Clozapine

Clozapine

Bojan Nikolik (22-03-2015)

22-02-2019

Schizoaffectieve stoornis

begonnen met 200mg op 12 januari. naar mate de spiegel/dosis werd verhoogd, begon ik me lichaamelijk steeds zieker te voelen. hoge bloeddruk, koortsig/ grieperig gevoel, temparatuur van 37.9 graden. ook vlakt de medicatie af, constant heel erg moe en suf. Helpt niet tegen de stemmen.
05-10-2018

Clozapine (clozapine)

Het begon allemaal in 2003 bij het eerste opname. Zijkramp, nekkramp, rugkramp, onstoken oog,..heel veel moeheid, ritme stoornis. (mijn medicijn.nl : tekst beperkt tot ervaring met medicijnen)
29-07-2017

Psychose

Na een psychose vrijwel meteen Clozapine voorgeschreven gekregen en de keuze voor eventueel Lorazepam. In het begin een verhoogde dosis en na twee keer de combinatie met Lorazepam ben ik met die combinatie gestopt (dat was voor mij één grote waas, zwart gat). Uiteindelijk overgegaan op 200 mg voor 's avonds. Na 2,5 jaar ongeveer ben ik gaan afbouwen, alleen kreeg een klein[lees meer...]e terugval en ben ik voor nog 1,5 jaar verder gegaan met Clozapine. Het per dag houden bij drie maaltijden en (eventueel) 2 à 3 tussendoortjes, gezond, was een hele opgave. Alsnog dik 30 kilo aangekomen door vooral vochtvasthouden en geen verzadigingsgevoel. Ik voelde mij de hele dag door duf en onscherp. Mijn energielevel daalde dramatisch. Binnen no-time uitgeput en ik kon ook sporten wat ik wilde. Na inname van het medicijn voelde ik mij na een half uur eerst heel erg duf en vervolgens dronken, om daarna dik een uur klaarwakker te zijn. Daarna viel ik als een blok in slaap en had hele rare dromen. Ik kon makkelijk 12-14 uur slapen en kon dan moeilijk wakker worden. Andere bijwerking: veel overmatig speeksel, kussen was bij het wakker worden helemaal doorweekt, vertraagde spijsvertering, verstopping en overmatig zweten. Voor de periode dat ik het heb gebruikt was het effectief. Sinds een periode gebruik ik het medicijn niet meer. Ik merk dat alle bijwerkingen af zijn genomen en dat dit ook erg snel is gegaan. Daarnaast heb ik geen psychotische verschijnselen en voel ik mij ook weer als vanouds. Voor die ene psychose hielp het. Wanneer je meerdere psychoses hebt gehad, weet ik niet of de effectiviteit van dit medicijn behouden blijft. Door alle bijwerkingen voor mij geen Clozapine meer.
26-07-2017

Clozapine (clozapine)

Krijg Clozapine 200mg in combinatie met Lorazepam. Voel me sinds jaren na verschillende antipsychotica te hebben gebruikt eindelijk aan de beterende hand: veel helderder en nauwlijks tot geen last meer van psychotische verschijnselen. Angsten worden ook steeds minder alleen helaas blijven de stemmen aanwezig echter raakt het me wat minder of laat ik ze makkelijker varen en[lees meer...] ik trek ze steeds meer in twijfel. Vind Clozapine de eetste uren na inname wel vervelend, alsof ik stom dronken ben maar dat kan ook komen door dat ik het middel pas een kleine 2 maanden gebruik en dat deze bijwerking van zelf minder wordt. Verder begrijp ik niet waarom artsen mensen vaak pas na ellen lange narigheid, zo als ik, Clozapine voor schrijven want je moet alleen elke week even bloed prikken, thats it! Baal daar van want tot nu toe is dit middel een verademing in tegen stelling tot welk ander middel ook. Ik kan iedereen aan raden Clozapine op tafel te gooien want baat het niet, schaad het niet! Toch?
09-05-2017

Schizoaffectieve stoornis

Na vele antipsychotica te hebben gekregen, zowel klassieke middelen als Haldol, Orap, Dipiperon en a-typische middelen Risperdal, Abilify en Seroquel nu na 10 jaar zoeken en vechten naar acceptabele medicatie met 8 opnames waarvan 1 gedwongen opname met een IBS uiteindelijk samen met de psych besloten om op Clozapine over te stappen. Aanvankelijk was ik ontzettend bang [lees meer...]voor bijwerkingen, maar tot op heden verdraag ik dit middel goed. Geen bijwerkingen behalve een zeer sterkte (gewenste!!) kalmerende werking. Ik ben nog aan het opbouwen. Moet nu naar 50mg in de ochtend en 250mg in de avond. De eerste 18 weken moet ik bloedprikken en daarna elke maand zolang ik Clozapine blijf gebruiken. Maakt mij niet uit, ik heb het ervoor over!
03-01-2017

Psychose

werkt goed, veel bijwerkingen nauwkeurig innemen. gewichtstoename door hongergevoel 20kilo, verstopping, speekselvorming ernstig, erg vermoeid en veel slapen(14 uur)
01-10-2016

Psychose

Beter dan zyprexa, seroquel of risperdal voor mij. Erg helder word ik er van. Sexuele bijwerking. Wel bang voor gevaarlijke bijwerkingen. Maar tot nu toe ben ik tevreden en vallen de bijwerkingen ook mee. Voel me minder geestesziek, en soms helemaal niet meer geestesziek. Minder paranoia. Minder negatieve symptomen. Voel me meer mijzelf. Meer verbonden.
01-08-2016

Psychose

Begon 's nachts heel erg te transpireren, kreeg hartklachten pijn op de borst, moest toen onmiddellijk verlagen van 300 mg naar 100 mg. Heeft nog steeds last van stemmen maar het is acceptabel zegt hij. Voelt ook erg warm aan, is 30 kg aangekomen, hij heeft ook erg veel dorst drinkt water, yoghurtdrink van optimel, volgens de psychiater mag dit niet meer zijn dan 3 l per d[lees meer...]ag, hij drinkt nu minder heb ik het idee. Ik vul de flessen met water dus ik weet hoeveel hij drinkt. En groene thee. 2 grote glazen per dag. Heel erg vergeetachtig vraagt een paar x per dag welke dag het is. Van een energieke jonge vent naar een wrak.
07-08-2015

Schizofrenie

werkt goed tegen waanideeen.
17-07-2015

Schizofrenie

werkt goed als anti psychoticum, maar heeft veel bijwerkingen.
02-12-2012

Psychose

Hallo lotgenootjes, Toen ik 21 jaar was kreeg ik mijn 1-ste psychose. Zoiets wens je zelfs je vijanden niet toe. Ik heb 3 maanden in de separeer gezeten en werd daardoor nog ' gekker ' dan ik al was op dat moment. Kreeg het ene medicijn na de andere en mocht pas na 7 maanden weer naar huis. Daarna heb ik nog 3 psychoses gehad, waarvan de laatste ongeveer 4 jaar geleden. Ik[lees meer...] ben nu 31 jaar. Door de jaren heen heb ik al verschillende anti-psychoticum gehad zoals, Zyprexa, Haldol, en alle pammetjes heb ik ook al gehad. Ik heb nu 4 jaar Clozapine met daarbij Lorazepam. Vergeleken bij vroeger ben ik veel actiever, meer energie en kan dus niet echt stil zitten ( wat voor de huishouding okey is maar soms word ik er wel moe van dat ik niet eens lekker relaxt kan zitten en niks doen. Eigenlijk is dat wel een vorm van dwangmatigheid. De laatste tijd krijg ik weer veel prikkels van buitenaf en heb dan de neiging om in huis te blijven. Ik voel me angstig en nerveus als ik weet dat ik de deur uit moet of als ik bezoek krijg. Ik heb dus weer bloed laten prikken en nu blijkt dat ik te weinig Clozapine binnen krijg wat ik wel had kunnen weten omdat ik met de avond dosering loop te klooien. Ik voel me raar als ik 150 mg. Clozapine binnen krijg, lig half in coma 's nachts en kom moeilijk mijn bed uit. Verder droom ik dan raar en heb veel speekselvloed. 'S Morgens word ik wazig wakker, last van de motoriek en laat gauw wat vallen. Ik heb meer dan een uur nodig om me weer 'normaal 'te voelen. Maar verder gaat het wel okey de rest van de dag, naast mijn angstgevoelens. Waar komt dat gevoel weg?? Komt het door de Clozapine te kort? Of is de combi met Lorazepam niet okey? Iemand ervaringen hiermee??
26-11-2012

Schizofrenie

Hallo lotgenootjes, Toen ik 21 jaar was kreeg ik mijn 1-ste psychose. Zoiets wens je zelfs je vijanden niet toe. Ik heb 3 maanden in de separeer gezeten en werd daardoor nog ' gekker ' dan ik al was op dat moment. Kreeg het ene medicijn na de andere en mocht pas na 7 maanden weer naar huis. Daarna heb ik nog 3 psychoses gehad, waarvan de laatste ongeveer 4 jaar geleden[lees meer...]. Ik ben nu 31 jaar. Door de jaren heen heb ik al verschillende anti-psychoticum gehad zoals, Zyprexa, Haldol, en alle pammetjes heb ik ook al gehad. Ik heb nu 4 jaar Clozapine met daarbij Lorazepam. Vergeleken bij vroeger ben ik veel actiever, meer energie en kan dus niet echt stil zitten ( wat voor de huishouding okey is maar soms word ik er wel moe van dat ik niet eens lekker relaxt kan zitten en niks doen. Eigenlijk is dat wel een vorm van dwangmatigheid. De laatste tijd krijg ik weer veel prikkels van buitenaf en heb dan de neiging om in huis te blijven. Ik voel me angstig en nerveus als ik weet dat ik de deur uit moet of als ik bezoek krijg. Ik heb dus weer bloed laten prikken en nu blijkt dat ik te weinig Clozapine binnen krijg wat ik wel had kunnen weten omdat ik met de avond dosering loop te klooien. Ik voel me raar als ik 150 mg. Clozapine binnen krijg, lig half in coma 's nachts en kom moeilijk mijn bed uit. Verder droom ik dan raar en heb veel speekselvloed. 'S Morgens word ik wazig wakker, last van de motoriek en laat gauw wat vallen. Ik heb meer dan een uur nodig om me weer 'normaal 'te voelen. Maar verder gaat het wel okey de rest van de dag, naast mijn angstgevoelens. Waar komt dat gevoel weg?? Komt het door de Clozapine te kort? Of is de combi met Lorazepam niet okey? Iemand ervaringen hiermee??
19-08-2012

Psychose

hallo ik ben al jaren aan de clozapine maar wil het helemaal afbouwen iemand tips kan het dat als het helemaal uit je bloed is dan geen kwaad meer
06-04-2012

Schizofrenie

In 2003 kreeg ik mijn eerste, zeer ernstige psychose. Waarschijnlijk is die ontstaan door een stapeling van factoren. Ben toen op 10 mg Zyprexa gezet en uit de psychose gekomen. Heb vervolgens dankzij de Zyprexa mijn studie afgemaakt en ben in 2007 gaan werken. Heb in de periode 2003-2007 veel last gehad van angstaanvallen. In 2008 ben ik gestopt met de Zyprexa, in de hoop[lees meer...] dat, dat de angsten zou wegnemen. Dat was een grote fout helaas, ik kreeg een nieuwe en extreme psychose. Weer opgenomen, maar de Zyprexa was zelfs op 30 mg niet meer effectief. De psychiater raadde me Leponex, clozapine aan. Ik had veel twijfels, maar toch maar gedaan. In het begin van de behandeling met clozapine was ik extreem slaperig en onvoorstelbaar suf. Na ongeveer een jaar was de sufheid al veel minder. Nu gebruik ik het middel al 4 jaar op 400 mg. Ik ben nu niet meer suf en de psychotische symptomen zijn volledig verdwenen. Toen ik nog Zyprexa gebruikte had ik (achteraf gezien) nog psychotische symptomen. Nu geheel symptoom vrij. Enige probleem zijn nog de angstaanvallen. Gelukkig heb ik dat onder controle door zeer zorgvuldig lorazepam gebruik. Al met al is clozapine het beste antipsychoticum op de markt.
27-02-2011

Psychose

kwijlen is nu over en incontinetie klachten nog af en toe
08-02-2011

Schizofrenie

hallo, beste mensen, -effectiviteit is goed.neem voor het slapen gaan 450 mg,en slaap dan de hele nacht door.wel veel last van speekselvloed. -heb s,nachts wel heel veel last van dove armen en benen,net dat ze zeggen,je hebt slaap in de benen,nou dat gevoel heb ik extreem s,nachts in armen en benen,soms moet ik met de ene arm de andere arm omgooien omdat dat doof is en g[lees meer...]evoelloos.hierbij wil ik ook vragen dat dat bij sommige mensen ook meer voor komt? wil ook aan meerdere gebruikers vragen dat ze ook wat vergeetachtig worden en een beetje geheugenverlies van de clozapine?mijn moeder zegt dan bv.dat heb je net ook al gevraagt en nou vraag je het weer. slaap bijna elke dag de klok rond. overdag fit doordat ik goede nachtrust heb,goede eetlust maar moet je wat tegenover zetten door te gaan sporten en bewegen.op het pyschische vlak is het denk ik wel een wondermiddel.heb 12 jaar risperdal gebruikt,elke nacht,dag in dag uit s,nacht over de vloer en alcohol en overdag niet kunnen fungioneren.als je het gaat afwegen tegen elkaar is clozapine op het pyschische vlak heel goed maar de bijwerkingen iets minder.dus voor mij werkt het heel goed en kan overdag redelijk tot goed funtioneren.dus voor mij meer voordelen dan nadelen. groeten ...

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum