Ervaringen met Abilify

Psychose (71 meningen)
Bipolaire stoornis (28 meningen)
Manische episode (2 meningen)
Schizotypische stoornis (1 mening)

Aripiprazol (abilify)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

19-07-2022 | Vrouw | 24
Schizofrenie
De artsen denken dat dit spul beter is om verdere psychoses te voorkomen na reeds 5 psychoses. Maar dit spul is een hel! Ik had het over een bijbelvers, de geestesgave staat in korinthiers. Ik snap dat het misschien een ongepast moment was, maar om mijn leven hiermee af te pakken vind ik zeer onvriendelijk en woorden die ik niet mag zeggen.

09-03-2019 | Vrouw | 44
Schizofrenie
Ik slikte 100 mg clozapine en 20 mg abilify. Vanwege afvlakking emoties en trillen aan het afbouwen. Zit nu op 62,5 mg clozapine en 17,5 mg abilify. De clozapine vlakt nl af en de abilify zorg voor trillen volgens hulpverlener. Een tegelijk aan het afbouwen. Echter kreeg ik van de abilify pas een ander merk van de apotheek. Ik dacht dat dat geen kwaad kon. Ik werd echter k[lees meer...]otsmisselijk de hele dag. Angstig, verdrietig en erg onzeker werd ik ook. Ik heb net weer het andere merk ingenomen en voel me veel beter! Alle klachten zijn weer weg. Snap er niks van. Wel blij dat ik me weer beter voel in ieder geval. Hier moeten hulpverleners en patienten op letten!

25-09-2017 | Vrouw | 18
aripiprazol (2,5mg)

04-01-2016 | Vrouw | 25
Schizofrenie
Sinds juni/juli slik ik Abilify. Langzaam opgebouwd naar 15 mg. Eerst werd ik erg onrustig en misselijk van. Later ging dit wel weg (ong. na 2 weken). Ik krijg er energie van, dit is een voordeel van abilify, maar ik merk ook een ernstige seksuele bijwerking, die ik voorheen nooit had, slecht slapen (tussentijds wakker worden gedurende de nacht) en voel me ook wat vlakker [lees meer...]vergeleken met geen medicijn (antipsychotica).

06-10-2015 | Vrouw | 40
Schizofrenie
sinds 2007 overgestapt van seroquel naar abilify, wat een verademing! Door de seroquel ruim 10 kilo aangekomen en een halve zombie geworden. Met abilify heb ik tenminste een gewoon leven weer kunnen oppakken, weliswaar zonder baan maar met een goede gezondheid. Enigste irritante bijwerking is de trilhanden..lastig.

18-07-2015 | Vrouw | 38
Schizofrenie
Hallo, ik wil mij verhaal kwijt van het gebruik van Abilify. Vanaf jaar 2013 heb ik verhoging van het middel abilify van 10 mg naar 15 mg. Het verschil is dat ik van 10 mg me goed voelde. Heel erg goed. Nadeel is dat je druk van wordt op een positieve zin. Voor de rest had ik geen klachten. Maar toen ik naar van 10 mg naar 15 mg.. merkte ik het verschil ik kreeg andere kl[lees meer...]achten ervan mijn stem was ik kwijt tot aan juni 2015 kwijt geraakt ik kon amper praten. Dat lag dus aan het middel Abilify. Van de maand juni 2015 merkte heel wat anders ik kon niks doen geen activiteiten doen. Mijn vraag aan jullie wat ik kan doen.

02-07-2014 | Vrouw | 48
Schizofrenie
Mij werd verteld dat ik van dit medicijn zou afvallen maar ik ben 30 kilo aangekomen. Het is voor mij erg moeilijk niet teveel te eten ik beweeg wel elke dag. In het begin had ik ook last van bewgingsdrang dat is minder geworden.

20-06-2014 | Vrouw | 44
Schizofrenie
Sinds 1995, toen mijn vader een suicide poging had gedaan, schizofrenie ontwikkeld terwijl ik afstudeerde aan de kunstacademie. Mijn moeder vertelde ook suïcidaal te zijn geweest tijdens mijn peuterjaren. Afstuderen lukte wel maar onder hele slechte omstandigheden (klasgenoot sprong voor de trein). en februari 1997 kreeg ik Risperdal in onderhoudsdosis. Dat werkte niet, oo[lees meer...]k niet na flinke ophoging van de dosis. Vanaf Januari 2009 gebruik ik Abilify nadat ik sinds 2003 Zyprexa had gekregen. Ik ben heel tevreden met Abilify 15 mg tablet, omdat ik met de vorige medicatie 14 jaar chronisch psychotisch heb rondgelopen. Het was een HEL! Nu ben ik stabiel, niet meer acuut psychotisch en leid een stabiel leven met meer gevoelens. Woon met mijn vriend in een atelier woning en werk als Kunstenaar, DTP-er en dichter. Mijn vriend en ik treden ook op.en zijn gelukkig. Enige bijwerking is weinig slaap. Ik slaap gemiddeld 3 uur per nacht, maar als ik weer eens geen slaap heb 's nacht ga ik vormgeven, dichten of onder de koptelefoon een DJ playlist of mix maken. Voor mij dus geen andere anti-psychotica meer dan Abilify :)

30-04-2014 | Vrouw | 26
Schizofrenie
Overgestapt van risperdal naar abilify. Eerste paar weken had ik last van bijwerkingen zoals vooral onrust en lichtflitsen zien, maar daarna blijkt het voor mij een prima middel te zijn geweest tegen het horen van stemmen en de angst die ik voelde. Ik had weer meer emoties dan bij risperdal. Nu ik 2 weken ben gestopt met abilify moet ik er wel bij zeggen dat abilify mij oo[lees meer...]k duffer maakte en het gaf ook lichte psychotische symptomen. Nu ik namelijk van de abilify af ben voel ik me helderder en de vage psychotische symptomen zijn ook weg. Het effect van abilify is dus een beetje dubbel, maar ik heb er veel aan gehad. Ik had geen lichamelijke klachten, behalve dat ik hoofdpijn kreeg als ik het een dag niet slikte.

24-06-2012 | Vrouw | 23
Schizofrenie
Heb dit middel nu zo'n 8 maanden en heb geen bijwerkingen. Voor mij werkt dit middel erg goed en heb veel minder last van negatieve gevoelens en heb ook geen last meer van stemmen. Ik had hiervoor Risperdal en had erg last van afvlakking en vermoeidheid, Abilify heeft gelukkig een stuk betere werking op mij. Mijn psychose is zo goed als voorbij. Groet,

22-05-2023 | Man | 30
Schizofrenie
Hoorde stemmen die mijn lichaam half bestuurden, tijdens het blowen gebeurd. Abilify, haldol, fluanxol gehad. Abilify lijkt mij de beste tot nu toe. Psychose/schizofrenie meteen weg. Enige bijwerking is dat ik trager ben op het werk, sneller moe. Hopen dat de psychose wegblijft na afbouwen van dit medicijn!

29-04-2023 | Man | 36
aripiprazol (7,5mg/ml)
Schizofrenie
Meerdere psychoses gehad in mn leven. Soms last van angsten, dan wordt dosering tijdelijk verhoogd. Heeft achterdocht weggenomen en kan door dit middel weer helder denken. Wel wat aangekomen in gewicht. Dit middel als eerst gekregen en sloeg meteen aan. Uiteindelijk kon ik reflecteren op mn achterdocht en ben er weer bovenop gekomen mbt van het remmen van wanen. Geprobeerd[lees meer...] af te bouwen maar symptomen kwamen terug.

14-04-2023 | Man | 26
aripiprazol (7,5mg/ml)
Schizofrenie
Ik heb meerdere psychoses gehad. Sommige van langer dan 6 maanden. Dit medicijn is niet fijn, zeker in het eerste jaar(!). Maar zeer effectief. Ik heb een redelijk normaal leven, en de psychoses die ik heb zijn veel minder heftig dan dat ze zouden zijn zonder medicijnen.

08-01-2017 | Man | 45
Alleen maar misselijkheid.

23-02-2016 | Man | 34
Schizofrenie
Mijn psychoses zijn onder controle gekomen na jaren tijd te veranderen van seroquel naar abilify 400mg intra-musculair.

06-08-2014 | Man | 21
Schizofrenie
Ik kreeg op mijn 21ste eind 2013 last van psychoses doordat ik abrupt gestopt was van 3 jaar lang hevig blowen (5-15 joints per dag). Hierdoor ivm psychoses uit huis gegaan en gaan zwerven. Na 2 weken terug gegaan naar mijn ouders en kort daar op opgenomen in het ziekenhuis omdat ik de weg terug naar huis niet kon vinden. Slikte vanaf dat moment 15mg Abilify en de kreeg di[lees meer...]agnose schizofrenie. 3 Maanden Abilify 15mg gehad toen overgegaan naar 10mg en na 3 maanden naar onderhoudsdoses 5mg. In het begin lag ik futloos op de bank. Bijwerkingen 5: veel slapen tot wel 14 uur per dag. Rusteloze benen. Iets willen doen en als je dat doet niks willen doen. Afgevlakte gevoelens. Soms ben je boos maar kan je het niet uiten en dat is zeer frustrerend. 10 kg aangekomen qua gewicht. Slechte concentratie. Wazig zien. Spastische trekjes op me ooglid. Het belangrijkste is dat de psychoses weg gingen. Nu gestopt sinds een week met misselijkheid als ontwenningsverschijnselen. Voel me nu herboren en twijfel hevig over de diagnose!