Ervaringen met Lucrin

leuproreline

opvliegers Lichte hoofdpijn vermoeidheid opgezette buik

Endometriose (60 meningen)
Prostaatkanker (9 meningen)
Borstkanker (5 meningen)
Onvruchtbaarheid vrouw (1 mening)

Tamoxifen (267 meningen)
Femara (100 meningen)
Anastrozol (98 meningen)
Zoladex (93 meningen)
Letrozol (72 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

14-09-2016 | Vrouw | 44
Endometriose
Enige bijwerking die ik heb zijn opvliegers die goed te doen zijn. Erg blij dat ik Lucrin toch ben gaan gebruiken, pijn klachten zijn zo goed als weg. Ik was erg bang voor de vele bijwerkingen. Einddatum is nog niet bekend. Mogelijk komt er een operatie.

11-07-2016 | Vrouw | 48
leuproreline (45mg)
Borstkanker

15-06-2016 | Vrouw | 43
Endometriose
Ernstige endometriose, 9 jaar onbehandeld door missen diagnose.

26-05-2016 | Vrouw | 22
Endometriose
Ik ben in behandeling met eierstok cyste. Ik had een kinderwens. Naar dat ik bij de gynaecoloog ben geweest kwam ik erachter. Heb jaren lang menstruatiepijn gehad. Waar ze niks aan konden doen. Toen ik het wist ware mijn cyste 14 CM ik ben daarna geopereerd. En zijn we begonnen met inseminatie. Voor een kinderwens. Er moet 6 x inseminatie worden gedaan om ivf vergoed te kr[lees meer...]ijgen. Dit was alleen maar tijd verspilling mij cyste zijn weer terug gegroeid naar 5 cm binnen 9 maanden ben ik weer opnieuw geopereerd er is geen eierstok verwijderd omdat ik dit totaal niet wilde, het kon nog gered worden. Na me operatie zoude we beginnen met ivf, ik heb toen aangegeven dat ik weer superveel pijn had bij de menstruatie. En dit de teken was dat me cyste aan het aangroeien was. Vervolgens kreeg ik lucrin voorgeschreven. Eierstokcyste groeien met menstruatiebloed. Na 2de lucrin injectie ben ik niet meer gaan menstrueren me cyste ware niet aangegroeid, moet nog 1x lucrin injectie krijgen, en dan kan ik beginnen met ivf. Het was een hel, je moet echt veel geduld hebben en ook de juiste dokter. Een dokter die je gevoelens kan begrijpen.

21-03-2016 | Vrouw | 34
leuproreline (20mg)
Onvruchtbaarheid vrouw
Ik werd gek van de jeuk en de hoofdpijn. Direct de dag na het beginnen kwam de hoofdpijn opzetten. Gedurende de bijna drie weken dat ik het heb gebruikt heb ik driemaal daags 2 paracetamol gebruikt. Daarmee was het redelijk te onderdrukken. De jeuk was nog erger, maar uiteindelijk gewoon doorgezet :)

09-07-2015 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Veel last van de bijwerkingen. Beetje bloedverlies in het begin, nu alleen nog de opvliegers, soms wel 30 x op een dag. Nu 2 x gehad, gelukkig hoef ik niet meer, volgende stap is operatie.

17-06-2015 | Vrouw | 28
Endometriose
Zojuist mijn laatste injectie van 3 geplaatst. Ik wordt behandeld voor endometriose en als voorbereiding op IVF. Ik ervaar tot dusver het middel erg goed! Geen tot weinig opvliegers en verder kan ik gewoon alles doen en laten... geen kwaaltje op de 2 dagen na injecteren dan een beetje hoofdpijn. Vanaf de eerste injectie niet meer ongesteld en dat is voor mij al een cadeaut[lees meer...]je! Geen pijnaanvallen meer vooraf mn menstruatie. Mn gewicht is hetzelfde gebleven.

20-04-2015 | Vrouw | 33
Endometriose
Ik ben op dit moment aan de Lucrin. De buikpijn die ik had bij de menstruatie is over. Ik heb nog wel veel last van steken in mijn buik. Ook heb ik enorm veel last van opvliegers, nachtmerries en kom gigantisch aan. Ik ben om zwanger te worden in het verleden heel veel afgevallen. Ik was hier super blij mee want het heeft me heel veel moeite gekost. Ook om dit aan te h[lees meer...]ouden koste het me moeite maar het lukte wel. Ik bleef stabiel. Nu na 4 x Lucrin vliegen de kilo's eraan. Ik wordt er moedeloos van. Na mijn operatie hoef ik geen Lucrin meer dus dan maar hopen dat ik er niets meer aan krijg en weer kan gaan afvallen.

31-03-2015 | Vrouw | 27
Endometriose
Inmiddels 2 injecties gehad. 1ste werd via apotheekzorg geleverd en gezet. Nu via de huisarts. Ik heb wat last van opvliegers en vooral nachts erg warm. De bijwerkingen staan in schil contrast met de buikpijn die ik had. De pijn is nauwelijks nog aanwezig dus voor mij werkt dit. Ik gebruik nog geen livial erbij

14-01-2015 | Vrouw | 20
Endometriose
Februari 2013 kreeg ik te horen dat ik een ernstige vorm van endometriose heb. Na veel pijn, doorbraakbloedingen etc was ik blij dat er eindelijk een uitslag was. Ondertussen heb ik hier al 5 operaties aan gehad, waarbij 1 eileider verwijderd moest worden. Ik heb 1.5 jaar orgametril gebruikt. Dit werkte in het begin prima, maar op een bepaald moment kwamen alle klachten we[lees meer...]er terug. Met de arts een gesprek gehad en besloten om over te gaan op lucrin, met livial voor de bijwerkingen. Tegen de endometriose werkt het perfect. De bijwerkingen zijn bij mij echter minder prettig. Ik gebruik het nu 4 maanden, en ben 7 kilo afgevallen, en een cupmaat kleiner. Heb vaak slapeloze nachten en veel opvliegers. Ook is mijn haar ontzettend uitgevallen waardoor ik nu een weave draag ( mijn haar was ook al niet heel dik ). Ontzettend moe, wat ook komt door de slapeloze nachten, en periodes van erg down zijn. Voor een meisje van 20 vind ik het lastig om op deze manier mijn dagelijkse leven op gang te houden. Maar het doel van de injectie is er. De pijn en de onwijs heftige bloedingen zijn weg, maar je moet er wel wat voor over hebben.

03-11-2014 | Vrouw | 56
leuproreline
Na 2 jaar erge vaginale pijn, waarbij de huid rauw was en ik erge onaangemame afscheiding had, schreef de gyno me Lucrin voor. Omdat ik 55 was en nog niet in de overgang schreef ze mijn klachten toe aan het wisselen van de hormoonhuishouding, en het zuurgraad. De injecties zet ik zelf, geen klachten. Met dit middel zijn de klachten al binnen 2 weken verdwenen en ko[lees meer...]men wel mild terug aan het eind van de maand als ik weer toe ben aan een nieuwe injectie. Daarom wil ik liever nog niet stoppen, maar ik las dat het botafbraak veroorzaakt waardoor je het niet lang achtereen mag gebruiken. Geen last van bijwerkingen, alleen de eerste weken verhoogd libido, maar dat is geen klacht. Nu is dat normaal. Ik voel me er heel goed bij, weg zijn de klachten waar ik het voor gebruik. En psychisch voel ik me erg goed, bijna euforisch. Eetlust en smaak zijn enorm veranderd. Ik ben juist 10 kilo afgevallen (zonder dieet). Heb het af en toe lekker warm, maar ervaar dat niet als opvlieger (geen idee wat dat is). Het enige is dat een hoge bovendruk heb, maar onderdruk is normaal. Staat wel als bijwerking beschreven maar ben er nog niet mee naar de dokter gegaan, Gyno adviseerde dat wel.

22-09-2014 | Vrouw | 35
Endometriose
Ik heb dit forum vooraf gelezen en schrok! Ik heb ernstige endo, operatie gehad vorig jaar en nu grote cystes (4x5 cm), de lucrin heeft ze na 2 mnd flink doen slinken waardoor ivf mogelijk wordt. Ik wil graag 'controle' en vond tips om de bijwerkingen tegen te gaan. Notitie: ik moest van mijn specialist de anticonceptiepil erbij slikken, dat remt de bijwerkingen al. Verder[lees meer...] vond ik dat cafeïne (cola, koffie,thee) en alcohol de bijwerkingen triggeren. Deze heb ik compleet achterwege gelaten (resultaat, geen enkele opvlieger gehad en -1 kg😜). Om de gewichtstoename tegen te gaan, las ik dat je de eerste twee weken enorme trek krijgt (had ik ook!), maar geef daar niet aan toe of neem dan fruit of snoepgroentes. Daarna neemt de trek af. Ik ben in de eerste 2 weken 2,5 kg aangekomen maar dat was vocht. Snel daarna op mijn normale gewicht en nu dus zelfs -1 kg. Ik had wel wat last van hoofdpijn, krachtverlies en droogte down under. Tegen de hoofdpijn flink gaan sporten om los te blijven. Bij gemeenschap wat langer de tijd nemen...hoop dat mijn verhaal ervoor zorgt dat je niet met een angstig gevoel begint. Lichamelijk heb ik me in tijden niet zo goed gevoelt nl. Ik zou het zo weer gebruiken

10-09-2014 | Vrouw | 50
Endometriose
Symptomen: al jarenlang zeer heftige menstruaties elke 3 weken, chronische bloedarmoede (slikte ijzer bij op advies huisarts), veelvuldig kleine beetjes plassen (werd er ook vaak s nachts wakker van), soms de hele dag niet kunnen plassen, dikke buik (meer dan 100 cm) verder slank, hoge bloeddruk die met medicijnen slecht te behandelen was. Maar laag cholesterol! Ook heb ik[lees meer...] al 23 jaar 12 dagen per maand migraine met overgeven en diarree. Ben dan heel erg ziek. Chronisch brijachtige ontlasting. Poly-artrose. Omdat bij het maken van een uitstrijkje (bevolkingsonderzoek) een kleine poliep gezien was ging ik naar de huisarts om het weg te laten halen. Zij kon mijn baarmoeder niet vinden en omdat ik alweer bloedde werd ik naar het ziekenhuis gestuurd om een vaginaal echo te laten maken. Daar bleek dat ik een vleesboom had ter grote van een kleine voetbal. Het zit ook gedeeltelijk in de eierstokken en buiten de baarmoeder. Mijn baarmoeder kwam tot aan mijn navel. Geen kanker, bleek na onderzoek (Geweldig, de uitslag had ik binnen een week). Inmiddels had ik zelf op het internet gekeken naar de diverse behandelmethoden en na overleg met de gynaecoloog werd besloten dat ik de lhrh-agonisten zou proberen. Lucrin dus. De injectie werd thuis door een medewerker van de apotheek gezet en was nagenoeg pijnloos. Wel ontstond er een harde rode en later blauwe plek onder de huid. Eén keer stootte ik me op deze plek tegen een stoel en dat deed wel echt flink lang pijn maar verder voelde ik het niet. De bijverschijnselen/cons.: Heel veel opvliegers en s nachts zweten. Elke dag een schone pyama is geen luxe. Dit begon al vrij snel na de injectie. Nu, twee maanden later ben ik elke dag erg moe en vooral ook erg stijf. Mijn hele lichaam voelt aan alsof ik 80 ben. Alles doet pijn. Ik loop ook moeilijk en langzaam. Mijn hoofd is vol watten en leeg. Kan me gewoon niet meer goed concentreren. Geregeld ook pijn op de borst alsof de spieren samenkrampen. Pro Lucrin: Ik heb nog slechts 1 menstruatie gehad verder niets meer. Geweldig. Ook kan ik weer gewoon plassen. Het is alsof de vleesboom de laatste jaren op mijn blaas drukte en nu niet meer. De migraine heb ik nog steeds. In combinatie met de hitte en opvliegers voelt het erger maar dit is meer emotioneel dan fysiek. Vooral omdat ik goede medicatie ervoor heb. Mijn buik is (meestal) niet meer hard en opgezwollen. De chronische diarree is een stuk minder geworden. Mijn bloeddruk is veel beter. De medicijnen hiervoor konden zelfs beduidend verminderd worden (het is nu pas twee maanden na de start met Lucrin). Hoeveel de myoom geslonken is weet ik nog niet. Al met al zijn de bijverschijnselen heftig maar als ik nadenk over de afgelopen jaren dat ik praktisch op de bank en de wc woonde vind ik dat het het waard is dit nog even door te zetten. Of er toch nog een operatie volgt is onbekend.

30-07-2014 | Vrouw | 49
leuproreline (11,25mg)
Ik heb 3 maanden 1 spuit Lucrin voorgeschreven gekregen vanwege een myoom die operatief verwijderd moest worden. Aanleiding hiervoor was te laag hb. De bijwerkingen van Lucrin heb ik zwaar onderschat. De eerste maand in combinatie met 12 dagen primolut. Deze combinatie gaf zo'n hevige bloeding, dat ik een enkele dagen niet meer op mijn benen kon staan. De gynaecoloog gaf a[lees meer...]an dat dit wel normaal was en dat de bloedingen hierna zullen stoppen. Van opvliegers had ik toen nog geen last, hooguit wat hoofdpijn. Direct na de tweede injectie kreeg ik te maken met alle bijwerkingen; overdag te pas en te onpas een opvlieger, 's avonds vaker en heviger en 4 à 5 x per nacht badend in het zweet wakker. De opvliegers werden bij mij versterkt door warme dranken, pittig eten en stilzitten. Als ik rustig in beweging ben, heb ik er minder last van. Met mijn kantoorbaan is het afzien. Buikademhaling, diep inademen en rustig uitademen helpt ook om de opvliegers sneller voorbij te laten gaan. De operatie is inmiddels achter de rug, geen complicaties echter de vleesboom hebben ze niet geheel in een keer weg kunnen halen. Nu anderhalve week na de operatie zijn de bijwerkingen van de lucrin nog even heftig. Ik heb mijn gynaecoloog de vraag gesteld: Wat zou u doen in mijn geval? Ze antwoordde dat op dit moment deze behandeling de beste optie was. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik gezien mijn leeftijd ( 49) voor een baarmoederoperatie kiezen.

01-06-2014 | Vrouw | 33
Premenstrueel syndroom (PMS)
In eerste instantie erg veel pijn op de plek waar de spuit was gezet. daarna gelijk last van hormoonwisselingen en buikpijnen en veel hoofdpijn. een maand later veel opvliegers zelfs zoveel dat ik er livial bij moest nemen maar dat hielp weinig tot niets. De PMS klachten waren even over maar de bijwerkingen van dit middel is niet te overzien dus dan liever al mijn PMS k[lees meer...]lachten terug. de spuit is begin januari gezet en ik heb nog steeds 1x per kwartier zware opvliegers en ik slaap daardoor nog steeds 4 uur per nacht. En met een fulltime baan is dit echt een hele opgave. Ik adviseer mensen met PMS klachten deze spuit niet te nemen want de bijwerkingen zijn TE heftig en ik hoop in godsnaam dat als mijn menstruatie eindelijk terug komt ik van alle bijwerkingen af ben zodat ik weer een normaal leven heb.

07-03-2014 | Vrouw | 35
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na het zetten van de spuit, eerste paar dagen behoorlijk beroerd! Na 2 weken ging het beter, nu 8 weken verder en nu weer flinke bijwerkingen, hele zere borsten, veel afscheiding, moe, depressief, nergens tot kunnen komen, angstig, moeilijk urineren, opgezet gezicht met veel vocht vasthouden. In lichaam, slecht slapen, libido van 0, ik gebruik het voor ernstige pmdd, zijn [lees meer...]er nog meer mensen die zich hier in herkennen?