Ervaringen met Femara

Borstkanker (93 meningen)
Baarmoederkanker (2 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

05-06-2011 | Vrouw | 48
Borstkanker
Ik heb de hele dag honger, ben al 5 kilo aangekomen. Heel veel pijn in heupen, knieën en rug. Heel af en toe een opvlieger. Veel moe. Beetje down.

11-03-2011 | Vrouw | 48
Na behandeling borstkanker
artrose, osteoporose, sbstipatie, vermoeidheid, gewichtstoename

21-01-2011 | Vrouw | 48
Borstkanker
Alhoewel het met mijn ziekte (borstkanker) goed gaat; de tumor markers blijven laag, vind ik dit een medicijn met heel veel nare bijwerkingen. Heel veel opvliegers, veel pijn in de gewrichten, slecht slapen, emotioneel heb ik het gevoel dat ik in een achtbaan zit, kan niet tegen stress, voel me veel ouder dan ik ben, geen libido, regelmatig depressief en kan me heel slech[lees meer...]t concentreren. Ik slik het samen met lexapro om paniekaanvallen tegen te gaan. Vaak heb ik het gevoel dat ik de controle over mijn leven kwijt ben. Kan de energie niet vinden om mezelf af en toe een schop onder mijn achterste te geven. Moe, moe, moe. Ik zit nu in het vierde jaar na de operaties, de chemo's en bestralingen, dus het einde komt in zicht. Ik ervaar deze jaren nog heftiger dan het jaar van de behandelingen omdat ik gefrustreerd word van de bijwerkingen en het me niet lukt om weer mezelf te worden. Natuurlijk ben ik blij dat ik nog leef (meestal dan), maar het is heel zwaar.

12-01-2011 | Vrouw | 48
Preventie borstkanker
Ik neem sinds 1 jaar het medicijn letrozol. Het valt mij heel zwaar omdat ik veel last heb van pijn in mijn gewrichten. Als ik 's ochtends wakker wordt kan ik haast niet lopen, het lijkt of mijn voeten een en al "blauwe plek zijn", en de trap kom ik nauwelijks af. Gedurende de dag heb ik last van mijn voeten als ik loop. Ik lees in de verslagen van andere vrouwen dat zij z[lees meer...]ich 10 jaar ouder voelen. Zo ervaar ik het ook. Ook mijn libido is verdwenen en het hebben van sex doet pijn. Ik vind het zwaar om te aanvaarden dat ik niet meer zo ben als voorheen. Ik moet de medicijnen 7 jaar slikken en dat vind ik een lange periode. Ik ben gelukkig niet aangekomen en heb wel wat last van depressieve gedachten, maar niet extreeem. Ik neem echter al meer dan 10 jaar Prozac (Fluoxetine 20 mg per dag) wellicht dat dat helpt. Natuurlijk ben ik blij dat ik nog leef, maar het is een zware opgave deze medicijnen. Zijn er "dingen"die helpen. Ik heb begrepen dat sporten helpt tegen de bijwerkingen, maar door de pijn in mijn voeten zie ik daar eigenlijk tegenop. Ik ben dol op salsa dansen. Zou ik dat toch weer moeten gaan doen? Lieve groet Suzan E. (Red; om privacyredenen is de achternaam ingekort bij de gegeven mening)

20-12-2021 | Vrouw | 47
letrozol (2,5mg)

08-11-2011 | Vrouw | 47
Borstkanker
hello! Ik heb een borstbesparende operatie achter de rug en 30 bestralingen, heb ondertussen 4,5 maand tamoxifen ingenomen met reusltaat dat sinds 2 maanden mijn haar begon uit te vallen en de helft van mijn haardos is verdwenen! nu ben ik zopas gestopt met tomoxifen. Er werd mij aangeraden nu 1 maand te stoppen en dan te beginnen met arimidex of femara? Als ik de nevenwe[lees meer...]rkingen lees heb ik al schrik. Velen spreken van haaruitval. Hoeveel procent is jullie haardos dan verdwenen? Zou me plezier te doen met een eerlijk antwoord te plaatsen op het forum en hoelang innemen van het medicijn voor de haaruitval begon? Hartelijk dank en veel moed aan allen.

02-11-2011 | Vrouw | 46
Borstkanker
Hallo, in 2008 heb ik borstkanker gehad, ik onderging een borstbesparende operatie, had een uitzaaiing van 1,5 mm in de schildwachtklier, kreeg 33 bestralingen en 6 chemokuren. Al zeg ik het zelf: ik heb mij hier goed doorheen geslagen met de geweldige steun van mijn man, familie en vrienden. Na de chemokuren ben ik begonnen met Tamoxifen. Na anderhalf jaar werd ik toch we[lees meer...]er ongesteld, wat absoluut niet meer mocht. Kreeg hiervoor een Lucrin injectie. Ik kon nu met regelmaat zo'n injectie krijgen om de boel stil te leggen maar dat stond mij enorm tegen, om nog meer troep in mijn lijf te krijgen. Ik heb toen besloten om mijn eierstokken weg te laten halen en dat is vorig jaar gebeurd. De dag na die operatie ben ik toen begonnen met Femara. Ik heb veel opvliegers, pijn in mijn voeten en heupen, en krijg nog dunner haar dan dat ik al had. Heb gelukkig geen depressieve gevoelens, maar vind het wel erg vervelend om me vaak zo stijf te voelen, en dat mijn haar zo dun wordt vind ik heel erg! Wat die stijfheid/gewrichtspijn aangaat, ik beweeg voldoende, ik werk 24 tot 28 uur per week in de verzorging. Ik heb juist het gevoel dat als ik veel in beweging ben geweest, en heb daarna even gezeten dat de stijfheid/gewrichtspijn nog erger is. En 's morgens bij het opstaan doen mijn voeten behoorlijk zeer. En dan nog wat; het sexleven van mijn man en mij is dramatisch geworden. Na de kanker was het al niet meer als voorheen, maar na het verwijderen van de eierstokken (en het gebruik van Femara?) is het helemaal niet leuk meer. Het vrijen doet zeer, kan er niet meer van genieten. Ik vind dat heel erg, mijn man en ik zijn nog veel te jong om geen sex meer te hebben. Mijn man is trouwens ontzettend lief en begripvol, maar ik vind het voor hem ook erg. Ik heb verder een hartstikke leuk leven en en besef mezelf heel goed dat ik ontzettend veel mazzel heb gehad, maar het heeft ook vervelende gevolgen gehad op mijn leven. Ik had van mijn internist Femara voor een jaar voorgeschreven gekregen. Ik had vandaag voor controle gemoeten, maar de afspraak is verzet naar eind november. Vandaag de laatste pil geslikt, en ik vraag geen nieuw recept meer. Wil kijken hoe mijn lichaam de komende 3 weken reageert. Dan wil ik aan de internist vragen of ik ermee mag/kan stoppen. Dan heb ik al met al 3 jaar medicijnen geslikt. Ik wacht af wat hij ervan vindt....

06-02-2011 | Vrouw | 46
Verlengde hormoontherapie bij borstkanker
Ook ik doe mee aan de trial IDEAL na drie jaar tamixifen en twee jaar Arimidex. Ik ben ingedeeld in de vijfjaarsgroep en vrees dat ik dit geestelijk niet vol. kan houden. Ik denk er - al na 3 maanden - over om te stoppen omdat ik zwaar depressief word/ben. Ik slik daarnaast tevens paroxetine (anti-depressivum) en met enige regelmaat valium of bromazepam om mezelf rusti[lees meer...]g te houden. Dit is absoluut niet meer te doen... Dagelijks heb ik hoofdpijn en enorme huilbuien... De kwaliteit van mijn leven is op dit moment zeer matig. Bij het gebruik van tamoxifen waren stijfheid en pijn in mijn gewrichten het enige... Bij Arimidex kreeg ik ernstige chemische peesontstekingen in polsen en ellebogen (waardoor er 5x is geprikt met een cortico steroïd en nu nog operatie mogelijk is...). Ik weet het werkelijk niet meer... :-(

05-06-2012 | Vrouw | 45
Borstkanker
5 jaar na borstamputatie nu uitzaaiingen in skelet met spontane ribfracturen en ernstige aangetaste wervelkolom. Eerste behandeling met Xeloda sloeg niet aan, nu taxol 1x per week infuus. Nog geen ervaring met aromatase-remmer. Skelet is aangetast wat het bewegen bemoeilijkt en dan komt daar nog de pijn bij.

21-07-2011 | Vrouw | 39

15-11-2011 | Vrouw | 38
Baarmoerderkanker
Ik heb sinds ik ben gestart met Femara veel slaapproblemen. Ik kan bijvoorbeeld niet in slaap komen en lig uren (soms hele nachten) wakker. Om gek van te worden. Neem dan maar weer medicijnen om te kunnen slapen. Ik heb gelukkig geen last van gewrichtspijnen. Weet iemand een oplossing voor deze slaapproblemen?

22-04-2012 | Vrouw | 36
Borstkanker
eind augustus is er borstkanker ontdekt bij me ,het gaat om een hormonaal gevoelige kanker ....er waren metastasen gevond op men bot vandaar dat ik twee ingedeukte ruggewervels had. na een zware rugoperatie en bestaling moet ik nu ook een hormoonpil nemen en ben begonnen met nolvadex ..Resultaten niet zoals het moet. neem nu sedert een maand femara. ik lees hier niet v[lees meer...]eel positiefs over maar ik kan er nog niet veel over zeggen neem ze nog te weinig lang ...spierpijnen heb ik al ondervonden en moeilijk inslapen maar voor de rest valt alles mee. ik denk er nie veel over na moet ze toch nemen, hebben geen keus. dus positief denken en die bij werkingen probeer ik te aanvaarden, hoort er blijkbaar bij. alles hangt af van hoe je het bekijkt he? ik ben zelf nog maar 36 jaar en leg mij er niet bij neer dus ik vecht met al men eigen wapens terug en die zijn vertrouwen hebben in men lichaam ...positieve gedachten ...mij laten omringen door positieve mensen en alleen maar doen waar ik zin in heb ... Al heb ik ook mn slechte momenten; veel sterkte aan iedereen, grt

01-10-2010 | Vrouw
Kanker

31-08-2010 | Vrouw
Borstkanker
In de vijf jaar medicatie slikken waarvan de laatste twee jaar Femara bijna alle bijwerkingen moeten verdragen. Vooral gewrichtspijn, overgewicht(altijd willen eten) slapeloosheid, depressies, en altijd maar moe kortom een vreselijke tijd. Nu eindelijk mag ik stoppen en weet geen raad met de afkickverschijnselen. Vooral heel neerslachtig en zomaar weer extreem hyper. Weet [lees meer...]iemand hoe lang dit kan gaan duren? En ook ik ben gelukkig met adviezen om het dragelijk te maken. Hoor graag van anderen.

15-04-2010 | Vrouw
Borstcarcinoom
zeer veel last van gewricht en botpijnen, zeer invaliderend 10 jaar ouder geworden

26-02-2010 | Vrouw
Borstkanker
Gebruik Femara als aanvullende op alle andere medicatie gedurende 2,5 jaar in Trial. * regelmatige gevoelens van neerslachtigheid en onrust. * lichte gewichtstoename ongeveer 3 kg. * lichte bot-ontkalking * lichte gewrichtsklachten in de knie * Droge mond, grote kans op gaatjes, probeer te bestrijden met fluor spoeling en dito tandpasta. Op tijd naar de [lees meer...]tandarts gaan is een vereiste. Effect ? ja dat weet je niet he ? maar ik ben er nog.