Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

30-05-2019 | Vrouw | 30
Onrust
Mijn dochter gebruikt sinds kort ( 5 dagen ) Olanzapine 2,5 mg Wij zijn benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit middel gebruiken (of hebben gebruikt) in de eerste week. Mijn dochter is ontzettend moe, slaapt hele dagen en nachten, is vergeetachtig, weet niet meer wanneer iets gebeurd is. Komt dit vaak voor en wanneer wordt dit beter? Zij twijfelt of ze hier m[lees meer...]ee door moet gaan want ze functioneert helemaal niet , wat lastig is want ze heeft een zoontje van 1 jaar en niet altijd opvang.

22-07-2018 | Man | 30
Psychische klachten
Enkele jaren 5mg geslikt. Op het moment zelf bracht het de klachten omlaag. Echter veel bijwerkingen, fors gewichtstoename. Afbouwen kan niet zomaar en het juiste moment gezocht. Hierbij op aanraden van een alternatieve zorgverlener, aminozuren (tryptofaan en phenylalanine) bijgeslikt in combinatie met magnesium en zink en vitamine b6. Dit ondersteunde het stoppen erg goed[lees meer...] en maakte het makkelijker. Afbouwen was niet makkelijk en moest er echt even doorheen, gelukkig in een periode dat ik langdurig niet aan het werk was. Dat maakte het makkelijker. Inmiddels meer vertrouwen in homeopatische geneesmiddelen (voorgeschreven door een goede homeopaat), die zonder bijwerkingen zijn.

23-09-2020 | Man | 31
Bipolaire stoornis
Icm fluoxetine (40mg) effectief voor depressie, angst en paniekstoornis. 20kg aangekomen.

17-06-2018 | Man | 31
Autisme
Autisme/ADHD: Dit middel werkt goed op het gedachte-proces dat soms als een motor draait. Daarbij werkt het bij mij ook goed, om de prikkels beter te kunnen verdragen. Verder geen ernstige bijwerkingen. Wel had ik in de eerste 2 weken last van een tijdelijke bewegingsstoornis. Dit is na 2 weken gelukkig weer over gegaan. Heb van nature al een een behoorlijke eetlust, d[lees meer...]it is door de Olanzapine wel versterkt. Heb een paar dagen na slaapgebrek wat psychotische klachten gehad. Door dit middel ben ik goed hersteld hiervan.

13-10-2015 | Man | 31
olanzapine (5mg)
Dit middel heb ik voorgeschreven gekregen vanwege een angststoornis (5mg). Omdat je het niet te lang mag gebruiken, heb ik het sinds een week afgebouwd. Het mag gezegd worden dat het mij een tijdje rust heeft gegeven. Ik sliep 12 uur per dag, at heel veel en leefde helemaal in mijn eigen wereldje. Maar: sinds het afbouwen begonnen de problemen. Ik viel in een gat. Een heel[lees meer...] heel diep gat. Voel me vele malen slechter dan voor ik het gebruikte. Heb tot op de dag van vandaag extreme moeite om eraf te komen. De ontwenningsverschijnselen zijn echt extreem heftig. Ook word je er suïcidaal van. Misschien heb ik heel erg pech met deze ervaring. Maar ik wil anderen graag waarschuwen. Het middel heeft bij mij meer kapot gemaakt dan goed gedaan.

01-04-2022 | Vrouw | 32
olanzapine (5mg)
In het begin nergens last van maar na een tijdje was ik een compleet ander mens. Mens? Was eigenlijk nog weinig menselijks aan.. zwaar depressief, kon niks meer zelf, elke dag voor me uit staren, lukte me niet meer in de was te doen, me te wassen überhaupt, boodschappen te doen.. Wat een bocht! Ik zat zelfs uit te zoeken hoe euthanasie werkte.. De zwager van een vriendin v[lees meer...]an mij had dezelfde medicijnen als mij. Met de nadruk op HAD, God hebbe zijn ziel.. Helaas heeft is hij er, ma herhaaldelijk proberen, in geslaagd zichzelf van het leven te beroven.. Dus ook namens hem.. doe het niet! Ik heb persoonlijk geen goed woord over voor deze zogenaamde medicatie. HET IS ZOOI! BEZINT EER GIJ BEGINT! En mocht je dit nu lezen en denken, hey ik voel me ook zwaar down en heb er allemaal geen zin meer in.. dat komt onderandere omdat die rotzooi de aanmaak van dopamine in je hersenen remt of platlegt.. ga in dat geval alsjeblieft in gesprek met je arts over het stoppen hiermee want het leven is echt te mooi om eruit te stappen.. ook al zul je dat op dit moment even niet kunnen zien.. trust me, been there to.. of zoals ik het zeg to hell and back again.

01-10-2020 | Vrouw | 32
olanzapine (5)
Ik heb last van psychoses. Eerst haldol gebruikt en dit gaf depressie en stijfheid. Heel wat andere medicijnen geprobeerd waaronder amizapride maar risperidon was het beste. Helaas werkte dit na 2 jaar niet meer. 6 weken psychoses gehad daarna over gegaan op olanzapine. Dit middel werkte direct effectief. Terwijl andere psychotica steeds pas na 2 weken hielpen. Geen last v[lees meer...]an honger gevoel. Ben wel op dieet doordeweeks en in het weekend niet. Kom tot nu toe wel in de weekenden wat aan maar val ook weer af. Verder alleen wat slaperigheid in de ochtend. Super middel!

22-12-2019 | Man | 32
olanzapine (2,5mg)
Ik heb al jaren lang verschillende psychoses gehad en het kwam door cannabis . Sindsdien ben ik gestopt met cannabis en over gestapt naar Olanzapine het is een goed middel tegen heel veel klachten maar ik zou het niet aanraden als jou klachten niet zo heftig zijn als een psychose. Het best middel die je hebt, ben je zelf en zoals iedere medicijn is Olanzapine een hulp mi[lees meer...]ddel niets anders dan dat . Dus lever het strijd met jezelf en het gaat allemaal goed komen. laat een medicijn niet jou toevluchtsoord worden.

07-05-2019 | Man | 32
Psychose
Ik ben een jaar geleden op dit middel gezet omdat ik een zware depressie had met psychotische kenmerken was compleet paranoïde. Dit middel heeft er weer voor gezorgd dat ik terug op aarde kwam. In het begin ervoer ik wat bijwerkingen als droge mond, suf,enorme eetlust en daardoor dus 20 kilo zwaarder. Maar dit weegt niet op tegen de verschrikkelijke tijd die ik doorgemaakt[lees meer...] heb. Slik het nu nog steeds, en ben er tevreden mee. Slaap er ook goed door, maar o wee als ik een pilletje vergeet dan krijg ik te maken met de verschrikkelijkste nachtmerries.

04-05-2018 | Vrouw | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit middel zorgt voor een vacuüm zodat emoties minder binnen komen het is een middel dat je afstand kan nemen van zaken

31-03-2023 | Vrouw | 33
olanzapine (10mg)
Na mijn bevalling door heftige bevalling en te weinig slaap de eerste twee weken in een cirkel van angst en paniek terecht gekomen met heftige derealisatie. door het crisis team dit middel gekregen gestart met 5mg.. de eerste drie weken kreeg ik eindelijk weer rust. en kon weer dingen oppakken maar na wat stressvolle gebeurtenissen eroverheen ervaarde ik als nog onrust [lees meer...]de hele dag. toen verhoogd naar 10mg maar werd daarvan een zombie.. terug naar 5 maar dekte de lading niet.. sliep er wel op als een roos.. zo diep dat ik mijn pas geboren dochtertje niet eens hoorde snachts.. na gebruik van ongeveer 8 weken... werd ik zwaar deppresief wakker... geen zin meer in het leven.. ik liep als een verstrooid verdoofd vogeltje rond... had geen gevoel of emotie meer. zelfs niet naar mijn kinderen toe volgens psygiater kon dit niet van deze dosering.. maar toch las ik ook hier verhalen dat mensen zich zo voelden.. nu op eigen iniatief gestopt. natuurlijk komt de onrust terug maar liever dat als dat zwaarmoedige depresieve gevoel met zelfs gedachten om niet meer te leven.. het is echt een raar middel in mijn beleving. nu ik gelijk ben gestopt ervaar ik trillingen.. lichte onrust.. wat lichte misselijkheid.. maar dit zal vast weer weg trekken

12-07-2021 | Man | 33
Psychische klachten
Dit middel heeft letterlijk mijn leven gered. Anderhalf jaar heb ik vreselijke paniek en gedachtes geleefd dankzij vreselijke burnout. Ik zag echt geen uitweg meer en zag suïcide als enige oplossing. Met 10mg Olanzapine kwam ik terug op aarde en krijg ik de rust die ik nodig had. Ik functioneer weer prima en mijn rondjagende donkere gedachte zijn gestopt. Dankzij dit midde[lees meer...]l heb ik mijn leven terug!

27-02-2020 | Vrouw | 33
Psychose
Medicatie gekregen voor psychose. Helpt goed om om te gaan met de symptomen. Zwakte het af. Wel wat bijwerkingen zoals toename eetlust en neerslachtigheid.

28-12-2019 | Man | 33
olanzapine (5mg)
Wordt snel erg somber en depressief als ik dit middel gebruik, hoe langer hoe erger. Enkele dagen na het starten dacht ik de hele dag na over dat het beter zou zijn dat ik er niet meer zou zijn. Psychiater zei dat het "normaal was in deze fase van de behandeling" maar met andere middelen heb ik dit niet. Ook erg afgevlakt qua gevoelens, droge mond, verstopte neus. Sliep we[lees meer...]l goed. 2,5 mg deed praktisch niets voor de slaap. Uiteindelijk uitgekomen bij alprazolam wat het fijnste werkt, maar wel verslaving in de hand kan werken. Oké voor mij omdat ik niet verslavingsgevoelig ben maar afbouwen na 2 jaar gebruik gaat maar erg langzaam.

30-12-2018 | Man | 33
olanzapine (10mg)
Ik heb dit middel tijdens een klinische detox behandeling van GHB voorgeschreven gekregen tegen slapeloosheid, met goede resultaten. Ik had reeds eerdere ervaringen met Olanzapine aan de hand van een vriend die mij wel eens wat tabletten toeschoof. Aanvankelijk begon ik met 20mg wat ik langzaam afgebouwd heb naar 0. Ik sliep hier werkelijk fantastisch op en had naast de al[lees meer...]gemene bijwerking van gewichtstoename geen andere klachten. Ik ben nu ongeveer 3 maanden gestopt en ervaar moeilijkheden. Mijn gewicht gaat maar zeer traag omlaag ( ondanks een gezond voedingspatroon & beweging ) en ben in een depressie geraakt waar ik maar niet uit lijk te geraken. Zelfs sinds een week milde angst. Ik ben nu meer dan een jaar clean van ghb, en vraag mij af of de ongemakkelijkheden die ik ervaar te maken kunnen hebben met het staken van deze medicatie. Iemand hier met soortgelijke ervaringen? En zo ja; Hoelang hielden deze gevoelens van depressie en lusteloosheid aan? Bij voorbaat dank.

28-07-2018 | Man | 33
Autisme
angst en autistische klachten. medicijn werkt wel aardig. heb geen last meer van slapeloosheid. bijwerking: enorme gewichtstoename en een suf afgvlakt gevoel. verder doet het medicijn wat het doen moet.