Ervaringen met Sumatriptan

Clusterhoofdpijn (26 meningen)
Hoofdpijn (4 meningen)
Spanningshoofdpijn (2 meningen)

Migraine en de impact van DNA

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

08-04-2018 | Man | 66
sumatriptan (50mg)
Aangegeven gebruik is een gemiddelde, inname tijdens een aanval.

18-01-2018 | Man | 44
Clusterhoofdpijn
Normaal gesproken mag je zo'n injectie maar 2x per 24 uur zetten want je kan door deze injectie ook cluster aanvallen oproepen wordt er gezegd. Ik ben dan gelukkig een episodische patiënt dat wil zeggen dat ik 1 of 2 periodes per jaar heb die ongeveer 4 weken duren. Dit zou dus geen oplossing zijn voor een chronische cluster patient, zuurstof werkt bij mij niet helaas. [lees meer...]Dus met de goedkeuring van mijn neuroloog mag ik al mijn aanvallen "wegspuiten" huisartsen zijn zeer terughoudend tegenover deze houding en zijn bang dit het verkeerd gaat. Daarom heb ik ook een heel gesprek gehad met mijn huisarts hierover dat ik de goedkeuring van mijn neuroloog had en uiteindelijk is zij ook akkoord gegaan met dit besluit. In 2016 heb ik in 5 weken plusminus 275 spuiten gebruikt in 5 weken en vorig jaar zat zo op 140 kan je zien dat elke episode anders is. Maar ik heb eigenlijk geen andere keus want het alternatief als ik geen spuit zet is 3 uur rollen over de vloer van de pijn... geen optie dus! Bijwerkingen: als de spuit net gezet is voel ik een lichte druk op mijn borst die meestal binnen 5 minuten weg trekt en als de pijn meestal na zo 15 minuten voel ik me een beetje suf maar ik vind dat eigenlijk een wenselijk effect aangezien je zolang de pijn duurt al je spieren gaat aanspannen en bewegingsdrang krijgt omdat je op 10 zit qua pijnschaal en dit constant blijft totdat de pijn weg trekt. Als je de optie zuurstof hebt en het werkt dan is die natuurlijk beter dan injecties voor mij is dit helaas geen optie. Ik zou zonder deze injecties niet kunnen leven als ik een episode krijg en ik ben heel gelukkig dat ze bestaan! Dit middel is ook te krijgen als neusspray maar na 2 jaar werkte dit bij mij ook niet voldoende snel genoeg vandaar gebruik ik nu alleen injecties. Het is ook heel belangrijk om de injectie zo snel mogelijk te zetten als de voortekenen van een aanval zich voor doen! Hoe langer je wacht hoe langer het duurt voordat het middel de aanval totaal weg krijgt. Sommige mensen vragen ook "vind je het niet erg om jezelf te injecteren?" waarop ik meestal antwoord "ook al moest ik er 5 zetten voor hetzelfde resultaat zou ik het zeker doen!" een marteling van 3 uur is namelijk geen optie!

28-12-2017 | Man | 40
Clusterhoofdpijn
In het begin vond ik het wel spannend om te injecteren. Door de heftige hoofdpijn is de injectie gevoel minimaal. Na het injecteren een timer aangezet. Binnen 3 minuten geheel pijn vrij. Ik voel de pijn niet afnemen maar het is ineens helemaal weg. Ik merk geen bijwerkingen. Het injecteren gaat na een tijd heel makkelijk. Je moet gewoon even uitzoeken waar de minste z[lees meer...]enuwen zitten. Na 25 jaar toch iets wat helpt

26-12-2016 | Man | 29
Clusterhoofdpijn
Helaas is mijn CH voordat ik bij de neurloog kwam vele jaren misdiagnosed. Eerst dachten ze aan een voorhoofdholte ontsteking, medicijnen hielpen niet maar na 3 maanden was ik verlost van de pijn, exact 1 jaar later weer dezelfde pijn, toen dacht de HA aan acute spierverkramping in mijn nek, medicijnen gekregen en moest naar fysiotherapie, medicijnen werkte niet en het all[lees meer...]er ergste was fysio therapie met heftige hoofdpijnen, heb dit ook niet lang volgehouden, maar na 3 maanden de pijn weer zo goed als weg.. weer een jaar later pijn weer terug, toen was het migraine in heftige vorm zonder clasic symphtonen, wat ik ook tegen de HA zij hij wilde niet geloven dat het CH was.... (Ondanks dat ik heb de juiste symptonen doorgaf en ook aangaf dat mijn nichtje dezelfde diagnose gesteld heeft gekregen en dezelfde symptonen heeft als ik) weer verkeerde medicijnen, na 3 maanden was de pijn weer weg, jaar later, weer de pijn terug, de HA dacht nog steeds aan Migraine, gaf me dit keer Sumatriptan i.p.v. Naratriptan (welke zo goed als dezelfde werking hebben) werkte weer niet, ik terug naar de HA en geist dat hij me doorverweez naar een neuroloog, ondanks dat hij flink tegen stribbelde heeft hij me uiteindelijk doorverwezen naar de neuroloog (na 30. min. met hem gediscussierd te hebben en hij uiteindelijk mee maakte hoe een aanval kwam opzetten puur door de stress die hij me gaf). de neuroloog heeft een paar vragen gesteld om tot de juiste diagnose te komen, CH....Juiste diagnose, juiste medicatie en ik was eindelijk verlost van mijn ergste nachtmerie...

13-11-2016 | Man | 72
sumatriptan (50mg)
Ben nog steeds zoekende wat nu werkelijk de oorzaak is. Kan stress, voedsel zoals chinees zit smaakversterker in maar ook sterke kruiden, zout, maar ook airco in een kantoor of auto is voor mij funest.

06-10-2016 | Man | 18
sumatriptan (50mg)
Bij de start van mijn migraine aanval ingenomen, na ongeveer 2-3 uur geen last meer van iets. Goede werking, onaangename bijwerkingen.

16-08-2016 | Man | 56
sumatriptan (50mg)
Auto rijden gaat prima, echter als ik piano speel, maak ik normaal in een muziekstuk 4 fouten, als ik imigran heb ingenomen, kan ik beter de eerst komende 20 uur geen piano spelen, want dan maak ik wel 27 fouten in een muziekstuk. Bij mij werkt het ook goed als ik een 50mG tablet in twee delen knipt van ieder 25mG. Wel onder voorwaarden dat bij de eerste kleine verschijnse[lees meer...]len al direct die 25mG inneemt. De werking is ongeacht de hoeveelheid die ik inneem per tablet een 20 uur. De werking begint bij mij al jaren na name pas een 1,5 tot 2 uur. Opkomende migraine, begint bij mij altijd in de de nek, een beetje snerpende nek spierpijn, ik heb dan nog geen migraine, maar is de voorbode, als ik dan 25mg inneem dan is dat vaak voldoende om de aanval af te slaan, mits ik die dag dan wel rustig aan doet, dus ook geen sport of zware inspanningen doen.

20-10-2015 | Man | 49
sumatriptan (6mg)
Clusterhoofdpijn
Sumatriptan is een goed middel om aanvallen van clusterhoofdpijn af te breken. Ik heb al ruim 30 jaar clusterhoofdpijn en heb zoveel medicijnen geslikt, dat ik er een paar keer een maagzweer van gekregen heb. Niets scheen te helpen en de artsen hielden vol dat het een psychisch was. Je zou er wel een psychopaat van worden af en toe, want de pijn is gewoon niet te harden. T[lees meer...]ot ik in 2003 voor het eerst door een neuroloog Imigran voorgeschreven kreeg. later zijn we over gegaan op Sumatriptan. De werking is gelijk, maar Sumatriptan schijnt goedkoper te zijn dan het originele Imigran. Het enige nadeel van de spuiten zijn de bijwerkingen. Ik heb chronische clusterhoofdpijn en moet soms 6 tot 8 keer per dag spuiten en mijn benen voelen aan het eind van de dag als lood. Als je ergens een wond hebt voel je na het spuiten ook bijna gelijk de wond drie tot 5 maal erger dan voor de injectie, maar dat is toch te verkiezen boven een aanval van clusterhoofdpijn. Het werkt tot mijn verbazing nog steeds en in het begin mocht ik maar 1 á 2 maal daags spuiten, maar dat is volgens artsen al achterhaald. Het schijnt dat het geen nadelige invloeden heeft op je gezondheid. Ik ben ook zo goed als nooit ziek, alleen wel dagelijks geveld door de aanvallen van clusterhoofdpijn. Ben blij dat Sumatriptan bestaat!

12-08-2015 | Man | 42
sumatriptan (6mg)
Clusterhoofdpijn
Na jaren sukkelen, over het waarom en hoe van deze pijnen, ga je bijna alles geloven .. het ligt aan mijn oog, mijn oor, mijn nek, het is door dit ongeval, of de houding die ik aanneem, door het licht, door het geluid, zonder ooit echt te weten wat er scheelt, en toch maar afzien .. Ik ben dan uiteindelijk, uit miserie, bij een specialist (neuroloog) terecht gekomen, met m[lees meer...]ijn raar verhaal over 'halve hoofd-pijnen' die met regelmaat van de klok opnieuw opduiken. Na de eerste zin van mijn uitleg zei hij onmiddelijk, oh ja, dat zijn cluster-headaches. Alleen al door dat antwoord, een vorm van herkenning van het probleem, voelde ik meteen van 'dit zit goed'. We hebben pilletjes geprobeerd, maar uiteindelijk snel terecht gekomen bij de triptan-spuitjes. (veel snellere opname in het bloed bij crisis). Na men eerste spuitje, mits de nodige zenuwen om jezelf de eerste maal te prikken, kon ik het niet geloven, maar het hielp! Er was zelfs een lichte euforie aanwezig, die niet aan het medicijn lag, maar wel degelijk aan het feit dat ik een 'oplossing' gevonden had voor mijn afzien. Daarvoor had ik nooit gedacht iets te kunnen vinden die zo doeltreffend was. Ik probeer nu nog steeds het gebruik maximaal te beperken, zo lang ik kan, maar als het nodig is, dan weet ik dat dit helpt. Het liefst van al zou ik willen weten wat de oorzaak is, maar ondertussen kan ik hiermee overleven.

12-04-2015 | Man | 27
sumatriptan (50mg)
Ik heb veel last van migraine, de huisarts heeft mij opgegeven moment sumatriptan voorgeschreven. Na de eerste inname ging het gelijk fout! Ik kreeg hartritme stoornissen en moest per ambulance afgevoerd worden naar het ziekenhuis, Als deze er niet op tijd bij was geweest had ik dit niet meer kunnen typen. Ik bleek allergisch te zijn voor dit medicijn. Gelukkig is het vo[lees meer...]or mij uiteindelijk goed afgelopen. Gebruik nu ibuprofen 600 om de pijn te verlichten

29-12-2014 | Man | 49
sumatriptan
Al van mijn vijftiende migraine. Aanvallen van 24 tot 48 uur, sommige periodes van mijn leven tot 3/4 maal per week. Alles geprobeerd van de bestaande medicatie, ook alle alternatieve methodes zijn reeds de revue gepasseerd, zonder blijvend resultaat. Sumatriptan helpt, meestal na een dik uur verbetering, maar ik ben bang dat ik er teveel neem. Zeker 5× per week neem ik [lees meer...]een halve tablet van 100mg. Mensen met migraine hebben volgens de statistieken al veel meer kans op o.a. een trombose en als je dan nog regelmatig medicatie ertegen neemt vergroot de kans nog tientallen keer. Dat doet me toch wel even nadenken, maar helaas, zonder kan ik niet normaal functioneren ik lig ik meer dan de helft van mijn tijd ziek in bed

06-10-2014 | Man | 61
Clusterhoofdpijn
ik gebruik al jaren sumatriptan injekties voor cluster hoofdpijn. Het helpt een aanval binnen 10 minuten tot een kwartier stoppen.Wel krijg ik meerdere aanvallen per dag en die sumatriptan mag je maar 2 keer per dag gebruiken. Dus krijg ik van de huisarts morfine zetpillen van 20 mg voor als ik meer dan 2 aanvallen heb. Die zetpillen werken traag. Het duurt 45 minuten voor[lees meer...] ik het voel werken.En dan heb je heel wat pijn geleden. Maar die sumatriptan werkt super snel. Jammer dat je er maar 2 per dag mag gebruiken.

31-07-2014 | Man | 29
sumatriptan (10mg)
Clusterhoofdpijn
Ik heb sinds een jaar of 4 a 5 kluster hoofdpijn en heb er 3 a 4 jaar mee gelopen zonder dat ik wist wat het was. Ik heb alles geprobeerd om er achter te komen wat t was tevergeefs. Tot ik op tv een stuk zag langskomen bij spuiten en slikken op Nederland 3 van iemand die precies de zelfde symptomen beschreef die ik ook had. Hiermee ben ik naar mijn huisarts gegaan en ver[lees meer...]teld dat ik dit had en dat ik graag s sumatriptan injecties wilde proberen. Deze zijn mij voorgeschreven. Voor ik medicatie voor mij ziekte had waren mijn aanvallen zo zwaar dat ik jankend en kronkelend op bed lag (Het word ook niet voor niks ( THE SUÏCIDE HEADACHE) genoemd) maar nu met mijn injecties kan ik mijn aanval meteen afbreken wanneer ik m aan voel komen. Het duurt 10 minuten voor me aanval volledig weg is en meteen weer kan doen waar ik mee bezig was. En toen dit geneesmiddel in de kinderenschoenen stond mocht je er maar 2 per dag gebruiken maar dit is achterhaald vertelde mijn neuroloog hij vertelde dat de patiënt er zoveel in kan nemen als hij zelf aankan. Ik geef deze medicatie een 10 want het heeft gezorgd dat ik weer gewoon kan functioneren in de maatschappij en daar ben ik super blij mee.

02-07-2014 | Man | 49
sumatriptan
Ik heb sinds mijn kindertijd last van hoofdpijn/migraine...ik heb zowat alles ingenomen, aspirine enz enz niets helpte, als ik ging werken en ik kreeg een aanval moest ik me soms even in de zetel leggen, wat eigenlijk ook niet hielp maar goed... tot in 2006/2007 toen mijn huisarts me toevallig Sumitriptan gaf, als monster/staal, en het werkte !!! in het begin kostten deze[lees meer...] stukken van mensen (60eur voor 12 pilletjes), nu betaal ik nog 20 eur in Belgie, alleen verkrijgbaar op doktersvoorschrift. Kan iemand me zeggen of deze in Nederland zo (dus zonder voorschrift) verkrijgbaar zijn?? danku Stefaan(Belgie)

13-01-2014 | Man | 25
Clusterhoofdpijn
Heb sinds mei 2013 dagelijks een aantal clusterhoofdpijn aanvallen. Gebruikte daarvoor af en toe een injectie maar sinds mei elke dag. Juni misschien soms wel 5 per dag tot dat ik er een paar weken vanaf moest blijven omdat ik misschien de hoofdpijn van van de spuiten zou kunnen krijgen. Maar na een maand afzien bleven de aanvallen maar komen. Gebruik nu sinds augustus dag[lees meer...]elijks 1 of 2 spuiten en de overige aanvallen zakken met pure zuurstof wel wat. Alleen na een spuit duurt een aanval nog 10 min met zuurstof vaak 30 tot 60. Maar zonder iets kunnen ze wel 4 uur lang doorgaan. Ik zou niet weten wat ik zonder de injecties zou moeten doen want ja ik heb niet altijd en overal een zuurstof fles bij maar hoop natuurlijk niet dat ik straks een hartinfarct ervan krijg maar die koppijn is anders ook niet te verhelpen.......

14-06-2013 | Man | 65
sumatriptan
Als ik de beruchte kromme zig zag worm Op mijn netvlies zie neem ik direct een Sumatriptan in.Deze onderdrukt de gehele cyclus van hoofdpijn en ernstige misselijkheid,die anders dagen kan duren. Ik ben er zeer bij gebaat.