Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

28-03-2015 | Man | 17
methotrexaat (10mg)
Ziekte van Crohn
ik ben nu 17 jaar en gebruik al ruim een jaar methotrexaat. ik voel me anders dan voordat ik de spuiten had, ik voel me een beetje depressief. ook voel ik me op de dag dat ik de methotrexaat erg misselijk en heb ik er soms braakneigingen bij.

06-11-2018 | Man | 32
methotrexaat (25mg/ml)
Ziekte van Crohn
bijna een half jaar bezig meer wekelijkse injectie van MTX, eerst 3 maand 25mg en momenteel op het einde van 15mg. Dit om geen antistoffen aan te maken tegen Remicade en Immuran ben ik allergisch aan. Bij de 25mg was ik extreem misselijk tot zelfs braken zonder dat daar aanleiding van enige ziekte toe was. verder werkt het zeer fel op je gemoed en weinig goesting om vee[lees meer...]l dingen te doen. Bij de 15mg was is gelukkig dat het braken al wat minder fel was maar uiteindelijk blijft het op de tanden bijten. binnen 2 weken ben ik ervan af en dat doe ik nooit niet meer, wat een rotzooi.

07-09-2018 | Vrouw | 34
methotrexaat (15mg)
Ziekte van Crohn
Nog weinig opties mogelijk. Nu 4 maanden mix injecties. Werkt goed alleen heel erge haaruitval... meerdere daarmee bekend. Eventuele tips zijn welkom!!! Nu begin ik ook jeuk te krijgen...hoop niet ook een bijwerking...

03-07-2012 | Vrouw | 34
Ziekte van Crohn
Na imuran gestart met methotrexaat injecties, 1 x in de week en begeleidend 6x 5 mg foliumzuur op de andere dagen. daarnaast het medicijn sulfasalazine. Tevreden over de werking, heb absoluut verbetering gemerkt! In verband met licht verhoogde leverwaarden (injecties in combinatie met ernstig overgewicht) besloten de dosis te verlagen en de ontstekingswaarden namen weer[lees meer...] licht toe helaas. Qua bijwerkingen valt het me mee! In de startperiode 1 a 2 dagen echt behoorlijk vermoeid, nu merk ik de dag na de injectie dat ik langer geslapen heb en vermoeider wakker word, ik doe gewoon de dagelijkse dingen of doe het een dagje rustiger aan. Nagels en haren worden inderdaad slechter. Mogelijke verbetering valt te behalen met vitamine B-complex, dat zou goed voor haren en nagels zijn. Al met al is het voor mij een goed medicijn geweest tot aan het verlagen van de dosis

06-01-2015 | Vrouw | 37
Ziekte van Crohn
Omdat ik antistoffen aanmaak tegen remicade is besloten om deze tegen te gaan met MTX injecties. Veel bijwerkingen die ernstige inbreuk op mijn leven maken. Ik heb deze ervaring in heftigere vorm gehad toen ik injecties zette in combinatie met humira-injecties (ook bij dit medicijn in verband met aanmaken van antistoffen). De MTX-spuiten gaan maar moeilijk naar binnen[lees meer...], ik las al dat de spuiten ietwat bot zijn en dat kan ik beamen. Bij humira was ik binnen 3 weken zo vreselijk ziek dat werd besloten acuut te stoppen. Nu bij de remicade is het niet mogelijk om fulltime te werken als ik nog een beetje een sociaal leven wil hebben. Ook dat sociale leven wordt beperkt tot een minimum. Ik ben zo vreselijk moe, zo snel ziek en heb zo makkelijk een dag dat ik me ondefinieerbaar slecht voel vol met allemaal wazige klachten dat het doel de middelen niet meer heiligt en ik heb besloten te stoppen. Qua darmen heb ik echter weinig klagen, dus het is jammer dat er zulke ernstige bijwerkingen zijn bij mij.

09-11-2014 | Vrouw | 41
Crohn
De eerste 2 dagen na de injectie ben ik hondsmoe, depressief, last van m'n buik darmen en maag. Slap. Ik functioneer gewoon niet. Ik heb 3 jonge kinderen en dit is gewoon niet te doen. Heb nu 5 injecties gehad waarvan 1 x verkeerd geprikt met anderhalve week jeuk en pijnlijke plek tot gevolg. Daarnaast had ik in ene een brandbaar op m'n onderarm maar kon me niet herinneren[lees meer...] dat ik me gebrand had😳. Ik wil er acuut mee stoppen. Vind het helemaal niks. Daarnaast drink ik graag een glaasje wijn maar is ook niet wenselijk bij dit medicijn. Ooit Remicade gehad en heb daar goeie ervaringen mee gehad. Ondertussen alweer 25 jaar crohn yeah!