Methotrexaat

methotrexaat

Reuma (104 meningen)
Artritis psoriatica (43 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Methotrexaat

Bojan Nikolik (12-07-2015)

14-01-2014

Afslanken - overgewicht

Begin 2013 ben ik erachter gekomen door behulp van de huisarts en reumatoloog dat ik reuma heb. Ik begon met een groene tablet (weet op dit moment de naam niet). Ik moest elke dag 1 tablet hiervan slikken. Het ging niet over, ik ging over op methotrexaat. 1 keer in de week 6 tabletten en 48 uur later 1 tablet foliumzuur voor de bijwerkingen. Het ging alsnog niet voorbij, 1[lees meer...] keer in de week 10 tabletten en 48 uur later 2 tabletten foliumzuur. Neehoor, nog niet voorbij. De groene tablet van 1 keer per dag 1 tablet bleef erbij, ik had 10 tabletten in de week aan methotrexaat en twee foliumzuur. Hierbij kwam nog plaquenil, iedere dag twee tabletten. Hier werd ik erg misselijk van. Overgestapt naar Sulfasalazine (500 mg) 3 keer per dag 1 tablet. Nog steeds geen verbetering.. Zo bleef het maar doorgaan. Uiteindelijk injecties van methotrexaat 30 mg (een keer in de week). 2 tabletten Foliumzuur 48 uur later (een keer in de week). 6 tabletten sulfasalazine (500 mg) (iedere dag) en die groene tablet nog iedere dag. Kort gezegd, het word er nog steeds niet beter op. Ik ben zelf nog erg jong en het is jammer genoeg geen kinderreuma meer.. Ik zou niet beginnen aan al deze troep ! Ik weeg op dit moment 58 kg en ben 1,76 lang ongeveer, ik ben namelijk erg veel afgevallen door al deze medicijnen. Ook ben ik erg moe, soms depri en vaak erg misselijk..
29-11-2013

Reuma

Reumatoïde Artritis sinds 51 jaar. In het begin veel goudinjecties gehad gedurende 2 jaar. Daarna 30 jaar alleen pijnstillers gebruikt. Sinds 2001 Methotrexaat als basis medicatie gebruikt. In actieve perioden ook TNF blokkers zoals Enbren, Himura en Remicade. Als laatste Abatacept, Remicade werkte het heel goed maar gaf als bijwerking zware longontsteking. Abatacept[lees meer...] werkte ook heel goed maar veroorzaakte een zeer zware depressie.
10-11-2013

Spierreuma

2 mnd geleden met 4 tabl. mtx begonnen. Veel last van bijwerkingen; vooral maag-darmkanaal. Sinds 2 weken over op injecties. Slaat goed aan. weinig bijwerkingen. Injecteren is makkelijk en pijnloos. Hoop zo van de prednison af te komen.
15-10-2013

Reuma

Sinds een paar maanden slik ik Methotrexaat geen hoge dosering maar ik ben niet gewend en zal nooit wennen aan medicijnen slikken. Sowieso staat mij dat tegen. Van deze medicijnen voel ik me erg naar, last van darmen, benauwd, slapeloosheid en nog steeds last van pijn in spieren (fibromyalgie) en gewrichten (reuma). Ook erge last van mijn maag. Doodmoe, niet te doen ik [lees meer...]ga er mee stoppen, want de bijwerkingen zijn volgens mij erger dan de kwaal. Is er een middel natuurprodukt ofzo wat ook helpt???
14-05-2013

Arthritis

Ik gebruik al 10 jaar MTX. Eerst in tabletten, maar daar kreeg ik een bijna niet voorkomende bijwerking van, namelijk verlamming. Toen zijn we overgegaan op spuiten, en dat gaat goed. De dosis veranderd mee met de klachten. Als het redelijk goed gaat, zit ik op15 mg per week. Nu gaat het niet goed, en zijn al mijn gewrichten ontstoken, en zit ik op 25 mg per week. Daarbij [lees meer...]krijg ik een keer in de maand een Remicade infuus. Dat samen werkt redelijk. Het nadeel is dat ik twee dagen in de week flink ziek ben. Dan houd ik niets binnen, ook geen water, en heb ik hoge koorts. Ik heb al drie jaar koorts. Overdag een temp van 38.5 en in de avond soms rond de 39 graden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zolang de mtx werkt, het zij altijd in combinatie met een ander medicijn, is het niet erg om twee dagen ziek te zijn. Als ik die andere vijf dagen kan lopen, en iets kan ondernemen met mijn drie jaar oude dochtertje ben ik een gelukkige mama...
07-05-2013

Psoriasis

Ik heb voor mijn psoriasis een aantal maanden Methotrexaat gebruikt 1 x per week opbouwend van 5 mg naar 20 mg. Daarbij moest ik 1 x per week foliumzuur 5 mg slikken. Dit is een stof die het lichaam zelf aanmaakt maar door het gebruik van Methotrexaat dit niet goed meer werkt, vandaar de aanvulling ook zorgt foliumzuur voor minder bijwerkingen. Na een week of 3 waren de b[lees meer...]ijwerking zo extreem dat ik van de dermatoloog ( na advies van de apotheek ) een extra dag foliumzuur moest gaan slikken. Al met al ging dit redelijk. Voor mijn psoriasis deed dit niets, wel gingen mijn leverwaarden zo schrikbarend omhoog dat ik moest stoppen met de MTX ( van de leverarts ) uiteindelijk ben ik al een aantal maanden aan het spuiten met Humira.
28-04-2013

Reuma

Ik gebruik nu 2 1/2 jaar mtx in combinatie met foliumzuur en dagelijks 2 x 500mg Naproxen. Hoewel mijn psoriasis praktisch is verdwenen, ben ik niet gelukkig met deze medicijnen. Ik ben vaak moe en mijn weerstand is enorm laag (vaak verkouden en hardnekkige oorontstekingen welke zo'n 4 weken aanhouden (voel er nu weer eentje opkomen)). V.w.b. de reuma merk ik helemaal niet[lees meer...]s. Integendeel, ik voel me alleen maar zwakker en krijg steeds meer last van de spier-aanhechtingen. De dokter adviseerde mij om te gaan sporten en dat heb ik gedaan. Vanaf dat moment heb ik last van mijn onderarmen en bovenarmen (voelen futloos en ik ervaar continue steken in mijn bovenarmen). Ik heb destijds ook een kleine spierblessure opgelopen en deze is tot op heden (na 6 maanden rust !!) alleen maar erger geworden. Het lijkt erop dat het lichaam zich niet meer hersteld! Voorheen gebruikte ik Surgam en Salazopyrine. Mijn benen zaten weliswaar onder de psoreasis, maar had toen alleen maar wat last van stijve gewrichten. Ik ben dat ook van plan om te stoppen met mtx.
18-04-2013

Reuma

Sinds enige weken gebruik ik dit medicijn, samen met prednison, die laatste bouw ik nu af.En 1 maal p.w. foliumzuur. Ik kreeg opeens longontsteking. Altijd zeer droge mond. De dag na de inname wordt met de week ellendiger. Hoewel van nature zeer actief, lig ik nu bekaf en doorop zomaar een dag op de bank. Ik schrik hier heel erg van, wie heeft deze nare ervaring ook? Ik [lees meer...]vraag me af of dat wel normaal is bij zo'n lage dosering, toch. Volgens de reumatoloog moet ik afwachten of het went. Maar gek genoeg wordt het alleen maar erger, evenals gebrek aan eetlust en hevige dortst, vage hoofdpijn en misselijkheid. Ik kan wel weer lopen sinds ik die troep slik, mijn voeten zijn minder pijnlijk.
30-01-2013

Reuma

Ik kreeg eerst een 1,5 jaar 1 inspuiting per week methotrexaat. Ik had hier erge last van misselijkheid en diaree. Na 1,5 jaar nog 6 maanden in tabletvorm geprobeerd, maar veranderde weinig aan de bijwerkingen. Jammer, want de reumatische klachten waren wel beter.
28-01-2013

Psoriasis

Ervaring slecht! Het begon met een paar plekjes en nu een jaar verder geen leeg plekje meer om mijn lichaam te herkennen. Ik heb het idee dat deze medicijnen het erger hebben gemaakt. Ook werd ik er ontzettend moe van, zelfs depri. Heb echt het gevoel sinds ik ben overgestapt en er dus mee gestopt ben dat ik en beter in mn vel zit. Niet meer zo vermoeid en ook dat het medi[lees meer...]cijn Enbrel die ik nu krijg gelijk aanslaat. Maar aan de andere kant mijn vriendin had precies het zelfde als ik wbt psoriasis en bij haar sloeg het wel met een aantal weken aan, dus het is maar net hoe je lichaam erop reageerd.
16-12-2012

Methotrexaat (methotrexaat)

Ik gebruik mtx inmiddels al heel wat jaren. Ben eerst begonnen met tabletten maar daar werd ik misselijk van. M'n eetlust verdween en reukzin leek te veranderen. Eten dat ik normaal heerlijk vind rook ineens misselijk makend. Ik had ook veel gewichts verlies. Ben toen over gegaan op injecties maar dat hielp nog niet genoeg. Had nog erg veel last van de reuma. Ben toen humi[lees meer...]ra gaan spuiten, wat ook niet effectief genoeg was. Daarna enbrel gaan spuiten wat ook niet effectief genoeg was. We hebben toen besloten enbrel en mtx te combineren. Sindsdien gaat het heel goed ik kan weer bewegen, en op mezelf leven. Ben veel minder afhankelijk geworden. Geen active ontstekingen meer dus de reumatoloog is tevreden. Natuurlijk moet ik m'n energie goed verdelen en kan ik nog steeds niet alles. Wel heb ik echt last van bijwerkingen, ik merk dat m'n weerstand erg laag is. Zo heb ik veel problemen met m'n huid. Zoals rosacea en heb ook al een paar keer gordelroos gekregen. Ben ook sneller verkouden of grieperig en het duurt erg lang voordat ik hier weer van hersteld ben. Verder heb ik erg veel moeite met het idee zo'n heftig medicijn in m'n lichaam te spuiten. Ik denk dat het nooit zal wennen. Ik word ook altijd een beetje ziek als ik gespoten heb ook de dag erna nog. Echt last van een depri gevoel en misselijk. Als ik ongesteld ben of moet worden is het helemaal erg.
25-10-2012

25-10-2012

Blaren

18-10-2012

08-10-2012

Reuma

Ik ben 38, heb twee kleine kinderen en al jaren reuma. Sinds het spuiten van Mtx is m'n leven een feestje. Ik voel me super. De dag van het spuiten baal ik, weer die zooi in m'n lijf, maar dat zit alleen tussen m'n oren. Twee periodes geprobeerd te verlagen naar 20 mg maar dan kwamen de klachten direct weer terug. Eerst tabletten geprobeerd, maar na vier begon m'n maag t[lees meer...]e protesteren,
12-09-2012

Arthritis

Beter beginnen met veel en dan afbouwen (bom erop!) event. met Prednison

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum