Methotrexaat

methotrexaat

Reuma (104 meningen)
Artritis psoriatica (43 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Methotrexaat

Bojan Nikolik (12-07-2015)

06-02-2019

Psoriasis

Nog maar net in de derde week, de eerste 2 weken ben ik begonnen met 2 om 2 om 2. Tussen pose van 12 uur. Hierbij had ik veel last van bijwerkingen. Met overleg heb ik deze week gestart met 6 tabletten van (2,5 mg) op één dag. Nu heb ik geen last meer van veel buikpijn en hoofdpijn en ben ietsjes minder duizelig. Nog wel last van de rest van de bijwerkingen. Na de tweede w[lees meer...]eek zag ik direct al iets verschil, de dikke laag schilfers zijn verdwenen. Dit geeft mij een goed gevoel, en heb het idee dat het werkt. Nu 3e week, ik zie al iets huid door de psoriasis heen. Ik blij. Maar het is wel moeilijk aangezien sommige bijwerkingen nog behoorlijk aanwezig zijn. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd, dit is voor mij mijn laatste redmiddel vindt ik. Dus ik wil graag mee door gaan, al zie ik er behoorlijk tegen op wat je leest op internet en in de folder, met name in de toekomst over een leverpunctie en bvb longontsteking. Ik hoop dat het verder verdwijnt en later niet weer terug komt. Ik zou graag meer lezen wat jullie reacties zijn, we kunnen namelijk elkaar steunen.
12-12-2018

Methotrexaat (methotrexaat)

Erg moe dag na injectie, moet heel veel en vaak plassen, icm neotigason tabletten zijn vingerafdrukken grotendeels verdwenen, na verlaging van 15mg naar 10mg kwamen deze weer terug, maar ook het ziektebeeld, dus weer naar 15mg nu
06-11-2018

Ziekte van Crohn

bijna een half jaar bezig meer wekelijkse injectie van MTX, eerst 3 maand 25mg en momenteel op het einde van 15mg. Dit om geen antistoffen aan te maken tegen Remicade en Immuran ben ik allergisch aan. Bij de 25mg was ik extreem misselijk tot zelfs braken zonder dat daar aanleiding van enige ziekte toe was. verder werkt het zeer fel op je gemoed en weinig goesting om vee[lees meer...]l dingen te doen. Bij de 15mg was is gelukkig dat het braken al wat minder fel was maar uiteindelijk blijft het op de tanden bijten. binnen 2 weken ben ik ervan af en dat doe ik nooit niet meer, wat een rotzooi.
03-11-2018

Arthritis

Na een maand hoofdpijn ben ik ermee gestopt, het was geen doen meer
11-09-2018

Reuma

S morgens injectie 15 mg mtx. S middagslaapje doorsziek in het ziekenhuis. Middel ongeveer 17 jaar gebruikt. Arts wist binnen 2 uur dat het een alvleesklierontsteking was. Het komtveel voor bij het gebruik van mtx.
07-09-2018

Ziekte van Crohn

Nog weinig opties mogelijk. Nu 4 maanden mix injecties. Werkt goed alleen heel erge haaruitval... meerdere daarmee bekend. Eventuele tips zijn welkom!!! Nu begin ik ook jeuk te krijgen...hoop niet ook een bijwerking...
06-09-2018

Reuma

Na eerste injectie bleek allergische reactie op te trede . Witte bloedcellen naar nul niveau. Met spoed opgenomen in ziekenhuis ( met ambulance). Witte bloedcellen bleven laag, infectie in slokdarm opgelopen en op intensive care beland. Kantje boord volgens specialist. Lange herstelperiode met nodige gevolgen. Nu zoeken naar alternatieve medicijnen in biologicals maar nog [lees meer...]niet gevonden helaas..
26-08-2018

Artritis psoriatica

MTX werkte in het begin perfect tot ik een ander doosje kreeg. sinds dien alleen maar ellende na innamen 3 dagen ziek en dan was je net weer een beetje opgeknapt kon je die rotzooi weer in nemen overgestapt op enbrel helemaal super !
20-08-2018

Vasculitis

Ik gebruik nu ook nog prednison en heb daar heel veel bijwerkingen van zoals aritmie en zeer emotioneel zijn. Verder ook Osteoporose door de prednison. Ik moet hier vanaf. De Methotrexaat geeft mij nauwelijks bijwerkingen en ik hoef het maar 1x per week te injecteren. Ik vind dat heel prettig. De injectienaald is zo dun dat ik van de prik niets merk. Ik kan zelf injecteren[lees meer...].
07-07-2018

Gewrichtsontsteking

Oktober 2016 methotrexaat gekregen na 3 maanden prednisolon, tegen poli artritis in de voeten wat het lopen zeer moeilijk en pijnlijk maakte, en extreme vermoeidheid (16 uur slaap nodig per dag). Methotrexaat opgebouwd tot 22,2 Mg per week tot december 2016. Toen namen de ontstekingen af. Nog 10 tot 11 uur slaap nodig per nacht en weer terug aan het werk gegaan (32 per wee[lees meer...]k). Onderhoudsdosering van 12,5mg gehad voor ruim een jaar. Toen langzaam gaan afbouwen via 10mg naar 7,5mg. Het middel werkt goed tegen de ontstekingen, maar zorgt wel voor bijwerkingen. Heb accuut moeten stoppen afgelopen mei door een leverontsteking en opgezette milt. Verbaasde me als geheelonthouder van alcohol cafeïne etc, ik neem nog geen paracetamol. Bleek te komen door CMV virus. Kan normaal geen kwaad maar kan in combinatie met methotrexaat deze klachten geven. Dus nu gestopt met methotrexaat. Merk dat ik maar 8 tot 9 uur slaap nodig heb per nacht, ben stuk vrolijker, en niet meer misselijk. De extra pondjes ben ik trots op. Hoop dat de ontstekingen niet terug komen. Word gemonitord door de reumatoloog, maar voorlopig ben ik hoopvol zonder medicatie :-)
02-06-2018

Artritis psoriatica

nadat MTX tabletten niets deden overgestapt op injecties. Daar werd ik echt vreselijk ziek van. Op vrijdag 16u de injectie, eten om 17u en een uur later kwam alles er weer uit. In trainingspak onder een dik dekbed liggen rillen tot zondag. Dan ging het weer. Na een paar maanden kwam daar als gevolg van MTX een hartvliesontsteking bij. Accuut gestopt en toen bijna 10 jaar g[lees meer...]een last meer gehad.
30-05-2018

Reuma

Ik slik al enige jaren methotrexaat. Of het helpt, weet ik niet, omdat ik sinds de diagnose trouw geslikt heb. Er ontstaan wel overal knobbels en bobbels aan handen en voeten die blijkbaar niet weg te halen zijn. Bij mijn hand drie maal geopereerd, maar de bult zit er nog. Ik heb veel pijn aan handen en voeten en eigenlijk overal. Slik maar 15 mg. per week. Mijn vitaliteit[lees meer...] is enorm afgenomen, ik kan steeds minder ver lopen zonder overal pijn in mijn rug te krijgen. Sporten lukt steeds minder goed: ik ga niet vóór- maar achteruit. Ik zwem ook elke week. Mijn vraag: val je af van die pillen? Ik ben sinds ik slik gevaarlijk mager geworden: 50 kg , dat is 10 kg. eraf bij 175 cm. ik vind dat bedreigend. Ik zie er ook slecht uit, helaas. Ook maak ik me zorgen over eventuele afname van botdichtheid,of is dit niet nodig? Neemt je testosteron ook af bij deze medicatie, of is dat bij vrouwen geen punt? Waarom lees je alleen over afname bij mannen, of is dat daar ook niet aan de orde? Feit is dat ik dat niet kan vinden op internet bij de bijwerkingen. Weet iemand een antwoord? Zou ik in overleg eens moeten stoppen met dit medicijn?
12-04-2018

Eczeem

Laatste 4 jaar is mijn eczeem mijn leven weer gaan beheersen, laatste jaar was echt een hel. Veel ziek thuis gezeten door slaapgebrek van jeuk en bacteriële infecties. Mijn hele lichaam was gehavend, vooral mijn gezicht. Wat heb ik mij ongelukkig gevoeld. Alles al geprobeerd. Nu 12 weken aan de methotrexaat en het gaat super! Slaap weer, kan weer gewoon douchen (zonder jan[lees meer...]kend in de douche te staan) , sport weer en vooral; ik SLAAP weer. Wel ben ik ongeveer 5 kilo aangekomen (maar weet niet helemaal zeker of het door de methotrexaat komt, ben namelijk weer gaan genieten van eten. Deed ik niet omdat ik bij alles dacht, misschien krijg ik hier wel eczeem van). Dus ik hou mijn gewicht komende tijd in de gaten. Wel heb ik haaruitval gekregen (en ik heb al niet zo een dikke bos), maar dat weegt (nu ) niet op tegen het leven wat ik er weer voor heb teruggekregen. Heb ook totaal geen last van misselijkeheid of vermoeidheid na het nemen van de tabletten.
08-03-2018

Psoriasis

Ondanks het tegelijk gebruik van foliumzuur de dag erna ,waren de bijwerkingen niet te doen ,ik heb er zelfs ondanks een thoraxfoto voorafgaande een zeer zware longontsteking door gekregen waarbij ziekenhuis opname noodzakelijk was .
24-01-2018

Artritis psoriatica

..ik ben sinds een jaar gestopt met Humira en Methotrexaat, ik ben een alternatief middel dat ik zelf maak gaan gebruiken en was binnen 3 weken van mijn artritis psoriatica verlost. Ik heb goed afgevallen, heb een perfecte huid, slaap perfect, heb energie als een paard, gewoon top! Ik sta nog steeds onder controle van de specialist. Mijn bloedwaarden zijn perfect, bloeddru[lees meer...]k top. De arts kan het niet verklaren en daarom is hij sceptisch...Zal niet komen door het alternatieve middel maar doordat je meer rust hebt, zegt ie. Onzin natuurlijk. Ik ben directeur van 7 bedrijven en heb 34 mensen voor mij aan het werk...dat kun je geen rust noemen..ik maak meer uren dan iemand in loondienst en dat vind ik niet erg, maar als de wetenschap iets niet kan verklaren, dan kramen ze onzin uit. Kortom, ik ben een gelukkig mens en ik hoef die chemicaliën waarvan je het effect op de lange duur niet weet, gelukkig niet meer te gebruiken.
30-12-2017

Artrose

IK BEN SMORGENS NIET MEER STIJF WEL VEEL MOE EN AF EN TOE MISSELIJK

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum