Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

vermoeidheid levertoxiciteit

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

14-04-2017 | Vrouw | 73
Artritis

10-03-2017 | Vrouw | 49
methotrexaat (7,5mg)

08-03-2017 | Man | 70
Artritis psoriatica
lichte vorm van psoriasis en lichte ontsteking in drie re.vingers gewrichten. Gevoel van "dikke"vingers. door gebruik MTX verdween mijn psoriasis, maar kon, bleek later niet meer in de zon zitten. Dermatoloog en Reumatoloog konden voor de ontstekingen geen relatie met de MTX leggen. Ben daarom gestopt met inname en na drie weken kon ik weer in de zon. Ben nu een jaar zonde[lees meer...]r MTX en psoriasis komt weer terug alsmede het "dikke"vingers gevoel. Ga a.s maand voor gesprek met Reumatoloog en ik wil een ander medicijn proberen....of anders Biologische reumaremmers. Zoek ervaringsdeskundigen die dit herkennen.

28-02-2017 | Vrouw | 40
Psoriasis
Ik heb waarschijnlijk een mix van psoriasis en eczeem. Na vele tests weten de doctoren het nog steeds niet. Heb jaren hormoonzalf gesmeerd en lichttherapie gehad, maar dat hielp altijd maar even. Daarna heb ik dimethylfumaraat geprobeerd, maar daar kreeg ik buikloop van. Toen neoral dat werkte bij mij ook niet en was vaak misselijk. Ik gebruik nu sinds 3 weken methotrexaat[lees meer...] en zie nu wel gelijk resultaat. Ben er op dit moment erg blij mee, bijna geen bijwerkingen! Alleen een beetje weeïg op de maag op de dag dat ik ze slik en de eerste week een paar plekjes in mijn mond maar daar gebruikte ik perio-aid voor om te spoelen, volgende dag was het weer weg.

19-12-2016 | Vrouw | 53

08-11-2016 | Vrouw | 60
Gewrichtsontsteking
Medicijn werkt niet bij mij. Heel veel haaruitval, en nog steeds. Gebruik het nu al 4 jaar maar heb toch vaak ontstekingen in mijn vingers en polsen. Denk erover na om ermee te stoppen, heb geen baat bij. Dit al besproken met de specialist. Als het zo doorgaat ben ik straks helemaal kaal.

26-10-2016 | Vrouw | 33
Artritis psoriatica
10 jaar gebruikt tegen artritis psoriatica. Eerste jaren werkte het goed in combi met zalfjes. Laatste 3 jaar last van bijwerkingen als vaak grieperig en moe. Af en toe speelde huid en gewrichten alsnog op. De stelara die ik nu gebruik in plaats van methotrexaat is veel fijner.

21-10-2016 | Man | 38
Artritis psoriatica
Doordat mijn psoriasis overging in artritis psoriatica moest in switchen van medicijnen. De Psorinovo werkte alleen voor mijn huid, maar ik kreeg steeds meer gewrichtsklachten. In maart 2016 gestart met MTX, maar na de eerste bloedtesten bleek mijn lever dit medicijn niet zo goed te verdragen. Vervolgens steeds geminderd in de dosering, maar uiteindelijk zo laag uitgekomen[lees meer...] dat het middel niet meer effectief werkt. Inmiddels ben ik gestart met Humira injecties......ben benieuwd.

05-10-2016 | Vrouw | 63
methotrexaat (15mg)
Sarcoïdose
Op 6 maanden tijd viel ik door? In sarcoidose IV. Eerst cortisonen gebruikt, daar kon ik absoluut niet tegen. Longinhoud daalde naar -/ 30%. Dus methotrexate geprobeerd, dat sloeg aan. Ik zat wel al met een polyneuropathie en Raynaudfenomeen sedert 1993, waarvoor de lijst te lang is hier. Heb ook zeer veel zenuwpijnen. Ik word universitair opgevolgd en moet wel ook 1mg dag[lees meer...]elijks foliumzuur en magnesium innemen BEHALVE op de dag van de mtx. Daarbij krijg ik ook dagelijks een injectie vit B 12 sedert 1993. Ik krijg regelmatig door een hardere stoot, van bv de hond, etc blauwe plekjes. Soms gaan ze weg, maar soms zit ik een 4/5 maanden met open zweren soms met een diameter van 7cm! Dan moet ik een paar maaanden stoppen om daar nieuwe cellen te kweken en dan weer mtx. Ik heb totaal geen haarverlies. Moet met nog oxycontin 20 en oxynorm 20 (4/d) bijnemen. Het is geen Joepie. Medicijn, maar dat is geen enkele! Het is net zoeken naar de juiste combinaties en verhoudingen.

12-07-2016 | Man | 66
Psoriasis
Mijn huidproblemen (gedurende de afgelopen 60 jaar) worden eigenlijk veroorzaakt doordat mijn eigen transpiratie mijn huid irriteert. "Alles" wat bijdraagt tot het ontstaan van mijn transpiratie (o.a. de zon, maar ook fysieke inspanningen, stress, te nauwe kleding, diverse warmtebronnen, hoge temperaturen in samenhang met langdurige droge periodes) leiden tot huidirritatie[lees meer...], met daaropvolgend soms open wonden (door krauwen/krabben vanwege de jeuk), infecties en ontstekingen.

11-07-2016 | Man | 19
Reumatoïde artritis
Methotrexaat heeft mij niet geholpen. Ik slik het al zeker een jaar en in die tijd is er niets aan mijn reumatische artritis veranderd. Ik heb wel last gehad van bijwerkingen.

27-06-2016 | Vrouw | 28

27-06-2016 | Vrouw | 45
methotrexaat (15mg)
Sarcoïdose
Ruim een jaar terug ben ik met MTX pillen gestopt ivm de bijwerkingen. Ik kreeg ze toen ivm Scleredema van Buschke (bindweefsel-aandoening). Nu heb ik sarcoïdose en heeft de longarts weer MTX voorgeschreven, maar nu middels injectie. Misselijkheid is wat minder dan toen met pillen. Zwaarmoedigheid heftiger. De dag van het zetten van de injectie ben ik afwezig en warrig ([lees meer...]niet in staat om te werken)

27-05-2016 | Vrouw | 68
Artrose
een beetje misselijk van, vooral na het eten of voor het eten. Daarna veel minder pijn in handen.

12-05-2016 | Vrouw | 64
Reumatoïde artritis
Sinds september 2015 gebruik ik MTX i.v.m RA. Na de oplaadtijd gebruik 8 tabletten à 2.5 mgr per keer. Al snel was ik de dag na inname als een zombie, voelde mij doodmoe en ik was tot werkelijk niets in staat. Ik ben online gaan zoeken en kwam uit op een Engelstalige site, waar een apotheker het advies gaf om de MTX over 2 dagen in te nemen om minder last te hebben van bij[lees meer...]werkingen. Ik neem sinds februari 2016 4 tabletten op zondagavond en 4 tabletten op maandagavond voor het slapen gaan. Het verschil is enorm! Ik voel mij niet meer 2 dagen als een zombie. Helaas heb ik wel weinig energie. Ook gebruik ik (op mijn eigen verzoek) 2x per week 5 mgr Foliumzuur, omdat ik veel last kreeg van nachtelijke kuitkrampen en krampen in bovenbenen. Het 'voordeel' van MTX bij mij is, dat ik minder trek in eten heb en daardoor waarschijnlijk minder ben gaan eten, want ik ben sinds begin 2016 ruim 5 kg afgevallen. Sinds de MTX kan ik weer normaal slapen en kan ik weer op mijn rug en zij liggen. Voor de MTX moest ik door de pijn rechtop zitten slapen en dat lukte meer niet dan wel.

09-04-2016 | Man | 41
Artritis psoriatica
Door de aaneenschakeling van griepjes voelt het soms alsof ik een compleet winterseizoen van 5 maanden ziek ben. Ik blijf dan binnen, ben in die tijd alleen maar voor mijn werkgever aan het werk, maar verder voel ik me te ziek voor uiteten, sporten, outdoor activiteiten, of het spelen met de kinderen. Het is dan best wel moeilijk om door te gaan met het medicijn, als je er[lees meer...] zoveel leuke dingen voor moet opgeven. Goed, de pijn, stijfheid, en dikke ontstoken tenen, knieën en vingers worden dan iets minder, maar als je een half jaar ziek, zwak en misselijk bent, dan duurt je leven ook maar half zo lang.