Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

26-08-2018 | Man | 29
Artritis psoriatica
MTX werkte in het begin perfect tot ik een ander doosje kreeg. sinds dien alleen maar ellende na innamen 3 dagen ziek en dan was je net weer een beetje opgeknapt kon je die rotzooi weer in nemen overgestapt op enbrel helemaal super !

20-08-2018 | Vrouw | 61
methotrexaat (15)
Vasculitis
Ik gebruik nu ook nog prednison en heb daar heel veel bijwerkingen van zoals aritmie en zeer emotioneel zijn. Verder ook Osteoporose door de prednison. Ik moet hier vanaf. De Methotrexaat geeft mij nauwelijks bijwerkingen en ik hoef het maar 1x per week te injecteren. Ik vind dat heel prettig. De injectienaald is zo dun dat ik van de prik niets merk. Ik kan zelf injecteren[lees meer...].

07-07-2018 | Vrouw | 39
methotrexaat (7.5mg)
Gewrichtsontsteking
Oktober 2016 methotrexaat gekregen na 3 maanden prednisolon, tegen poli artritis in de voeten wat het lopen zeer moeilijk en pijnlijk maakte, en extreme vermoeidheid (16 uur slaap nodig per dag). Methotrexaat opgebouwd tot 22,2 Mg per week tot december 2016. Toen namen de ontstekingen af. Nog 10 tot 11 uur slaap nodig per nacht en weer terug aan het werk gegaan (32 per wee[lees meer...]k). Onderhoudsdosering van 12,5mg gehad voor ruim een jaar. Toen langzaam gaan afbouwen via 10mg naar 7,5mg. Het middel werkt goed tegen de ontstekingen, maar zorgt wel voor bijwerkingen. Heb accuut moeten stoppen afgelopen mei door een leverontsteking en opgezette milt. Verbaasde me als geheelonthouder van alcohol cafeïne etc, ik neem nog geen paracetamol. Bleek te komen door CMV virus. Kan normaal geen kwaad maar kan in combinatie met methotrexaat deze klachten geven. Dus nu gestopt met methotrexaat. Merk dat ik maar 8 tot 9 uur slaap nodig heb per nacht, ben stuk vrolijker, en niet meer misselijk. De extra pondjes ben ik trots op. Hoop dat de ontstekingen niet terug komen. Word gemonitord door de reumatoloog, maar voorlopig ben ik hoopvol zonder medicatie :-)

02-06-2018 | Man | 45
methotrexaat (25mg/ml)
Artritis psoriatica
nadat MTX tabletten niets deden overgestapt op injecties. Daar werd ik echt vreselijk ziek van. Op vrijdag 16u de injectie, eten om 17u en een uur later kwam alles er weer uit. In trainingspak onder een dik dekbed liggen rillen tot zondag. Dan ging het weer. Na een paar maanden kwam daar als gevolg van MTX een hartvliesontsteking bij. Accuut gestopt en toen bijna 10 jaar g[lees meer...]een last meer gehad.

30-05-2018 | Vrouw | 45
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Ik slik al enige jaren methotrexaat. Of het helpt, weet ik niet, omdat ik sinds de diagnose trouw geslikt heb. Er ontstaan wel overal knobbels en bobbels aan handen en voeten die blijkbaar niet weg te halen zijn. Bij mijn hand drie maal geopereerd, maar de bult zit er nog. Ik heb veel pijn aan handen en voeten en eigenlijk overal. Slik maar 15 mg. per week. Mijn vitaliteit[lees meer...] is enorm afgenomen, ik kan steeds minder ver lopen zonder overal pijn in mijn rug te krijgen. Sporten lukt steeds minder goed: ik ga niet vóór- maar achteruit. Ik zwem ook elke week. Mijn vraag: val je af van die pillen? Ik ben sinds ik slik gevaarlijk mager geworden: 50 kg , dat is 10 kg. eraf bij 175 cm. ik vind dat bedreigend. Ik zie er ook slecht uit, helaas. Ook maak ik me zorgen over eventuele afname van botdichtheid,of is dit niet nodig? Neemt je testosteron ook af bij deze medicatie, of is dat bij vrouwen geen punt? Waarom lees je alleen over afname bij mannen, of is dat daar ook niet aan de orde? Feit is dat ik dat niet kan vinden op internet bij de bijwerkingen. Weet iemand een antwoord? Zou ik in overleg eens moeten stoppen met dit medicijn?

12-04-2018 | Vrouw | 46
Eczeem
Laatste 4 jaar is mijn eczeem mijn leven weer gaan beheersen, laatste jaar was echt een hel. Veel ziek thuis gezeten door slaapgebrek van jeuk en bacteriële infecties. Mijn hele lichaam was gehavend, vooral mijn gezicht. Wat heb ik mij ongelukkig gevoeld. Alles al geprobeerd. Nu 12 weken aan de methotrexaat en het gaat super! Slaap weer, kan weer gewoon douchen (zonder jan[lees meer...]kend in de douche te staan) , sport weer en vooral; ik SLAAP weer. Wel ben ik ongeveer 5 kilo aangekomen (maar weet niet helemaal zeker of het door de methotrexaat komt, ben namelijk weer gaan genieten van eten. Deed ik niet omdat ik bij alles dacht, misschien krijg ik hier wel eczeem van). Dus ik hou mijn gewicht komende tijd in de gaten. Wel heb ik haaruitval gekregen (en ik heb al niet zo een dikke bos), maar dat weegt (nu ) niet op tegen het leven wat ik er weer voor heb teruggekregen. Heb ook totaal geen last van misselijkeheid of vermoeidheid na het nemen van de tabletten.

08-03-2018 | Vrouw | 58
methotrexaat (7,5mg)
Psoriasis
Ondanks het tegelijk gebruik van foliumzuur de dag erna ,waren de bijwerkingen niet te doen ,ik heb er zelfs ondanks een thoraxfoto voorafgaande een zeer zware longontsteking door gekregen waarbij ziekenhuis opname noodzakelijk was .

24-01-2018 | Man | 52
Artritis psoriatica
..ik ben sinds een jaar gestopt met Humira en Methotrexaat, ik ben een alternatief middel dat ik zelf maak gaan gebruiken en was binnen 3 weken van mijn artritis psoriatica verlost. Ik heb goed afgevallen, heb een perfecte huid, slaap perfect, heb energie als een paard, gewoon top! Ik sta nog steeds onder controle van de specialist. Mijn bloedwaarden zijn perfect, bloeddru[lees meer...]k top. De arts kan het niet verklaren en daarom is hij sceptisch...Zal niet komen door het alternatieve middel maar doordat je meer rust hebt, zegt ie. Onzin natuurlijk. Ik ben directeur van 7 bedrijven en heb 34 mensen voor mij aan het werk...dat kun je geen rust noemen..ik maak meer uren dan iemand in loondienst en dat vind ik niet erg, maar als de wetenschap iets niet kan verklaren, dan kramen ze onzin uit. Kortom, ik ben een gelukkig mens en ik hoef die chemicaliën waarvan je het effect op de lange duur niet weet, gelukkig niet meer te gebruiken.

30-12-2017 | Vrouw | 66
methotrexaat (10mg)
Artrose
IK BEN SMORGENS NIET MEER STIJF WEL VEEL MOE EN AF EN TOE MISSELIJK

12-11-2017 | Vrouw | 58
Gewrichtsontsteking
vanaf de eerste week werkte Enbrel prima, geen pijn meer, moet er wel 6 tabletjes MTX bij blijven slikken per week

22-10-2017 | Man | 66
Reumatoïde artritis
Moeilijk aan te geven. Weet niet hoe ik me zou voelen als ik dit niet zou hebben gehad. Ik heb colitis ulcerosa, zou deze ziekte kunnen negatief kunnen beïnvloeden, maar mtx werkt als ontstemmingsremmer, geen idee hoe eea invloed heeft op elkaar. Volgens mijn apotheker kan mtx de werking van de griepprik kunnen beïnvloeden. Toedienen griepprik enkele dagen uitgesteld.

22-10-2017 | Man | 62
Artritis psoriatica
Ziekte begon een paar jaar geleden, eerst met een teen daarna wijsvinger, begin dit jaar duimen pijn en pols. Om te kunnen werken en normaal slapen gebruik ik naproxen 500mg 2/dag. Na bloedonderzoek werd ik ik gebeld door assistente reumatoloog dat ik moet onmiddellijk stoppen met inname methotrexaat, leverfunctie in gevaar. Binnenkort ga ik naar reumatoloog voor alternat[lees meer...]ieve behandeling. Sterkte iedereen met zijn aandoeningen. Adam

03-09-2017 | Vrouw | 40
Artritis psoriatica
Na een paar maanden mtx geslikt te hebben voor mijn artritis psoriatica, kreeg ik geelzucht en ben abrupt gestopt, na maanden van onderzoeken ben ik goedgekeurd voor biological Stelara. Helemaal schoon na de eerste injectie😃

18-05-2017 | Man | 62
Eczeem
Ik heb chronisch handeczeem. Naast diverse zalven eerst Toctino gehad. Werd ik zeer depri van. Toen overgestapt naar Methotrexaat. Deze slik ik nu enkele weken, 6 tabletjes per keer. Ben nu, over het algemeen, zeer vermoeid en heel erg lusteloos. Als ik een klusje doe ben ik na een half uur totaal uitgeput. Verlies nu meer haren bij het douchen dan normaal en heb sinds en[lees meer...]kele dagen een tranend oog. Het resultaat voor het eczeem is matig tot redelijk maar zeker niet voldoende. Er loopt geen bloed meer uit maar dat is alles.

15-05-2017 | Man | 57
Reumatoïde artritis
na een prednisoninjectie waren de ra klachten zo goed als weg, maar kwamen langzaam weer opzetten na een week of 3. toen de methotrexaat aan zou moeten slaan. De klachten waren minder als voor de prednison injectie, maar zeker niet weg. stijve vingers bleven, alleen duurde de ochtendstijfheid nu 10 minuten ipv uren.. pijn in de spieren was verdwenen. elke maand een bloed [lees meer...]onderzoek en de leverwaarde stegen eerst langzaam van 30 naar 54 en toen ineens naar 3000. ik moest direct stoppen. Dat is nu bijna 3 weken geleden en de reuma klachten zijn nog steeds weg. Mijn gevoel was ook dat de diagnose niet helemaal klopte. als ik stijve handen had en mijn onderarm masseerde gingen de klachten weg. ook voelde ik veel triggerpoints op deze spieren. Helaas ineens erg donkere urine, geen honger meer en moeite met diep doorademen. erg moe en voor de rest zijn we nog aan het uitzoeken wat de exacte oorzaak is.

14-04-2017 | Vrouw | 73
Artritis