Ervaringen met Abilify

Psychose (71 meningen)
Schizofrenie (29 meningen)
Bipolaire stoornis (28 meningen)
Manische episode (2 meningen)
Schizotypische stoornis (1 mening)

Aripiprazol (abilify)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

30-01-2022 | Vrouw | 23
aripiprazol (300mg)
Schizoaffectieve stoornis
Ik ben weliswaar abrupt gestopt met de medicatie en heb al meerdere medicatie uitgeprobeerd, ik ben echt boos op diegene die ooit bedacht heeft dat medicatie een betere remedie zou zijn dan mij tijdelijk separeren om uit mijn psychose te komen. Ik heb totaal geen goed woord te spreken over wat voor medicatie dan ook. Vooral na laatste stop ben ik blijvend te moe om te onde[lees meer...]rnemen. Alhoewel ik dit nog wel doe, het is niet aangenaam.

27-09-2017 | Vrouw | 33
aripiprazol (5mg)
Schizoaffectieve stoornis
Ik neem een lage dosis abilify als aansluiting op andere medicijnen. Mensen zien dat ik levendiger ben, minder apathisch, ook alerter. Maar soms heb ik last van angst voor mensen. Als ik voorbij sommige mensen passeer op straat beginnen mijn benen vreemd te doen. Gisteren praatte ik nog met een vreemde op straat over haar hond en ik begon lichtjes te beven. Mijn arm beeft [lees meer...]al jaren door solian maar met de abilify is het dus erger geworden denk ik. Ik zou het wel aanraden de medicatie te proberen, je weet nooit welke bijwerking je krijgt en ik denk dus wel dat het een goed medicijn kan zijn.

03-07-2015 | Vrouw | 43
aripiprazol (20mg)
Schizoaffectieve stoornis
Ik gebruik abilify nu een aantal jaren. Het is kiezen tussen twee kwaden. Medicijnen en vervlakking en gewichtstoename of psychoses. Het middel werkt prima. Ik ben alleen meer dan 20 kg aangekomen. En niet door meer eetlust. Ik vermoed door de effecten op mijn stofwisseling.

09-12-2020 | Man | 34
aripiprazol (400mg)
Schizoaffectieve stoornis
Lange zoektocht geweest naar het vinden van het juiste anti psychoticum, van zyprexa tot invega. Nu op 400 mg abilify maintena injectie per maand. Veel minder afvlakking op emoties en persoonlijkheid. Gewichtstoename valt ook enorm mee. 94kg bij 1.88m. ook niet de hele dag honger. Alleen slaap ik langer dan normaal.

25-10-2019 | Man | 50
aripiprazol (30mg)
Schizoaffectieve stoornis
Al jaren schizofreen. Sinds 2 jaar thuis. Volledig afgekeurd. Nu gaat het goed. Eerste jaar van medicijngebruik was schommelend qua persoonlijkheid: moeite ook met scherpstellen ogen, misselijk, matige werking. Maar na enkele jaren van gebruik voel ik me optimaal! Het is echt een middel van de lange termijn; verwacht niet dat het direct beter gaat, maar pas na enkele ma[lees meer...]anden heb je volledig effect en met de jaren raak je echt gewend aan dit middel. Ik ben - in mijn geval niet zo heel erg - 30 kilo aangekomen, ondanks de bijsluiter die vertelt dat dit niet zou mogen. Belangrijk: Wat je psychiater ook zegt: afbouwen van dit middel moet altijd, heel rustig en consequent. En wat de apotheek/verzekeraar ook zegt: een generiek middel werkt bij de meeste abilify-ers niet of nauwelijks... uitzonderingen daar gelaten. Veel goedkoper, dat wel, maar ook echt nadelig. Al mijn klachten kwamen terug bij het nemen van een goedkoop alternatief.

04-03-2019 | Man | 33
aripiprazol (10mg)
Schizoaffectieve stoornis
Inmiddels heb ik 3 a 4 manische psychoses gehad waarvoor ik behandeld ben met anti psychotica. Als eerste kreeg ik zyprexa in pilvorm en later depot, dit was ronduit afschuwelijk qua gewichtstoename en gevoelsafvlakking. hierna overgestapt op Invega/paliperidon tabletten. dit ging ietsjes beter, maar door het afvlakkende effect nog steeds niet tevreden. Inmiddels gebruik[lees meer...] ik 10 mg Abilify en begint te werken voor mij, ik ben nu herstellende van een psychose en hoop dat dat echt aanslaat want merk dat de abilify mijn gevoelsleven niet afvlakt, gewoon motivatie heb om zaken te ondernemen niet meer met het bekende probleem lijk te zitten van: OF psychose OF afvlakking. en dat er geen gewichtstoename is.

15-03-2015 | Man | 57
aripiprazol (15mg)
Schizoaffectieve stoornis
sta vanaf 1998 op seroquel ingesteld. In 2009 is er een cross over op abilify. de cross over duur 6 weken. naarmate de seroquel wordt afgebouwd wordt ik psychotischer en zeer onrustig. De psychiater wil dit toch doorzetten. Na een half jaar niet slapen gooi ik het roer om. Na 1 dag weer seroquel te hebben gebruikt zijn alle klachten verdwenen. Er zijn mensen die het kalm[lees meer...]erend effect van seroqel nodig hebben. Gebruikte slaapmiddelen temazepan Stilnoct normison hadden geen effect bij abilify. Ook gaf abilify hevige tremors. Akineton had ook geen effect.

11-01-2015 | Man | 29
Schizoaffectieve stoornis
Sinds 2009 slik ik Abilify. Omdat ik toch nog (lichte) psychotische klachten heb, zoals grootheidswanen, hallucinaties en achterdocht, ondanks de maximale dagdosering van 30mg, heb ik ondertussen ook nog Risperidon, Seroquel, Orap en Haldol gebruikt. Toch kom ik elke keer weer terug bij Abilify. Alle andere middelen werkten óf niet (seroquel en risperdal) óf ik had te erge[lees meer...] bijwerkingen ervan (orap en haldol). Dus nu weer terug op Abilify. Dat bevalt toch het beste. Ondanks dat het niet zeer sterk psychotisch werkt, heb ik dit liever dan andere middelen. Ik ben er vertrouwd mee.

27-09-2014 | Man | 29
Schizoaffectieve stoornis
Slik nu alweer sinds 2009, sinds mijn opname in Velserpoort, Abilify 30mg. Ondertussen ook Haldol, Seroquel en Risperdal gekregen, maar die werkten allen niet. Dus uiteindelijk weer terug op Abilify. Wat een geluk dat dit middel bestaat..... :D