Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

04-05-2019 | Vrouw | 21
olanzapine (20mg)
Psychische klachten
Ik heb dit middel 4 weken geslikt en ben erg ontevreden. Ik had veel last van bijwerkingen. Vooral toename van eetlust en gewicht. Ik heb een verleden met anorexia en dacht dat ik de eetdrang wel de baas kon zijn, wetende dat ik goed met een honger gevoel kan omgaan maar ook ik kon deze niet weerstaan en kreeg eetbuien. Ik ben 5 kilo aangekomen in deze korte periode. Ook w[lees meer...]as ik constant duizelig. Ik merkte er verder niet veel van. Sliep alsnog slecht en mijn gedachtes waren nog steeds erg negatief en heftig. Mij heeft dit middel niet geholpen.

04-01-2019 | Vrouw | 48

20-11-2018 | Vrouw | 24
Psychose
Ik gebruik dit medicijn omdat ik een psychose heb meegemaakt ook. Ik ben begonnen met 10 mg en ik had al meteen de volgende dag last van bijwerkingen. De artsen vertelden mij dat ik hieraan zou wennen. Is tot en met vandaag nog steeds niet gelukt. Ik krijg geen lagere dosering omdat mijn klachten redelijk serieus zijn. De volgende bijwerkingen waren bij mij van toepassing:[lees meer...] gewichtstoename, uitdroging huid, mond, ogen, haaruitval, geen emotie, ik voelde mij niet mijzelf in mijn eigen lichaam, suf, motivatieloos, energieloos, nachtmerries echt heftige ..... kortgezegd ik vind het teveel bijwerkingen hebben voor zo een klein pilletje :( Vorige week kreeg ik allemaal vragen over veranderingen in mijn lichaam sinds het gebruik van dit medicijn zoals: Gevoel in de vingers, gevoel in de tenen, minder conditie, niet meer goed kunnen bewegen, en gek genoeg was alles echt waar, door dit medicijn ga je lichamelijk en geestelijk achteruit .... ik vroeg me op gegeven moment af van wow ze geven dit medicijn aan me om het op mij te testen. Ik had gewild dat ik hier nooit aan was begonnen ..

22-08-2018 | Vrouw | 54
olanzapine (2,5mg)
Hallo, ik slik al bijna 4 jaar Olanzapine. Begonnen met 2,5 mg tegen angstgevoelens en piekeren tijdens een heftige depressie. 10 kg aangekomen en toen naar een halve gegaan van 1,25 mg. Gewicht gestabiliseerd. Op een gegeven moment naar een kwart gegaan van 0,625 mg. Voelde een beetje een terugval maar was te doen. Toen om de dag een kwart genomen voor 3 weken en toen ges[lees meer...]topt. Na 2 weken weer last van spanning op m'n borst en angstgevoelens. Ook huilbui af en toe. Zit ook in mijn overgang en weet dus niet wie, wat, waar door komt! Ben toch weer begonnen met dat kwartje innemen en voelde me na 2 dagen weer prettiger in mijn vel. Ben ik te snel gestopt met dat kwartje? Moet dit nog langzamer? Heeft iemand hier ervaring mee? Graag respons.

14-07-2018 | Vrouw | 22
Autisme
wegens autisme en angstklachten neem ik dit medicijn in. het werkt eigenijk prima voor mij tot nu toe. veel minder angstig en veel minder gepieker. wel ben ik in een korte periode snel aangekomen. heb vaak zin in iets zoetigs te eten en te drinken. voel me wel ongemakkelijk over het plotselinge aankomen in gewicht. volgende week heb ik daarvoor een afspraak bij de diëtiste[lees meer...].

27-06-2018 | Vrouw | 22
Autisme
door mijn autisme loopt mijn emmer snel vol. bij de specialist geweest en die stelde dit middel voor. eerst was ik wat huiverig ervoor, nou ben ik blij dat ik ermee gestart ben.

24-06-2018 | Vrouw | 39
Psychische klachten
Autisme en psychische klachten. Middel werkte voor mij averechts.

22-06-2018 | Vrouw | 24
Autisme
Dit jaar is bij mij ASS vastgesteld. Alles viel eindelijk na jaren op zijn plek. Voor het vele piekeren en moeilijk in slaap komen, krijg ik nu Olanzapine 10 mg. Dit werkt erg goed voor mij. Wel ben ik in korte tijd behoorlijk aangekomen. Ik kan dit middel zeker aanraden, het haalt de scherpe kantjes eraf als het ware. Hou er wel rekening mee dat je qua gewicht snel aankom[lees meer...]t.

03-06-2018 | Vrouw | 33
olanzapine (5mg)
Ik gebruik nu sinds 2 dagen 5 Mg olanzapine ivm met ernstige paniekaanvallen naar aanleiding van heftige gebeurtenissen.. ook gebruik ik 40 Mg citalopram en 50 Mg seroquel.. mijn vraag is of jullie ervaring hebben met olanzapine en hoe snel gaat dit zijn werk doen?

05-05-2018 | Vrouw | 55
olanzapine (20mg)
Schizofrenie
Eerst heb ik tijden Haldol geslikt. Dit is echt een paardenmiddel, veel bijwerkingen. Toen veranderde ik van psychiater en hij schteef mij Zyprexa (Olanzapine) voor. Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor.

04-05-2018 | Vrouw | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit middel zorgt voor een vacuüm zodat emoties minder binnen komen het is een middel dat je afstand kan nemen van zaken

09-01-2018 | Vrouw | 20
olanzapine (10mg)
Ik ben niet te spreken over dit medicijn. Ik kreeg het voorgeschreven door mijn psychiater en begon met 10mg. Dat is later verlaagd naar 7,5mg en nu ben ik er zelf gewoon sinds 2/3 maanden mee gestopt. De bijwerkingen waar ik het meest last van had waren een ontzettend droge mond, ik werd emotioneel gezien helemaal vlak en had juist totaal geen energie meer en ik kwam on[lees meer...]tzettend veel aan. Ik werd er zo gek van dat ik zoveel aankwam en dat was het niet waard. Ik heb mijn hele leven al moeite met mijn gewicht en dat dit medicijn mij binnen een paar maanden 20 kg deed aankomen vond ik het wel mooi geweest. Ik ben van de ene op de andere dag gestopt en had er geen moeite mee.

20-11-2017 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Ik kreeg dit middel voorgeschreven door mijn psychiater in een periode van liefdesverdriet, depressie en zeer grote onrust. Het middel hielp binnen 24 uur, maar werkelijk alles aan mijn karakter verdween, ik kan me nauwelijks meer herinneren hoe het was. Daarbij 25 kg aangekomen. Ik zou iedereen met klem willen adviseren toch te proberen om op eigen kracht door die heftig[lees meer...]e ellende heen te komen, want deze medicijnen zijn geen oplossing, slechts een extra probleem/drama.

02-11-2017 | Vrouw | 24
olanzapine (5mg)
Ik ben van olanzapine naar seroquel gegaan, weet u wat voor effect het geeft?

02-08-2017 | Vrouw | 23
olanzapine (2,5mg)
Psychose
Ik heb dit middel gekregen omdat ik op mn 19e een psychose kreeg. Het werkte voor mij erg goed, maar niet alles ging er mee weg hoor. Ik kwam er ook nog eens 40 kilo van aan, terwijl ik heel weinig at en erg lette ook op wat ik at. Wat ik altijd al deed. Ik heb in het verleden anorexia gehad en moest aansterken, maar dit vond ik niet leuk. 40 kilo!! In 3 maanden tijd. Lij[lees meer...]kt mij niet gezond. Nu ben ik genezen bijna van de eetstoornis en ben aan het afbouwen. Zit nu op 2,5 dus dat gaat mooi. Mn gewicht gaat ook langzaam om laag.

17-07-2017 | Vrouw | 26
Psychose
Ik krijg dit middel: 20 mg toen ik werd opgenomen na een psychose te hebben gehad/ met manische episode. Het heeft me geholpen om weer te kunnen slapen/- tot rust te komen met gedachten. Ik ben in 3 maanden tijdens opname wel 16kg aangekomen.. door veel eetlust. Het middel vlakt heel erg af. Nu eindelijk zo ver afgebouwd tot 2,5 mg waar ik vandaag mee van start ga. Ik raad[lees meer...] mensen aan om alternatieve geneesmiddelen zoals wietolie, lavendel, evt sint.janskruid (bij depressie, let op: niet bij bipolaire stoornis). Het afbouwen gaat heel langzaam en door de bijwerkingen raad ik het mensen af dit middel (en ook andere medicijnen: antipsychoticum en antidepressiva) te gebruiken. Het is en blijft chemisch en slecht voor de gezondheid. Ik ben lang boos geweest dat ik dit gedwongen moest innemen van de psychiater maar het middel heeft mij enigszins wel geholpen in een manische episode. Toch blijf ik tegen.