ziekte

Schizoaffectieve stoornis

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor schizoaffectieve stoornis

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Fluoxetine 1 5
Camcolit 1 5
Lithiumcarbonaat 1 5
Cisordinol 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: schizoaffectieve stoornis

25-10-2019

Schizoaffectieve stoornis

Al jaren schizofreen. Sinds 2 jaar thuis. Volledig afgekeurd. Nu gaat het goed. Eerste jaar van medicijngebruik was schommelend qua persoonlijkheid: moeite ook met scherpstellen ogen, misselijk, matige werking. Maar na enkele jaren van gebruik voel ik me optimaal! Het is echt een middel van de lange termijn; verwacht niet dat het direct beter gaat, maar pas na enkele ma[lees meer...]anden heb je volledig effect en met de jaren raak je echt gewend aan dit middel. Ik ben - in mijn geval niet zo heel erg - 30 kilo aangekomen, ondanks de bijsluiter die vertelt dat dit niet zou mogen. Belangrijk: Wat je psychiater ook zegt: afbouwen van dit middel moet altijd, heel rustig en consequent. En wat de apotheek/verzekeraar ook zegt: een generiek middel werkt bij de meeste abilify-ers niet of nauwelijks... uitzonderingen daar gelaten. Veel goedkoper, dat wel, maar ook echt nadelig. Al mijn klachten kwamen terug bij het nemen van een goedkoop alternatief.
20-03-2019

Zyprexa (olanzapine)
Schizoaffectieve stoornis

Ik gebruik Zyprexa al meer dan een jaar nu afgebouwd van 10 naar 5mg. Ik ben wat vergeetachtiger en heb aandachtsstoornissen ook last van verminderd libido en erectiestoornis(verharding in penis sinds een maand heb hiervoor afspraak bij uroloog maar weet niet of dit verband houd met zyprexa)
04-03-2019

Schizoaffectieve stoornis

vond het een vreselijk medicijn Invega, ik ben van nature een gevoelsmens en hou ervan om van mijn emoties te genieten. Invega nam dit alles van mij af en kreeg er uiteindelijk dwanggedachtes over dat ik alleen nog maar wilde stoppen met deze medicatie waardoor ik dus keer op keer weer in een psychose belandde.
04-03-2019

Schizoaffectieve stoornis

Inmiddels heb ik 3 a 4 manische psychoses gehad waarvoor ik behandeld ben met anti psychotica. Als eerste kreeg ik zyprexa in pilvorm en later depot, dit was ronduit afschuwelijk qua gewichtstoename en gevoelsafvlakking. hierna overgestapt op Invega/paliperidon tabletten. dit ging ietsjes beter, maar door het afvlakkende effect nog steeds niet tevreden. Inmiddels gebruik[lees meer...] ik 10 mg Abilify en begint te werken voor mij, ik ben nu herstellende van een psychose en hoop dat dat echt aanslaat want merk dat de abilify mijn gevoelsleven niet afvlakt, gewoon motivatie heb om zaken te ondernemen niet meer met het bekende probleem lijk te zitten van: OF psychose OF afvlakking. en dat er geen gewichtstoename is.
22-02-2019

Clozapine (clozapine)
Schizoaffectieve stoornis

begonnen met 200mg op 12 januari. naar mate de spiegel/dosis werd verhoogd, begon ik me lichaamelijk steeds zieker te voelen. hoge bloeddruk, koortsig/ grieperig gevoel, temparatuur van 37.9 graden. ook vlakt de medicatie af, constant heel erg moe en suf. Helpt niet tegen de stemmen.
26-11-2018

Schizoaffectieve stoornis

ik kwam met rare klachten, ik hoorde constant geluiden van ambulance en sirenes , en zo ging ik door het leven. ook was ik heel ban en paniekerig. ik zonderde mij af, onder de mensen werd alles nog erger. toen kwam ik bij een psychiater, van alles geprobeerd, hij wist het niet meer en hij zei ik weet een hele goede psychiater voor jou, en die kreeg ik, nou was benieuwd, ja[lees meer...] zei was inderdaad goed, en redelijk goed in te stellen en goede gesprekken. En zo als altijd gaan die goeie weer weg. Maar zei zij ik heb nu ook weer een goede voor jou. Nou en dit was een psychiater met veel ervaring, en heeft me uiteindelijk goed kunnen instellen in dacht het komt nooit meer. de hoofd medicijn is seroquel eerst op 300 mg later verhoogd naar 500 mg en stabiel, ben nu 10 jaar verder en nog stabiel, ik heb er wel voor moeten lijden aantal ziektes doormaken, maar het helpt nog steeds, maar nog steeds wil ik afbouwen vanwege de vele bijwerkingen. maar wat krijg je dan andere medicijnen weer andere bijwerkingen en niet zo stabiel, daar valt ook over na te denken, ik ben nu in bespreking met de artsen wat gaan we doen.
18-07-2018

Xeplion (paliperidon)
Schizoaffectieve stoornis

Helpt goed tegen de psychose en manie in combinatie met depakine. Ben nu net uit opbouwfase en het middel is aan het stabiliseren. wel merk ik een vervelende afvlakking van het gevoel en ik ben iemand die levensvreugde voelen belangrijk vind. afgezien hiervan heeft het geen bijwerkingen. Ik heb dit gekregen omdat ik niet medicatietrouw ben. hoop snel af te kunnen bouwen n[lees meer...]aar Xeplion 75.
28-10-2017

Schizoaffectieve stoornis

Overgestapt van Zyprexa Depot (Zypadhera) 300mg per 4 weken naar Invega, Paliperidon. Van Zyprexa was ik erg afgevlakt en verdoofd. Nu zit ik enige weken op Invega en dit lijkt iets beter te gaan, minder bijwerkingen en afvlakking dan met Zyprexa. Voor mijn Psychose en manie is het zeer effectief, heb geen klachten. Binnenkort ga ik over op een Invega depot (Xeplion) omda[lees meer...]t ik niet altijd medicatietrouw ben. Conclusie: het middel is wat milder en beter te verdragen.
27-09-2017

Schizoaffectieve stoornis

Ik neem een lage dosis abilify als aansluiting op andere medicijnen. Mensen zien dat ik levendiger ben, minder apathisch, ook alerter. Maar soms heb ik last van angst voor mensen. Als ik voorbij sommige mensen passeer op straat beginnen mijn benen vreemd te doen. Gisteren praatte ik nog met een vreemde op straat over haar hond en ik begon lichtjes te beven. Mijn arm beeft [lees meer...]al jaren door solian maar met de abilify is het dus erger geworden denk ik. Ik zou het wel aanraden de medicatie te proberen, je weet nooit welke bijwerking je krijgt en ik denk dus wel dat het een goed medicijn kan zijn.
13-08-2017

Zyprexa (olanzapine)
Schizoaffectieve stoornis

Eet gezond en blijf bewegen. Ik had veel last van vreetbuien en meer moeite met bewegen. Het hielp mij wel uit mijn manie
13-08-2017

Schizoaffectieve stoornis

Dit middel werkt prima voor mij. Ik gebruik 3 keer op een dag, de snelwerkende variant met de volgende dosering: 2 keer 100mg en voor het slapen gaan 150mg. Samen met het middel sertraline 50mg heb ik mijn schizo affectieve stoornis goed onder controle. Mede dankzij deze medicatie heb ik de draad in me leven weer op weten te pakken. Let wel op: het gevoel van verzadiging k[lees meer...]an door het middel seroquel verminderen, waardoor je snel meer kan gaan eten. Ik adviseer iedereen dan ook voldoende te bewegen en gezond te eten.
09-05-2017

Schizoaffectieve stoornis

Had eerst 2 x 300mg gewone afgifte. Moest elke kwartier plassen tot 4 uur na inname. Toen 2 x 300mg XR verlengde afgifte geprobeerd. Kon helemaal niet meer plassen en ben met spoed naar de huisartsenpost geweest. Bleek urine-retentie te zijn, een bijwerking van de Seroquel!! Wat een ellende!! Gelijk abrupt gestopt met de totale dagdosis van 600mg. Spoedconsult bij de ps[lees meer...]ychiater en nu met Clozapine begonnen. Tot op heden verdraag ik de Clozapine goed.
09-05-2017

Clozapine (clozapine)
Schizoaffectieve stoornis

Na vele antipsychotica te hebben gekregen, zowel klassieke middelen als Haldol, Orap, Dipiperon en a-typische middelen Risperdal, Abilify en Seroquel nu na 10 jaar zoeken en vechten naar acceptabele medicatie met 8 opnames waarvan 1 gedwongen opname met een IBS uiteindelijk samen met de psych besloten om op Clozapine over te stappen. Aanvankelijk was ik ontzettend bang [lees meer...]voor bijwerkingen, maar tot op heden verdraag ik dit middel goed. Geen bijwerkingen behalve een zeer sterkte (gewenste!!) kalmerende werking. Ik ben nog aan het opbouwen. Moet nu naar 50mg in de ochtend en 250mg in de avond. De eerste 18 weken moet ik bloedprikken en daarna elke maand zolang ik Clozapine blijf gebruiken. Maakt mij niet uit, ik heb het ervoor over!
12-04-2017

Schizoaffectieve stoornis

Seroquel XR dus met verlengde afgifte bevalt vele malen beter dan de gewone. Ik slik nu 300mg XR in de ochtend en 300mg XR in de avond. Bij de gewone variant (Seroquel IR / Immediate Release) moest ik om het kwartier plassen. Nu ik de verlengde afgifte (Seroquel XR / eXtended Release) gebruik is deze bijwerking weg.
11-12-2016

Quetiapine (quetiapine)
Schizoaffectieve stoornis

Zeer goede ervaring met Seroquel / Quetiapine. Ik slik 300mg voor mijn schizoaffectieve stoornis / bipolair type. Het gaat zelfs zó goed, dat ik mijn stemmingsstabilisator (Depakine) volledig mag afbouwen!! En Diazepam heb ik ook niet vaak meer nodig tegen angsten. Dit, terwijl ik een jaar geleden nog gedwongen met een iBS was opgenomen vanwege een psychose. Heb ook nog 2 [lees meer...]angst / paniekstoornissen en de angst en paniekaanvallen zijn ook veel minder geworden. Ook minder piekeren! Heb voorheen Abilify, Orap, Haldol, Risperdal, Dipiperon gehad. Allen niks! Ook Abilify Maintena gehad. Werkte niet. Daardoor werd ik gedwongen opgenomen!
29-05-2016

Haldol (haloperidol)
Schizoaffectieve stoornis

Sinds 2009 op Abilify 30mg. De maximale dagdosering. Nu in een manie die niet over wilde gaan 1mg Haloperidol erbij gekregen. Bedoeling is om Abilify af te bouwen en helemaal over te gaan op een lage dosering Haldol.
22-11-2015

Schizoaffectieve stoornis

Kreeg het voor het eerst in de PAV. Werkt goed, maar toen ook libido vermindert, dacht ik. Verder lage bloeddruk veroorzaakt, want het grijpt in op de zouthuishouding (Natrium/Kalium balans). Ben er na 4 jaar af en aan gebruikt te hebben zeer tevreden mee. Ze zijn nu op. Gebruik ze om lekker te slapen, maar je kan ook melk drinken want daar zit tryptofaan in. Ga morgen eve[lees meer...]n apotheek bellen.
22-10-2015

Aripiprazol (aripiprazol)
Schizoaffectieve stoornis

Ik ben helemaal geen pillenmens. Ik vind het vreselijk op deze wijze dag in dag uit geconfronteerd te worden met mijn chronisch ziek zijn. Kan ik dit niet in depotvorm krijgen b.v. 1x in de maand? Het liefst stop ik helemaal met dit spul. Ik geloof overigens ook niet dat ik die ziekte heb. Psychoses ontstonden bij mij door grote stressfactoren. Ik heb 14 psychoses gehad. D[lees meer...]e laatste echte in 1995. Ik vind het nog steeds vreemd dat ik door moet slikken. Het staat mijn geluk in de weg.
02-08-2015

Schizoaffectieve stoornis

Heb een zeer slechte ervaring gehad met dit medicijn. Destijds voorgeschreven gekregen voor schizoaffectieve stoornis, manie en psychose. Had ook last van veel angsten, maar die waren heel veel erger geworden door dit medicijn, en in een zware depressie beland, waarin ik nog steeds zit. Zelfmoordneigingen gekregen, en een heel erg futloos gevoel, met heel erg kriebelige b[lees meer...]enen, waarvan ik niet lekker kon slapen, en overdag niet fijn functioneerde. Toen ik stopte met het medicijn, was er een hele grote verbetering voelbaar. Voelde me toen gelijk een stuk helderder weer, en de angsten werden weer meer zoals ze daarvoor waren. Zelfmoordneigingen verdwenen. Het helpt totaal niet vind ik, en ook niet als ondersteuning voor therapie. Wat ik destijds deed. Het is een beetje zoals, je kan het net zo goed wel of niet gebruiken, waarbij met je je een soort van gedrogeerd voelt, maar met veel vervelende bijwerkingen. Met lage dosering begonnen, tot 200. Kilos aangekomen, gelukkig met stoppen ervan af. Destijds meer mensen in mijn instelling gekend, met nare ervaringen met seroquel.
25-07-2015

Cymbalta (duloxetine)

03-07-2015

Schizoaffectieve stoornis

Ik gebruik abilify nu een aantal jaren. Het is kiezen tussen twee kwaden. Medicijnen en vervlakking en gewichtstoename of psychoses. Het middel werkt prima. Ik ben alleen meer dan 20 kg aangekomen. En niet door meer eetlust. Ik vermoed door de effecten op mijn stofwisseling.
10-06-2015

Schizoaffectieve stoornis

Begonnen met 300 mg XR 1 keer per dag voor depressive klachten icm citalopram 40 mg. Na een aantal maanden heb ik een psychose gehad en ben toen opgenomen. Citalopram gestopt en voor zonodig 25 mg oxazepam en mirtazapine 30 mg voor de nacht. Dit ging een jaar goed tot dat ik mijn baan ben verloren,huis etc. Sinds toen vele psychoses gehad,paranoïde ,wanen,stemmen,hallucina[lees meer...]ties zelf geuren. In juni 1014 was de psychose zo heftig dat ik uit het raam ben gesprongen en 15 meter naar beneden ben gevallen. Het resultaat, 2x verbrijzelde hielbeenderen,gebroken heup,gebroken arm en last but not least een gebroken neus. Ik had dood moeten zijn maar blijkbaar een engeltje op mij schouder. Kan tot op heden weer lopen en daar ben ik dankbaar voor. Helaas de psychoses bleven. Ik ben dit jaar 5 weken op de high care afdeling van parnassia beland omdat ik met een mes door het huis liep en bijna mijn woon begeleider had neergestoken dus direct dwang opname. Seroquel XR naar 2x daags 400 mg,oxazepam 4x daags 25 mg,dexamfetamine 4x daags 10 mg(heb ook add) Het gaat redelijk nu maar blijf last houden van stemming stoornissen,ik hoop de psych snel te spreken om een stabilisator te gebruiken en of we van die rotzooi wat af kunnen halen. Seroquel is troep! maar noodzakelijk. Dat het voor slaapklachten wordt voorgeschreven is echt belachelijk. Antipsychotica is de grootste zooi die je kan slikken. Ik wil er ook van af maar de psych wil het nog aankijken helaas... To be continued!
07-05-2015

Schizoaffectieve stoornis

Medicijn gekregen omdat ik erg huilerig, moe en prikkelbaar was. Helaas werd ik alleen maar meer vermoeid en kreeg ik als bijwerking iedere ochtend diarree en heel slecht slapen. De diarree is na overstap op haldol verdwenen en het slapen gaat al iets beter alhoewel het nog niet zo goed gaat als voor gebruik van de invega.
30-03-2015

Camcolit (lithium)
Schizoaffectieve stoornis

na twee psychoses ben ik op Lithium ingesteld. De belangrijkste bijwerking is mijn gewichtstoename, zeker 5,6 kilo.
22-03-2015

Lithiumcarbonaat (lithium)

15-03-2015

Schizoaffectieve stoornis

sta vanaf 1998 op seroquel ingesteld. In 2009 is er een cross over op abilify. de cross over duur 6 weken. naarmate de seroquel wordt afgebouwd wordt ik psychotischer en zeer onrustig. De psychiater wil dit toch doorzetten. Na een half jaar niet slapen gooi ik het roer om. Na 1 dag weer seroquel te hebben gebruikt zijn alle klachten verdwenen. Er zijn mensen die het kalm[lees meer...]erend effect van seroqel nodig hebben. Gebruikte slaapmiddelen temazepan Stilnoct normison hadden geen effect bij abilify. Ook gaf abilify hevige tremors. Akineton had ook geen effect.
11-01-2015

Schizoaffectieve stoornis

Sinds 2009 slik ik Abilify. Omdat ik toch nog (lichte) psychotische klachten heb, zoals grootheidswanen, hallucinaties en achterdocht, ondanks de maximale dagdosering van 30mg, heb ik ondertussen ook nog Risperidon, Seroquel, Orap en Haldol gebruikt. Toch kom ik elke keer weer terug bij Abilify. Alle andere middelen werkten óf niet (seroquel en risperdal) óf ik had te erge[lees meer...] bijwerkingen ervan (orap en haldol). Dus nu weer terug op Abilify. Dat bevalt toch het beste. Ondanks dat het niet zeer sterk psychotisch werkt, heb ik dit liever dan andere middelen. Ik ben er vertrouwd mee.
03-11-2014

Schizoaffectieve stoornis

Na drie andere antipsychotica (telkens een tegelijk) heb ik eindelijk een medicijn gevonden, die mij geestelijk (blijkbaar) enorm helpt. Het helpt met mijn stemming (opgewekter, minder wisselingen) en ook tegen psychotische klachten. Ik slaap er (meestal) ook goed door. Alleen zit ik mij de laatste tijd druk te maken w.b. de bijwerking 'gewichtstoename'. Ik neem het midde[lees meer...]l nu al zo'n anderhalf jaar, en het eerste jaar ben ik maar liefst 30kg aangekomen. Van maat S naar XL. Ik at NIET meer maar de stofwisseling gaat trager door zo'n middel. Sinds januari sport ik behoorlijk veel en ben (weer) 20kg afgevallen. Ik blijf het echter stressvol vinden want ben bang dat als ik bijv. 1 week niet sport, ik meteen alweer 2kg gegroeid ben. Ik moet ook continue diëten maar heb wel (weer) maat S/M. Ik hoop dat ik hier vrede mee kan krijgen (dat ik heel veel moet sporten en 24u/dag op dieet ben om te voorkomen dat ik van de Seroquel, opnieuw, aankom) of dat er misschien toch een ander middel is waar ik en goed op reageer maar die niet deze bijwerking heeft. Eigenlijk gaat het best goed door het sporten etcetera, maar ik vind het soms toch best zwaar/heftig dat ik zoveel moet doen en ondernemen alleen maar om mijn maat te behouden. Daarom moet ik er dan maar mee doorgaan, maar toch: ik ervaar veel stress door mijn gevoeligheid om (enorm) aan te komen!
14-10-2014

Cisordinol (zuclopentixol)

27-09-2014

Schizoaffectieve stoornis

Slik nu alweer sinds 2009, sinds mijn opname in Velserpoort, Abilify 30mg. Ondertussen ook Haldol, Seroquel en Risperdal gekregen, maar die werkten allen niet. Dus uiteindelijk weer terug op Abilify. Wat een geluk dat dit middel bestaat..... :D

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2210)
Depressie (1821)
Angst & paniekstoornis (1671)
Hoge bloeddruk (1271)
Acne/puistjes (884)