Methotrexaat

methotrexaat

Reuma (104 meningen)
Artritis psoriatica (43 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Methotrexaat

Bojan Nikolik (12-07-2015)

12-11-2017

Gewrichtsontsteking

vanaf de eerste week werkte Enbrel prima, geen pijn meer, moet er wel 6 tabletjes MTX bij blijven slikken per week
22-10-2017

Reuma

Moeilijk aan te geven. Weet niet hoe ik me zou voelen als ik dit niet zou hebben gehad. Ik heb colitis ulcerosa, zou deze ziekte kunnen negatief kunnen beïnvloeden, maar mtx werkt als ontstemmingsremmer, geen idee hoe eea invloed heeft op elkaar. Volgens mijn apotheker kan mtx de werking van de griepprik kunnen beïnvloeden. Toedienen griepprik enkele dagen uitgesteld.
22-10-2017

Artritis psoriatica

Ziekte begon een paar jaar geleden, eerst met een teen daarna wijsvinger, begin dit jaar duimen pijn en pols. Om te kunnen werken en normaal slapen gebruik ik naproxen 500mg 2/dag. Na bloedonderzoek werd ik ik gebeld door assistente reumatoloog dat ik moet onmiddellijk stoppen met inname methotrexaat, leverfunctie in gevaar. Binnenkort ga ik naar reumatoloog voor alternat[lees meer...]ieve behandeling. Sterkte iedereen met zijn aandoeningen. Adam
03-09-2017

Artritis psoriatica

Na een paar maanden mtx geslikt te hebben voor mijn artritis psoriatica, kreeg ik geelzucht en ben abrupt gestopt, na maanden van onderzoeken ben ik goedgekeurd voor biological Stelara. Helemaal schoon na de eerste injectie😃
18-05-2017

Eczeem

Ik heb chronisch handeczeem. Naast diverse zalven eerst Toctino gehad. Werd ik zeer depri van. Toen overgestapt naar Methotrexaat. Deze slik ik nu enkele weken, 6 tabletjes per keer. Ben nu, over het algemeen, zeer vermoeid en heel erg lusteloos. Als ik een klusje doe ben ik na een half uur totaal uitgeput. Verlies nu meer haren bij het douchen dan normaal en heb sinds en[lees meer...]kele dagen een tranend oog. Het resultaat voor het eczeem is matig tot redelijk maar zeker niet voldoende. Er loopt geen bloed meer uit maar dat is alles.
15-05-2017

Reuma

na een prednisoninjectie waren de ra klachten zo goed als weg, maar kwamen langzaam weer opzetten na een week of 3. toen de methotrexaat aan zou moeten slaan. De klachten waren minder als voor de prednison injectie, maar zeker niet weg. stijve vingers bleven, alleen duurde de ochtendstijfheid nu 10 minuten ipv uren.. pijn in de spieren was verdwenen. elke maand een bloed [lees meer...]onderzoek en de leverwaarde stegen eerst langzaam van 30 naar 54 en toen ineens naar 3000. ik moest direct stoppen. Dat is nu bijna 3 weken geleden en de reuma klachten zijn nog steeds weg. Mijn gevoel was ook dat de diagnose niet helemaal klopte. als ik stijve handen had en mijn onderarm masseerde gingen de klachten weg. ook voelde ik veel triggerpoints op deze spieren. Helaas ineens erg donkere urine, geen honger meer en moeite met diep doorademen. erg moe en voor de rest zijn we nog aan het uitzoeken wat de exacte oorzaak is.
14-04-2017

Arthritis

10-03-2017

08-03-2017

Artritis psoriatica

lichte vorm van psoriasis en lichte ontsteking in drie re.vingers gewrichten. Gevoel van "dikke"vingers. door gebruik MTX verdween mijn psoriasis, maar kon, bleek later niet meer in de zon zitten. Dermatoloog en Reumatoloog konden voor de ontstekingen geen relatie met de MTX leggen. Ben daarom gestopt met inname en na drie weken kon ik weer in de zon. Ben nu een jaar zonde[lees meer...]r MTX en psoriasis komt weer terug alsmede het "dikke"vingers gevoel. Ga a.s maand voor gesprek met Reumatoloog en ik wil een ander medicijn proberen....of anders Biologische reumaremmers. Zoek ervaringsdeskundigen die dit herkennen.
28-02-2017

Psoriasis

Ik heb waarschijnlijk een mix van psoriasis en eczeem. Na vele tests weten de doctoren het nog steeds niet. Heb jaren hormoonzalf gesmeerd en lichttherapie gehad, maar dat hielp altijd maar even. Daarna heb ik dimethylfumaraat geprobeerd, maar daar kreeg ik buikloop van. Toen neoral dat werkte bij mij ook niet en was vaak misselijk. Ik gebruik nu sinds 3 weken methotrexaat[lees meer...] en zie nu wel gelijk resultaat. Ben er op dit moment erg blij mee, bijna geen bijwerkingen! Alleen een beetje weeïg op de maag op de dag dat ik ze slik en de eerste week een paar plekjes in mijn mond maar daar gebruikte ik perio-aid voor om te spoelen, volgende dag was het weer weg.
19-12-2016

08-11-2016

Gewrichtsontsteking

Medicijn werkt niet bij mij. Heel veel haaruitval, en nog steeds. Gebruik het nu al 4 jaar maar heb toch vaak ontstekingen in mijn vingers en polsen. Denk erover na om ermee te stoppen, heb geen baat bij. Dit al besproken met de specialist. Als het zo doorgaat ben ik straks helemaal kaal.
26-10-2016

Artritis psoriatica

10 jaar gebruikt tegen artritis psoriatica. Eerste jaren werkte het goed in combi met zalfjes. Laatste 3 jaar last van bijwerkingen als vaak grieperig en moe. Af en toe speelde huid en gewrichten alsnog op. De stelara die ik nu gebruik in plaats van methotrexaat is veel fijner.
21-10-2016

Artritis psoriatica

Doordat mijn psoriasis overging in artritis psoriatica moest in switchen van medicijnen. De Psorinovo werkte alleen voor mijn huid, maar ik kreeg steeds meer gewrichtsklachten. In maart 2016 gestart met MTX, maar na de eerste bloedtesten bleek mijn lever dit medicijn niet zo goed te verdragen. Vervolgens steeds geminderd in de dosering, maar uiteindelijk zo laag uitgekomen[lees meer...] dat het middel niet meer effectief werkt. Inmiddels ben ik gestart met Humira injecties......ben benieuwd.
05-10-2016

Sarcoïdose

Op 6 maanden tijd viel ik door? In sarcoidose IV. Eerst cortisonen gebruikt, daar kon ik absoluut niet tegen. Longinhoud daalde naar -/ 30%. Dus methotrexate geprobeerd, dat sloeg aan. Ik zat wel al met een polyneuropathie en Raynaudfenomeen sedert 1993, waarvoor de lijst te lang is hier. Heb ook zeer veel zenuwpijnen. Ik word universitair opgevolgd en moet wel ook 1mg dag[lees meer...]elijks foliumzuur en magnesium innemen BEHALVE op de dag van de mtx. Daarbij krijg ik ook dagelijks een injectie vit B 12 sedert 1993. Ik krijg regelmatig door een hardere stoot, van bv de hond, etc blauwe plekjes. Soms gaan ze weg, maar soms zit ik een 4/5 maanden met open zweren soms met een diameter van 7cm! Dan moet ik een paar maaanden stoppen om daar nieuwe cellen te kweken en dan weer mtx. Ik heb totaal geen haarverlies. Moet met nog oxycontin 20 en oxynorm 20 (4/d) bijnemen. Het is geen Joepie. Medicijn, maar dat is geen enkele! Het is net zoeken naar de juiste combinaties en verhoudingen.
12-07-2016

Psoriasis

Mijn huidproblemen (gedurende de afgelopen 60 jaar) worden eigenlijk veroorzaakt doordat mijn eigen transpiratie mijn huid irriteert. "Alles" wat bijdraagt tot het ontstaan van mijn transpiratie (o.a. de zon, maar ook fysieke inspanningen, stress, te nauwe kleding, diverse warmtebronnen, hoge temperaturen in samenhang met langdurige droge periodes) leiden tot huidirritatie[lees meer...], met daaropvolgend soms open wonden (door krauwen/krabben vanwege de jeuk), infecties en ontstekingen.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (539) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum