

Omdat ik antistoffen aanmaak tegen remicade is besloten om deze tegen te gaan met MTX injecties. Veel bijwerkingen die ernstige inbreuk op mijn leven maken. Ik heb deze ervaring in heftigere vorm gehad toen ik injecties zette in combinatie met humira-injecties (ook bij dit medicijn in verband met aanmaken van antistoffen). De MTX-spuiten gaan maar moeilijk naar binnen[lees meer...], ik las al dat de spuiten ietwat bot zijn en dat kan ik beamen. Bij humira was ik binnen 3 weken zo vreselijk ziek dat werd besloten acuut te stoppen. Nu bij de remicade is het niet mogelijk om fulltime te werken als ik nog een beetje een sociaal leven wil hebben. Ook dat sociale leven wordt beperkt tot een minimum. Ik ben zo vreselijk moe, zo snel ziek en heb zo makkelijk een dag dat ik me ondefinieerbaar slecht voel vol met allemaal wazige klachten dat het doel de middelen niet meer heiligt en ik heb besloten te stoppen. Qua darmen heb ik echter weinig klagen, dus het is jammer dat er zulke ernstige bijwerkingen zijn bij mij.
09-11-2014

Crohn

De eerste 2 dagen na de injectie ben ik hondsmoe, depressief, last van m'n buik darmen en maag. Slap. Ik functioneer gewoon niet. Ik heb 3 jonge kinderen en dit is gewoon niet te doen. Heb nu 5 injecties gehad waarvan 1 x verkeerd geprikt met anderhalve week jeuk en pijnlijke plek tot gevolg. Daarnaast had ik in ene een brandbaar op m'n onderarm maar kon me niet herinneren[lees meer...] dat ik me gebrand had😳. Ik wil er acuut mee stoppen. Vind het helemaal niks. Daarnaast drink ik graag een glaasje wijn maar is ook niet wenselijk bij dit medicijn. Ooit Remicade gehad en heb daar goeie ervaringen mee gehad. Ondertussen alweer 25 jaar crohn yeah!
03-03-2014

Reuma

Gestart met Methotrexaat (injectie), naast de dagelijkse Arcoxia, prednison, paracetamol, tramadol, sulfasalazine, metoclopramidemonochloride, omeprazol en plaquenil. Hoop spoedig een goed effect te mogen ervaren. Uiteraard ook last van bijwerkingen zoals o.a. hoofdpijn, oververmoeid, misselijkheid, lusteloosheid, neerslachtigheid e.d. Hoop dat al deze bijwerkingen van [lees meer...]tijdige aard zijn. Anderzijds ben ik bereid deze bijwerkingen te accepteren mits deze medicatie zijn werk doet en ik pijnvrij door het leven kan.
14-01-2014

Afslanken - overgewicht

Begin 2013 ben ik erachter gekomen door behulp van de huisarts en reumatoloog dat ik reuma heb. Ik begon met een groene tablet (weet op dit moment de naam niet). Ik moest elke dag 1 tablet hiervan slikken. Het ging niet over, ik ging over op methotrexaat. 1 keer in de week 6 tabletten en 48 uur later 1 tablet foliumzuur voor de bijwerkingen. Het ging alsnog niet voorbij, 1[lees meer...] keer in de week 10 tabletten en 48 uur later 2 tabletten foliumzuur. Neehoor, nog niet voorbij. De groene tablet van 1 keer per dag 1 tablet bleef erbij, ik had 10 tabletten in de week aan methotrexaat en twee foliumzuur. Hierbij kwam nog plaquenil, iedere dag twee tabletten. Hier werd ik erg misselijk van. Overgestapt naar Sulfasalazine (500 mg) 3 keer per dag 1 tablet. Nog steeds geen verbetering.. Zo bleef het maar doorgaan. Uiteindelijk injecties van methotrexaat 30 mg (een keer in de week). 2 tabletten Foliumzuur 48 uur later (een keer in de week). 6 tabletten sulfasalazine (500 mg) (iedere dag) en die groene tablet nog iedere dag. Kort gezegd, het word er nog steeds niet beter op. Ik ben zelf nog erg jong en het is jammer genoeg geen kinderreuma meer.. Ik zou niet beginnen aan al deze troep ! Ik weeg op dit moment 58 kg en ben 1,76 lang ongeveer, ik ben namelijk erg veel afgevallen door al deze medicijnen. Ook ben ik erg moe, soms depri en vaak erg misselijk..
29-11-2013

Reuma

Reumatoïde Artritis sinds 51 jaar. In het begin veel goudinjecties gehad gedurende 2 jaar. Daarna 30 jaar alleen pijnstillers gebruikt. Sinds 2001 Methotrexaat als basis medicatie gebruikt. In actieve perioden ook TNF blokkers zoals Enbren, Himura en Remicade. Als laatste Abatacept, Remicade werkte het heel goed maar gaf als bijwerking zware longontsteking. Abatacept[lees meer...] werkte ook heel goed maar veroorzaakte een zeer zware depressie.
10-11-2013

Spierreuma

2 mnd geleden met 4 tabl. mtx begonnen. Veel last van bijwerkingen; vooral maag-darmkanaal. Sinds 2 weken over op injecties. Slaat goed aan. weinig bijwerkingen. Injecteren is makkelijk en pijnloos. Hoop zo van de prednison af te komen.
15-10-2013

Reuma

Sinds een paar maanden slik ik Methotrexaat geen hoge dosering maar ik ben niet gewend en zal nooit wennen aan medicijnen slikken. Sowieso staat mij dat tegen. Van deze medicijnen voel ik me erg naar, last van darmen, benauwd, slapeloosheid en nog steeds last van pijn in spieren (fibromyalgie) en gewrichten (reuma). Ook erge last van mijn maag. Doodmoe, niet te doen ik [lees meer...]ga er mee stoppen, want de bijwerkingen zijn volgens mij erger dan de kwaal. Is er een middel natuurprodukt ofzo wat ook helpt???
14-05-2013

Arthritis

Ik gebruik al 10 jaar MTX. Eerst in tabletten, maar daar kreeg ik een bijna niet voorkomende bijwerking van, namelijk verlamming. Toen zijn we overgegaan op spuiten, en dat gaat goed. De dosis veranderd mee met de klachten. Als het redelijk goed gaat, zit ik op15 mg per week. Nu gaat het niet goed, en zijn al mijn gewrichten ontstoken, en zit ik op 25 mg per week. Daarbij [lees meer...]krijg ik een keer in de maand een Remicade infuus. Dat samen werkt redelijk. Het nadeel is dat ik twee dagen in de week flink ziek ben. Dan houd ik niets binnen, ook geen water, en heb ik hoge koorts. Ik heb al drie jaar koorts. Overdag een temp van 38.5 en in de avond soms rond de 39 graden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zolang de mtx werkt, het zij altijd in combinatie met een ander medicijn, is het niet erg om twee dagen ziek te zijn. Als ik die andere vijf dagen kan lopen, en iets kan ondernemen met mijn drie jaar oude dochtertje ben ik een gelukkige mama...

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (510) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum