Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (4 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

04-06-2016 | Man | 51
Artrose
verlicht enorm, veel minder pijn sinds ik naast tramadol ook fentanyl gebruik. Hiervoor plakte ik butrans pleisters daar had ik veel problemen mee. Ik reageerde heftig op de lijm van de pleisters , werd gek van de jeuk, mijn huid ging helemaal kapot. Dat heb ik niet met de fentanyl. ook werkt het gewoon veel beter, heb aanmerkelijk minder pijn.

29-05-2020 | Vrouw | 50
Reumatoïde artritis
Fijne pleister heb tietze en fibro met veel pijn heb alles geprobeerd. Nasid s avonds morgens paracetamol ook 100mg langdurig Tramadol. De pijn Bleef 24/7 Nu heb ik de pleister na 2 dagen was de pijn weg! Geen bijwerkingen ik ben blij!! Voor eventuele opvlamming bij de tietze heb ik nog een smelttablet Ik ben tevreden en raad t aan bij chronische pijn!

03-06-2016 | Vrouw | 50
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50)
Hernia
Na veel pijn na een flinke val in armen nek en na uiteindelijk MRI en op 6 juni een prik om te proberen de zenuw te verdoven in verband met nek hernia Fenthanyl pleisters van 50 mg eerst lagere dosering maar die onderdrukte de pijn niet voldoende. Helpt uitstekend nauwelijks pijn meer, de bijwerking vallen mee, wel veel dromen s,nachts maar word ook minder na verloop van[lees meer...] tijd. Als mijn behandeling werkt , bij de pijnpolie, nog niet afbouwen in verband met rughernia. Heb eerder afgebouwd 100 mg bij rughernia is gelukt even doorbijten. Pleister werkt 3 dagen dus om de 3 dagen opbrengen, minder bijwerkingen als morfine in tabletvorm

05-02-2016 | Vrouw | 50
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
TBV NA zenuwziekte, met zenuwpijnen en ziekte van Lyme, na fentanyl was oxycontin een hele verbetering en opluchting.

10-02-2015 | Vrouw | 50
Nek- / rughernia
Op 19 jarige leeftijd eerste hernia diverse rustkuren gehad. Met 34 jaar rug vastgezet L 4 L5 daarna nog heftige pijn, afgekeurd. En sinds 2004 aan morfine begon heel vergeetachtig te worden. In 2008 op fentanylpleisters 25 Mg overgegaan. Inmiddels 50 en nu wetende wat die troep met me heeft gedaan. Ook zeer depressief niet kunnen voelen. Nu aan het afkicken. Heel boos d[lees meer...]at artsen iemand zolang herhaalrecepten van deze opiaat blijven voor schrijven. Gebruikte ook jaren anti-depressieve wat eigenlijk niet samen gaat. Allemaal achteraf wetende. Mensen gebruik deze troep nooit of alleen als je kanker krijg. Heb het koud, altijd weinig emoties gehad nu des te meer, slecht slapen slechte eetlust, misselijk, en dan ben je ook nog alleen thuis. Muren vliegen soms echt tegen me op.

08-04-2013 | Vrouw | 50
Artrose - gewrichtsaandoening
Na jaren ontstekingsremmers als Naproxen tegen hevige rugpijn te hebben geslikt samen met maagbeschermer Omeprazol, vorig jaar moeten stoppen vanwege een maagvliesontsteking.Via pijnarts overgestapt op Fentanylpleisters, begonnen met 12 ug, was te weinig, toen 2 stuks 12 ug per 3 dagen.Dit dempt niet alle, maar in ieder geval de ergste pijn.Bijwerkingen; vreselijk zweten, [lees meer...]obstipatie, jeuk, slecht plakken.Mocht verschillende fabrikanten proberen om te kijken welke het best bij mij pastte.Bleek Teva te zijn.Blijf alleen als zeer hinderlijke bijwerking houden dat op de wisseldag er een volledig slapeloze nacht volgt.Of ik 'smorgens of 'savonds wissel maakt geen verschil.Huisarts, pijnarts, apotheek weten geen verklaring/oplossing.Denk er nu over om die nachten een slaappil te proberen. Hier misschien iemand nog tips/oplossing???

31-07-2019 | Man | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal (200ug)
Artrose
Dit werkte nog het beste, maar niet leverbaar.

31-07-2019 | Man | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal (200ug)
Artrose
Ik ben benieuwd of er meerdere mensen last hebben met het wisselen van een merk van fentanyl pleisters. Het is onvoorstelbaar in dit land dat er soms gewoon niet meer geleverd kan worden. Ik zit al lange tijd aan 200 ugl en ben dus wel wat gewend. Maar nu weer en eerder ook al heb ik echt na wisseling van een merk echt enorme reacties gehad en zelfs psychoses. Ik weet er [lees meer...]echter niets meer van. Kost me wel het tweede huwelijk. Ik ben echt op en de pijn blijft extreem ook met de nodige oxycodon er bij. Ik kan toch niet de enige zijn met zulke reacties? Graag jullie ervaringen.

19-03-2017 | Man | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal (75ug)
Hernia
Rughernia..eerst 25ug..vlot daarna 50ug, nu 75ug in combinatie van Oxycodon 6x30 per dag en Pregabaline 2x150 per dag, plus Diclofenac en paracetamol.. Effectiviteit moeilijk in te schatten door gebruik van meerdere medicijnen.. Verrek nog steeds van de pijn,kan niet wachten op de operatie...

16-09-2015 | Vrouw | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Artrose
Sinds ruim een jaar gebruik ik Fentanyl, maar kan niet zeggen dat het mij echt helpt. Het verzacht de pijn iets, maar ben nog steeds niet pijnvrij. Nu hoeft dat ook niet per sé, maar het zou wel fijn zijn als een middel als dit er toch voor zou zorgen dat ik redelijk goed zou kunnen bewegen. Bovendien heb ik flink last van bijwerkingen o.a. obstipatie, trillende handen, wa[lees meer...]zig zien, vaak hoofdpijn, droge mond, benauwd( ik heb astma maar is nog erger geworden nadat ik ben gestart met Fentanyl) . Kortom, ik ben door Fentanyl niet echt beter af. We zijn dan ook aan het zoeken naar een middel wat beter werkt en minder bijwerkingen heeft.

06-02-2015 | Man | 48
fentanyl oromucosaal/transdermaal
Advies is vaak plakken bovenarm, echter ik gebruik het op weke delen van onderbeen. Heeft minder bijwerking betreffend jeuk en plakt beter. Ik gebruik er tevens nog een plakvlies overheen

12-02-2018 | Man | 47
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Dit is voor iedereen die problemen heeft met het plakken en het blijven zitten van de pleisters. Ik plak altijd op mijn bovenarmen. Kijk voor het plakken eerst waar de huid rimpelt als je je arm optilt, draait etc. Plak in ieder geval nooit op een plek waar de arm (of ander lichaamsdeel) rimpelt bij beweging. Voor het plakken maak ik de plek op mijn arm eerst scho[lees meer...]on met alcohol 96% die ik bij de apotheek koop. Alcohol maakt de huid goed schoon, maar nog belangrijker: het ontvet de huid! Zodat de lijm de pleister maximaal kan hechten. Ik doe het zo: 1. Pak een vel keukenrol en vouw deze eerst 3x op. Het vierkant vouw je daarna in 3 delen op, tot een rechthoekje. 2. Maak het nu goed vochtig door het op het flesje alcohol te houden en een paar keer om te kiepen. 3. Wrijf nu meerdere malen zacht over de plek op de bovenarm waar je de pleister gaat plakken. 1e keer plakken: begin bovenaan op de bovenarm (kijk uit voor de huidrimpel bij het optillen van de arm). — Ik laat de oude pleister altijd 1-2 dagen zitten als ik een nieuwe bijplak, omdat ze 72 uur werken en ik om 48 uur plak.— 4. Trek nu de bovenste helft van de beschermfolie van de pleister en plak de pleister voorzichtig op de huid. Druk de pleister gedurende 30 seconden stevig aan. Door de warmte van je lichaamswarmte plakt de lijm beter. 5. Trek nu voorzichtig de andere helft van de beschermfolie van de pleister af en druk de gehele pleister nog eens 30 sec stevig aan. Je kunt de 96% alcohol ook goed gebruiken om de lijmresten te verwijderen na het verwijderen van een oude pleister. Maar pas op: niet telang over de plek wrijven met de alcohol!! De huid is door de lijm en Fentanyl erg gevoelig. En dat kan wel 48 uur duren. Plak ook altijd de nieuwe pleister op een plek waar tot 48 uur daarvoor geen pleister heeft gezeten. Ik gebruik al 5 jaar Fentanyl en ik heb ook lang last gehad van loslatende pleisters. 96% alcohol was voor mij de oplossing. Ik hoop ook voor jullie!

16-07-2016 | Vrouw | 47
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12,5)
Als ik een nieuwe pleister heb geplakt, slaap ik 's nachts erg slecht en heb overal jeuk. Ik kreeg in het begin een hogere dosis, maar daar werd ik erg misselijk van, nu af en toe ook nog. Soms heb ik ook een gevoel alsof ik verkouden ben, dit is na een dag vaak weer over. Ben ook vergeetachtig en niet echt allert, maar ik weet niet meer, of dit door de fenanyl komt, of do[lees meer...]or de lyrica die ik ook slik.

26-09-2015 | Man | 47
Lage rugpijn
Gebruik het voor chronische rugpijn. Ben er redelijk tevreden over. Vervelendste bijwerking zijn de zweetaanvallen die ik regelmatig heb.

06-01-2018 | Vrouw | 45
Spierreuma
Nu een week bezig met fentanyl pleisters geen bijwerkingen en redelijk van de pijn af het zou 3 dagen moeten werken maar de avond voor ik plakken moet weer pijn

20-06-2015 | Vrouw | 45
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Pijn (algemeen)
Beste mensen, ik kreeg het de pleister fenthanyl voor de hevige pijn , 25 Mg , ik weeg maar 52 kilo.. De hoofd pijn die ik kreeg en de druk op me oren was verschrikkelijk , na 12 uur kon ik me niet meer bewegen, hoorde alles maar voelde het leven weg eppen . Pleister is eraf getrokken, want ik reageerde niet, ja de pijn was weg, maar ik ook.. De arts heeft niet gevraagd ho[lees meer...]eveel ik weeg , niet gebeld hoe het gaat, terwijl met dit middel, behoren ze dat te doen. Ikzelf gebeld op maandag, word ik eindelijk donderdag teruggebeld , zegt die , knip maar door midden,,, terwijl er staat nietdoor midden knippen, of bij barst niet gebruiken...... Me broek zakte af, er word zo gezegd, niet alles geloven wat in de bijsluiter staat,, naajaa moet niet gekker worden,,,, herhaaldelijk gezegd dat ik het niet durf, want hoe ik was is niet normaal, en ben echt wel wat gewend met morfine en methadon,,,, maar dit is een overkapte euthanasie pleister ,,, wat gevaarlijk