Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

vermoeidheid levertoxiciteit

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

06-02-2021 | Man | 55
Sarcoïdose
Voor mijn longen veel beter, wandelingen van vroeger 4 km , nu naar 10 km sarcoidose is een inmuumziekte die voornamelijk longen aanvalt, hart ogen lever is ook mogelijk Ik gebruik het middel van phizer , stond niet in de lijst

19-01-2021 | Vrouw | 59
Sarcoïdose
Na een half jaar 15 mg per week te hebben gebruikt ben ik gaan opbouwen naar 25 mg per week. De reden was dat het middel nog niet voldoende werkte. Dat was te zien in de testuitslagen. Ik voelde me wel wat beter. Ben veel minder vermoeid, niet meer kortademig en ik kan weer (gedoseerd) activiteiten als wandelen en fietsen aan. Mijn haren vallen wel uit. De eerste 2 dagen[lees meer...] na inname zijn mindere dagen. Daarna gaat het beter. Omdat dit medicijn de leverwaardes kan doen afnemen word mijn bloed elke 2 weken onderzocht. Ik vind het wel een prettig idee dat dit goed in de gaten gehouden wordt. Ik neem deze medicijnen in op maandag. Op maandag en dinsdag heb ik een wat mindere dag. Meer vermoeid, weinig energie. Op woensdag neem ik foliumzuur en ik merk direct meer energie. Ik heb verder last van haaruitval. Heb geen kale plekke

20-12-2020 | Vrouw | 29
Psoriasis
Sinds juni ineens een gek plekje op mijn hand.. vroeg tijdig en zeer optijd mee na de huisarts gegaan.. van het ene zalfje na het andere zalfje, tot 7 verschillende zalfjes toe.. tot slapen met vettige handen in verband gewikkeld om de handen heen.. slapen met vette handen & handschoenen aan. Wat een drama & het werd steeds erger tot erger. En wat een JEUK!!!! Eenmaal ein[lees meer...]delijk bij een dermatoloog! Eerst zeiden ze het is eczeem toen stukje huid weggenomen toch psoriasis! Sinds vorige week begonnen met de methotrexaat na grondige onderzoek helemaal gezond verklaard dus nu methotrexaat 2,5 mg 1e week 2 week later 4 week erop 6. 2 dagen erna 2x foliumzuur slikken. En elke maand bloedprikken. Vandaag voor de 2e keer dosis genomen van nu dus 4.. Heb vanochtend eerst een maagbeschermer genomen vanwegen de buikpijn van vorige week! Verse groente soep eerst gegeten en toen de medicijnen ingenomen.. Ben nu 2 uur verder moet zeggen dat ik me nu beter voel dan de 1e dosis van vorige week terwijl ik toen ook eerst gegeten had. Merk wel dat ik een stuk prikkelbaarder dan normaal ben (kan ook komen van de jeuk en de pijn) De dermatoloog gaf aan pas verschil te zien na 3 maanden! De berichten die ik hier lees geven mij hoop! Mijn handen zijn van binnen zo erg kapot & open wonden dikke korsten in de handen tussen de vingers op de vingers en onder de nagels! Wat verschrikkelijk dit!!! Ik hoop snel verschil te gaan zien en dat ik snel mag stoppen met het gebruik hiervan. En dat het dan ook echt weg mag blijven. Ps: ik heb ook kleine psoriasis plekken onder de voet en op het hoofdhuid. Maar mijn handen zijn van 1 klein plekje, na hele uitzaaiingen over beide handen gegaan! Alle 2 de handpalmen zijn helemaal open. Verder wens ik jullie allemaal heel veel sterkte met het herstel hiervan! En dat deze medicijnen ons allen mag helpen om weer optimaal van ons leven te kunnen genieten!

17-10-2020 | Vrouw | 28
methotrexaat (20mg/ml)
Reumatoïde artritis
Sinds 5 maanden gebruik ik 1 x per week MTX injecties. Het zelf injecteren blijft soms nog wat spannend maar het lukt. Ondertussen op de dosering van 20 mg. Ben een stuk stabieler qua ontstekingen geworden, ik heb reuma en SLE. Echter blijft toch ontsteking van mijn handen er regelmatig doorheen piepen waardoor stootkuur injectie prednison nodig is. Bijwerkingen zijn voo[lees meer...]ral branderig emulsie met inspuiten, de dag van injecteren en erna diarree en oversture darmen. De dag er na extreem vermoeiend, blauwe plekken na het prikken, haaruitval en aften. Er is zeker mee te leven omdat het de voordelen waard zijn. Heb wel ook sneller last van infecties omdat je weerstaan -100 word.

17-10-2020 | Man | 56
methotrexaat (2,5mg)
Aandoening ontdekt ivm slechter zien. Diagnose pas na 2 jaar van ene naar andere specialist uiteindelijk in OOG-ziekenhuis in Rdam gesteld. Birdshot een zeldzame auto-immuunziekte. Niet behandelen leidt tot mogelijk tot algehele blindheid. Sinds enkele jaren is bekend dat MTX mogelijk de auto-immuun reactie in de ogen remt en mogelijk stilzet (reset) Na start met stoot[lees meer...]kuur prednison (Met effect, minder ontstekingen in bloedvaten en stop verdere beschadiging netvlies) Daarna inmiddels bijna 3 jaar MTX. Zie bijwerkingen. Tot maart 2020 20 mg/week, daarna, ivm longembolie en Corona, is dosis gehalveerd. Maar ondanks dat toch in augustus een fikse slokdarm ontsteking. Algemeen gevoel: bijwerkingen lijken toe te nemen in ernst en dat maakt afweging ‘middel en kwaal’ steeds lastiger. MTX tast je immuunsysteem ergo je weerstand aan en dat is zeker in deze Coronatijden een steeds zwaardere afweging.

24-09-2020 | Vrouw | 28
Eczeem
Ik ben begonnen met 4x 2,5 mg methotrexaat vanwege mijn eczeem. Dit bleek geen effect te hebben. Met name de eerste maand veel last van bijwerkingen. Ik neem het vrijdag avond in heb mij het hele weekend depressief gevoeld en had weinig energie. Ook werd ik misselijk in de ochtend. Na 8 weken is de dosering verhoogd naar 6x 2.5 mg. Dit heeft helaas nog steeds geen effect w[lees meer...]aardoor ik moet stoppen met methotrexaat en over moet gaan op een ander medicijn.

18-09-2020 | Vrouw | 33
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit medicijn omdat mijn ontstekingen niet weggingen en ik nog amper kon lopen van de pijn. Begin juli 2020 gestart, eerst 4 tabletten 2 weken lang, toen 7 tabletten 2 weken lang en daarna op de maximale dosering die ik besproken heb met de reumatoloog 10 tabletten van 2.5 mg. Dit neem ik elke zondag avond in, juist voor het slapen gaan omdat ik er heel moe van[lees meer...] word en een klein beetje duizelig. Op dinsdag en donderdag een foliumzuur tablet. Na alle nare ervaringen en negatieve berichten die ik had gelezen zag ik er erg tegenop om dit medicijn te gebruiken. Nu ben ik blij dat ik er aan begonnen ben, ik kan weer stukken fietsen zonder pijn en wandelen, heb echt een groot deel van mijn leven weer terug. Mijn hoofdhuid ziet er al veel rustiger uit en heb soms na een drukke dag nog wel stijve gewrichten maar dat is niet meer te vergelijken. De bijwerkingen zijn tot nu toe nihiel, heb wat maagzuur en haaruitval. Of dit hierdoor komt weet ik niet? Bloeduitslagen waren ook goed van de nieren en lever. Volgende week de volgende bloedafname. Hopelijk blijft het gaan zoals nu.

08-09-2020 | Vrouw | 43

03-08-2020 | Man | 51
methotrexaat (2,5mg)
Psoriasis: ik gebruik sinds mijn 31st. 80 mg Valsertan en 5 mg Amlopine voor mijn hoge bloeddruk. Mijn bovendruk was 220 onderdruk 124. Nu 120 bij 84 dat is een mooi getal, soms heb ik het behoorlijk koud bij 20 graden of hoger (weet niet of het goed is) Na een paar jaar dit gebruikt te hebben begon ik wat jeuk (schilfers) te krijgen op mijn hoofd en lichaam het werd st[lees meer...]eeds droger en roder, over al een soort brandwondje. Ik ben toen doorverwezen naar het ziekenhuis voor verdere onderzoek. Men kwam erachter dat het psoriasis (een erger soort) is en moest direct aan de 2,5 mg Methotrexaat en 5 mg Foliumzuur. Bij het innemen van dit medicijn word ik nog steeds misselijk kan mij niet meer concentreren en kan niets meer hebben (wat ik heel erg vervelend vind). Mijn lever functie is een stuk achteruit gegaan. Nu wilt men dat ik overgaat naar de injectie. Ik weet niet of dit een goed idee is nu ik de reviews gelezen heb.

08-06-2020 | Man | 75
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

01-05-2020 | Man | 73
methotrexaat (15mg)
Spierreuma
Ik ben gestart met tabletten maar werd er misselijk van. Na 3 maanden ben ik overgegaan op een injectie per week. Ik ben door het medicijn beter gaan lopen en kan mijn armen beter bewegen. De bijwerkingen worden steeds erger. Onverwachte ontstekingsaanvallen over mijn hele lichaam. Deze duren kort (1 minuut) en zeuren daarna een tijdje door. De voorkant van mijn onderbene[lees meer...]n en voeten lijken in brand te staan. De meeste pijn als ik naar bed ga. Na 2/3 uur ben ik zo hondsmoe dat ik weer moet gaan rusten. Mijn energie is bijzonder snel op. De laatste weken ben ik steeds benauwder zonder verkouden te zijn, ook geen koorts. Opnieuw bloed laten onderzoeken. Als dit niets oplevert wil ik stoppen met mtx. Ik gebruik naast mtx 5 Mg prednison.

27-02-2020 | Man | 74
methotrexaat (20mg/ml)
Artritis
Gebruik al meer dan 15 jaar. Geen ontstekingen. Geen bemerkbare bijwerkingen. Af en toe kortdurend opflakkeren van lichte stijfheid cq pijnscheuten (in de handen, waar de klachten ooit begonnen). Vermindering dosis pakte niet goed uit: meer klachten. Huidige dosis is een hersteldosis. Herstel is naar tevredenheid. Al met al: zeer tevreden over het medicijn.

25-11-2019 | Vrouw | 53
Artritis psoriatica
Voor de Artritis had ik niet echt het idee dat het hielp, wel voor de Psoriasis op mijn hoofdhuid. Na een paar maanden bleek dat mijn leverfunctie zo verslechterd was dat ik per direct met de Methotrexaat moest stoppen. Niets gebruiken tot mijn leverwaarde weer in orde is, Methotrexaat mag, kan en wil ik niet meer gebruiken. De Psoriasis op mijn hoofdhuid is weer in voll[lees meer...]e hevigheid terug gekomen. Hopelijk is er een goed alternatief wat voor zowel de Artritis als voor de Psoriasis werkt.

18-10-2019 | Vrouw | 28
methotrexaat (50mg/ml)
Artritis psoriatica
Schimmelinfectie in combinatie van blaas ontsteking kon 3 dagen niet plassen waardoor ik buikpijn kreeg.... gestopt met medicatie... pijnen 10x erger terug gekomen plus vermoeidhedabklachten

11-10-2019 | Vrouw | 54
methotrexaat (10mg)
Systemische sclerose
Sinds ik die tabletten innam had ik een hele lage bloeddruk, bovendruk onder 9, ik kreeg veel last van draainissen, en voelde me algemeen niet goed.

31-08-2019 | Vrouw | 28
methotrexaat (50mg/ml)
Artritis psoriatica
Na de eerste week erg beroerd voelen, slapeloze nachten maar vooral depressief, ik had totaal geen zin meer in leven kamde me haren niet meer omdat er plukken uitkwamen.