Ervaringen met Fentanyl

fentanyl oromucosaal/transdermaal

Lage rugpijn (13 meningen)
Rugklachten (7 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Gewrichtspijn (2 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Ziekte van Bechterew (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Syndroom van Ehlers-Danlos (1 mening)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS) (1 mening)
Wervelkanaalstenose (1 mening)

Bojan Nikolik (11-05-2015)

15-10-2017 | Man | 55
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Chronisch pijnsyndroom
Bij mij gingen ze er ook elke keer na het douchen af, nu ik er speciale doorzichtige pleisters overheen plak blijven ze zitten. het gaat wel eens mis, maar meeste gevallen gaat het goed. Ik gebruik deze samen met de oxynorm tabletten.

16-07-2017 | Vrouw | 57
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Chronisch pijnsyndroom
Ik merk weinig van de pijnstilling.

19-01-2020 | Vrouw | 44
fentanyl oromucosaal/transdermaal (12ug)
Chronisch pijnsyndroom
De dag dat ik de pleister had geplakt werd de pijn na 6 uur minder tot 24 uur later, waarna ik bijna geen pijn meer had. Alleen kreeg ik een hele vervelende druk in mijn hoofd, was duizelig, voelde me niet mezelf en volgens mijn man, veranderde ik qua karakter. Ik was nukkig, depressief, angstig en kon niet slapen. Ik had vervelende gedachten en kon niet tot rust komen. Da[lees meer...]arbij komend het probleem van constipatie. Ik heb na 2 dagen de pleister eraf gehaald, omdat ik liever pijn heb, dan deze bijwerkingen, die gesoon weg niet te doen zijn.

02-06-2016 | Vrouw | 53
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Chronisch pijnsyndroom
Na 3 jaar gebruik kreeg ik het gevoel dat ik telkens een hogere dosering nodig had om enig effect te hebben.Ben begonnen met 12 UG pleister en geëindigd in 50 UG. je moet zelf heel erg goed opletten hoe je reageert op deze pleisters.Ik merkte een gedragsverandering na 3 jaar, onrustig, snel boos, opgejaagd gevoel, zweten. Ik heb toen zelf besloten om te stoppen en even te[lees meer...] kijken hoe het met de pijn zou zijn en of de bijwerkingen waarvan ik dacht dat ze van de morfine zouden komen minder zouden worden.De Huisarts dacht dat ik last had van overgangsklachten en kreeg daar hormoontabletten voor, maar mijn gevoel was dat het niet hormonaal was maar een bijwerking van te lang fentanylpleisters! met deze hormoontabletten ben ik ook gestopt. Door middel van een een afbouwschema die ik kreeg van mijn huisarts,ben ik het gevecht aangegaan, want een gevecht is het!! Ik heb contact opgenomen met mijn huisarts over de ernstige klachten, het advies van hem was: of weer pleisters plakken of volhouden! Tja wat moet je daar nu mee, niet echte hulp die ik verwachte en ik voelde mij in de steek gelaten en alleen in het gevecht.Met name de overgang van 50 ug naar 25 ug! deze stap was veel te groot.Ik heb liggen rillen onder 2 dikke dekens, zweten, mentaal een wrak, ik zag zelf het leven niet meer zitten en had zeer angstige gedachten, misselijk en niet slapen! De overgang van 25 ug naar 12 ug liep wat minder explosief.Ik ben nu sinds deze week helemaal gestopt. Ik ben er nog lang niet, 6 weken al niet kunnen slapen! Sporten schijnt heel goed te zijn maar als je geen nachtrust krijg, kun je niet sporten zo moe is je lichaam.Ik heb dit helemaal alleen gedaan zonder enige steun en hulp. Ik ben altijd sterk geweest en een doorzetter, dat trekt mij er wel door. Voor mij geen morfine meer.Als je chronische pijn hebt en je bent nog relatief jong is morfine niet het geschikte middel.Wat blijkt nu ik ben gestopt, de pijn wordt niet meer! ik had al veel eerder deze behandeling moeten stoppen.